Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 09:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 14:28 
Avlogget

Jeg har lest diverse britiske overlevelsesbøker. Gjerne skrevet av folk med bakgrunn fra et visst regiment.

De er skrevet som humor, og for å få underklassen til å føle seg dumme. De er skrevet for å få folk til å gjøre dumme ting. Ta f.eks. overlevelsessett i en tobakkseske. For det første må du kjøpe en eske tobakk. Videre står det i boken at "people who roll their own cigarettes frequently carry such at tin". Det betyr at folk som røyker hasj ofte går med en metalleske. Hasjrøykerbutikker har ofte et godt utvalg i metallesker. Poenget med boka, er å få underklasse "søppelet" som beveger seg inn på overklassens område ( jakt, friluftsliv osv. ) til å drite seg ut. Når hasjrøyker metallesken synes under klærne dine, og du samtidig går med den anbefalte foldekniven med LÅSBART blad (som er forbudt å gå med i England ), blir du arrestert av politiet.....

Bruk heller pengene dine på ordentlig survival litteratur som Larry Dean Olsen, Mors Kochanski......

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2013, 22:01 
Avlogget

Eh....
Nå er det ikke helt uvanlig å rulle sine egne sigaretter her til lands heller... så det hasj-vrøvlet skjønner jeg ikke helt hvor du har fra. At man videre anbefaler foldekninver med låsbart blad er val a) fordi det er en god ide, B) mulignes ble boken skrevet før forbudet.

Min erfaring er at britene er down to earth realistiske og ikke så fjantete som amrikanere...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 09:38 
Avlogget

Ok. Kanskje jeg er litt paranoid...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 09:54 
Avlogget

Alltid lurt å være skeptisk

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 09:54 
Avlogget

Sikkert mye "slå seg på brystet" folk i SAS, Seals, etc. Men de er jo Special Operators for en grunn. At de har kommet igjennom et veldig hardt program.

Nå har jeg bare lest Lofty Wiseman sine bøker. Tjenestegjorde i SAS over 26 år uten at det gjør han nødvendigvis til den som nødvendigvis overlever en situasjon, men han har i hvert fall fordelen i trening.

Han som har skrevet den kjente SAS Survival book som de fleste av oss her har. Mesteparten av den boken er ubrukelig for oss her i nord, da mye av boken omfatter tropiske farvann og jungel.

Man kan ikke begynne å lese når man først har havnet i en "lei situasjon". Da må man kunne. Sist jeg havnet i en små dodgy situasjon var jeg ekstrem sliten og begynte å bli nedkjølt. Da må man kunne og handle. Ofte raskt.

Generelt er jeg veldig glad i Ray Mears. De fleste programmene hans ligger på youtube. Han dekker blant annet Tungtvannsaksjonen og hvordan folk overlevde på Hardangervidda i månedvis på reinlav og luft.

I England er forøvrig det meste ulovlig. Min kone`s foreldre bor der, og de freaker fullstendig ut vær gang jeg plukker opp en liten leatherman fra lommen min. Å ta fra folk selvforsvars verktøy, og deretter helt alminnelige hverdagsverktøy er en glimmrende måte å gjøre den vanlige mann i gaten til en feig og ubrukelig menneske. Maken til Nanny State skal du lete lenge etter. Jeg har aldri i mitt liv sett så mange Forbudt skilt i mitt liv.

Jeg liker UK, men ikke stedet jeg vil være når det den økonomiske boblen sprekker.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2013, 17:18 
Avlogget

Jeg liker også Ray Mears sine programmer.

Barry Davies har også sånn metalleskebok, den har jeg hatt en gang i tiden.

Generelt er det veldig strengt med kniver i UK. Og å bli arrestert med kniv er mye mer alvorlig enn i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 21:41 
Avlogget

Vel , å bruke kniv i England er faktisk litt mer liberalt enn i Norge. En lommekniv for everyday carry skal ha blad under en viss lengde og ha ett ikke låsbart blad . En slik kniv blir du straffet for i Norge. Og under utøvelse av det som britene kaller bushcraft kan du bære både fix blade og lock blade kniver. Omtrent som i Norge. Bushcraft er ett vidt begrep. Men ja, strafferammene er tøffere enn i Norge. Det som gjør meg sjeleglad for ikke å være brite, er at jeg liker å jakte og å skyte. Skytevåpen paranoia har de...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2013, 03:04 
Avlogget
Brukerens avatar

99% av alle som skryter på seg seg å ha vært "spesialsoldater" her til lands har aldri vært det. Ikke stol på det som kilde.

http://milforum.net/threads/51651-Falsk ... ner/page18
Her er en tråd på Milforum fylt med diverse nordmenn (og utlendinger) som påstår de f.eks. er tidligere spesialsoldater, og "lærer bort" ting.
Ta slikt med en god klype salt. I alle fall ting som kan være farlig for helsa.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 12:36 
Avlogget

En liten ting når vi diskuterer det med kniv i UK. Tidligere var det slik at domstolene der anså det å gå med f.eks. vanlig en sveitserkniv som ok.

I de senere årene kan det se ut som om domstolene i UK har skiftet mening. Blant annet er en person i UK blitt dømt for å ha en sveitserkniv i hanskerommet på bilen sin.

De har hatt et par drap med sveitserkniv i UK....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 14:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Candiru skrev:
En liten ting når vi diskuterer det med kniv i UK. Tidligere var det slik at domstolene der anså det å gå med f.eks. vanlig en sveitserkniv som ok.

I de senere årene kan det se ut som om domstolene i UK har skiftet mening. Blant annet er en person i UK blitt dømt for å ha en sveitserkniv i hanskerommet på bilen sin.

De har hatt et par drap med sveitserkniv i UK....

Kilde?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 15:01 
Avlogget

Her er en link til han som ble dømt for å ha med sveitserkniv:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... cnics.html

Google swiss army knife murder, burde få opp et par av drapssakene.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 16:09 
Avlogget

Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg for denne tiltalen er at knivbladet var lengre enn 3 tommer. Da er britisk lov lik den norske , man skal ha en aktverdig grunn for å ha den der. Det var nok denne aktverdige grunn han prøvde å etablerer med å fortelle at kniven ble brukt i forbindelse med en campingvogn ( caravaning ). Men siden det ikke hang noen campingvogn bak bilen akkurat da , nyttet det ikke. Ett tåpelig og paranoid samfunn der borte, som jeg likevel liker å reise til for å feriere...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: