Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 04:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 19:03 
Avlogget

Dette er de bøkene jeg for øyeblikket har hjemme og har hatt tid til å lese, og alle sammen har jeg hatt stor nytte av og anbefaler derfor på det varmeste!

Ragnar M. Næss/Bohumil Kucera Tre, Naturens vakreste råstoff.
Tar for seg hvert eneste norske treslag, pluss noen utenlandske innflyttere, med hva de kan og har blitt brukt til, hvor de vokser; tips til å dyrke plantebestander. God bok!

Jecca Mcvicars Urter for kropp og sjel.
Handler om urter av alle slag, dyrking og bruk. Mange tips om alt fra hvordan du anlegger en urtehage til dyrkning på balkongen. Min favoritt bok om urter.

Ole Kirkmo/Henrik sæhle Jegerhåndboken.
Handler om alt som er jaktrelatert, og noe enhver jeger burde ha i bokhylla.

Sun Tzu Art of war.
En bok som burde være obligatorisk i skolen. Selv om den handler om krig, brukes den i dag også i forretningsverdenen, og tipsene kan bruker på flere områder i hverdagslivet.

Peter Laws Hobbysnekkerens abc.Mange nyttige tips om snekkering, teknikker, verktoy osv. Et solid oppslagsverk!

John Seymour, håndbok i selvforsyning. Dette er selve bibelen! Den tar for seg en komplett selvforsyningsprosess, alt fra å dyrke din egen mat, til å lage dine egne redskaper, til og lage din egen elektrisitet!
Jørgen Liljesøe, havehøns, høns og kaniner i egen hage.
Kaare Aamlid, Grønnsakshagen.
Husqarna, Arbete med motorsåg

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 09 Apr 2012, 17:45, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2012, 00:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan annbefale UD- 17-02 også kjent som ''soldaten i felt'' av gammel årgang. Den er å finne som en PDF - kontakt meg på PM for link

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 04:34 
Avlogget

SAS survival handbook - Den fokuserer på kunnskaper som jeg mener er helt avgjørende hvis man skal ha en sjanse til å klare seg i tøffere miljø, med heller få hjelpemidler.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 10:07 
Avlogget

http://astore.amazon.co.uk/rivecott-21

Hele River Cottage serien. Kan kjøpes second hand på Amazon.UK for slikk og ingenting! Om man synes det er ok å lese på engelsk vel å merke! Forøvrig lettlese bøker for selv de som ikke er så veldig flink i engelsk!

Husk at bøker er tollfrie så du kan handle dem i det uendelige!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2012, 18:28 
Avlogget

Noen nye bøker, etterhvert som mitt eget bibliotek vokser. :)

Knut Brevik: Storvilt jakt. Tar for seg storviltjakt åpenbart, og jeg syntes den var ganske informativ.

Dag Kjelsaas: Småvilt jakt. Åpenbart, småvilt jakt, og jeg likte den ganske godt.

Bjørn Wegge: Praktisk Fiskestell. Hvordan ta vare på fiskebestandene, sette ut nye og mer i den gaten der. Svært informativ, men usikker på hvor lett den blir å få tak i...

Overleve på naturens vilkår: Blant annet med forfatter Dag Kjelsaas, og tar for seg overlevelse i vår flotte norske natur uten for mye utstyr. Mange gode tips, og selvsagt ikke i produksjon lengere. Men om dere kan få tak i den, så gjør det. Den tar for seg mange spiselige planter, førstehjelp uten førstehjelpsskrin, rett og slett en skikkelig overlevelsesbok!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2012, 02:26 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Overleve på naturens vilkår: Blant annet med forfatter Dag Kjelsaas, og tar for seg overlevelse i vår flotte norske natur uten for mye utstyr. Mange gode tips, og selvsagt ikke i produksjon lengere. Men om dere kan få tak i den, så gjør det. Den tar for seg mange spiselige planter, førstehjelp uten førstehjelpsskrin, rett og slett en skikkelig overlevelsesbok!

Denne er skrevet av Staffan Felt og en Svenske til, begge har jobba i det svenske forsvaret og er bla ansvarlige for denne boka samt Overleve på naturens villkår om vinteren og den kanskje mest interesante av dem, ikke utgitt på norsk "Øverleva i det sårbara samhellet" eller "overleve i det sårbare samfunnet" som den ville hett på norsk.

Denne ble utgitt på ICA forlaget med støtte fra Civilforsvaret. Tenk om LO/AP forlaget Tiden hadde gitt ut noe sånt. Rett på sak, ingen armageddon, men fornuftige, enkle råd om å klare seg gjennom tidsbegrensa svikter i samfunnsinfrastrukturen...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2012, 14:10 
Avlogget

urgeburger skrev:
Frøyatro skrev:

Denne er skrevet av Staffan Felt og en Svenske til, begge har jobba i det svenske forsvaret og er bla ansvarlige for denne boka samt Overleve på naturens villkår om vinteren og den kanskje mest interesante av dem, ikke utgitt på norsk "Øverleva i det sårbara samhellet" eller "overleve i det sårbare samfunnet" som den ville hett på norsk.

Denne ble utgitt på ICA forlaget med støtte fra Civilforsvaret. Tenk om LO/AP forlaget Tiden hadde gitt ut noe sånt. Rett på sak, ingen armageddon, men fornuftige, enkle råd om å klare seg gjennom tidsbegrensa svikter i samfunnsinfrastrukturen...

Se det var boken sin! Tusen takk for link. Den fullstendige forfatterlisten til Overleve på naturens vilkår er forøverig som følger: Lars Falt, Steffan Kallman, og Harry Sepp. Dag Kjelsaas er ansvarlig for bokens andre del, og er antagelig ikke med i den svenske originalboken.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 12:23 
Avlogget

http://www.amazon.co.uk/Backyard-Homestead-Carleen-Madigan-Perkins/dp/1603421386/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1338805210&sr=8-1

The Backyard Homestead: Produce all the food you need on just a quarter acre!

Veldig alright bok, som gir deg en innføring i hva du i teorien kan få til et brukbart småbruk med begrenset plass! Du kan kjøpe den ny eller brukt på amazon uk for 7 pund! 65 kr med andre ord! Legg på 15-20 kr i frakt. Ingen toll eller avgift på bøker! 8-)

Om man klarer å lese engelsk så kan man kjøpe enorme mengder billige bøker for slikk og ingenting!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:36, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 09:26 
Avlogget

I denne har jeg funnet noen greie oppskrifter, fin å slå opp i når en ikke husker mengde salt osv.... tar for seg det meste innen konservering av kjøtt.
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=5346745

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 10:33 
Avlogget

og siden forrige bok er et kupp til 99,- så tar du med denne til 49,- http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=1337917 :roll:
ikke lest den, men antar at den er rimelig basic.... men er sikkert noe å lære for de aller fleste. jeg gjør fremdeles mye rart når jeg skjærer ned! burde absolutt ha meldt meg på et kurs....

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 17:55 
Avlogget

Har ikke lest denne men den ser ut som det nye standardverket om urter:

"Medisinplanter i Norge"

http://www.alternativ.no/art/?id=645

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

FruIsbjørn skrev:
Har ikke lest denne men den ser ut som det nye standardverket om urter:

"Medisinplanter i Norge"

http://www.alternativ.no/art/?id=645

Interessant! Kunne du si noe mer om denne boken når du har fått gått gjennom den?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 22:01 
Avlogget

Sitter i Ytlandet uten bok, jeg så anmeldelsen på nettet i et annen sammenheng, men anser det som klart at man trenger en god oppslagsbok om medisinske urter når/ i tilfelle nettet er nede!

Jeg antar at det ikke allerede finnes en norsk bok av dette slaget, ellers hadde vel ikke en ny en vært nødvendig. I "gamle dager" var det bare Aschehougs Flora og denslags å få, pluss oversatte engelske urtebøker som ikke hadde alle norske planter.

Nettstedet til forfatteren er ihvertfall interessant: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm

Med denne boka og en god soppbok vil man kunne lete seg fram til legemidler den dagen apotekene er stengt/tomme/for langt vekk osv.

Litt offtopic: Hvis du vil plukke sopp ta en kikk her først:
http://www.miljostatus.no/Tema/Straling ... itet-sopp/

Det med radioaktivitet gjelder jo selvfølgelig viltkjøtt også, men det vet vel de av dere som er jegere...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 22:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Beate Slipher: Plukk ville matvekster

David Werner: Where There Is No Doctor

Murray Dickson: Where There Is No Dentist

De to siste ligger også ute på nett i PDF format

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 11:37 
Avlogget

Finding your way without map or compass av Harold Gatty
Tom Brown Jr.`s field guide to: 1. Wilderness survival 2. Living with the earth 3. Nature observation and tracking
The Encyclopedia of Country Living av Carla Emery
The Complete Tightwad Gazette av Amy Dacyczyn (over 900 sider med tips og råd for å strekke hver eneste krone man har lengst mulig)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support