Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 04:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 10:09 
Avlogget

Kire skrev:
Prepping vil ikke gjøre mye for menigmann. Hvis alt kollapser vil ikke Norge klare å fôre 5 millioner mennesker. Kanskje det utsetter døden med et par uker eller måneder, men faktum er at vi har "overshot". Det er ikke veldig positivt at MSM fronter dette, for det vil føre til enda snarligere paranoia og panikk. Bare vent til europeerene og amerikanerene forstår at denne depresjonen/resesjonen slettes ikke vil løsne -- VIRKELIG forstår at den økte levestandarden ble kunstig holdt oppe av en enorm energiarv som det tok planeten hundrevis av millioner av år å "skape". Da kan VG og massemedia få svelge artikkelseriene sine om at barn født på 2000-tallet mest sannsynlig vil bli 100 år gamle, haha.

Ikke bekymre deg så mye for menigmann og heller fokuser på deg selv. "Prepping" er bare første steget mot ett liv "off the grid". Norge er ett stort land med svært få innbyggere. Hvor det levner lite tvil om at slik ting er i dag med import av mat for å kunne klare seg, ligger vi uansett mye bedre an enn de fleste europeiske land.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 10:19 
Avlogget

Sitat:
Kire skrev:
Prepping vil ikke gjøre mye for menigmann. Hvis alt kollapser vil ikke Norge klare å fôre 5 millioner mennesker. Kanskje det utsetter døden med et par uker eller måneder, men faktum er at vi har "overshot". Det er ikke veldig positivt at MSM fronter dette, for det vil føre til enda snarligere paranoia og panikk. Bare vent til europeerene og amerikanerene forstår at denne depresjonen/resesjonen slettes ikke vil løsne -- VIRKELIG forstår at den økte levestandarden ble kunstig holdt oppe av en enorm energiarv som det tok planeten hundrevis av millioner av år å "skape". Da kan VG og massemedia få svelge artikkelseriene sine om at barn født på 2000-tallet mest sannsynlig vil bli 100 år gamle, haha.

Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.... Du bør du vel heller kanskje bare invistere i en kraftig dose heroin eller en avsagd hagle?

Om du finner prepping meningsløst, hvorfor i huleste er du her da??? Hjelpe meg! Ja ja, heller du, enn meg!

Her inne jobber vi for å ha et lager av mat som en buffer. I mellomtiden utvikler vi våre medisinske egenskaper via naturen, hvordan jakte og fiske egen mat, hvordan produsere grønnsaker og kjøtt i form av oppdrett av høns, egg og kaniner!

Mens de rundt oss bruker tiden sin til å feste, reise på dyre ferier, shoppe merkeklær og et evig karriere jag så prioriterer vi å bruke pengene våre på mat, rent vann, medisiner, eiendommen vår og ikke minst det viktigste, vårt skillset!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:15, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 13:54 
Avlogget

Hvis jeg får en meteor i hodet, vil ingen prepping hjelpe meg. Derimot er jeg overbevist om at det er flere scenarier med stor sannsynlighetsgrad hvor mine forberedelser vil hjelpe meg, enn det er scenarier hvor de ikke vil ha noen betydning. Jeg er i alle fall ganske sikker på at det hjelper mer enn å grave meg ned i et usannsynlig mareritt at ingenting jeg kan gjøre vil hjelpe. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 21:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan lese artikkelen på vg+ for 35 kr, om du også har andre artikler du vil lese.
Var en grei artikkel, selv om jeg synes overskriften på fremsiden av VG var drøy.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 23:04 
Avlogget

Da har jeg endelig hatt den defitivt diskuterbare gleden av å lese "artikkelen". En sammensurium av meningsløse fakta og sensasjonshysteri i beste tabloidånd. Kall meg en åndssnobb, men det makkverket syns jeg på ingen måte kan defineres på annen måte en "kunne vel ha vært verre"... Men det sementerer i allefall min holdning til at uansett hva du avtaler så er det ikke noen god ide å slippe journalister uten egen interesse i "faget" til.

Sist endret av Filbert den 22 Des 2012, 23:48, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 23:13 
Avlogget

Enig. Utrolig slett håndtverk.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 01:12 
Avlogget

Gullars skrev:
Om du finner prepping meningsløst, hvorfor i huleste er du her da??? Hjelpe meg!

Jeg velger å se det som en "misjonær" ville ha sett det...
Personen tok kontakt.
Selv om utgangs punktet er kollisjon, er det opprettet kontakt.
Skal man utveksle ideer, og meninger er jo første bud komunikasjon.
Om vedkommede "omvender" seg eller ei, er valgfritt.
La oss gi "de andre" den samme valgfriheten vi krever.
La oss få preppe, og vil "de andre" ikke preppe så får det være demmes valg.
Kanskje vår informajon/erfarings deling kan være utløsende for at "de andre" også vil preppe.
Ja, da har vi jo egentlig oppnådd noe positivt.
Høres neste ut som om dette er en relgion.
DET er det ikke.
Det er (i mine øyne) ikke annet en fornuft, og gamle tradisjoner som er enten glemt, eller noe man strever etter å lære seg.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 09:27 
Avlogget

Hvorfor preppe....
jeg fant en kokebok (i mitt eget bibliotek faktisk... :lol: )
Henriette Schønberg Erkens, faksimile utgave av 1949 revisjon av den opprinnelige fra 1912.
Innpå 870 sider med oppskrifter av norks og internasjonl opprinnelese, hvorav jeg kanp har hørt om mer en fjerdedelen.
Vi snakker om aspargesomeletter, sukkererter og 6 forskjellige varianter av stekt poter. Fylte tomater I og II
Nei fri og bevare meg vel fra halvfabrikataene og smakforsterkeren...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 09:35 
Avlogget

Glad det er flere enn meg som er skeptiske til VG-artikkelen! Jeg må si jeg har blandete følelser for hele den affæren der...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 10:10 
Avlogget

Jeg vil vel ikke si at mine følelser er spesielt "blandet".. Ble ovearsket når jeg leste den første siden i denne tråden (Etter Bamses knussende innlegg) og så alle go' ordene. Begynte å lure på om vi hadde lest samme artikkel...
Vil vel også poengtere at mye av frustrasjoenen min går på det journalistiske håndarbeidet, ikke bare det at innholdet er en smørje av viss-vass om ting jeg faktisk opplagt kan mer om, og vet mer om, og bryr meg om i forhold til journalisten.
Og så er det dumt, at man igjen har fryktet nettopp noe slikt - men så skal man være naiv , snill og grei og håper det går i orden denne gangen... Men nei da. Skulle tro Se & Hør har fått en viktig lærerrolle på journalist høyskolen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 18:48 
Avlogget

New York Times har en artikkel om prepping og preppere i NY, som fremstår en smuule annerledes enn vinklingen til VG...
http://www.nytimes.com/2013/01/27/nyreg ... true&_r=1&

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013, 19:27 
Avlogget

Sitat:
Frøyatro skrev:
New York Times har en artikkel om prepping og preppere i NY, som fremstår en smuule annerledes enn vinklingen til VG...
http://www.nytimes.com/2013/01/27/nyreg ... true&_r=1&

New York Times er til gjengeld en seriøs avis, ikke Se & Hør som VG & Møkkabladet. Var mye tungt utstyr i den bagen. Hadde droppet spaden og muligens øksen. Men det er nå meg. Men en proff artikkel. Den største preppen for New York må nå strengt talt å flytte ut av NY. ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2013, 10:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er forskjellen på de som ER journalister...og de som har veldig lyst til å være det (men som faller for fristelsen å selge løssalgsnummer framfor å formidle sannheten).

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2013, 11:48 
Avlogget

En journalist er nå egentlig ikke en sannhetens appostel, men en person som skal og bør presneter sin mening om sannheter. Det er vel kanpet en eneste partipolitisk nøytral avis i Norge.
(Skrev Journalistsønnen)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2013, 14:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt sikkert riktig, men journalisten skal i allefall forsøke å fortelle sin oppfatning av sannheten og ikke utelukkende gjøre knebøy for Mammon? Noen slags form for publikumsopplysning skal vel en sånn sak inneholde, i allefall siden det ikke finnes særlig mye politikk i den.

Det jeg tenker er at journalisten faktisk har brent kildene sine, siden dette forumet nå anser journalister for å være en gjeng gullkalv-tilbedere som er uinteressert i å lage en balansert artikkel. Tror neste journalist som vil skrive om det norske preppingmiljøet skal få en morsom jobb med å overbevise forumet om at han/hun (hen?) mener alvor og vil formidle vår sak på en måte vi vil gjenkjenne.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support