Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 09:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 19:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Overleve på naturens vilkår finnes digitalt her: http://www.nb.no/utlevering/nb/b1460301 ... 223addf7fd

Ellers kan jeg sterkt anbefale "Vilda växter som mat och medisin" av samme Stefan Källman.

Det svenske forsvaret gav ut en overlevelseshåndbok som ligger som pdf her: http://www.bushcraftuk.com/downloads/pd ... levnad.pdf

Her inngår også resultatet av et praktisk forsøk der man satte kystjegere til å overleve i lappland i februar. Det gikk..eh...så som så.

Har også lest "How to survive the end of the world as we know it" (http://www.amazon.com/How-Survive-End-W ... we+know+it) og den var vel grei, men litt for amerikansk, selvsagt. Jeg ser ut til å foretrekke overlevelsesmanualer med mye koplingsskjemaer, hands-on info og "sånn syr du sammen deg selv", framfor fjas om hvordan man skal innrede sin BOL.

"When disaster strikes" (http://www.amazon.com/How-Survive-End-W ... we+know+it) var omtrent helt lik.

draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 13:44 
Avlogget

Kød og æg fra egen have, av Jørgen Liljensøe. Tar for seg hønse- og kaninoppdrett i hagen, og viser at man faktisk kan bli overraskende selvforsynt med ganske så liten plass.

Kaninhold, av Birger Ukkelberg. Mer industrirettet bok om kaninoppdrett, som ikke er så dum.

Geiteboka, utgitt av landbruksforlaget. God bok om geitehold.

Saueboka, utgitt av landbruksforlaget. God bok, denne gangen om sauehold.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2012, 21:26 
Avlogget

Har kjøpt" Norsk indeksen for medisinsk nødhjelp". Denne boka/heftet er arbeidsinnstruks på AMK sentralene og tar for seg de fleste nødhjelpssituasjoner man kan havne i. Hver situasjon er delt i tre kategorier: rød/akutt, gul/haster og grønn/vanlig.

I tillegg inneholder hver situasjon følgende kategorier under hvert tilfelle (for AMK personell); respons, tilleggsspørsmål, råd til innringer, tips til helsepersonell, samt en generell del om situasjonen. 225,- kr for heftet, men det er jo et flott hefte da :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 19:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Mye bra her! Skjønner at det lille biblioteket mitt er langt fra komplett ;)

Selv vil jeg anbefale noe bøker:

The earth care manual - den store permakulturbibelen, med både bilder og how-to's. Stor og innholdsrik.

Sepp Holzer's Permaculture - den desidert beste permakultrboka til nordisk klima. Finnes på ebay og amazon.

The ultimate homesteaders guide av Nicole Faries. Der står det det meste om alt fra hjemmefødsler til hvordan koke potet.

The quarter acre farm - en dame som skriver om hvordan hun fikk familien sin med til å anlegge mathage på deres bittelille hageflekk og leve selvforsynt på den i et helt år. Tror den kun er å få tak i på amazon.

Også en norsk en: Urter. Har den ikke for hånden akkurat nå og vusker ikke forfatteren, men de selger den på nett hos notabene. Veldig fin og informativ bok om alt fra hvordan du planter urter til hvordan man bruker de og preserverer de :)

Og hvis man er på en bruktbokhandel og ramler over "Alt om hagen" fra Allersforlaget, kan det være verdt å spandere på seg de bøkene. Gamle men gode bøker om nyttevekster og diverse :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Cybele skrev:
The quarter acre farm - en dame som skriver om hvordan hun fikk familien sin med til å anlegge mathage på deres bittelille hageflekk og leve selvforsynt på den i et helt år. Tror den kun er å få tak i på amazon.

Neida, du får den i løpet av 2 til 5 arbeidsdager fra Adlibris.com for 110 kr også. Min erfaring er at det går mye raskere å bestille fra dem enn fra Amazon. Og det er forbausende billig også. :D

Har satt noen av bøkene du foreslår på innkjøpslista. Takk for forslagene!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 12:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Cybele skrev:

Neida, du får den i løpet av 2 til 5 arbeidsdager fra Adlibris.com for 110 kr også. Min erfaring er at det går mye raskere å bestille fra dem enn fra Amazon. Og det er forbausende billig også. :D

Har satt noen av bøkene du foreslår på innkjøpslista. Takk for forslagene!

Så bra! Kjøpte boka når hun distribuerte den selv gjennom amazon, visste ikke at den var gått "mainstream", hehe.

Bra at titlene falt i smak! Kommer sikkert med noen titler til etterhvert som jeg får rydda i bokhyllene :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 13:05 
Avlogget

Må bare støtte litt ekstra opp under anbefalingen av Sepp Holzer's Permaculture!

Permakultur ble utviklet i Australia og mange av teknikkene er desverre ubrukelige i norsk klima. Men Sepp Holzer bor 1600 meter over havet ved tregrensen i Alpene, og har utviklet egne metoder for kaldt klima over en periode på 40 år. Resultatet er rett og slett fantastisk, og all denne erfaringen har han pøst inn i denne boken.

Googler man navnet finner man filmer på youtube som viser geniet i arbeid på fruktgården som i norge ville ligget på dovre: D

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 14:55 
Avlogget
Brukerens avatar

etter å ha lest ca. 50 sider har jeg innsett at "kollaps; livet ved civilisationens slut" er en av de beste og mest oppvåknende bøkene jeg har lest. 50 ganger bedre enn alle prepping-bøker. Her står det om ting man FAKTISK bør være livredd for, samt hvilke mekanismer som driver disse tingene i vår retning. (og vi snakker ikke om Carrington-events, polar-cap-shifting eller slutten på maya-kalenderen)

ANBEFALES! STERKT!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 00:52 
Avlogget

Ok, disse to bøkene har jeg ikke lest, så om de er gull verdt vet jeg ikke. Det at de kommer på CD-rom er litt for teknisk for meg, men det kan hende jeg kjøper dem. :)
http://homesteadingsurvivalism.myshopif ... ture-vol-1
http://homesteadingsurvivalism.myshopif ... ture-vol-2

To forskjellige bøker, i samme "serie".

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2013, 00:34 
Avlogget

Kan anbefale "Ultimate SAS survival" av John Wiseman.. Lettlest bok med masse gode illustrasjoner. Fins på www.bokkilden.no
.no

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2013, 15:57 
Avlogget

Her er også et stort utvalg fra en av Doomsday Preppers, Kellene Bishop.

http://homesteadingsurvival.myshopify.com/

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013, 22:11 
Avlogget

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... I.facebook

Også en bok jeg har lyst til å lese, som virker fornuftig.

"Boken handler om levekårene i fjellbygda Torpa i Oppland i 30-åra. Forfatteren ser blant annet på ressurssituasjonen for husholdene, kommunens innsats for å støtte familier med problemer, samarbeid mellom husholdene og ernæringsmessige forhold."

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 12:24 
Avlogget

Frøyatro skrev:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2922890&rom=MP#.UTr0ZE76YTI.facebook

Også en bok jeg har lyst til å lese, som virker fornuftig.

"Boken handler om levekårene i fjellbygda Torpa i Oppland i 30-åra. Forfatteren ser blant annet på ressurssituasjonen for husholdene, kommunens innsats for å støtte familier med problemer, samarbeid mellom husholdene og ernæringsmessige forhold."

Dessverre er det alt for lite litteratur som "detaljert" gir kunnskap om overlevelse/trivsel i knallharde krisetider i Norge.
Greit med kunnskap fra andre siden av dammen, men forholdene og kulturen er tross alt ikke den samme.
Jobber med min mor om å få videredelt noe av den viktige kunnskapen det har vist seg at hun innehar.
Både skriftlig, og muntlig.
Håper med tid og stund at jeg får muligheten til å få et slikt verk mellom to permer.
Dessverre tar ting til tider litt for lang tid.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 17:10 
Avlogget

Outdoor Survival Skills av Larry Dean Olsen er en klassiker, og en overlevelsesbok som mange andre forfattere har lånt mye fra. Den er imidlertid lite relevant for Norge, men du blir mye klokere av å ha lest boka.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2013, 13:42 
Avlogget

"Norge i krise - De harde 30-åra" av Harald Skjønsberg. Den er for barn, men jeg ble faktisk ganske opplyst og inspirert selv av å lese den. Kjøpte den på mammutsalget til Notabene på Gunerius på Grønland i Oslo for noen uker siden, og eldstesønnen har begynt å lese i den. Han er 10.
Anmeldelse: http://www.barnebokkritikk.no/modules.p ... rint&id=59

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support