Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 15:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Barbering.
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 20:35 
Avlogget

Bare et lite tips gutter (og jenter).

På Dealextreme får man kjøpt billige barberblad (f.eks Gillette Mach3 Turbo 5 pk à 4 blad = totalt 20 blad for 121,- (ca. 6,-/blad))

http://dx.com/p/gillette-mach3-turbo-replacement-3-blade-razor-cartridges-4-piece-pack-126916?item=58

Det er tollfritt sålenge bestillingen er under 200,- (NOK) (og moms-fritt), og det er gratis frakt. Vet at macho-faktoren er mye lavere enn med ekte barberhøvler med barberblad, men prisen er det ingenting å si på. Er noen kroner spart i hverdagsøkonomien, samt en overkommelig pris for å fylle på lageret.

De har også barberkniver der til en billig penge. http://dx.com/s/shave

Husk å lage flere bestillinger hvis dere bestiller mye derfra og sørg for at hver bestilling er på under 200 kr. Da vil man slippe de grusomme kravene fra tollvesenet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 16:07 
Avlogget

Gjallarhorn skrev:
Høvelen er en gammel Gillette høvel fra 50-tallet som jeg fant etter min bestefar, resten handler jeg her:
http://www.barbershop.no/

Fant Japanske slipesteiner der inne. De er helt fantastiske, og kommer etter hvert til å kjøpe meg et sett.

http://www.barbershop.no/barberutstyr/skjerpestropp

Min store helt, Ray Maers, viser på Youtube hvordan men bruker dem.

http://www.youtube.com/watch?v=Lm53mCOQTR8

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 19:51 
Avlogget

Damer barberer seg nok mye mer enn gutta, ja.
Under armer, på leggene og i skrittet. Dessuten tar vel de fleste noen annsiktshår og :) .
Hvis shtf så blir det helt klart vinterpels på mine legger og jungel i underbuksa :lol: . Enkelte ting betyr bare alt for lite dersom man kommer opp i et slikt scenario.
Dessuten er det faktisk lurere å la være å barbere intimområdene om man ikke klarer å vaske seg hver dag. Hårene beskytter nemlig mot bakterier og andre ting. De er dessuten utformet til å lede urin ut på den beste måten. Var det mer biologi enn dere egentlig ville vite, eller? :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 22:28 
Avlogget

:shock: jupp!!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 23:12 
Avlogget

Neida.
Alt til sin tid. Kroppslige funksjoner er noe man må forholde seg til enten man vil eller ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 08:28 
Avlogget

Gjallarhorn skrev:
Neida.
Alt til sin tid. Kroppslige funksjoner er noe man må forholde seg til enten man vil eller ikke.

Tror jammen du er inne på noe der. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 08:50 
Avlogget

I det samfunnet vi lever i i dag har vi ganske syke idealer og tanker om kropp. Det er temmelig betenkelig at det f.eks er lov å vise utrolig mye vold og ekle ting på tv mens nakenhet er tabu. Særlig i USA.
Kroppene våre er faktisk naturlige og vi burde respektere dem i stedet for å forsøke å gjøre dem til noe annet enn de er hele tiden.

Når det er sagt så er jeg enig i utsagnet: "alt til sin tid". I et dommedagsscenario vil hårete legger være det minste jeg tenker på.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 09:47 
Avlogget

Tulla skrev:
I det samfunnet vi lever i i dag har vi ganske syke idealer og tanker om kropp. Det er temmelig betenkelig at det f.eks er lov å vise utrolig mye vold og ekle ting på tv mens nakenhet er tabu. Særlig i USA.
Kroppene våre er faktisk naturlige og vi burde respektere dem i stedet for å forsøke å gjøre dem til noe annet enn de er hele tiden.

Når det er sagt så er jeg enig i utsagnet: "alt til sin tid". I et dommedagsscenario vil hårete legger være det minste jeg tenker på.

Jeg er gift med ei som har født 5 barn.
Hun har "posemage", og puppene viser "tegn" til amming.
Jeg elsker henne med hud og hår.
Tror jeg kan si at tidens tann tærer mer på henne enn det bryr meg. 8-)

Hårek.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 14:00 
Avlogget

Hårek skrev:
Jeg er gift med ei som har født 5 barn.
Hun har "posemage", og puppene viser "tegn" til amming.
Jeg elsker henne med hud og hår.
Tror jeg kan si at tidens tann tærer mer på henne enn det bryr meg. 8-)

Hårek.

Og det er sånn det skal være :)
Min tid som konkurransedanser og fin blondine er nok over - Det er femten kilo og et barn siden :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 15:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Det som er "cluet" med flerbladshøvlene, er egentlig ikke flere blad, men at de har et ledd som sørger for at det alltid er riktig kuttvinkel på bladene.
Hvis man lærer seg håndlaget med riktig kuttvinkel, er det nok mulig å barbere seg også med eldre bladhøvler, uten at det blir for blodig.
Jeg bruker Wilkinson 4-blad høvel, og er kjempefornøyd. Supertett og rask barbering, og aldri et sår.
I prepping-sammenheng, må jeg nok skaffe meg et lager av disse. Holdbarheten er uendelig. :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2013, 19:41 
Avlogget

Kroppshår er det siste eg kjem til å tenkje på i ein vanskeleg situasjon.
La det gro.. Evolusjonen har gitt oss det, og då med god grunn. Anten det er for å beskytte mot rifter, eller insekt eller frost... Det skal visst vere hygienisk og :p

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2013, 13:54 
Avlogget

fnord skrev:
Kroppshår er det siste eg kjem til å tenkje på i ein vanskeleg situasjon.
La det gro.. Evolusjonen har gitt oss det, og då med god grunn. Anten det er for å beskytte mot rifter, eller insekt eller frost... Det skal visst vere hygienisk og :p

Lar man det gro lenge nok kan man lage engen Ghillie Flage av det også... hehehe :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 13:58 
Avlogget

Men det er jo denne muligheten også...

https://www.lehmans.com/p-2783-hand-cra ... haver.aspx
Lehmans har dessuten andre interessante produkter

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 01:09 
Avlogget

Barbering er noe jeg finner ganske interessant, har siden jeg var 15 år eksperimentert med forskjellige høvler og kniv. Ikke at jeg har en veldig kraftig skjeggvekst, men det lugger jo på meg også når jeg gjør det i hui og hast. Bruker nå for det meste en barberkniv fra Thiers-Issard, billigste kniven som var tilgjengelig på barbershop.no når jeg handlet for vel 2-3 år siden. Har barbert meg med den jevnt over ca 2 ganger i uken siden jeg fikk den. Har enda ikke hatt den på en slipesten og skjærer like fint over hårene som da den var ny, bruker selvfølgelig en stropp av lær å dra den over før barberingen starter. Når jeg startet med kniv fikk jeg ett og to små kutt, men etter litt prøving var det slutt på det.

Har også 2 stk DE høvler som jeg bruker nå og da, en knøttliten reisehøvel og en vanlig. Begge barberer helt ypperlig, har til nå bare prøvd med 3 forskjellige blader Feather flotte skarpe blader, Astra fungerer ypperlig de også, og Merkur fungerte også flott. Sistnevnte har fått dårligere kritikk enn de to første, men når jeg brukte de, og gjorde "de riktige forberedelsene" fungerte de helt fint.

Har prøvd forskjellige såper og kremer, alt sammen lukter fortreffelig og barberingen blir flott og glatt. Har prøvd både med og uten kost og skål til å skumme opp såpen og kremene i. Med kost gir det absolutt en mer luksuriøs følelse med barberingen, men ved dårlig tid går det å bare gni kremen i ansiktet med litt vann. Har til og med brukt mange forskjellige "vanlige" såper, når jeg hadde min tid i marinen brukte jeg ganske enkelt såpen fra dispenseren ved vasken. Gir ikke luksusfølelsen, men når kvarten står og hyler så skal alt gå fort! Sunlight såpestykke fungerer også til barbering om noen lurte.

Men når sant skal sies, så flyr jeg en del. Sikkerhetskontrollen er ikke fryktelig glade i barberblader av gammel type, selv om jeg klarer å snike inn bladene hver gang. Så vil jeg ikke at de skal stikke av med bladene mine, da banner jeg i kirken og bruker en Gilette høvel. Forøvrig har jeg klart å ha samme pakken med blader som fulgte med når jeg kjøpte den for ca 5 år siden. Av de 5 som fulgte med har jeg brukt 2, da har jeg etter hver barbering skylt bladet skikkelig for å så dra det "feil vei" nedover en dongeribukse. Da holder bladene vesentlig mye lenger!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2013, 20:02 
Avlogget

100 stk blader
http://dx.com/p/tiantian-2000-senior-st ... pcs-270373
Tidvis utsolgt.

Høvel.
Men Traditional Style Safety Silver Double Edge Blade Shaving Hair Razor #
http://www.ebay.com/itm/140900729627?ss ... 1439.l2649

Burde holde en stund.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support