Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 22:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Å lage DIY duppeditter...
InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 22:27 
Avlogget

Ok; tenkte å skrive en utdypende post om hva jeg har laget selv her de siste dagene, men fant ut at det ville fort bli en liten bok (iallefall et hefte ;) ) så jeg summérer opp. :) (begge prosjektene jeg snakker om her, krever at leseren (du) kikker på nettet etter info...)

Satt og virra rundt på nettet for en stund siden, og ramla tilfeldigvis innom youtube; husker ikke helt hva jeg så da, men én av de foreslåtte snuttene etter at videoen var ferdig, var om spritbrennere laget av ølbokser - 'Det må jeg teste', tenkte jeg, og lette huset rundt etter tomme aluminiums bokser; jeg brygger jo øl'et selv, og brus drikker jeg aldri, så det var ikke lett men jeg fant 3stk tilslutt. :) (Åh, gøy med lange setninger! :D )

Etter litt roting rundt på nettet, så slo jeg meg til ro på Zenstoves, for der var det en del god info. Jeg valgte meg ut én av de mér avanserte - med dobbel vegg og 24 dysehull rundt kanten og satte igang. Alt gikk helt greit, frem til utviding av én av boksene, slik at den passet oppi den andre; der startet jeg å utvide feil boks, med det resultatet at ting ble litt krøllete. For å gjøre historien kort, så fikk jeg da brenneren sammen tilslutt. :)

Resultatet ble en liten og lett spritbrenner som faktisk fungerer bra. Ble min Estetisk vakker? Nei, men den funker. :D Men absolutt noe man kan slenge i en BOB (veier brenneren mér enn 5 gram, blir jeg forundret...), sammen med et par dl med rødsprit (eller 'tilsvarende-sterk-sprit-uten-rødfarge' :twisted: ). Den helt enkleste varianten kan man fint lage med 2 ølbokser og en swiss armyknife ute i bushen, iløpet av 5 minutter...

Nåvel... Jeg sa 'DubbedittER' - so, here goes! :)

Mér sosing på nettet og dumpa innom youtube igjen, og kom over noe som ligger mitt hjerte nær; nemlig noe som ikke koster noe å bruke, men gir meg noe nyttig! :D
(Ok, det koster noe å lage dét; såfremt man ikke er barn av en rørlegger, skraphandler, eller er en selv... :roll: )

Jeg snakker da om en "Ram Pump" Søk etter dét på youtube, og man får mér enn nok info. Kort sagt, så er det en vannpumpe, som krever hverken strøm eller drivstoff; den fungerer kun på vannets kinetiske energi, og med kun noen meter med fall, så kan man pumpe vann titalls meter opp; hele døgnet, året rundt... :)

Jeg tok meg en tur på Biltema (Er sønn av en fotolaborant - ikke en rørlegger...), og handlet inn deler til å pusle sammen en 'ram-pumpe', og ble just ferdig med den nå i kveld. Tidligere idag, så var jeg nede i en liten bekk jeg har i enden av eiendommen her, og demmet den litt opp, i påvente av sammenpuslinga av pumpa. :) Så imorgen, skal pumpa testes!

Hvordan det går - ja, det får vi sé imorgen... :mrgreen:

(Apropos 'å gjøre det selv'; Dette innlegget ble skrevet under påvirkning av en hjemmelaget HylleBlomstVin - En av de bedre hvitvinene som man kan lage. ;) )

To be continued...

Edit;
Er det spørsmål, så utdyper jeg selvfølgelig etter beste evne. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg venter spent på fortsettelsen! Hylleblomstvinen ser jeg har resultert i en imponerende mengde smileys i alle fall.

Selv tror jeg ikke jeg har behov for noen improvisert spritbrenner. Til det har jeg for mange skikkelige alternativer. Om jeg først har noe sprit å brenne, har jeg nok også en brenner lett tilgjengelig.

MEN den pumpen har jeg hørt om før, og sett i et eller annet TV-program. Men jeg er svært spent på hvordan den egentlig fungerer og hva som skal til for å bygge en selv.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 22:57 
Avlogget

Ja, den vinen virker sånn; man blir ganske emosjonell, og ønsker å uttrykke seg... ;)

Den pumpen har bare en virkningsgrad på ca. 10% (10% av vannet som går inn i pumpa, blir pumpet opp; resten går ut ved pumpa igjen), og kan brukes der hvor man har en bekk e.l. med litt fall. Man kan ikke bruke den til en brønn.

Den er ganske grei å pusle sammen; det skal bare en del rør-deler til, og skal bare skrus i sammen med gjengeteip (eller hamp, for fanatikere); ikke noe lodding eller maskinering.
Her er én grei en som forklarer hvordan det fungerer på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2013, 13:29 
Avlogget

Bra tråd :D håper å rekke å prøve noe av det selv.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2013, 16:01 
Avlogget

Vel...

Jeg har såvidt fått testet pumpa idag, og den fungerte - ikke... :? Jeg har en lekkasje i den 'ekspansjonstanken', som gjør at jeg ikke får bygd opp nok trykk til å pumpe noe særlig høyt, og den ville heller ikke gå av seg selv. Det siste er antagelig fordi jeg hadde óg en god lekkasje ved tilkobling av vannet (glemte slangeklemme), så jeg mister da mye av den kinetiske energien. Slangen jeg bruker fra den lille dammen er en armert sugeslange for vannpumper fra Biltema. Det er visstnok ikke optimalt med slange der; det er stålrør som bør til...

Ved å kjøre pumpen 'manuelt', ved å trykke inn ventilen med fingeren rytmisk, fikk jeg dog fint pumpet vann opp 3m uten problemer, så jeg skal se om jeg ikke får lekt meg mér med den imorgen. :)
Har bygd gulv i et skjul idag, så har ikke hatt så mye tid til å leke... ;)

Edit;
De ventilene jeg bruker, er tilbakeslagsventiler fra Biltema, og de er litt annerledes enn de som er beskrevet på nett. Disse har en kileformet sylinder med et senterfeste, mens de som er beskrevet brukt på nettet, har en sidehengslet flapp. Det kan være at vannet får for godt tak i denne som er senterfestet, og at den dermed blir for lett i forhold til vanntrykket. Skal eksperimentere litt evt. med vekter på den.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 10:18 
Avlogget

Idag tuslet jeg ned til ram-pumpen min med en slangeklemme, og fikk skrudd til den rundt tilførselslangen, slik at den ble ca. tett. Så hevet jeg pumpa ca. 1/2-meter, og pumpet manuelt litegrann, og plutselig bestemte den seg for å gå av seg selv! :D

Ut-slangen henger i en grein ca. 3m over pumpa, hvor det renner vann i en liten, men stødig strøm; ca. 6dl/min. (Ikke mye dét, men det blir jo rett under 900 liter i døgnet...) Jeg hektet enden av slangen av greina, og da stoppet pumpa når løftehøyden ble lavere. Jeg har fortsatt ikke fått tettet den koblingen til 'trykktanken' (en 1,5L brusflaske), så det er nok derfor den er litt følsom; det er en relasjon mellom fall til pumpa og minimum løftehøyde/mottrykk.

Her er et bilde av pumpa i sin nåværende konfigurasjon:
Bilde

Jeg skal se imorgen om jeg ikke får tak i en bit av 25mm radiatorslange e.l. istedet for den slangebiten med en spiralarmering fra Biltema (den spiralarmeringa gjør det omtrent umulig å få det tett med en slangeklemme...).

Edit;
Jeg tror óg at hvis jeg får byttet det siste T-leddet (hvor jeg har blendet igjen enden) med et 90gr. bend, så vil jeg få en bedre hammer-effekt.
Alt er anskaffet på Biltema (med unntak av Farris flaska ;) ), men de hadde ikke 90gr bend med 1" gjenge...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 17:11 
Avlogget

Jeg har fått lekt meg litt mér med pumpa idag. Jeg har fått byttet den koblingen til trykktanken, slik at det er tett og tåler trykk - og byttet det ytterste T-leddet med et 90 graders bend. Jeg har óg koblet på en lengre 'leverings'-slange, slik at jeg fikk hengt den høyere opp; nå pumpes vannet ca. 5 meter opp over pumpa. Enda en endring, er at jeg har satt på et manometer, slik at jeg kan sé trykket som bygges opp; noe som er meget praktisk nå i testfasen. :)

Jeg har óg lest litt mér praktisk teori om rampumper, og jeg sér at det er noe småting jeg bør endre på. Bl.a. en litt større trykktank (det anbefales en tank på min 2,3 liter ved bruk av 1" tilførsel og ventiler; jeg har jo bare 1,5 liter), og et minimum trykk på 10psi for stabil drift. Jeg oppnår såvidt 11psi med ut-ventilen stengt, så når jeg åpner for vannet, så synker trykket til 8-9psi, og pumpa stopper etter ca. 5min...

Rytmen til ventilen sies å skulle ligge på ca. 1 slag/sekund; min ligger på 2-3 slag/sekund, og jo senere rytme, jo høyere trykk oppnår man, så min ventil er nok for lett. Jeg prøvde å bare legge en bolt jeg hadde i lomma, oppå ventilen slik at den ble tyngre, og da senket rytmen seg og trykket økte.
Mao., så er nok ikke den ventilen fra Biltema helt egnet, men jeg skal prøve å gjøre ventilen litt tyngre imorgen.

Dette med stålrør som tilførselsrør er nok heller ikke så dumt. Mens pumpa gikk, så rykker den slangen min ganske kraftig for hvert slag; jeg prøvde å holde den rolig, men det var det ikke snakk om, :D så det går nok bort litt energi der.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 19:32 
Avlogget

Denne pumpa er et kjempekult prosjekt, å kunne få arbeid gjort gratis er jo alltid en fordel. Det er kjedelig og tungt å bære vann! Jeg er bare litt usikker på hvor holdbart dette opplegget er, selv om jeg ikke har finregnet på trykket involvert. Denne pumpa baserer seg jo på en vann-hammer som slår inne i røret hele tiden, slik at det er ganske store vibrasjoner og belastninger involvert. Dette kan vel ikke holde så mange uker før et eller annet går i stykker?

Jeg ser for meg et bekkedrevet pumpesystem med et vannhjul og en liten impeller-pumpe som en bedre løsning, det vil gi et mye jevnere trykk i slangen. Det blir flere bevegelige deler, men fordi belastningene er mye jevnere og mindre tror jeg det vil være mer driftsikkert. Kanskje en kan bruke et gammelt sykkelhjul på akslingen fra vannhjulet og en pumpe fra en bil/båtmotor eller noe. En annen fordel er et slikt system kan jobbe med større høydeforskjeller og mindre fallhøyder ved vannkilden.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 22:18 
Avlogget

Det er jo bare 2 bevegelige deler på denne pumpa; de to tilbakeslagsventilene... Og etter dét jeg har sett på nettet, så - med denne konkrete konstruksjonen - så må man vistnok regne med at de er litt slitne og bør byttes etter 5-10 år...

Det er óg teknikker for å kunne bruke denne pumpa ved lave løftehøyder; dog da ikke med rare vannmengden. ( men da mér enn nok til å vann-fø mennesker. :) )

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 21:19 
Avlogget

Jeg har pusla litt mér med pumpa idag. :)

Jeg skrudde av den slag-ventilen og plukket den fra hverandre (igjen; før jeg monterte den første gangen, så tok jeg den fra hverandre, og fjernet den fjøra som holder ventilen igjen, ellers så kunne den ikke brukes til dette formålet), for å sé om jeg kunne få festet noen vekter på ventilen. Det viste seg å være vanskelig, så jeg kappet av den 2cm lange senterbolten på ventilen, og boret opp et 5mm hull i senter av ventilen, slik at jeg fikk festet en 10cm lang gjengestang istedet. Nå har jeg ca. 5cm med gjengestang som stikker over kanten av hele ventilen, slik at jeg kan feste noen vekter på den.

Jeg har nå skrudd fast en 1/2"- 3/8" reduksjonsnippel på den gjengestangen som en vekt, og har montert opp pumpa i bekken igjen og startet den.
Rytmen nå, ligger på ca. 70-80 slag/sek., og når jeg nå lar pumpa gå med ut-ventilen igjen, så oppnår jeg et trykk på 16psi - en forbedring fra de 11psi max. jeg hadde før. Så åpnet jeg forsiktig ut-ventilen, til trykket falt til 11psi og holdt seg der. Da har jeg en flow på ca. 1,1 liter/min., gode 5 meter over pumpa - det blir over 1,5 tonn med vann i døgnet det. :)

Mens pumpa gikk, så la jeg fingeren oppå vekta på ventilen, og observerte at jeg fint kan ha noe mér vekt; trykket økte fra 15psi til noe over 20psi når jeg gjorde det, så det blir neste skritt. :)

Jeg satte igang pumpa ca. 19:30, og i skrivende stund, så kan jeg høre pumpa klikke når jeg stikker hodet ut av vinduet her (pumpa er ca. 75m nedenfor huset); mao., den fungerer stabilt nå! 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 10:00 
Avlogget

Pumpen har nå gått i hele natt, og tikker fortsatt avgårde. :)

Jeg tror jeg jaggu klarte å legge ut en video på Youtube av den og!?
https://www.youtube.com/watch?v=vj1CDQtXDtQ

Beklager dårlig videokvalitet, men kameraet mitt klarer bare 15fps i 640x480, og Youtube komprimerte den enda hardere...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Morsomt! Denne typen oppfinnelse kan spare oss for masse vannbæring dersom vannet i springen skulle bli borte av en eller annen grunn. Eller dersom man ikke har vann på hytta, men en bekk i nærheten. Og det selv om bekken skulle ligge lavere enn hytta!!!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 14:13 
Avlogget

Ja, og det verste er at konstruksjonen er over 200 år gammel; en engelskmann fant opp en manuell versjon i 1772, og i 1796 kom Montgolfier (han som fant opp og fløy den første varmluftsballongen) med den varianten som brukes idag.

Jeg tar den nok inn for vinteren nå, og koser meg med små modifikasjoner iløpet av vinteren; forbedre waste-ventilen, kanskje et nytt trykk-kammer (jeg sér proffe ekspansjonstanker til solar-installasjoner koster bare 3-400,-), og ikke minst; sé om jeg får satt på et stålrør opp til dammen istedet for den slangen - mye av det potensielle trykket jeg kunne få, går tapt i den tilførsels-slangen. Man skal visst ha et stålrør som er 3-7 ganger fallet, for å få en optimal hammer-effekt.

Jeg så jo denne konstruksjonen på nettet, og tenkte 'den må jeg bygge', og satte igang såsnart jeg hadde fått med meg grunnprinsippet... Nå som jeg har lest endel mér teori bak det, så sér jeg jo endel jeg kan gjøre bedre - og riktigere... ;)

Men den blir egentlig ikke så billig hvis man skal kjøpe alle delene nye; tror jeg har kommet over 1k,- nå... Men har man tilgang på gamle deler og rørbiter blir det jo billigere. :)

Til våren, så kommer jeg til å rigge den mér permanent opp, og bruke den til vanning i drivhuset.

Edit;
Den går forøvrig fortsatt... :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 20:27 
Avlogget

hum.... nå begynner også jeg å bli interessert i å se om jeg kan vanne plena, vi bor på en haug med en liten bekk nederst på tomta...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2015, 18:07 
Avlogget

Tenkte jeg skulle vekke til live denne tråden igjen nå. :)

For det første, så fungerer fortsatt Trykkstøt-pumpen min, og jeg kommer snart med en detaljert Guide i 'Faktaguider' seksjonen. :)

Nåvel.
Som jeg skrev tidligere, så har jeg tenkt til å bruke det vannet jeg pumper opp med Trykkstøtpumpen, til å vanne i drivhuset ca. 25m unna. Så langt, så har jeg bare en 30 liter plastdunk som jeg fyller opp med pumpen, hvor jeg har en liten nedsenkbar 12V pantrypumpe fra Biltema oppi. Inne i drivhuset har jeg da en av/på-bryter, og en vanlig hageslange-vannpistol tilkoblet.
Dette fungerer igrunn helt greit sålenge jeg er hjemme og kan vanne manuelt når det trengs, men er man borte noen dager om sommeren, så blir det fort tørt. :|

En gang i fjor, så begikk jeg et impulskjøp på Jula - en rimelig 12V trykkpumpe, som jeg tenkte kunne være kjekk å ha... ;) Denne pumper 4,3 l/m, og bygger opp et trykk på ca. 2,4 Bar, og starter og stopper automatisk ved trykkfall. Den er som sagt ganske rimelig til å være en sånn type pumpe, så den bråker endel, og jeg vet ikke hvor lenge den varer... :roll:

Tilbake til drivhuset - hvor jeg kan tenke meg å ha et automatisk vanningssystem, med dryppdyser fra Gardena (siden jeg har endel av disse allerede), og her kommer denne trykkpumpen inn i bildet. (Jeg har allerede 12V innlagt i drivhuset, siden jeg har en liten 200W vindmølle og den gamle batteribanken min rett på utsiden der. :) )
For ikke å slite ut denne trykkpumpen helt, så trenger jeg da en akkumulatortank/trykktank. Jeg har tenkt til å få tak i en billig (dvs. gratis) varmtvanntank til dette.

Med den trykkpumpen og en trykktank, så har man allerede dét man trenger for å få vann under trykk i en spring på kjøkkenet i f.eks. hytta, hvis man allerede har bygget en Trykkstøtpumpe og har en magasintank på utsiden av hytta... ;) (Og bare 12V tilgjengelig. :) )

For å få en automatikk i vanningen i drivhuset, så kan man jo kjøpe en vanningstimer fra f.eks. Gardena, men de er ganske dyre. Siden jeg har elektronikk som hobby, så er det mér morro for meg å lage noe selv. Jeg kommer da til å bruke en liten mikroprosessor og en temperaturføler, som åpner en magnetventil når det blir en viss temperatur i drivhuset. (Når det er såpass varmt at fordampningen i jorda er høy.) Så kan jeg la den vanne en viss tid, og lukke ventilen igjen, og gjenta om en stund igjen hvis temperaturen fortsatt er høy.
Dette må jeg jo da prøve og feile meg frem til... :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: