Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 17:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Frysetørket mat.
InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 19:12 
Avlogget

Hei. I USA har dom mætta mat som er frysetørket og som tydeligvis er i større biter enn posesuppe. Mitt spørsmål blir da , Hva finnes i norske butikker som er tilsvarende eller komplette måltider? Det synes at det meste er suppeaktig her.

Topp

Innleggets emne: Re: Frysetørket mat.
InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 08:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er ikke så sikker på at den frysetørkede maten i USA skiller seg så veldig fra den norske. Posesupper og gryter er det jo massevis av i Norge også. I tillegg har vi diverse ferdigretter hvor man bare tilsetter varmt vann, venter og spiser, evt rett fra posen. «REAL turmat» er vår mest kjente produsent. Og ikke alt i deres utvalg er "suppelikt". Men produksjonsprosessen og ønsket om at denne maten skal være spiseklar på få minutter og uten koking, gjør det nødvendig at bitene er små. Det er et universelt forhold, så det er nok ikke så stor forskjell mellom Norge og USA.

Det vi kanskje ikke har så mye av her er MRE, Meals Ready to Eat. Disse er ikke frysetørket, men inneholder vann og er dermed tyngre i forhold til næringsinnholdet enn frysetørkede varianter. Disse kan best sammenlignes med militære feltrasjoner og er ofte akkurat det. Noen av disse er også selvoppvarmende. Dvs de inneholder mekanismer som varmer opp maten uten bruk av åpen flamme (eller kokeplater) i løpet av noen minutter. Også dette gjør dem tyngre – og skaper mer søppel. Men mye av hermetikken vår er i realiteten MRE. Tenk bare på lapskaus på boks!

Det disse løsningene har felles er at de er lettvinte ved at det i høyden kreves varmt vann til de frysetørkede. Ingen tradisjonell «matlaging». Men de har også til felles at de er langt mer kostbare enn å basere seg på vanlige råvarer.

Jeg gjorde for en tid siden et lite eksperiment for meg selv hvor jeg gikk gjennom innholdet i en «360-dagerspakke» og regnet på hva det ville koste meg å sette sammen en slik fra varer kjøpt lokalt. Og dette var vel og merke en av pakkene med svært lite frysetørkede ingredienser, mest av typen mel, sukker og salt, men ferdigpakket for langtidslagring.

Resultatet var at jeg lett kunne satt sammen en tilsvarende pakke for godt under halve prisen når også frakt, MVA og toll regnes med. Jeg mener å huske at min variant kom på 40 til 45 prosent av den ferdige løsningen. Og jeg kunne gjort den enda billigere ved å velge andre alternativer enn de pakken inneholdt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 09:55 
Avlogget

I denne forbindelsen synes jeg det er viktig å ta med seg denne informasjonen...

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/i ... andet.2900

I praksis vil det si kjøtt, og meieriprodukter er forbudt for privatpersoner å innføre utenfor EØS-området....
Ringte mattilsynet for å høre hvor jeg kunne importere slike varer det her er snakk om.
Fikk i grunn svar at så lenge det kommer fra et EØS-land kan man importere.
Slik jeg tolker reglene er grensen for hvor mye man kan ta med/importere satt til et års forbruk av gangen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 11:12 
Avlogget

Jeg har prøvd det meste av stridsrasjoner og turmat. Fine greier, men jeg er egentlig ute etter vanlig mat fra dagligvaren som kan passe. Men det meste jeg finner må tilsettes en eller annen form for kjøtt. En må jo ikke ha kjøtt, men tror det er viktig med litt substans og ikke bare graut og supper. Frysetørret kylling som jeg så på tv var jo en boks med store kyllingstykker.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 11:43 
Avlogget

Norseman skrev:
Jeg har prøvd det meste av stridsrasjoner og turmat. Fine greier, men jeg er egentlig ute etter vanlig mat fra dagligvaren som kan passe. Men det meste jeg finner må tilsettes en eller annen form for kjøtt. En må jo ikke ha kjøtt, men tror det er viktig med litt substans og ikke bare graut og supper. Frysetørret kylling som jeg så på tv var jo en boks med store kyllingstykker.

Et kjapt søk fant jeg at frysetørket kylling finnes hos Real TurMat, OG som 100% rent kjøtt som belønning til dyr....

Bilde

http://www.dogman.no/nb-NO/Hjem/Produkter/Prime-Hide-FD-kylling/479351.aspx
Bilde
Eventuelt....
http://www.hundsomhobby.no/index.php/Natures-Menu-Chicken-Treats.html
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 13:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror poenget var størrelsen på kjøttstykkene, ikke hva de stammet fra.
Jeg fant bilde av hele kyllingbryst som var frysetørret. Men de er beregnet på å spises slik de er (av hunder), ikke rekonstituert. De hadde sikkert gått greit å dele i biter og blandes i suppa og satt til småkoking en stund. Men da er man jo like langt i forhold til dette med størrelse.

Da vil et mer lett tilgjengelig valg være å kjøpe kjøttboller i boks, hermetisk bog-/kyllingskinke, corned beef eller lignende og tilsette.

Bilde
Sitat:
* Low-fat, freeze-dried chicken breast boasts NO additives or preservatives
* A natural way to reward your good dog
* Crisp texture and delicious real chicken flavor appeal to dogs of all ages/sizes
Freeze dried chicken breast is a natural, low-fat treat ideal for dogs that crave both a crisp texture AND real chicken flavor. Nutritious treats are freeze dried to perfection to ensure the ultimate texture, flavor and aroma; this process also makes them softer and easier to break into small pieces - ideal for sensitive mouths. These crisp strips deliver the quality protein your dog's diet requires and provide a reward your dog will beg for every day! Pieces approximately 5" long. Resealable pouch. Sold by weight; individual size and number per pouch varies. 2 oz.
http://www.drsfostersmith.com/product/p ... atid=26294

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 16:41 
Avlogget

Mye lekkert på boks men så var det vekta da. :-) vel vel kan vel klare seg på suppe til jeg kommer meg i sikkerhet.:-)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 11:34 
Avlogget

Vi har en norsk produsent av MRE som heter for "åpne-spis". De holder til i Sunde (om jeg ikke husker feil) og selges f.eks hos jentesport.no i Oslo, magasinet.no i Lier eller på websidene dems. Se http://åpnespis.no for mer utfyllende meny og forhandler liste som er litt lengere.

Jeg har selv brukt dem og var veldig godt fornøyd. Spesielt godt med ekstra varme i soveposen etter ett måltid, og som en kjærkommen variasjon fra Real sin tørrmat.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 20:41 
Avlogget

Skal sjekke opp dem :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

ja, jentesport er noe for deg, norseman! :)

hadde vært interessant å prøve de kylling-hundemat-greiene i en hjemmelaga feltrasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 13:18 
Avlogget

Jentesport av noen slag kan en alltids se på. Har et spesielt minne fra militæret når Hanne Hegh? og sine vant i håndball. Hun hadde kvaliteter som ga oss pubesbartgutta motivasjon. :-)

Men nå var jeg inne på Åpne spis og så. Hvis jeg tolket det riktig så fikk jeg en pakke med 8 stk 320 gram hjortegryte for kr 89,- Det er jo knakende billig hvis det er for 8 og ikke pr stk i 8 pack.

Sikkert mange kommersielle alternativer å ha i bakhånd. Men jakten går videre på mat fra dagligvaren :-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 18:45 
Avlogget

Fant en YouTube video som promoterte frysetørket mat fra dette stedet.
http://shop.honeyville.com/products/fre ... acks.html/
Her kjøper man bokser med frysetørket mat og kan sette det sammen til et komplett måltid.
Etter det Google og jeg fant ut av, så har vi i Norge bare turmat i dyre posjoner som et frysetørket alternativ.

Jeg ble veldig positivt til den amerikanske varianten her

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 20:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Interessant nettsted. Når man ser bort fra at det ikke er lov å importere hva som helst fra utenfor EU/EØS. Kjøtt og melkeprodukter kan man ikke importere fra USA. Grønnsaker er derimot OK. Så med mindre man finner en forhandler innenfor EU/EØS, kan man bare glemme den typen produkter.

Likevel så jeg på den kjøttpakken. Totalt er det i overkant av 4 kg frysetørket kjøtt. Rehydrert blir det i underkant av 16 kg. Pris per kg rehydrert blir da uten frakt, MVA og toll rundt 130 kr/kg. Påslaget blir nok ganske saftig når det må gjennom et forhandlerledd i tillegg.

Med det kaloriinnholdet som er oppgitt betyr det at produktet er svært magert. Det er nok kylling og kalkun uten skinn, og også lite fett i biffstrimler og karbonadedeigen(antar at det beskriver varene best). For å få så lang holdbarhet som de opererer med må kjøttet være svært fettfattig. Eller så må det tilsettes kjemikalier vi helst ikke vil ha for mye av. Her antar jeg det rett og slett er fettet det er lite av, men man kan jo ikke være sikker. Uheldigvis sitter jo mye av smaken i fettet. Og protein kan man fint få nok av fra vegetabilske produkter.

Fordelen med å kjøpe frysetørket er selvfølgelig at man slipper arbeidet med å tørke selv. Dessuten er det lettere å rehydrere frysetørket enn vanlig tørket. Så kan man jo tenke litt etter hva kg-prisen på for eksempel kalkunkjøtt er nå for tiden da.

Jeg har ikke tid til å se på de andre pakkene i dag, men vil komme tilbake til dem en av de nærmeste dagene.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 20:28 
Avlogget
Brukerens avatar

OBS: Jeg sjekket akkurat leveringsbetingelsene deres. Det viser seg at de ikke sender varer utenfor USA!! Så da spørs det om jeg tar meg tid til å se på grønnsakssortimentet deres.....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 20:55 
Avlogget

De sender ikke ut av USA, var litt derfor jeg posta den meldingen, for å høre om noen vite om noe lignende i Norge eller Europa?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: