Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 16:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 23:58 
Avlogget

nissen har alltid med seg to underlag når det skal overnattes ute. med ett underlag blir det alltid kaldt, uansett pose eller tykkelse på underlaget(kanskje bortsettfra i de to varmeste sommermånedene)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 11:28 
Avlogget

Mja, jeg må si at jeg er imponert over det nye underlaget til forsvaret (Det tykke) det funket bra i kombo med bivvy bag og Kongens sovepose. men god isolering mot underlaget er nok nyttig for mer en at det blir mykere.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 19:40 
Avlogget
Brukerens avatar

forsvaret bruker ajungilak bamse, gjør de ikke? to underlag er sikkert kult, men blir vel litt mye å dra på?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 00:03 
Avlogget

Bamse eller mammut, bra greier er det uanesett. Men jeg har uansett en tendesn til å høre på hva Nissen sier...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 08:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Samle sammen løv, gress, kvist, kvas og mose før du legger liggeunderlaget oppå?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 08:43 
Avlogget

mmm...tja... usikker på om det er noe man gjør for mykhet ikke for varme.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 17:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Samler det seg luft mellom gresstråene/løvene? Er de delvis hule? i såfall holder de på varmen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 12:08 
Avlogget

Du gjør det nok for mykhet, Filbert. :-) Men vitsen er vel å skape et luftlag. Greit at det er mjukt å da egentlig. Men vil luftlaget isolere hvis kulden fra bakken ikke stoppes? Så kanskje en pressenning først? Så løv og kvist. Det er kanskje ikke kulden fra bakken ,men varmen din som trekkes bort.
Er litt artig å se amerikanske filmer hvor de med skoen skraper sammen barnåler og løv. Er nok litt større forhold der. Det stusselige løvet her er jo ofte frosset fast i bakken og jammen skal du skrape lenge for å få en fots tykkelse. Men jeg er ikke sikker på om de som skriver om isolasjon virkelig samler en fot med løv eller om det bare er fint å skrive.
Men om vinteren når behovet er størst så er det nok granbar vi satser på.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 12:09 
Avlogget

Ny camp i februar? :-) I dare You! :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 16:27 
Avlogget

Om amn ikke sørger for at luftboblene får bli der, er jeg redd de vil trekke bort varme ja.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2014, 13:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Som liggeunderlag ville jeg gått for et reinsdyrskinn. Grådig greit å bære og å ha, eller et liggeunderlag i skumgummi. Dette er greit så lenge man ikke har problemer med ryggen.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 22:00 
Avlogget

Granbar er fint ja, og det er absolutt verdt å legge tid i å både samle mye og stable slik at man ikke ligger vondt, og får maksimalt med luft.

Bruker man i tillegg dobbelt underlag, og legger det man har av ekstra yttertøy, evt sekken, mellom underlagene, klarer man seg som oftest bra.

Personlig sliter jeg mest med kulde mot hofte og skuldre, posen blir komprimert og isolerer dårlig der man ligger på den, og da er underlaget minst like viktig som posen.

Har ofte fundert på hvorfor det ikke selges soveposer i ull, kombinert med ytterduk i tjukt bomullskanvas. har kanskje med vekt og pris å gjøre, men jeg holder på å samle sammen gamle ulltepper og kraftig lerret for å sy en "køstom", med borrelås og knapper for å kunne brukes som både sovepose og gulv, og med mulighet for å vaske innerpose(ull) og ytterpose separat.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support