Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 12:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Mai 2012, 00:03 
Avlogget

"Man vs Nature" er ikke så verst. Lett å se, grei både som mainstream underholdning og for å plukke opp et og annet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2012, 21:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Må desverre si meg uenig der Ildrid, for min del er Man vs. Wild (for det var det du mente?) et tøyseprogram. Det kan godt hende at du lærer et triks eller to, men på kjøpet kommer gjerne to-tre ting du heller bør unngå. Det er uansett min mening, og som alltid er det lurt å ta ting med en klype salt. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2012, 17:32 
Avlogget

Sånn går det når det heter "man vs wild" og "mann mot natur" :lol:

Er enig i at det er endel rart der, men styrken det har er at det er såpass "galskap" at det fenger nok til at en faktisk seg det. Ser det litt som McGyver tidligere. Får satt hjulene i gang, og med litt sunn fornuft så er det meste forholdsvis lett å bedømme om det er brukbart. Dårlig tilgang på de fleste andre programmer (få kanaler) i sjangeren har også sitt å si for min del :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2012, 22:19 
Avlogget

Kikker selv gjerne på nevnte program som underholdning, og er vel mest imponert over hva BG er villig til å tylle i seg av tvilsomme (u)drikkelige væsker og næringsstoffer. Jeg tror at med en slik interesse for urin, så bør man ha hatt en oppvekst med puberteten i en engelsk kostskole :lol:

Uansett så kan man ikke komme bort fra at mannen har erfaring fra SAS og derved har erfaringer fra situasjoner de fleste av oss bare kan drømme om. Selv om jeg med min ringe erfaring kan se ting jeg vet er både risikofyldt og for hans vedkommene svært unødvendig. Alikevel tolker jeg de i beste mening (selv spising av kadaver og mark) dithen at det er mulig å gjøre det, dersom alt annet er utelukket. Tipper vi alle glatt overser både mulighetene for parasitter og forgiftning, dersom det ikke er andre muligheter tilbake. Dagens program av MvW gav meg en lærdom om hvordan forsere bratte sand/leire skråninger ved hjelp av en kjepp, som jeg selv ikke har tenkt på fra før. Dermed (siden tanken er tenkt) så er jeg trolig i fremtiden bedre rustet til å gjøre det samme.

Altså oppsumert; ingen tiltro til MvW som opplæringsprogram, men dog litt cred som underholdning med en liten synergieffekt. I samme klasse regner jeg "Dual survival" og den serien med kjæresteparet som skal jobbe seg ut av villmarken. Er derfor enig med både Ildrid og Leesnor. Siterer forøverig til sist Piet Heins gullord om; "Den som bare tar spøk som spøk, og alvor som alvor, har forstått like lite om de begge".

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2012, 22:56 
Avlogget

...

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2012, 19:13 
Avlogget

En film som kanskje ikke er direkte relevant til prepping og overlevelse, men en god grunn til å bli mer selvforsynt, både som nasjon som som borger. Filmen heter Smaken av hund, en kynisk og spekulativ dokumentarfilm om samvirkeorganisasjoene i Norge som dessverre har rett i en del ting.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 22:00 
Avlogget

Synes at denne dokumentaren er seriøs og god. 7 Signs Of The Apocalypse - Full Documentary
http://www.youtube.com/watch?v=9AfoNWXx ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 18:34 
Avlogget

Eg så nettopp på fjernsynet at de skal sende "Doomsday Preppers".Eg har Altibox, uten at det betyr noe,men det kommer nok til å bli endel snakk om prepping fremover, (på godt og vondt). Men siden temaet er oppe,så kan vi benytte anledningen til å "tale vår sak" til venner og bekjente. Det gjelder bare å forklare hvorfor og hvordan vi gjør dette på en sakelig måte. Kjenner eg tv-mediaet rett,så kommer det nok endel ekstreme meninger frem blant program deltakerne. Vi må forklare at vi er ikke så ekstreme som dem,og gjør dette i det stille, for å sikre oss mot det som kommer. Er der noen andre som har tanker om dette?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 20:54 
Avlogget

3 eller 4 av de som var på med på showet har mistet sine våpenrettigheter og havnet i retten etter dette showet. Har forøvrig sett begge sesongene.

Den ene familien som er med, som på youtube går under Southern Prepper1 og Engineer 775 er faktisk utrolig dyktige og ikke bare sinnsykt i hodet som resten! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 23:06 
Avlogget

Filmen The Mist basert på en bok av Stephen King, en film jeg liker veldig godt. Det handler om en gruppe mennesker som tvinges sammen på et kjøpesenter mens unevnelige ting skjer utenfor. Det viser veldig godt de forskjellige valgene folk kan komme til å ta, og spesielt slutten kan være verdt og få med seg. Jeg sitter igjen med et vond følelse i mellomgolvet vær eneste gang...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 14:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Startet en ny tvserie et par dager siden, den heter Revolution. Handlingen er satt til usa, 15 år etter strømmen gikk.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 14:58 
Avlogget

GreenMan skrev:
Startet en ny tvserie et par dager siden, den heter Revolution. Handlingen er satt til usa, 15 år etter strømmen gikk.

Kva kanal kan eg sjå det på då ?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 15:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Lynx79 skrev:
Kva kanal kan eg sjå det på då ?

Er ikke sikker på evt tvkanal. Derimot er det mulig å "låne" episoder med et torrent program.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 13:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en av de beste tvseriene for sjølberging, RIVER COTTAGE! Den handler vel egentlig ikke om prepping eller survival, men mer om sjølberging. Utgangspunktet for serien er en stjernekokk som flytter på landsbygda for å kunne livenære seg selv med dyrking og husdyrhold. Serien går gjennom mange relevante tema som dyrking av grønnsaker, avle og slakte husdyr, foredle kjøtt og fisk og matlaging.

Serien er utrolig lærerik og interessant, anbefales på det sterkeste! :)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 20:39 
Avlogget
Brukerens avatar

”Bondeknølen” er en serie som går på NRK for tiden. Det er en danske i 20-årene som forsøker å bli mest mulig selvforsynt med så enkle metoder som mulig. Har ennå ikke sett en hel episode, bare noen minutter her og der. Virker som en meget sympatisk type som har mange gode tips og ideer for folk som oss. Ikke minst at det å bli selvforsynt ikke er noe man lærer bare ved å lese. Det er en prosess som tar tid, mye prøving og feiling. Alt ligger ute på nett-TV her:
http://www.nrk.no/programmer/sider/bondeknoelen/
Og hans egen nettside er her:
http://www.dr.dk/dr1/bonderoeven#/54794

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support