Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 09:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skjønnlitterære perler
InnleggSkrevet: 05 Jan 2014, 15:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Så klart må vi ha en tråd for skjønnlitteratur! Her kan man egentlig poste de bøkene man liker, med og uten preppertilsnitt. Gjerne fortell hvorfor du synes boken fenget deg.

Jeg må få anbefale World War Z, boken bak filmen. Den ligner ikke på filmen i det hele tatt, og grunnen til at jeg liker den er måten forfatteren har bygd opp boken på. Hele boken er egentlig en rekke småhistorier som blir bundet opp imot en tidslinjal. Den er skrevet slik at forfatteren i bunn og grunn er en som intervjuer en mengde folk fra hele verden, og vi får høre deres historier, følelser og oppfattelser. Alt fra sjefer i det hvite hus, soldater, en blind, fattig mann i Japan, og så videre. Dette er så klart en zombiebok, men grunnen til at jeg synes den er fengende er hvordan forfatteren får fremstilt en verden "etter katastrofen" og de som overlevde. Hvordan han ser for seg at samfunnet fungerer, litt fra et sosiologisk og psykologisk perspektiv.

Fluenes Herre er også en klassiker som alle burde lese. For de som ikke har hørt om den før, så handler den om et fly fullt av små barn krasjer på en øde tropeøy, der alle voksne dør i krasjet. Den beskriver hvordan barna overlever, og hvordan mentaliteten endrer seg når man begynner å bli desperat, og blir mer dyrisk. Det er ganske kraftig lesing til tider, og en god tankevekker, især fordi det er skrevet om barn.

Topp

Innleggets emne: Re: Skjønnlitterære perler
InnleggSkrevet: 05 Jan 2014, 18:15 
Avlogget

"The swarm" av Frank Schätzing er en jeg vil anbefale. Verden er i ferd med å gå under i en serie naturkatastrofer og mystiske hendelser. En av hovedpersonene er en norsk forsker som sammen med en del andre blir rekruttert til å prøve å finne ut hva som skjer og hvordan de kan redde verden. Boken er tidvis litt langtekkelig skrevet, men fryktelig spennende! Min far som er biolog poengterte da han anbefalte meg boken at selv om det bare er oppspinn så er mye av ganske realistisk... Det jobbes visstnok også med en filmatisering.

Ellers har jeg sansen for mye av voksenlitteraturen til Roald Dahl, Noveller som "William og Mary" og "Dyfryst" går jeg aldri lei av, og "Dronnig-gele" gir meg frysninger hver gang...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 02:34 
Avlogget

Strelok skrev:
Jeg må få anbefale World War Z, boken bak filmen. [...] Den er skrevet slik at forfatteren i bunn og grunn er en som intervjuer en mengde folk fra hele verden, og vi får høre deres historier, følelser og oppfattelser.

Den er fantastisk som lydbok! Og ikke spør hvor jeg skaffa den lydboka, men du kan kjøpe den hos adlibris til 97,- De har skaffa gode skuespillere til å lese de ulike rollene, og dette er jo en bok som er perfekt for lydbok-formatet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 12:56 
Avlogget

Bortsett fra The Little House on the Prarie-bøkene (jeg mener IKKE TV-serien!) av Laura Ingalls Wilder som er en super prepper-introduksjon for barn, kan jeg nevne "Malevil", http://en.wikipedia.org/wiki/Malevil. Her den engelsk-språklige download-linken fra Wikipedia:
http://www.e-reading.co.uk/bookreader.p ... levil.html
Boka er en fransk survival-roman fra 1970-åra som både er lærerik og til tider ufrivillig komisk. Lærerik ang. ressurs-utnyttelse, hvilke yrker som er essensielle etter en katastrofe, sosiale problemer i forbindelse med Warlords og hvordan man kan utvikle et sosialt system som fungerer, etiske spørsmål som "er det å rappe vår mat et dødelig angrep mot oss?" og ufrivillig komisk der hvor (unge) kvinner anses som en ressurs på linje med kyr (en slags ku med ekstra-features: de kan koke mat og fungere som "sex-arbeidere" i tillegg til å produsere barn)- heldigvis bestemmer de litt mer selv enn jeg-personen antar i utgangspunktet.

Ellers har jeg-personen og hans vennejeng absolutt null peiling på alternativ medisin og helbredende urter (uansett litt vanskelig å få tak i siden nesten hele jordoverflaten er forbrent etter en atomkatastrofe) - men det ergrer meg at gjengen ikke har vett til å oppsøke et forlatt sykehus eller noe deromkring for litt medisinsk utstyr.

Ihertfall: Spennede lesning (litt langdryg i begynnelsen - den bruker god tid på heltens ungdomstid og hvordan han fant sin BOL) og har en annen vinkling enn de fleste andre survival-romaner jeg har lest, spesielt siden den også behandler utvikling av et nytt samfunns-system basert på et slags "manipulert demokrati".

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 13:16 
Avlogget

Vi har jo også vår egen Knut Faldbakken som skrev bøkene Sweetwater og Aftenlandet. En undergang beretning om en gruppe mennesker som ender opp med å leve på en gigantisk søppelfylling etter at samfunnet hadde brutt sammen. Mener det ble film av det også.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 17:11 
Avlogget
Brukerens avatar

@Fru Isjbjørn Jeg har skaffet meg den boken nå og ser fram til å få tid til å lese den. Takk for tipset.

Men vet du noe mer om dette nettstedet du linker til? Det er jo mye litteratur som nå er åpent tilgjengelig for nedlasting på helt lovlig, spesielt slike som er så gamle som denne. Men er dette nettstedet seriøst?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 17:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Det finnes masse post-apokalyptisk litteratur der ute – og mye av den er ikke utgitt i bokform, men fritt tilgjengelig og lagt ut på nett av forfatterne selv. Dessverre er plottene ofte temmelig sprø og dominert av konspirasjonsteori. Ofte er det slik at når man leser science fiction så må man bare godta noen åpenbart feilaktige premisser for å ha utbytte av boka. Men i mye av denne typen litteratur kan disse premissene være svært harde å svelge. Og den litterære kvaliteten er også svært varierende for å si det mildt. Legg så til at de fleste jeg har kommet over har en meget sterk konservativ slagside, og her snakker vi ikke om konservativ i norsk forstand…., så skjønner man hvor det bærer. Men jeg har nå jobbet meg gjennom noen av dem.

Men det finnes noen klassikere skrevet av forfattere med skriveferdigheter. Jeg vil anbefale Lucifer’s Hammer av Larry Niven og Jerry Pournelle fra 1977:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer's_Hammer
Sitat:
Lucifer's Hammer is a post-apocalyptic science fiction novel by Larry Niven and Jerry Pournelle, first published in 1977. It was nominated for the Hugo Award for Best Novel in 1978. A comic book adaptation was published by Innovation Comics in 1993.
Plot summary The story details a comet impacting on Earth, an end to civilization, and the battle for the future. It encompasses the discovery of the comet, the Los Angeles social scene, and a cast of diverse characters whom fate seems to smile upon and allow to survive the massive cataclysm and the resulting tsunamis, plagues, famines, and battles among scavengers and cannibals.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2014, 15:37 
Avlogget

@Bamse ang. Malevil: Downloadlinken er rett fra Wikipedia så jeg overlater ansvaret til dem om denne er kosher.
Ellers kan jeg også absolutt anbefale Lucifer´s Hammer; spennende og temmelig fokusert på viktigheten av kunnskap, enten mellom øra eller i skriftform (jeg sier ikke mer for å unngå spoiler-effekten:-) Morsomt fra dagens ståsted er at også den er tildels ekstremt mannesentrert - hunkjønn er stort sett der for å være hjelpeløse eller definere mannens status, (prinsessa og halve kongeriket) alt ettersom. Forresten er angivelig Costner-filmen "Postman" basert på en biperson i boka.

Ellers hadde jeg helt glemt "Tunnel in the Sky", en ungdomsbok av Robert Heinlein - angivelig hardcore scifi, men i praksis en reinspikka prepper-bok:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_in_the_Sky

Sitat:
Rod Walker is a high school student who dreams of becoming a professional colonist. The final test of his Advanced Survival class is to stay alive on an unfamiliar planet for between two and ten days. Students may team up and equip themselves with whatever gear they can carry, but are otherwise completely on their own. They are told only that the challenges are neither insurmountable nor unreasonable. On test day, each student walks through the Ramsbotham portal and finds him or herself alone on a strange planet, though reasonably close to the pickup point. Rod, acting on his older sister's advice, takes hunting knives and basic survival gear rather than high-tech weaponry, on the grounds that the latter could make him over-confident.

Først etter dene boka skjønte jeg at hvis du VIRKELIG er i skauen hvor du ikke har oversikten over faresituasjonen er den eneste sjansen du har å rigge deg til høyt oppe i et tre. Vel, alle som har sett Panem-film nummer 1 har vel lært det samme ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 19:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Har lest ferdig Roadside Picnic av Strugatsky-brødrene. Veldig bra bok skrevet av to forfatterbrødre i Soviet undre den kalde krigen (1977). Handler om en rask visitt av romvesener på jorden, der landingsstedene deres har blitt forvandlet til "soner" med masse ekstranaturlige konsekvenser og effekter. Fokuset ligger ikke særlig mye på de utenomjordiske (de er mer en grunn for å skrive scifi), men på de såkalte "sonene", de som bodde der før "besøket" og de som nå bor rundt. Såkalte "stalkers" sniker seg inn i sonene for å hente ut objekter med attributter som i menneskenes verden ikke skal være fysisk mulig, som selges for skyhøye priser, med offentlig korrupsjon og generell kriminalitet.

Boken er en skikkelig antihelt-bok som handler om disse snikerne/plyndrerne, og deres kamp for å få hjulene til å gå rundt. Alkoholisme, vold, eventyrlyst og et samfunn i forvitring. Det er nok en slags skildring Strugatsky-brødrene har skrevet om livet i Sovjet, men som passer ennå bedre i dagens korrupte Russland.

Boken er grunnlaget for de kjente "S.T.A.L.K.E.R."-spillene.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 20:11 
Avlogget

Jeg er glad i mange bøker, midtvinter mørker av en av de svenske surivivlistene er kul, og metro 2033 er en fantastisk russisk postkatastrofe fable, hvor menneskene bor i t-banennettet under moskva.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 10:10 
Avlogget
Brukerens avatar

men har du fått lest Midsommergryning, Filbert?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 13:55 
Avlogget

No time par, no time... Jeg har jo hatt gleden av høre J. Rawles "surivivors" på lydbok... det var litt gøy, litt informativt og litt sært...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

du får jo midsommargryning på lydbok også, da?

(for de som lurer på hva vi snakker om er det Lars "Cornucopia" Wilderengs krigsromaner om et tenkt angrep på sverige og en svensk gjengjeldelsesangrep 10 år senere det handler om. Wildereng er også aktiv med egen blogg (en av de mest besøkte i sverige) og på Swedish Survivalist.) Han er forøvrig på vei ut med en ny prepperroman, etter hva jeg hører.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: