Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 09:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 18:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er sikkert endel her inne som allerede kjenner til "Mor Norges matbok", men jeg synes det er en interessant historisk/aktuell sak og vil anbefale den til dere. I 1939 ble denne heftet sendt rundt til samtlige husstander i landet av Statesn Kostholdsnemd. Under første verdenskrig var sult og mangel et stort problem her i landet, så når europa enda en gang bikket til krig tok statens kostholdsnemd grep og sendte ut dette informasjonsheftet.

"Skriftens hovedoppgave er å stille opp en plan for et sunt kosthold som bedre enn nå nytter vårt eget lands egen produksjon av matvarer og frigjør oss mest mulig fra å innføre matvarer til landet." og avslutter innledningen med: "Hver enkelt familie, hver husholdning må gjøre sitt for å nå frem til større sjølberging under krisa."

På linken under finner du alle sidene som bilder, anbefaler sterkt å lese den selv om den er gammeldags i språket. Vi har muligens kommet med et par nye oppdagelser i forhold til kosthold siden da, men hvilke som er relevante ved matmangel vet jeg sannelig ikke. Heftet tar for seg veilendende mengde av matgrupper en trenger hver dag - fra voksne til barn. Det gir et grunnlag for å beregne rasjoner i tillegg til mange nyttige oppskrifter. Fokuset er å spise mer av det landet har å by på av ressurser og det som er lett å gro her - i en krisetid. Jeg mener absolutt ikke at dette er en perfekt plan og landet ser noe annerledes ut idag enn dengang da, men jeg synes det er en nyttig kilde til informajson om sikringskost og oppskrifter. Jeg fant min til 5 kroner på loppis men siden den allerede ligger på nett slapp jeg unna scannejobben for å få delt den. Hva tror dere? Vil en ny "Mor norges matbok" være i omløp om noen år? Noen som har innspill til feil og mangler ved kostholdsveiledningen?

http://www.strandhistorie.no/index.php/ ... rgesmatbok

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 17:46 
Avlogget

Takk for interessant link, Frøken! :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet