Noe for foreldre, eller de bli foreldre.
Har lånt et film fra biblioteket for noen år siden, som gikk over friluftslivs barnehager, en norsk laget film.
I denne filmen blitt utsatt/fortelt den masse fordeler til denne abrnehager imot barnehager som er bygget i et (tett) by sentrum, med leker som er bygget til barn av tre og stål , med der under steiner som er belegget med rubber for å beskytte barn når de faller på.
To personer som jobber i barnehager forteller den gode positive virkninger til barn når de oppleve og voksne opp i et slik friluftsliv barnehage.
Husker ikke mer alt, men jeg var imponert, spesielt dette med å leke i skogen, leke hos elver vannkanter, klatre i trær, og å lage sin pil og bue, fikk denne barn mye mindre ulykke eller skade enn barn i den "beskytte" by barne hager. Denne siste koster samfunnet også mye mer penger!
Barne fikk bedre kropps oppbygning, balanse evner, og spesielt å oppleve hva været bringe den dagen!
I Nederland, hvor jeg kommer fra, har landet nesten ikke (mer) den mulighetene til friluftsliv/ute barnehager. Fruliftsliv i landet er selv forbudt! ¨ Mulig at foreldre med barn i barnehagens livtid er interessert å se denne filmen, eller at man andre kan peke dem på dem.
Jeg er overbevist at å lære seg med overlevelse kunnskap ligger allerede i barnsdoms alder, selv fra baby alder av, spesielt med å komme seg ut i naturen. I frilufts barnehager eller/ med foreldre.
Filmen er cirka 30 minuter, og det var et barnehagen i syd Norge.
Har vært selv medlem av en speiderklubb, fra 11 års alder, med gode "friluftsliv" opplevelse og opplæring. Mulig at der består filmer for å la se (dine-deres) barn for å bli interessert inn i.
|