Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2018, 02:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Endelig litt lagringsplass!!
InnleggSkrevet: 11 Okt 2013, 08:48 
Avlogget

Endelig har jeg fått god lagringsplass. Dette er lagringsplass som tilsvarer ca 20m2. Det er perfekt for å lagre diverse ting egentlig.

Vedlegg:
CIMG1781.JPG
CIMG1781.JPG [ 119.84 KiB | Vist 2818 ganger ]

InnleggSkrevet: 12 Okt 2013, 17:24 
Avlogget

Gratulerer!!! :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 07:35 
Avlogget

Takk takk :) Det her blir en grei lagringsplass for diverse ting. Det blir nok mest friluftslivutstyr og slike ting som kan være ute i kulden. Jeg aner ikke om man kan lagre matvarer på et uisolert sted, men likevel er det kjekt å ha noe boltreplass :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 09:02 
Avlogget

Tips: Hvis det er kjølig og tørt der er det et perfekt sted å henge hjemmelagd spekemat. Jeg har 5 saltede lammelår hengende på loftet nå, de holder seg i laaaang tid.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 13:18 
Avlogget

Takk takk.

Er det mulig å lagre tørrmat der oppe, det vil si slik mat som de reklamerer med fra easypreppers?
http://easyprepper.wordpress.com/

Jeg tenker at så lenge boksmat ikke blir utsatt for mye varme, så kan vel det og lagres hvor som helst :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 16:20 
Avlogget

Mr I skrev:
Takk takk.

Er det mulig å lagre tørrmat der oppe, det vil si slik mat som de reklamerer med fra easypreppers?
http://easyprepper.wordpress.com/

Jeg tenker at så lenge boksmat ikke blir utsatt for mye varme, så kan vel det og lagres hvor som helst :)

Jeg har lagret det meste av maten min, tørrvarer, hermetikk, det jeg har fra easypreppers, nede i den uisolerte kjelleren min. Så lenge det er tørt, og ikke ekstreme temperaturforskjeller regner jeg med at det skal gå ganske bra. Gratulerer med mer lagringsplass, det ser kjempebra ut! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 18:23 
Avlogget

Det høres veldig bra ut. Jeg har lurt mye på hvordan handle billig fra easypreppers. Er det slik at man må takle moms og toll ?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 19:50 
Avlogget

Mr I skrev:
Det høres veldig bra ut. Jeg har lurt mye på hvordan handle billig fra easypreppers. Er det slik at man må takle moms og toll ?

Du betaler 15 prosent på maten, og 25 prosent på frakten. Dette er ingen uoverkommelig sum, du må tross alt betale det samme på alt mulig annet. Billig er det ikke, du kan for så vidt få mange nudelpakker for samme pris. Men grunnen til at jeg valgte og kjøpe der er tross alt høyere næringsverdi, og 15 års garantert lagringstid. Godt fornøyd med både service og produkt selv. :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 21:10 
Avlogget

Jeg sendte en mail til easypreppers og fikk følgende svar på hvor lenge de kunne holde:

"interne tester hos firmaet Innova har forøvrig bekreftet at maten er holdbar i 25 år ved optimal lagring (dvs. stabil temperatur året rundt.) Denne stabile lagringen oppnår du f.eks. i en leilighet ved å lagre pakkene i et soveroms-skap eller i en tørr kjeller, (eller i en vanlig isopor-boks som man pakker hvitevarer i)." Dette gjør det særdeles interessant å handle 360dagers pakken, med tanke på at denne kan fungere resten av livet.

Jeg vurderer strengt tatt å hente varene i sverige om dette kan gjøres på en billigere og lovlig måte ? :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 18:45 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg sendte en mail til easypreppers og fikk følgende svar på hvor lenge de kunne holde:

"interne tester hos firmaet Innova har forøvrig bekreftet at maten er holdbar i 25 år ved optimal lagring (dvs. stabil temperatur året rundt.) Denne stabile lagringen oppnår du f.eks. i en leilighet ved å lagre pakkene i et soveroms-skap eller i en tørr kjeller, (eller i en vanlig isopor-boks som man pakker hvitevarer i)." Dette gjør det særdeles interessant å handle 360dagers pakken, med tanke på at denne kan fungere resten av livet.

Jeg vurderer strengt tatt å hente varene i sverige om dette kan gjøres på en billigere og lovlig måte ? :)

I forhold til moms og toll, er du pliktig til å betale det når du passerer grensen. Jeg husker ikke helt sikkert, men jeg er ganske sikker på at du da får tilbake svensk moms på det du frakter inn. Frakta blir kanskje noe billigere, men da har du igjen drivstoff forbruket... Jeg vet ikke hvor mye du vurderer og kjøpe, men jeg ville forhørt meg litt med posten og tollen hvis det er mange pakker du vurderer. Jeg har hittil valgt å hente på postkontoret selv, det så noen lure triks kan jeg dessverre ikke komme med. :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 19:09 
Avlogget

I løpet av et par år kan jeg tenke meg å ha lagret den 365 dagers pakka /30 dagers pakka, en del hermetikk og den ABC suiten :D
Dette tilsvarer kanskje 40.000. Og med og uten moms kan bli et betydelig beløp. Hvis det ikke er grense på hvor mye matvarer man kan frakte oer grensen, vil jeg kunne spare noe på det.

Jeg har for så vidt tenkt på tanken å ha postboks i sverige og frakte over grensen om dette kan gjøres uten at det blir toll av det. Det er så lenge dette kan gjøres på lovlig vis så klart .

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 22:04 
Avlogget

Hvis du vil holde det lovlig så skal du betale moms. Det er ingen vei utenom.

Unngår man å betale moms så bedriver man smugling.

Kjøper du det fra over nett av en leverandør i Sverige betaler du ikke svensk moms.
Når varen kommer til Norge blir det fortollet og skyldig moms beregnet.
Denne skyldige momsen må betales for å få varen ut fra posten/tollager.
I tillegg kommer moms på frakten fra Sverige til Norge. Satsene på moms er allerede opplyst.

Drar du over til Sverige unngår du fraktkostnaden til fra Sverige, men regner du med bompenger, slitasje på bil, timepris for å kjøre bil (ingen personers fritid er gratis) og drivstoff vil du gå dundrende i underskudd.
I Sverige kan du handle direkte med forhandler, og du vil der måtte betale svensk moms. Denne kan du få refundert ved fortolling inn i Norge, men ved fortolling inn i Norge vil du som sagt måtte betale norsk moms på varen.

Kort fortalt: Bestill på nett og hent på postkontoret.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 07:14 
Avlogget

Det er bra vet du. Da satser jeg på å være i mål med det meste innen utgangen av 2015.

Neste år blir det mye sparing som skal investeres i aksjer og lån til å bygge ferdig huset. Da blir det 80m2 mer bolteplass.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 14:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Oversikt over aktuelle tollregler finner du her: http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/i ... rt_av_mat/

Easyprepper sier selv at frakt, mva og TOLL kommer i tillegg. Frakten er oppgitt på de mindre pakkene, men ikke den store «360-dagers» så vidt jeg kan se. Og hva de mener med toll og hvor stor denne er, nevnes det ikke noe om.

For øvrig er «30-dagers» og «360-dagers» betydelig overdrevet. (Det pleier det å være når slike internettfirma forteller hvor lenge maten skal vare. Det er for øvrig ikke Easyprepper som har funnet på disse tallene, de stammer fra produsenten, Innova.) Om kaloriinnholdet stemmer, og det gjør det sikkert, vil den lille holde i 14 ½ dag og den store i 270 dager med et kaloribehov på 2.500 per dag. Jeg forutsetter at man har normal vekt og at målet ikke er å sulte seg ned i vekt.

For at den lille som gir litt over 1200 kcal per dag skal fylle behovet, bør man være en ca 4 år gammel pjokk, eller tulle. Mens 360-dagersen gir 1850 kcal per dag – omtrent passe for en 8-9-åring.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: