Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Okt 2018, 03:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 16:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Måtte sveive i gang t-forden å ta meg en tur ned i bygda for å kjøpe vg jeg også :| Artikkelen er grei den. Tror det er mange "Kari og Ola nordmann" som tenker at det er lurt å være litt forberedt, og nå fikk vi fin reklame for forumet. Håper dette fører til mange nye og aktive medlemmer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 16:58 
Avlogget

Noe av poenget med artikkelen var å avmystifisere hele konsepten med prepping så at folk ser at det er noe "alle" kan begynne med og få, i allefall for min del, distansert meg fra doomsday preppers. Både Kyrre som fotograf og Amund som journalist har klart å få til en reportasje som ikke setter det norske miljøet i skam på tross av noiaen til mange av oss her inne mot media.

Nå som jeg sitter med avisa i hånda synes jeg det er nesten litt synd at ikke flere her inne bidro med sine tanker.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 17:40 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Noe av poenget med artikkelen var å avmystifisere hele konsepten med prepping så at folk ser at det er noe "alle" kan begynne med og få, i allefall for min del, distansert meg fra doomsday preppers. Både Kyrre som fotograf og Amund som journalist har klart å få til en reportasje som ikke setter det norske miljøet i skam på tross av noiaen til mange av oss her inne mot media.

Nå som jeg sitter med avisa i hånda synes jeg det er nesten litt synd at ikke flere her inne bidro med sine tanker.. :)

Helt enig i at avmystifisering av prepping må til.
Er jo ikke snakk om annet enn prekøleskap- og prefryserboks tankegang ved anskaffelse og bearbeiding av mat.
Det er det "mystiske" ved prepping. Det er snakk om å ta tilbake gamle norske tradisjoner, og bringe gamle tradisjoner inn fra utlandet som vi ellers gjør i dette landet.
Trenger bare nevne to retter.... Pizza, og Taco....

Når det gjelder den Norske Survivalisten?
Ikke mer mystisk enn en norsk fjellturist/jeger med litt ekstra i sekken...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 17:47 
Avlogget

Akkurat. Satser på at flere folk våkner opp fra dvalen de er inne i.. Nordmenn har tross alt relativt godt med penger, og det enkelte bruker på en helgefyll er nok til å få fylt opp ett skap med småprepps.. Ikke at jeg oppfordrer til "misjonering", men artikkelen var en god måte å nå ut til folk på..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 18:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Visste ikke at Janne og Ruben som også er med i artikkelen, var blitt intervjuet i preppersammenheng. De har nå lagt ut en mer utfyllende versjon av intervjuet med dem på hjemmesidene sine her http://www.natursamfunn.no/index.php?vg-artikkel synes ikke VG gjorde noen god jobb med å fremstille natursamfunnprosjektet i rett lys, men sånn er det jo gjerne med media... :roll:

Forøvrig en bra artikkel, poenget kom godt frem :) Artig å få se bilder fra dere som deltok i den, og applaus for at dere turte! :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 03:56 
Avlogget

Må nesten applaudere artikkelen jeg å!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 20:07 
Avlogget

Må innrømme at jeg var uhyre skeptisk til at Verdens Gang skulle lage denne artikkelen. Jeg må si jeg enda er skeptisk, og at jeg er enda mer skeptisk til Kyrre og Amund. Jeg ser flere faktafeil i artikkelen, og er kritisk til at de linker så mye av doomsday preppers opp mot mayakalenderen. Flere av de som angivelig skal være klare 21 desember i år forberedte seg jo ikke i det hele tatt til denne datoen. Og selv om det skrives bra om det norske miljøet, at de kunne ha kuttet mye mer ned på det amerikanske, og heller hatt med mer av svarene til Bamse. Jeg ser også at det ikke hadde vært noe stort poeng i at flere hadde blitt med i artikkelen, da de jo ikke hadde plass til å ta med alle som de intervjuet en gang. Jeg synes også det er litt ergelig at de to journalistene kom med småløgner for å i alle fall huke tak i meg, men det får nå være en annen sak.

Alt i alt, artikkelen kunne vært verre. Men jeg angrer veldig på at jeg stilte opp til Kyrre Lien og Amund Bakke Foss, og ville ikke ha gjort det igjen. Men jeg er kjempeglad for at det var folk herifra og ikke noen fra Post Apokalyptisk Nettverk! :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 20:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk tak i VG på bensinstasjonen på søndag og pløyde den på ca. 10 minutter mens jeg lagde kakao til ungene etter en tur i snøværet. Må si jeg ble mest irritert av den ganske meningsløse artikkelen. For det første var det den litt sensasjonalistiske vinkingen i å forsøke å dytte Mayakalender-troa på det norske preppingmiljøet (allerede i ingressen). Deretter fulgte forsåvidt interessante intervjuer med kjente personer, men hele tiden iblandet uinteressante fakta om tullinger i USA som er ganske fjernt fra oss. Følelsen jeg til slutt ble sittende igjen med, var IKKE en følelse av at preppingmiljøet faktisk er en gjeng med fornuftige, oppegående, voksne mennesker med en høyst reell frykt for at framtiden ikke er så gyllen som journalister og politikere påstår. Snarere var det gun-toting-tinfoilhats som var framme og spøkte.

Kyrre, om du leser dette innlegget, jeg synes ikke det var særlig bra skrevet (ALTFOR mye bilder og lite tekst i klassisk VG-stil) og dessuten ga du feil inntrykk av oss. Tydeligvis en grunn til at preppere ikke vil ha noe med journalister å gjøre...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Er artikkelen kun i papirutgaven, eller finnes den tilgjengelig på nettet også?
Jeg lå og slåss med etterdønningene av en hard arbeidsuke og julebord på fredag, så jeg kom meg ikke ut for å handle den avisa der. Var i og for seg heller ikke klar over at den skulle komme den dagen... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 21:36 
Avlogget

Jeg har ikke funnet noe på nette enda, men jeg har bedt Kyrre om å offentliggjøre artikkelen for norsk survival forum på en eller annen måte. Subsidiert kommer jeg til å skrive hele artikkelen og poste den her, men kan jeg spare meg det bryet så sier jeg ikke nei takk heller.

Ellers er det vel bare og søke på Kyrre Lien og Amund Bakke Foss, og bruke forskjellige søkeord. Skjult beredskap er tittelen hvis jeg ikke husker helt feil i farten.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 23:25 
Avlogget

Hei.
Vi har prøvd å lage en artikkel som presenterer flere kilder slik at leseren kan danne seg et mer nyansert bilde av hva prepping er. Det har vi også presisert ovenfor de kildene som har stilt opp, før intervjuet ble gjort. Hvis det har vært enkelte faktafeil er det ikke bra, men med høyt produksjonspress hender det dessverre i blant.

At et intervjuobjekt angrer på at han stilte opp er ikke ønskelig, og det beklager vi. Det har vært min intensjon hele veien å gjøre intervjuobjektene klar på hva de stiller opp på slik at man ikke skal angre i etterkant. At dette nå har skjedd er ikke bra og vi tar det med oss. Men vi har ikke løyet. Det er viktig for meg å presisere, både personlig og i yrkessammenheng. Jeg har skrevet en mer utfyllende svar til deg på epost, Frøyatro.

Artikkelen er tilgjengelig også via ipad-utgaven. Link: https://itunes.apple.com/no/app/vg-helg ... 08089?mt=8
Det er også mulig å laste ned en pdf-versjon via nettstedet www.buyandread.com

- Kyrre

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 23:57 
Avlogget

Ok, i rettferdighetens navn: Jeg skal ikke si for sikkert at det ikke har vært kommunikasjonssvikt i et eller flere ledd, slik at det ikke nødvendigvis er rett at Kyrre og Amund har småløyet. Men enkelte detaljer og premisser for at jeg sa ja til intervjuet ble ikke møtt, og det som ble skrevet ble ikke presentert i avisen på en slik måte at jeg ønsker at det skulle reperesentere meg. Hvorvidt dette har vært villet fra dem er selvsagt spekulasjoner, men likeledes synes jeg at jeg ga like mye informasjon om dette som ble gitt til meg om intervjuet.

Begge to er hyggelige mennesker, men jeg har bare hatt kontakt med dem når de har vært på jobb. Bildene Kyrre tok var fine, og Amund la ned mye arbeid i artikkelen, kanskje er problemet at de jobber for en tabloid avis? Uansett, jeg ser intet behov i å kjøpe VG i fremtiden heller.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Kyrre skrev:
Hei.
Vi har prøvd å lage en artikkel som presenterer flere kilder slik at leseren kan danne seg et mer nyansert bilde av hva prepping er. Det har vi også presisert ovenfor de kildene som har stilt opp, før intervjuet ble gjort. Hvis det har vært enkelte faktafeil er det ikke bra, men med høyt produksjonspress hender det dessverre i blant.

At et intervjuobjekt angrer på at han stilte opp er ikke ønskelig, og det beklager vi. Det har vært min intensjon hele veien å gjøre intervjuobjektene klar på hva de stiller opp på slik at man ikke skal angre i etterkant. At dette nå har skjedd er ikke bra og vi tar det med oss. Men vi har ikke løyet. Det er viktig for meg å presisere, både personlig og i yrkessammenheng. Jeg har skrevet en mer utfyllende svar til deg på epost, Frøyatro.

Artikkelen er tilgjengelig også via ipad-utgaven. Link: https://itunes.apple.com/no/app/vg-helg ... 08089?mt=8
Det er også mulig å laste ned en pdf-versjon via nettstedet http://www.buyandread.com

- Kyrre

Av ren nysgjerrighet; etter at du/dere har saumfart forumet og intervjuet preppere, vil du/dere svare på om dere har vurdert å "preppe" selv etter å ha skrevet denne artikkelen?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 01:12 
Avlogget

Prepping vil ikke gjøre mye for menigmann. Hvis alt kollapser vil ikke Norge klare å fôre 5 millioner mennesker. Kanskje det utsetter døden med et par uker eller måneder, men faktum er at vi har "overshot". Det er ikke veldig positivt at MSM fronter dette, for det vil føre til enda snarligere paranoia og panikk. Bare vent til europeerene og amerikanerene forstår at denne depresjonen/resesjonen slettes ikke vil løsne -- VIRKELIG forstår at den økte levestandarden ble kunstig holdt oppe av en enorm energiarv som det tok planeten hundrevis av millioner av år å "skape". Da kan VG og massemedia få svelge artikkelseriene sine om at barn født på 2000-tallet mest sannsynlig vil bli 100 år gamle, haha.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 01:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Kire skrev:
Prepping vil ikke gjøre mye for menigmann. Hvis alt kollapser vil ikke Norge klare å fôre 5 millioner mennesker. Kanskje det utsetter døden med et par uker eller måneder, men faktum er at vi har "overshot". Det er ikke veldig positivt at MSM fronter dette, for det vil føre til enda snarligere paranoia og panikk. Bare vent til europeerene og amerikanerene forstår at denne depresjonen/resesjonen slettes ikke vil løsne -- VIRKELIG forstår at den økte levestandarden ble kunstig holdt oppe av en enorm energiarv som det tok planeten hundrevis av millioner av år å "skape". Da kan VG og massemedia få svelge artikkelseriene sine om at barn født på 2000-tallet mest sannsynlig vil bli 100 år gamle, haha.

Definér prepping. Er prepping bare å samle hermetikk og utstyr nok til å overkomme ei kneik, eller er det å tilegne seg og lære seg kunnskap for å leve off the grid? Personlig tror jeg ikke på å samle hermetikk og flytte ut i skauen i ei lita hytte med rifla og tomatbønnene, men å kunne leve selvforsynt. Menneskeheten har klart det før og ingenting tilsier at menneskeheten ikke skal klare det etter en eventuell kollaps - hvis man kan faget. Prepping er ikke bare å samle mest mulig hermetikk i mine øyne, det er snakk om en mer eller mindre myk overgang og en myk landing.

Anywho, synes disse artiklene var velskrevet og informativ: http://www.kulturverk.com/2011/03/04/pe ... ne-kommer-–-samtidig/
http://www.kulturverk.com/2011/03/09/pe ... uten-olje/

Forøvrig har Cuba gått igjennom det resten av verden har i vente. De klarte seg, men det krevde en total helomvending.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support