Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 04:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 14:03 
Avlogget

Hei folkens. Jeg heter Shaun Henrik Matheson og er på jakt etter noen å snakke med. Hvordan forbereder man seg på undergangen? Vil tro at dette er noe som diskuteres i Norsk Survival Forum i disse Russland-Ukraina tider. Jeg jobber i morgenprogrammet Tidenes morgen som går på NRKs nye DAB musikkanal P13 hver dag fra klokken 07 - 10. Håper på svar. Mvh Shaun

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 15:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mer enn Ukraina vi forbereder oss på, bla. Økonomisk kollaps, vær uhell. Vi er heller ikke så ille som de i USA. Vi handler kanskje inn ekstra ting vi trenger, dyrker egen mat, noen har gård, andre jakter og fisker. Det avhenger helt hvor man bor. Men hovedgrunnen til at msn ikke vil ut med navn, er fordi alle da mener man er en gærning. Så værsåsnill å ikke framstil oss sånn ;)

Filbert, Draugjeger eller Bamse har dere noe å tilføye?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 17:29 
Avlogget

Jeg tror at en journalist bør bruke andre ord enn "undergangen" for at man ikke skal tro at man vil bli hengt ut som en galning :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

OT: P13 virker som en super radiokanal for oss som vokste opp på 90tallet. Hvordan forbereder NRK seg på undergangen ? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, shaun!

Jeg gjetter på at NRK, som alle andre statlige institusjoner, er pålagt en viss beredskap, i form av å kunne informere offentligheten gjennom krig og katastrofer av alle slag. Det er derfor dere har generatorer i kjelleren som kan drive bygget selv om strømmen forsvinner. Om det blir krig finnes det regler for hva NRK skal foreta seg for å holde moral og informasjonsflyt (og kanskje propaganda) oppe.

Vi som holder til på dette forumet har omtrent samme tankegang i våre egne liv. Om bilen får sammenbrudd på en øde vei, vann eller strøm forsvinner i husene våre, om stormer og naturkatastrofer truer, om banker og finansinstitusjoner går nedenom vil vi være forberedt så våre familier kan klare seg på best måte. Tro det eller ei, men at vi gjør det gjør at samfunnet som helhet kan klare seg bedre. VI trenger ikke beleire butikkene etter drikkevann når E-kolibakteriene herjer i kjøkkenkranene. Noen andre kan få vannet. Når bilen foran kjører i grøfta har vi allerede tenkt igjennom og diskutert oss i mellom hva vi skal gjøre, kanskje vi også har gått førstehjelpskurs, kanskje vi er medlemmer av hjelpekorps eller sivilforsvar. Vi går til tannlegen. vi betaler banklånene våre så fort vi kan.

for vi er interesserte mennesker som vil hjelpe til når samfunnet er under press eller trussel. Vi vil ikke stå med rompa bar når ting går i oppløsning.

Lag heller et program om at preppere er en ressurs i samfunnet og et eksempel til etterfølgelse, snarere enn en haug gærninger med sølvfoliehatter som samler hermetikk og våpen i påvente av at mayakalenderen skal slutte å funke.

Visste du forresten at DSB (direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) anbefaler at du har mat for to uker hjemme?

Har du det?

Det har jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 19:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Hei, shaun!

Jeg gjetter på at NRK, som alle andre statlige institusjoner, er pålagt en viss beredskap, i form av å kunne informere offentligheten gjennom krig og katastrofer av alle slag. Det er derfor dere har generatorer i kjelleren som kan drive bygget selv om strømmen forsvinner. Om det blir krig finnes det regler for hva NRK skal foreta seg for å holde moral og informasjonsflyt (og kanskje propaganda) oppe.

Vi som holder til på dette forumet har omtrent samme tankegang i våre egne liv. Om bilen får sammenbrudd på en øde vei, vann eller strøm forsvinner i husene våre, om stormer og naturkatastrofer truer, om banker og finansinstitusjoner går nedenom vil vi være forberedt så våre familier kan klare seg på best måte. Tro det eller ei, men at vi gjør det gjør at samfunnet som helhet kan klare seg bedre. VI trenger ikke beleire butikkene etter drikkevann når E-kolibakteriene herjer i kjøkkenkranene. Noen andre kan få vannet. Når bilen foran kjører i grøfta har vi allerede tenkt igjennom og diskutert oss i mellom hva vi skal gjøre, kanskje vi også har gått førstehjelpskurs, kanskje vi er medlemmer av hjelpekorps eller sivilforsvar. Vi går til tannlegen. vi betaler banklånene våre så fort vi kan.

for vi er interesserte mennesker som vil hjelpe til når samfunnet er under press eller trussel. Vi vil ikke stå med rompa bar når ting går i oppløsning.

Lag heller et program om at preppere er en ressurs i samfunnet og et eksempel til etterfølgelse, snarere enn en haug gærninger med sølvfoliehatter som samler hermetikk og våpen i påvente av at mayakalenderen skal slutte å funke.

Visste du forresten at DSB (direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) anbefaler at du har mat for to uker hjemme?

Har du det?

Det har jeg.

Takk Draugjeger, var noe sånt jeg håpet at en av dere skulle skrive :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2014, 21:45 
Avlogget

Tja, jeg har faktisk kjøpt litt ekstra med havregryn, og friske erter på boks (kona lager en slik lekker ertesuppe!) og så har jeg meldt meg i partiet MDG i et forsøk på å kunne bidra til å begrense overforbruket i samfunnet på sikt og jobbe for bærekraft og alt slikt kjedelig opplegg...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 12:22 
Avlogget

Hei Fiskeren873, Mr I, VikingKong, Draugjeger og Filbert.

Tusen takk for svar og innspill! Jeg aner en viss skepsis mot journalister, og det kan jeg nesten forstå. Har lest min del av artikler, sett min del av program på Discovery / National Geographic Channel om rare doomsday preppers med aluminiumfolie på hodet, og skjønner at dere er lei av det. Mitt valg om å bruke begrepet undergang hjalp sikkert ikke det heller, beklager det.

Draugjeger, setter veldig pris på dine innspill. Det du forteller er det jeg vil høre. Jeg er ikke ute etter å dyrke fordommene. Min metode som journalist er enkel, i prinsippet stiller jeg følgende spørsmål:

Hvem er du?
Hva gjør du?
Hvorfor gjør du det?
Hva skjer da?

Hvis det skulle vise seg at dere går rundt med aluminiumfolie på hodet etter å ha svart på disse spørsmålene så er det greit. Hvis det viser seg at dere er helt vanlige "kjedelige" mennesker som liker å være føre var på økonomisk kollaps, katastrofale værfenomen, tredje verdenskrig, at dere handler inn litt ekstra mat som står i boden osv osv, så er det også greit.

Hvorfor ikke benytte anledningen til å fortelle litt om hva slags fordommer dere møter også?

Jeg henvender meg direkte til deg Draugjeger ettersom du gav meg det mest utfyllende svaret. Håper du har lyst til å være gjest i programmet Tidenes morgen som jeg har sammen med kollega Ragna Nordenborg. Du kan gjerne være anonym. Tidenes morgen er et lett og ledig morgenprogram med lave skuldre. Jeg har femten års erfaring fra NRK P3, P2 og nå P13. Tune inn på programmet på NRK.no eller via din mobil så kan du høre litt på det. Min mailadresse er shaun.henrik.matheson@nrk.no Håper du vil være med, eventuelt anbefale noen andre.

Tusen takk for hjelpen alle sammen.

mvh
Shaun

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 14:50 
Avlogget

Det er desverre andre journalister som har kommet med samme løfter og lovnader her på forumet, som har levert et helt annet produkt en det som ble lovet. (Som i og for seg eer ganske likt det du har skrevet nå)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 18:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Shaun skrev:
Hei folkens. Jeg heter Shaun Henrik Matheson og er på jakt etter noen å snakke med. Hvordan forbereder man seg på undergangen? Vil tro at dette er noe som diskuteres i Norsk Survival Forum i disse Russland-Ukraina tider. Jeg jobber i morgenprogrammet Tidenes morgen som går på NRKs nye DAB musikkanal P13 hver dag fra klokken 07 - 10. Håper på svar. Mvh Shaun

Du ville kanskje fått bedre respons om det var fjelloverganger og ikke underganger du hadde vært opptatt av. Da hjelper det lite at du prøver å hente deg inn i innlegg nr. 2. Førsteinntrykket sitter og er nok nærmere sannheten om hvordan et innslag i ditt overfladiske og useriøse program ville blitt. Jeg tok meg tid til å høre din presentasjon av de tre nyhetene din medprogramleder fikk valget mellom i dag(eller var det i går, ligger på nett i alle fall). Det overbeviste ikke meg om at førsteinntrykket var feil. NB: Dette er ikke en kritikk av deg som person, men av muligheten for seriøs behandling av dette temaet i programkonseptet du representerer.

Dessuten er koblingen din mellom undergang og situasjonen i Ukraina/Krim bare helt absurd. Dette fører til et kaldere klima og får fokus bort fra innenlandske problemer i f.eks. USA, men noen umiddelbart forestående verdenskrig, nei det er bare for søkt. Se bare hvordan børsene i vesten overhodet ikke har rørt på seg når braking news om dette har blitt presentert. Men en forsnakkelse av sentralbanksjefen i USA førte øyeblikkelig til stor ståhei. Det som bekymrer meg mest her er mangelen på diplomati og helt unødvendig oppskalering vi ser fra amerikansk side. (Og bare så det er sagt så opptrer også Putin uklokt. Hadde han villet ha Krim, kunne han bare lent seg tilbake og latt Krim ordne løsrivelsen helt på egen hånd.)

Nei, mitt råd er at om du vil snakke om undergangen, så prøver du å finne en pinsevenn, mormoner eller kanskje en fra Nyhetsspeilet.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 19:35 
Avlogget

Hallo igjen folkens,

Jeg registrerer at selvironi og glimt i øyet for alltid vil være utryddet den dagen medlemmene av Norsk Survival Forum, som de eneste overlevende, tusler ut av sine bunkere etter verdensomspennende økonomisk kollaps, en knallhard atomvinter og ikke minst stengte fjelloverganger. Med eller uten sølvfolie på hodet.

Alt godt og peace out.

Shaun

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Med det svaret bekrefter du vilket seriøsitetsnivå vi ville blitt møtt med dersom vi hadde stilt opp i programmet ditt. Men det var jo greit å få bevist at førsteinntrykket ikke var feil.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei igjen Shaun.
Om du f.eks ikke har oss med på telefon, men snakker med folk via pm. Så kanskje noen av oss vil stille opp, men vi vil helst ikke at vi skal bli framstilt som i "Doomsday Preppers". Som sagt at du da sier hva du skal si om oss kanskje noen blir med ;)

Mvh

Fiskeren

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Du søkte seriøs informasjon...og fikk det. uheldigvis ser det ikke ut som om du har hverken tolmodighet eller interesse av å sette deg inn i saken på en seriøs måte. Hvor mange tråder har du egentlig lest på forumet? VI synes dette er blodig alvorlige greier. Kanskje det burde fortelle deg noe om hvordan du bør nærme deg saken?

og du har ikke besvart pm'met mitt, der jeg besvarer spørsmålene dine så seriøst som jeg gidder.

Forøvrig er forumets oppfatning av journalister er ikke blitt bedre ved ditt lille besøk.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2014, 22:17 
Avlogget

Blir sittende litt p tenke på dette med journalister og når de søker seg hit. Kanskje det blir veldig vanskelig å akseptere at vi faktisk er seriøse (men med masse humor, selvironi og skjemt) når man i utgangspunktet ikke forstår eller er villig til å akseptere at det vi driver med faktisk har relevans i en virkelig verden. Vi er øyeblikkelig stemplet som tullinger liksom - og blir dermed behandlet slik, lenge før en dialog kan oppstå.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 47 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support