Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 20:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Trening: SERE
InnleggSkrevet: 24 Feb 2014, 20:58 
Avlogget
Brukerens avatar

SERE (http://en.wikipedia.org/wiki/Survival,_ ... and_Escape) er et ganske fascinerende emne. Om man skulle arrangere en treningshelg, eller utmarsj/utflukt/tur, hva skulle den inneholde?

selv har jeg tenkt følgende emner for gjøre det til noe annet enn en telttur:

Man starter på en jernbanestasjon eller annet knutepunkt (bensinstasjon, bussholdeplass etc.)
Man får ha kart og kompass
Man får bare ha sin EDC og det man får på biltema/xxl for 300 kroner, muligens eksklusiv sovepose og ryggsekk.
Bevegelse får bare skje i skumring og mørke.
Målet er å komme seg fra startpunktet og fram til sluttpunktet (f.eks. et trafikknutepunkt) til fots.

Ekstra vanskelig, eller spennende, er å dele opp i lag som forsøker å komme først til sluttpunktet.
Det er selvsagt mye vanskeligere å gjør en slik øvelse i urbane områder (overnatting på taket til IKEA?) om man har som hovedmål å unngå å bli sett av noen.

forslag til emner/forbedringer til diskusjon mottas.

Topp

Innleggets emne: Re: Trening: SERE
InnleggSkrevet: 24 Feb 2014, 21:47 
Avlogget

Survival (overlevelse) er jo lett nok å få til, for så vidt også Evasion (skjult forflyttning). Jeg lurer derimot litt på hvordan ser du for deg Resistance (motstand mot avhør) og Escape (flukt) uten en form for "Hunter force" som leter etter deg, evt tar deg til fange og utsetter deg for avhør og andre ubehageligheter? I Forsvaret er det f.eks sentralisert hvem som kan arrangere den type fange-/gisseltjeneste, og det med god grunn.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2014, 21:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Enkelt. Man skipper "resistance" (med mindre man skal plassere en gråpapirpakke under en bro noe sted, da :) Escape blir vanskelig når ingen jakter på en og tar en til fange., det skal medgis.

Da er vi nede på SE (survival/evasion)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2014, 22:21 
Avlogget

En SE(-RE)-seanse hadde vært interessant ja, spesielt i urbane strøk, der Survival kanskje blir lettere, mens Evasion kan straks bli hakket verre :p . Det er mange øyne som ser, og trikset er jo da å være usynlig, både midt i en folkemengde, men også midt på en folketom plass, for å si det på den måten. Ikke enkelt, sånn uten videre.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2014, 08:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, det kan ikke være enkelt! Jeg sliter dessuten med å tenke ut scenarioer hvor dette kunne vært aktuelt i Norge. Syria og tilsvarende land, ja. Men Norge???

Jeg ser også for meg at man må varsle politiet på forhånd før en slik øvelse, for de vil garantert få en masse bekymringsmeldinger fra folk som har observert en gruppe mistenkelige menn luskende bak hushjørner og så videre. :lol: Men selve tanken er jo litt spennende.

Angående scenarioer hvor det kan bli trøblete å komme seg ut av for eksempel Oslo trenger vi for så vidt ikke gå lenger enn til hva som skjedde i New York for noen år siden. Strømmen gikk og offentlig kommunikasjon sviktet. Og med millioner på jobb som alle ville hjem på flekken skapte en del problemer.... http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... rtid=71796

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2014, 17:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Absolutt ganske usannsynlig. Men spennende som en tanke/treningsøvelse. F.eks. kan man jo begynne ved tunellingangen til Rælingstunnellen og at strømstans er en del av scenariet. Dog vil det da ikke være noe poeng å gjemme seg... :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2014, 20:04 
Avlogget

dette høres fantastiskt ut, Man kan danne lag og få kart og kompass og bevege seg fra a til B bare under mørke. Man får ha med edc og som du sier ting til 300kr fra biltema el. lignende. Mer utfordrene er og ikke bli oppdaget av noen

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2014, 09:16 
Avlogget
Brukerens avatar

ser for meg fredag kveld-søndag morgen, fortrinnsvis med kryssing av store veier, industriområder og skogsområder, for å få litt variasjon. Eventuelt en urban-SE og en mer rural-SE.

En urban variant må f.eks. innebære at man ikke har mat og må dumpsterdive/scavenge :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 14:48 
Avlogget

Evasion er jo ikke særlig målbart uten noen som veit de skal se etter oss. Men prinsippene om ikke å bli oppdaget vil gi bra trening i å lese landskapet på kartet, så det er en god øvelse. Men en måte å gjøre det på er at to lag nærmer seg et punkt fra forskjellige retninger og den som ser de andre sist må lage mat for kvelden.
En annen måte å trene på er faktisk å telle de personene en kommer over som ser en.

Når det gjelder angst for at politiet og andre vil sjekke oss opp så er vel ikke en liten gruppe turgåere vekke stor oppmerksomhet. Men hvis tanken er i fullt combat kit, så kan vi slite.

Men jeg er med. :-) Kanskje bør et slik opplegg inneholde noen treningspunkter som må gjennomføres som feks:

Gnistbasert ild
Gjennomføre flere typer for rensing av vann
Lage et shelter
Vise at man kan ihvertfall 5 knuter med bruksområde
Lage 3 typer oppsamlingsmetoder for vann
Unt so weiter

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 14:51 
Avlogget

Når det gjelder Ikeataket så tror jeg at jeg ville trekke inn i skogen når tidene blir utrygge. Større sjanse for skjul og mere ressurser for vann og brennbart materiale osv.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 17:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Når det gjelder angst for at politiet og andre vil sjekke oss opp så er vel ikke en liten gruppe turgåere vekke stor oppmerksomhet. Men hvis tanken er i fullt combat kit, så kan vi slite.
Angsten vil evt være hos dem som ser en gruppe menn(og kvinner???) som forsøker å gjemme seg bort. Klesdrakten er ikke egentlig avgjørende. Tenk deg bare hvordan du selv vil reagere dersom noen sniker rundt hushjørnet, bak garasjen, gjemmer seg bak biler osv i ditt nabolag. Eller tilsvarende inne på et næringsområde. Eller hvordan skal man definere "evasion-adferd" uten at det for en tilfeldig observatør blir påfallende oppførsel?

Turgåere forsøker normalt ikke å gjemme seg bort. Men jeg kan tenke meg andre grupper som kan ønske å gjøre det. Imidlertid er slikt vanskelig å gjøre over noe tid og distanse i urbane strøk uten at man blir observert. Skal man trene på slikt ville i alle fall jeg anbefale at det gjøres andre steder.

Dersom man likevel vil trene "evasion" i bystrøk, ville jeg anbefale å gjøre det verbalt. D.v.s. at mens man går fra A til B på en helt normal måte og diskuterer hva man kunne ha gjort akkurat der dersom man hadde ønsket å unngå å bli oppdaget. At folk diskuterer mens man går er ikke påfallende, at de sniker rundt er.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 21:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Når det gjelder Ikeataket så tror jeg at jeg ville trekke inn i skogen når tidene blir utrygge. Større sjanse for skjul og mere ressurser for vann og brennbart materiale osv.

men om jeg begynner på etterstad og skal TIL skogen må jeg jo krysse alnabru :)

(eller så går jeg over bryn til bøler og så gjennom skauen :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2014, 06:49 
Avlogget

Om ikke annet kunne man kalt øvelsen "get out of dodge..."
Starte på Oslo City, med sekk som har sovesaker, 300 spenn og tilgang på Clas Ohlson... Møtes?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2014, 08:57 
Avlogget

Det var vel litt av det jeg tenkte meg når det gjelder gjemme seg unna biten, Bamse. Men jeg syns det kan være en god øvelse og finne den tenkelig beste ruta på kartet for faktisk å se hvordan terrenget ser ut. Hvis en ikke opptrer på en slik måte at en kaster seg i dekning når en ser folk så kan en evaluering være nyttig. I en real situasjon vil jeg ikke bry meg om hva enkelte som ser meg tenker og jeg tror ordensmaktene vil være opptatt med andre ting enn å sjekke opp noen i skogen.

Men jeg tror å starte fra midt i Oslo kan være vanskelig fordi det skaper endel utfordringer som gjør nytten av øvelsen liten. Avstandene er store og hvis en tenker at buss og tog ikke går, så kommer alt an på endepunktet.

Hva er startsituasjonen og hva er ønsket ende? Feks hvis Oslo S er satt ut og det er blokkade på utfartsveiene. Du står i ei gate utenfor Clas Ohlson med 300 kr. Skal du til et hjem eller BOL som er utenfor byen? I såfall blir øvelsen en laaaang fottur.
Bor du i Oslo og bare skal hjem ,blir det ikke noen øvelse annen en å gå hjem. Umulig å holde seg "usynlig"

Hmmmm

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2014, 09:17 
Avlogget

Noen tanker om hva en skal ha med seg. Satt og kikket litt på Clas og Biltema igår og fant ut at for 300 kr så fikk du mest på Biltema og det som var verst var et kokekar. Mitt utgangspunkt for videre refleksjoner er at pendlerbilen min blir blokkert pga opptøyer og mye kaos og jeg vil hjem over skogen strakaste vejn. Det er ikke min bil så jeg har ikke sovepose eller telt. De andre i bilen vil vente å se hva som skjer. Når bilen etterlates kommer jeg over en "multiforretning"

Jeg har også fått et inntrykk av at dette forumets definasjon og mulighet for EDC spriker noe voldsomt. Alt fra utvidete nøkleknipper til BOB`s. Jeg prøvde å finne ting for å klare meg uten å ha noe spesielt og fant følgende til kr 208 kr hos Biltema.
Poncho, Frostkniv, dynamolykt, presenning, Alu flaske, 4mm tau og lightere. Som sagt så kan jeg koke i flasken men ingen mulighet til å varme mat.

Jeg tenker meg en overnatting på turen hjem. Hadde sikkert vært fint med litt mat, men tror det vil gå greit for et døgn å bare drikke furunålste. Så da trenger jeg en kopp i tillegg for å la teen trekke.

Så dette blir som med andre situasjoner i livet. Hvor er du, Hva har du, Hvor vil du og hva må du gjøre/skaffe for å nå målet?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: