Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jan 2018, 15:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Feb 2014, 11:57 
Avlogget

Hei folkens.
Jeg jobber for tida med en eksamensoppgave om "det skjulte Rogaland". Jeg studerer journalistikk ved UiS i Stavanger.

Oppgaven går ut på å lage en artikkel om sidene av Rogaland de fleste ikke kjenner så godt til.
Naturlig nok er jeg interessert i mindre miljøer som holder på med aktiviteter som viker litt fra det folk flest anser som "normalt". Derfor ønsker jeg å vite om det er noen preppere på forumet her, som er interessert i å stille opp og fortelle litt om hvem de er, hva de holder på med, hvorfor og hva de forbereder seg på?

Jeg er veldig interessert i å komme i kontakt med preppere som holder til i Rogaland, gjerne i Stavanger og omegn.
Jeg er ikke ute etter å henge ut noen enkeltpersoner eller miljø, derimot ønsker jeg å formidle fortellinger om mennesker som tenker på framtida, og er bevisste på at ressursene vi utnytter fra planeten vår ikke er en utømmelig kilde. Dessuten innbiller jeg meg at folk som velger å preppe for framtida er ressurssterke, fornuftige mennesker med noe mer enn "sagflis mellom ørene".

Er det noen Rogalendinger her som er interessert? ta gjerne kontakt på: orj.brend@gmail.com. Det er helt uforpliktende.

Litt om meg:
Jeg kom tilfeldigvis over forumet her, og ble straks interessert. Jeg kjenner til litt om prepping før fra div. dokumentarer, og har dessuten en generell nysgjerrighet rundt temaet. Jeg har imidlertid ingen praktisk eller teknisk erfaring med prepping. Jeg bor i Stavanger, er født og oppvokst Lillehammering, men bor her med min danske kone og vår 4 mndr. gamle datter Liza.

Takk! :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2014, 18:41 
Avlogget

Jeg har lest litt på forumet her nå, og ser at blant annet en NRK-journalist har vært i kontakt med dere. Jeg forstår at enkelte ikke frivillig vil fortelle detaljer om hvordan dere forbereder dere, hva slags utstyr dere har osv. Jeg vil bare avskrekke de av dere som eventuelt vegrer seg for å bli framstilt negativt i media: Dette er en eksamensoppgave, med andre ord skal den ikke, og vil heller ikke bli brukt kommersielt. Om det i så fall skulle skje, vil det kun legges ut på UiS sine nettsider, som eksempel på elevoppgaver vi får på journaliststudiet.

Som sagt, det er bare å kontakte meg for en helt uforpliktende samtale. :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2014, 13:43 
Avlogget

Dytter denne opp igjen. Samtidig ser jeg at jeg ikke har oppgitt fullt navn. Ørjan Brendløkken heter jeg. Og jeg studerer som sagt journalistikk på UiS i Stavanger.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2014, 18:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror du kan ha et problem med å overbevise forumets medlemmer om dine forsåvidt sikkert hederlige hensikter. Du forstår, VG var innom her for et år siden for å skrive en artikkel om prepping der de kjekt satte oss i bås med "tinfoilhat-ligaen" og "mayakalendertilhengere". Man kan vel trygt si at det hersker en viss skepsis mot dine yrkesbrødre og -søstre, spesielt siden de fleste journalisters arbeidsgivere er mer opptatt av å selge løssalgsnummer enn å formidle noe interessant om samtiden, f.eks. at norske preppere er mer opptatt av jordvern, kornlagre og sikring av flomutsatte områder enn å grave seg en bunker og fylle den med familien og 200 rifler.

Jeg tror at om du skal ha noe håp om å få noen til i stille opp får du henge på forumet en stund, lese endel om hva vi tror og tenker og generelt forsøke å sette deg inn i prepper-tanker og -problematikk. Jeg vet at artikkelen er en del av et eksamensarbeide, men å skaffe seg troverdighet som journalist blandt intervjuobjektene får være endel av skolegangen, eller hva?

denne tråden handler om vg-artikkelen:http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=44&t=466

lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2014, 18:48 
Avlogget

For det første, takk for svar Draugjeger. Det gleder meg at folk her på forumet registrerer det jeg har skrevet.

Jeg har god forståelse for at jeg blir møtt med endel skepsis. Det er desverre sånn at mange journalister, og kanskje spesielt de som sitter i enden av redigeringskjeden, altså deskjournalister, er altfor opptatt av å enten lage såkalte klikksaker eller sensasjonspreget lesestoff. Uansett tema. Det blir ofte feilsiteringer, og altfor ofte stilles kilden i et helt annet lys i sluttproduktet, enn det journalisten gir uttrykk for under selve intervjuet. Det du skriver gir meg et bestemt inntrykk av at journalisten(e) fra VG har gjort nettopp dette.

Egentlig har medier som oppgave å ivareta og beskytte minoriteters rettigheter, som det så fint heter i vårt pensum. Det å henge dere ut som folk som "graver seg en bunker og fyller den med familien og 200 rifler", som du skriver, er jo ikke akkurat i takt med dette prinsippet. Det er selvfølgelig ikke det jeg er ute etter i min eksamensoppgave. Som jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg, innbiller jeg meg at mennesker som bruker tid på å tenke på framtida, og dessuten forberede seg, uansett motiv og framgangsmåte, er fornuftige mennesker. Jeg har selvfølgelig sett de her dokumentarene på History Channel og liknende, der preppers blir framstilt som "gun nuts" og relativt paranoide sjeler. Jeg håper, og tror ikke medlemmene av det forumet her, og forsåvidt andre norske tilsvarende miljøer, er noe i nærheten av dette.

Jeg må innrømme at jeg hadde håpet å få kontakt i løpet av uka, da denne eksamensoppgava har relativt kort tidsfrist. I lys av det du skriver innser jeg at det kanskje er vel håpefullt, men det er nå så. Og tusen takk skal du ha. :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2014, 19:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvem av forumets medlemmer som er fra rogaland, men du kan jo gå igjennom presentasjonstråden, plukke ut de som er siddiser og spørre dem i en pm. vet at Kjellz, Hårek og It's me holder til nedi der.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2014, 16:52 
Avlogget

Det må bare innrømmes at "preppere" i Norge og "preppingen" i seg selv er kjedelig i media-perspektiv. Du har bedre sjanse til å få en "scoop" ved å dra til yankeestan en tur. Der finner du nutcasene du heller vil prate med.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: