Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Apr 2018, 22:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 13:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Det største problemet med å eksponere seg i media er faren for å bli stemplet som paranoid, syk, wierdo eller breivik junior og at myndighetene kommer på besøk og inspiserer huset ditt fra topp til bunn. Det er også ødelggende for fremtidig jobb. Om NRK er i stand til å holde taushetsplikten sin ville jeg sagt at NRK er en av de mediene som jeg stoler mest på. Føler det er mest "seriøsitet" der i gården.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 23:14 
Avlogget

Hei igjen.
Mye av det inntrykket folk kanskje sitter med om preppere er kanskje et resultat av uvitenhet. Står man fram i media, får man jo muligheten til å fortelle sin side av saken.

Igjen, ta gjerne kontakt om du vil dele din historie, eller bare vil komme med tips -> magne.hansen@nrk.no

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 12:03 
Avlogget

Hvorfor ikke lage en serie der du også interjuer noen på stortinget? Så kan du spørre dem om hvorfor vi som et av verdens rikeste land ikke har Jodpiller , gassmasker, korn , nødrasjoner etc nok til landets innbyggere ....hvorfor satser ikke Norge på kriseberedskap men heller gir andre land krise hjelp..

Så kan du samtidig be de lempe på krava sån at folk selv kan få kjøpt seg både antibiotika og det som trenges for å være selforsynt...

En skam at Norge legger ned jordbruket og belager seg på import fra utlandet!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 12:17 
Avlogget

Syns det er veldig mye negativitet her, og jeg tror det hele lander på alle de diskusjoner og forskjellige tv programmer rundt "preppere" hvor de blir fremstilt som gale mennesker.

Selv vil jeg ikke kalle meg selv en "prepper", men heller en som fikk øynene opp da AP la ned korn lagret her i Norge. Norge har ingen kriseplan for stor omveltninger i samfunnet.
Hva som kommer er ikke interessant, solstorm inflasjon osv osv.... Det som er interessant er å ihvertfall selv ha tenkt godt igjennom hvordan man eventuelt kan takle en slik situasjon.
Man trenger ikke å kjøpe inn for hundretusener av kroner, eller å stå timesvis å hermetisere eller tørke mat for eventuelt å komme seg igjennom slike dommedags situasjoner.

Personlig har jeg gjort følgende.

1. Familien har et oppmøte sted ved Krig ulykker eller andre hendelser.
2. Vi har ikke masse mat, men ca 3 måneders for min familie og dette vil vi tro holder i opp til en halvt år om man må spare på maten.
3. ellers basic ting som en plan for varme,lys, mat og transport.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 15:19 
Avlogget

Trheim39 skrev:
Syns det er veldig mye negativitet her, og jeg tror det hele lander på alle de diskusjoner og forskjellige tv programmer rundt "preppere" hvor de blir fremstilt som gale mennesker.

Selv vil jeg ikke kalle meg selv en "prepper", men heller en som fikk øynene opp da AP la ned korn lagret her i Norge. Norge har ingen kriseplan for stor omveltninger i samfunnet.
Hva som kommer er ikke interessant, solstorm inflasjon osv osv.... Det som er interessant er å ihvertfall selv ha tenkt godt igjennom hvordan man eventuelt kan takle en slik situasjon.
Man trenger ikke å kjøpe inn for hundretusener av kroner, eller å stå timesvis å hermetisere eller tørke mat for eventuelt å komme seg igjennom slike dommedags situasjoner.

2. Vi har ikke masse mat, men ca 3 måneders for min familie og dette vil vi tro holder i opp til en halvt år om man må spare på maten.

Det er da ikke så mye negativitet her synes jeg, man diskuterer på en sakelig måte.
Deler erfaringer og får råd av andre.
Hva som ikker er interessant for deg kan jeg synes er veldig viktig.

At du har tenkt gjennom det og har tatt forhåndsregler er flott, da er du en prepper ;)
En prepper kan være så mye, en person/familie som liker seg i skogen, i byen, en som prepper for dommedag eller personer som synes at emne prepper er interessant.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 17:19 
Avlogget

viking77 skrev:
[
At du har tenkt gjennom det og har tatt forhåndsregler er flott, da er du en prepper ;)
En prepper kan være så mye, en person/familie som liker seg i skogen, i byen, en som prepper for dommedag eller personer som synes at emne prepper er interessant.

Jeg synes det er viktig og huske at prepping kommer fra prepared, som betyr forberedt. Og akkurat det og være forberedt er viktig, uansett om du skal i et viktig jobbintervju eller om du er redd for at himmelen faller i hodet. Forberedelse er, som du også sier, mye mer allsidig enn det som blir framstilt på amerikansk underholdnings tv. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 06 Des 2012, 21:50, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 20:06 
Avlogget

Trheim39 skrev:

Jeg ser du har gjort akkurat det samme som de fleste av oss her inne har gjort, så kan man kalle seg hva man vil ;)

Negativitet ser jeg heldigvis ikke mye til her inne, jeg leser det som skepsis på bakgrunn av tidligere erfaringer eller vegring mot
å stå fram i full offentlighet som preppingens talsmenn.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 23:40 
Avlogget

Det er ikke rart at ingen preppere vil stå fram, bare se på dette.

http://p3.no/dokumentar/dommedag/#kommentar

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 11:05 
Avlogget

viking77 skrev:
Det er ikke rart at ingen preppere vil stå fram, bare se på dette.

http://p3.no/dokumentar/dommedag/#kommentar

Den var ikke pen....

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 11:19 
Avlogget

Jag tror att det är klokt att vara lite försiktig med kontakten med media.

Men om journalisten uppträder öppet, som han gör här, kan man kanske hitta exempel på tidigare jobb som han gjort eller varit delaktig i. Då kan man kanske få en uppfattning om hur troligt det blir med konstiga vinklingar.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 11:14 
Avlogget

OBS til alle som vurderer å stille opp i media: Du har krav på sitat- og faktasjekk på delene som gjelder deg/du er kilde til før saken publiseres, men ikke å se hele oppbygningen av saken (hvis journalisten ikke er grei og sender deg hele saken, da).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: