Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 21:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Artikkel om prepping i VG
InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:22 
Avlogget
Brukerens avatar

I dag kan dere lese resultatet av Kyrre Liens fremstøt for å få noen av oss til å stå fram. Undertegnede gikk etter hvert med på å svare på noen spørsmål via PM. Frøyatro og en viss isbjørn skal visstnok være representert. I tillegg har det sneket seg inn et par sitater fra undertegnede. Men svarene jeg ga var nok bare i liten grad det som passet i journalistenes bilde, for kun brokker er med i artikkelen. Eller så var de bare rett og slett uinteressante….

Men okke som. Siden det hele foregikk per PM, har jeg både spørsmål og svar vel forvart påPC-en. Og i innleggene under er mine svar ord for ord.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:23 
Avlogget

Takk for tips! Skal plukke opp VG i løpet av dagen. Er det bare i papiravisen?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:23 
Avlogget
Brukerens avatar

1) På hvilket tidspunkt bestemte du deg å bli prepper og hvorfor mener du det var en viktig avgjørelse?

Jeg liker egentlig ikke slike merkelapper som prepper, eller for den del survivalist som også brukes. Hva som legges i disse begrepene er så forskjellig ut i fra den enkeltes ståsted. Og etter at National Geographic hadde sin serie om «Doomsday Preppers», er det mange som ser på såkalte preppere som svært sære folk for å si det mildt. Og det forstår jeg godt ut i fra hva National Geographic hadde klart å grave fram.

Men hva ligger det egentlig i dette? Folk flest synes det er fornuftig å bruke refleks, bilbelte og kanskje til og med sykkelhjelm. Det å tegne forsikring på hus, bil og folk mener stort sett de fleste også er en selvfølge. Og om ikke hver og en av oss har det, så ønsker nok alle minst to månedslønner på konto for å kunne ta uforutsette utgifter på strak arm. Spade i sekken på langturen i påskefjellet og det å kunne leve uten strøm en dag eller to, er i samme kategori. Kan man fyre med ved og er mann over 30, så får man aldri nok ved. Og bor man i en utkantkommune med kraftlinje over et værhardt fjell, så er det ikke utenkelig at ekstremvær kan kutte strømforbindelsen for mer enn noen dager. Så ut i fra den enkeltes situasjon, er det vi kan kalle «trusselbildet» for å bruke et populært ord i disse tider, ganske så mangfoldig. Derfor er det svært forskjellig hva det innebærer for den enkelt å være «prepper».

For meg har det ikke vært noen enkelthendelse som har gjort at jeg har bestemt meg for å «bli prepper». Ja, jeg har ikke en gang «bestemt meg». Jeg følger bare opp en lang tradisjon om å være forberedt på de utfordringer som livet kan by på. Bedre føre var enn etter snar, heter det jo. Men etter hvert som jeg har forstått mer om hvordan verden rundt oss fungerer, har jeg blitt oppmerksom på en del farer som de fleste later til å overse – eller kanskje heller fortrenger. Sammenhenger som kanskje ikke er åpenbart innlysende og som ikke kan forklares i en bisetning. Dette er forhold og sammenhenger som ofte krever at man kan ha mer enn en tanke i hodet på samme tid.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:24 
Avlogget
Brukerens avatar

2) Hvilke mulige scenarioer ser du for deg at det er viktig å være forberedt på?

For meg er det ikke slike hverdagslige saker som bekymrer meg mest. En ukes strømbrudd er kanskje ubekvemt, men noe vi tar på strak arm her hos oss. Nei, jeg er mer bekymret for langsiktige trender i verden som har å gjøre med minkende naturressurser, global oppvarming og generell rovdrift på naturgrunnlaget. Selv om det er viktig å jobbe for å løse disse problemene på samfunnsnivå, kan jeg imidlertid ikke la være å tenke gjennom hva de kan få av konsekvenser for mine barn og barnebarn – og gjøre noe med det også.

Inntil for få år siden ble begrepet «peak oil» kategorisk avvist og latterliggjort. De senere årene virker det som dette er i ferd med å snu. Erkjennelsen av at en ikke fornybar naturressurs som olje, nødvendigvis må nå en produksjonstopp for så å falle i produksjonsvolum, synes nå stadig flere å ta som en selvfølge. Hvilke konsekvenser dette kan ha, er fortsatt noe som ikke er særlig framme i diskusjonen. Og at verden allerede er på, eller svært nær denne toppen, er færre klar over.

Det er ikke bare oljeproduksjonen som vil ha en slik «peak», eller topp. Det samme gjelder for gass, kull, uran, fosfor og metaller. Og selv der hvor produksjonen fortsatt stiger år for år, blir det stadig mer kostbart og energikrevende å produsere dem. Det sies at en lenke ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd. Her er det nok av svake ledd, og konsekvensene vil komme til å bli svært vanskelige å takle. Jeg regner med at de økonomiske krisene vil komme stadig tettere og at vi ikke vil klare å hente oss inn mellom dem. Det vil altså si at vi kommer til å oppleve en stadig nedadgående spiral. Omtrent som den Hellas og noen andre land er inne i nå. Bare med den forskjell at vi har et bedre utgangspunkt.

Omlegging til fornybar energi er en svært lang prosess som vi burde startet med for 20 år siden. Når vi om noen år omsider forstår alvoret, kan det være for sent. Med den korte tidshorisonten som politikere, økonomer og forretningsfolk flest har, neste valg eller årsoppgjør, kan det hende de upopulære beslutninger som må til, ikke blir tatt før det er for sent, tror jeg. Et annet moment som later til å være helt fraværende i debatten, er at en slik omlegging IKKE er gratis. Det kreves investeringer før man kan begynne å «høste» denne fornybare energien. Og med investeringer mener jeg ikke abstrakte størrelser som banklån og papirpenger, men reelle ressurser i form av råvarer og energi. Disse må hentes fra et sted. For en økonomi i tilbakegang fordi naturressursene ikke lar seg produsere i samme omfang lenger, kan disse investeringene ikke bare hentes ut av økt vekst. De vil måtte tas fra den økonomien som på dette tidspunktet allerede er i tilbakegang. Prøv å fortelle det til den jevne greker…… Og når vi til slutt innser at vi MÅ omstille oss til fornybar energi, er vi alle «grekere».

Og når vi først snakker om grekere, det de opplever er det gode muligheter for at også vi vil få erfare om noen år. Vi har nylig hatt en puslete pensjonsreform, de har hatt en fire-fem solide de siste par årene. De har i likhet med Spania, en arbeidsløshet på over 25%. Vår er rundt 3%. Men vi er ikke immune mot hva som skjer i resten av verden. Før eller siden vil det slå inn over oss også. Da er jeg ikke trygg for at de sosiale sikkerhetsordninger vil være like rause som i dag.

Intet tre vokser inn i himmelen er det et ordtak som sier. Men det virker som de fleste politikere og økonomer ikke har forstått at dette også gjelder for økonomisk vekst og ressursbruk. Vi har antagelig overskredet det nivået som moder jord er i stand til å tåle. Og jeg frykter at vi snart vil måtte betale prisen.

I tillegg kan enkelthendelser som for eksempel et skikkelig vulkanutbrudd som det på Tambora i Indonesia i 1815 få svært alvorlige konsekvenser. Året etter ble kjent som året uten sommer i Europa. Og bare noen år tidligere, i 1783-84, var det et omfattende utbrudd på Island med kanskje enda verre konsekvenser for Europa. Det er klart at om noe slikt skulle skje igjen, vil det få ufattelige konsekvenser for matproduksjonen i verden. Selv om rike Norge kanskje ville kunne kjøpe seg ut av dette i første omgang, er det usikkert hvor lenge vi vil kunne fortsette med det. Det et tankekors at vi har så lav selvforsyningsgrad på mat som vi har. Ja, Norge har til og med avviklet det kornlageret vi en gang hadde. Skulle naturen slå seg riktig vrang, er det ingen selvfølge at andre land er villig til å selge til oss. De siste par årene har vi flere eksempler på at land har innført eksportforbud på korn fordi avlingene deres har slått feil.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:25 
Avlogget
Brukerens avatar

3) Hvordan er du forberedt på eventuelle katastrofe eller undergang?

Jeg har ikke særlig tro på plutselige hendelser som vil forandre verden i løpet av en natt. Det er klart at det finnes naturkatastrofer som potensielt kan ha slike følger, for eksempel asteroidenedslag, supervulkanutbrudd og gammaglimt. Men det er ikke særlig sannsynlig at slike ting vil skje i nærmeste framtid, selv om det er teoretisk mulig. Menneskeskapte varianter som atomkrig er heldigvis blitt stadig fjernere.

Men jeg er vel først og fremst mentalt forberedt ved at jeg ikke tar det trygge overflodssamfunnet vi lever i som noen selvfølge. De situasjonene jeg tror er mest sannsynlige, vil enten utvikle seg over mange år, eller vare relativt kort tid som ved strømbrudd eller skikkelig ekstremvær. Om noe mer alvorlig likevel skulle skje brått, er forberedelsene jeg har gjort, noe som vil gjøre det «mindre vanskelig», får jeg vel si, å takle også disse situasjonene. Men jeg håper inderlig at når jeg ligger på dødsleiet en gang langt inn i framtiden, så kan jeg tenke tilbake og si at jeg tok feil. Det ble aldri behov for de ekstra forberedelsene. På samme måte som det så langt ikke har vært behov for forsikringene våre på hus, bil og så videre.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

4) Hva har du i ditt lager?

Jeg kan jo begynne med å si at lager ikke er alfa og omega. Kunnskap, ferdigheter og mental innstilling er like viktig, om ikke viktigere. Dernest er det du kaller lager, hva mine besteforeldre ville kalt spiskammers og mine foreldre matkjeller. Mine tippoldeforeldre ville dessuten gitt meg en skikkelig skjennepreken over hvor uansvarlig lite det er å finne der ettersom jeg har ansvar for å mette en familie på fire. De ville som et minimum krevd at det skulle være nok fram til neste høst. Og noen generasjoner før det igjen, ville de vel tenkt at avlingen kunne slå feil, og helst hadde for et år eller to til.

Av forbruksartikler har vi bare rett og slett slikt som vi likevel ville kjøpt, men vi ligger minst tre måneder på forskudd. Det er billigere enn å kjøpe fra dag til dag i og med at vi i større grad kan handle på tilbud. Og vi slipper småturer i butikken fordi vi mangler dette eller hint.

Når det gjelder mat så satser vi på alltid å ha minst tre måneders forbruk for familien. Dette gjelder selvsagt ikke ferskvarer som vi sikkert bruker vel så mye av som folk flest. Vi tar av det eldste på lageret og fyller på nytt kontinuerlig. Slik blir lageret hele tiden fornyet. Men i og med at vi liker å lage mat fra grunnen av, begrenser det seg hvor mye det er mulig å lagre uten at det blir for gammelt. Dersom situasjonen skulle forverre seg vesentlig i verden, kan det hende vi gradvis vil bygge opp beholdningen. Den som lurer på hvordan måltider lagd utelukkende av hva man kan finne i lageret ville se ut, kan jo sjekke emnet på forumet vårt.

Men jeg regner med at det aldri vil bli nødvendig å klare seg kun på det vi har der ut over noen dager. Nei, det vil nok i verste fall være snakk om at det supplerer dersom vi skulle oppleve slike trange tider som jeg nevnte. Først og fremst tror jeg våre forberedelser vil gjøre det enklere å takle nedgangstider som vil vare over år og tiår. Eller kanskje om vi får ekstra store utgifter i en periode. Da vil vi kunne spare inn mye ved å tære på det vi har.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:27 
Avlogget
Brukerens avatar

5) Mange preppere ønsker å forbli anonyme. Hvorfor tror du det er sånn?

Rett og slett fordi de forestillingene folk flest har om preppere er svært negative. Å stå fram som «prepper», hva nå det måtte være, vil være meget stigmatiserende. Og har man først gjort det, kan det ikke gjøres om igjen. Når man møter glassaktige blikk bare man forsiktig toucher innom noe av dette, lærer man fort at om man vil fortsette å ha et sosialt liv og yrkeskarriere, så holder man slikt for seg selv.

Jeg og min familie regner oss som helt normale folk som ikke skiller oss noe ut bortsett fra at vi ser noen sårbarheter i samfunnet som de fleste andre ikke ser. Og vi gjør noe med det, også på det personlige planet. Men dette er ikke noe som preger livet vårt utad på noen som helst måte. Ikke bruker vi mye penger på det heller. Rett nok har vi noen redskaper som andre stort sett ikke har, men dette er småtteri i den store sammenhengen.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:28 
Avlogget
Brukerens avatar

6) Vil du oppfordre andre til å forberede seg som deg, og hvorfor?

Ja, det er klart det. Jo flere som er mentalt og praktisk forberedt på at overflodssamfunnet vi lever i ikke kan vare evig, jo lettere vil det være å takle overgangen. Og ikke minst vil det være mer sannsynlig at vi får gjennomslag for noe av det som kan lette overgangen, for eksempel innføring av fornybar energi. Rett nok er vi i Norge verdensmestre i produksjon av vannkraft, men vi har mye å gå på på andre områder. Og om vi utvider spørsmålet til også å gjelde andre land enn vårt, blir det enda tydeligere.

Og som bidragsyter og en av moderatorene på Norsk Survival Forum, har jeg mulighet til å få fram noe av det jeg føler er viktig der. Men jeg forsøker å bidra også på andre arenaer uten at jeg vil utdype her hva det innebærer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:29 
Avlogget

Synes artikkelen fremstilte ting veldig bra jeg. Litt fornøyd med å bli tatt med innledningsvis er jeg da, så nå håper jeg vi ser flere som søker seg hit da det klart kommer frem hvor vi "hører" hjemme:)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 11:03 
Avlogget

Jeg synes du svarer utrolig bra Bamse. Det er flott å vite at norske preppere har et så fornuftig og reflektert utgangspunkt. Det lover godt for utviklingen av dette forumet og rekruttering av nye preppere. Mediene vil nok være interessert i å grave frem noen skikkelig sprø folk, ettersom det ville solgt mer aviser. Desto viktigere er det at folk som deg som fremstår så rasjonelt snakker med media om dette.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 11:05 
Avlogget

Det der ser bra ut, Bamse. :) Ofte har journalister litt begrensninger på hvor mye plass de får bruke, og du hadde lange og omstendelige svar, så det er ikke merkelig at ikke alt kom med. Plutselig kan folka som jobber på desken (og plasserer saker på sidene, redigerer og brekker om) komme og si "Vi må kutte en tredjedel av saken din for å få plass til blablabla. Hva vil du ta bort?" Eller så kutter desken bare i saken selv.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 15:36 
Avlogget

Superbra skrevet!
Har ikke lest hvordan artikkelen ble i avisen- men det der lover jo bra.
Fornuftig, reflekterende og på ingen måte fantatisk!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 15:46 
Avlogget

Flott artikkel...har akkurat lest den nå og jeg elsker poenget med at våre besteforeldre ville kalt mat lageret spiskammers...Husker hos min farmor så sto det alltid masse mat i kjelleren til envær tid..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 15:51 
Avlogget

Jeg gikk til den lokale matbutikken i snøværet og kjøpte et VG kun for å lese denne. Balansert og informativ artikkel. Kult at Frøyatro m.fl stilte opp, om enn anonyme. Se opp for medlemsboom, Bamse Brakar. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 16:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig bra! Har ennå ikke fått henda å VG i dag, men har fått noen som er nærmere sivilisasjonen til å plukke det opp for meg så får det vel i løpet av kvelden. Har noen venner som er blitt intervjuet også, men ikke i direkte preppersammenheng.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support