Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 03:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 21:36 
Avlogget

Når jeg kommer meg tilbake til arbeid igjen regner jeg bare med at min aktivitet kommer til å synke drastisk.
Men jeg kommer ikke til å bli innaktiv, men mindre aktiv.
Aktivitetsnåvået på andre aktiviteter kommer til å øke istedet.
Prepping, og bushcraft.
Har blandt annet avtalt med kona at jeg plukker bær, og hun tar seg av sylting, og safting.
Hun har blitt skadelidende av tvangsplukking.
Det har ikke jeg, og jeg har ikke noe imot arbeidsfordelingen. :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 19:33 
Avlogget

Jeg har lite innlegg som jeg har postet her inne men nå har jeg snart fått lest igjennom det meste som står her inne..Ettersom jeg er helt fersk i dette med prepping så plukker jeg mere info enn det jeg deler foreløbig..Jeg skal laste opp bilder av det jeg driver med ettersom et går fremmover:-)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2013, 19:34 
Avlogget

Høres bra ut viking kan du legge ut noen bilder nå?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2013, 21:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er nok ikke av de mest super aktive her på forumet.
Jeg bidrar der jeg føler at jeg kan og hvis jeg er i "modus" til å skrible litt.
Jeg vil nok være litt av og på, av den enkle grunn at jeg må delta aktivt i hverdagslivet og leve.
Det er jo tross alt slik en gjør seg erfaringer og lærer mest. ;)
Nå må man jo logge seg på for å lese råd og vink. (Tommel opp)
Før var jeg litt slapp der,og av og til bare kikket på det jeg måtte lese og så klikket jeg videre.
Jeg tror det er sånn for mange.
Nå mot sommeren er Internett i laber bruk her inne, da "bor" vi så godt som utendørs her på gården.
Men jeg blir nok å finne på regnværsdager og rolige kvelder, greit å poppe innom for å sjekke litt råd å vink innimellom.
Dere har gjort en kjempe jobb med forbedringene her på forumet.
Så all respekt for dere som gjør dette på fritiden for oss som tørster etter kunnskap og noen å søke råd hos.
Tusen takk.

Red: jeg trodde ved første øyekast at man måtte logge seg inn, men oppdaget senere at det var bare noen tomme emner jeg hadde ramlet inn på.
(Blondt øyeblikk)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 21:36 
Avlogget

Jobber 10 timer i døgnet, hus, hjem og unger, prepper hver eneste ledige tanke. Mye må gjøres i sommerhalvåret. Få med seg ett par timer med nyheter/artikler daglig og er det ledig tid utover dette så sjekker man innom forum. Mao. ingen motvilje, men tiden strekker ikke til.

Hvis jeg omskriver min bestefars gamle utsagn om idrett på tv. "Sport skal bedrives, ikke beskues" så er vel tonen "Prepping må gjennomføres, ikke bare diskuteres".

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2013, 23:12 
Avlogget

Lovise skrev:
Red: jeg trodde ved første øyekast at man måtte logge seg inn, men oppdaget senere at det var bare noen tomme emner jeg hadde ramlet inn på.
(Blondt øyeblikk)

Nå har ikke det noe med "blondhet" å gjøre!

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2013, 18:28 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Så til slutt, god preppeferie til deg Frøyatro. Ikke glem passordet ditt til den dagen du er klar til å se innom igjen. ;)

PS: Det er lov å ombestemme seg .....

Intet problem, man husker da de viktige tingene i livet! Jeg holdt ut ganske lenge, men nå ble abstinensene for tunge... Men det var litt deilig mens det varte også, og slippe unna Facebook og stress og mas! Så nå må jeg komme ajour igjen. Det burde ikke ta mer enn en liten måned... :)

Da jeg startet denne tråden hadde jeg noen av våre tidligste medlemmer i tankene, som nå ikke har vært innlogget på over et år, selv om de hadde et par poster liggende ute. Tenkte det kunne være morsomt å vite hvorfor, mest fordi jeg er fordømt nysgjerrig selv... jaja. Bra med svar ble det nå i hvert fall!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 20:46 
Avlogget

Jeg tror noe av dilemmaet med at folk slutter å logge seg inn, kan være at mange sitter med selvbergingstanker, ønske om å sikre seg, lære nye ting. Samtidig så ønsker ingen å stikke seg frem for allmennheten. Dette er et dilemma. Jeg ser mange dilemmaer mellom det å ønske å dele informasjon, finne andre selvbergere opp mot ønske om å være anonym, ønske å holde seg skjult og ikke stikke seg frem.

Hva kan en løsning til dette være?

jeg velger å tro at folk skjønner at vi ikke kan være så naive og tro at ingen vil se på selvbergere som noen paranoide folk.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 03:20 
Avlogget

Nå kan jeg ikke svare for alle andre.. men 3 av grunnene for min del at jeg logger meg mindre og mindre på er overflod av irrelevant informasjon. Det blir for mye debatter om den minste ting med 2-5sider på totalt unødvendige ting med alt for mye lesestoff som ikke er spessielt konkret heller. Greit nok, at noen spør om tips og råd til enkelt ting.. men slett det som er irrelevant kommentar, rydd gjerne opp linken med en form for konklusjon. De færreste vil lese igjennom 3sider + med debatt om en skosåle. Eller 5sider med en debatt om kaffe. Hvorav gjerne totalt 3-5av kommentarene virkelig er relevante. (Dette var vel å merke EKSEMPLER)!

En annen grunn er at, problemer som kan oppstå i Nord-Norge er ikke nødvendigvis de samme problemene som kan oppstå på Østlandet. For all del, mye skjer på landsbasis også som er relevant for alle fylkene/generelt hele Norge, som vil gi en totalt effekt på landsbasis. Men få litt mer orden i systemet. Altfor mye rot eller for vannskelig å finne frem i eks felles problemene som kan skje på landsbasis. Evt også i enkelt fylker.

Prøv gjerne å ha egne fylker så preppere innenfor dette fylket kan ha litt mer intern samtale. Så de kan "assosiere med sine egne, i sitt området". Noen ønsker gjerne å lage en liten gruppe, så da er det jo ikke relevant med preppere fra andre siden av Norge. Men når det er sagt så mener jeg ikke det at vi ikke skal kunne måtte snakke felles sammen, men ha litt mer egne områder for de forskjellige landselene.

I tillegg så vil jeg vel våge å si det er kommet en del "bling bling preppere". (Nå refererer jeg IKKE til noen spesielle så det er sagt)!

Dette er forresten ikke ment som et angrep på noen av moderatorene/forum ansvarlig. (For dere gjør en veldig god jobb, det må jeg si). Men vil bare si min mening, så får det bli opp til enhver enkelt og ledelsen om det blir hørt/gjort noe med.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 08:18 
Avlogget

Jeg må si at jeg er enig med itsMe. Det å ha egne tråder for fylkene/landsdelene er god ide. Vi må kunne snakke sammen i et fellesskap,men enkelte ting er mer relevant for noen landsdeler,men ikke så mye for de andre.Når det gjelder "blingbling",er jeg også enig.Utstyr er viktigt,men bruken av utstyret er viktigere. Du får ikke flere fisk,bare fordi du har en dyr fiskstang,du må kunne bruke den også. Ellers så gjør moderatorene en bra jobb,nå må vi andre bli litt flinkere.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Her kan jo jeg uttale meg, som knapt har vært innom på flere månder etter tidligere aktivt bruk. Jeg var her gjennom vinteren; for meg er vinteren planleggingstid. Så kom våren; våren er gjøretid. Derfor blir internettforum nedprioritert. Jeg fikk tilfeldigvis en PM igår og ble slik påminnet forumet; så nå leser jeg meg opp på hva som har skjedd de siste måndene.
Jeg ble positivt overrasket over den nye forum -inndelingen! Det er mye mer oversiktelig og lettere å konsentrere seg om de temaer en finner interessant. Jeg må innrømme at en sekundær gunn til min pause er min egen forumrytme vs. Aktivitetsnivå. Jeg logger gjerne på et par ganger om dagen; så i perioder med lav aktivitet blir det mye hatt og lite kveg. Men det er minst like mye eget ansvar; man kan ikke være inaktiv selv; og sutre over lavt aktivitetsnivå!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 10:01 
Avlogget

Takk for tankevekkende refleksjoner, ItsMe og alle dere andre!

@ItsMe
En del av dette er noe moderatorgruppen allerede diskuterer. Vi er fler enn de du ser på forsiden, men etter hvert når vi har organisert og fordelt vil de andre navnene dukke opp. Men det er veldig fint å få synspunkter både fra deg og andre som vi kan ta med oss inn i den interne diskusjonen.

Ang. dette med å rydde opp i tråder: Jeg er enig i at det er mye tørrprat og utglidninger i mange tråder. Regelverket åpner allerede i dag for å slette slikt som ikke tilfører tråden noe nytt eller som er helt uvedkommende det tema som tråden diskuterer. Dette har også vært gjort i noen få tilfeller – og har av og til ført til ramaskrik fra de som har vært berørt fordi de opplever det som sensur og det som verre er(moralisme/hovmod/arroganse). Spesielt har det vært kraftige reaksjoner når hele tråder har blitt fjernet – og kanskje derved også den ene posten (eller de få) som faktisk var saklig og tankevekkende inne i en suppe av irrelevans. (Og bare så det er sagt, jeg har nok også bidratt til dette både titt og ofte. :oops: )

Moderering av slike forvokste og vindskjeve tråder kan kreve mye arbeid dersom alle de som får slettet eller endret en post eller to skal måtte varsles om dette i hvert enkelt tilfelle. Tid som moderatorene mye heller vil bruke til selv å produsere innlegg, ikke overflomme nettet med PM-er med begrunnelser og henvisninger til reglement, nettkutyme osv opp og i mente. Men noe er nødvendig og vi jobber med å fordele oppgaver og finne effektive rutiner som skal kreve så lite tid som mulig og likevel kunne oppleves som ryddige og reale av medlemmene her.

Jeg tolker det slik at du etterlyser tråder fylt av komprimert kunnskap. Strelok har foreslått opprettelse av et forum for «Guider». viewtopic.php?f=2&t=4&p=6499#p6499 Dette er noe jeg personlig vil sette veldig pris på om vi kunne få til. Det ville virkelig være nettopp det du etterlyser mer av. Dessverre har det tatt alt for lang tid å få i gang denne og mange andre gode ideer. Køen av andre gjøremål, privat – jobb – og her på forumet, har vært alt for lang. Men det kommer!

Regionale forum
Dette er også noe vi diskuterer. Men hva slike skal inneholde, hvordan de skal deles opp og så videre, må vurderes nøye. Vi har ennå bare 370 medlemmer og langt fra alle er aktive, eller innom særlig ofte. Derfor kan det bli ensomt på slike fora. En annen ting er at mange av oss har en fot i flere regioner gjennom familie, hytte og venner. Og mange av oss vurder kanskje også «relokalisering» i prepperøyemed. Så det er slett ikke sikkert at et tema som «hvordan komme seg ut på havet og fiske når det ikke finnes drivstoff til båten», kun er interessant for dem som bor ved sjøen. Du vil kanskje bli forbauset over hvor opptatt by- og innlandsfolk kan være av slikt.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 10:45 
Avlogget

Hugin skrev:
Regionale forum
Dette er også noe vi diskuterer. Men hva slike skal inneholde, hvordan de skal deles opp og så videre, må vurderes nøye.

Hva med å dele landet inn etter delingsmønstret til "helseforetakene"?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 11:50 
Avlogget

Hugin skrev:
Vi er fler enn de du ser på forsiden, men etter hvert når vi har organisert og fordelt vil de andre navnene dukke opp.

Liten digresjon, men det hadde kanskje vært fint om de nye moderatoreme presenterte seg? Hvis de allerede opererer under andre brukernavn, kunne det jo være greit å vite hvem som er hvem. Jeg synes det blir mer ryddig, enn at det bare tilføyes nye navn. :)

Angående dette med blingbling, så må jeg si meg enig i at å bare kjøpe ting ikke er noen god løsning. Derimot synes jeg at det særlig internasjonalt settes for stor lit til kunnskap alene. Altså når man bare har kunnskap, men ikke utstyr. Greit nok, man kan kanskje havne i en situasjon hvor man må flå et dyr med en skarp stein, men personlig vil jeg heller ha informasjon om en skikkelig kniv som kan gjøre den jobben, samt andre oppgaver. Men noe av det jeg savner er mer brukererfaringer med utstyr. Så der får jeg begynne med meg selv og legge ut mer om utstyr jeg faktisk bruker, og håpe at andre gjør det samme. :)

Angående dette med regionale underforum... er det ikke bare å starte tråder for de forskjellige landsdelene? Er det noe som er ønsket fra flere, så vil jo trådene fylles med (forhåpentligvis) god og relevant informasjon, og trådene kan dernest flyttes til egne underforum på et senere tidspunkt. Da er det jo allerede en eller flere tråder der og starte med. Eller er det bare jeg som synes det er en god ide?

I det store og det hele føler jeg at hvis vi ønsker at forumet skal utvikle seg i en spesiell retning må vi bli flinkere til å jobbe for det selv, og det er også det jeg skal forsøke å bli flinkere til i fremtiden. Takk til alle som har tatt seg bryderiet med å svare i tråden, og til alle som er med på å gjøre forumet rikere. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 12:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Hugin skrev:
Vi er fler enn de du ser på forsiden, men etter hvert når vi har organisert og fordelt vil de andre navnene dukke opp.

Liten digresjon, men det hadde kanskje vært fint om de nye moderatoreme presenterte seg? Hvis de allerede opererer under andre brukernavn, kunne det jo være greit å vite hvem som er hvem. Jeg synes det blir mer ryddig, enn at det bare tilføyes nye navn. :)

Det kommer selvfølgelig mer info om dette når det er offisielt hvem som gjør hva og så videre. Men det er fortsatt slik at ingen av de som er aktuelle har (for)lovet seg endelig. Jeg håper alle blir med, men det vil tiden vise. Ingen nye brukernavn vil dukke opp. Hugin er navnet mitt i rollen som administrator - på samme måte som Yoda er Pegsus i admin.rollen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support