Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 15:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 21:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Rhex: :!: AMEN

og jeg håper Kyrre og Krushedbug tar innlegget til etteretning og innser (som du sa) at det som selger vanligvis er HELT uviktige nyheter. Puppene til kona til den engelske prinsen i all ære, men jeg bekymrer meg mer for at mer og mer av den norske landbruksjorda blir til parkeringsplasser og kjøpesentre.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2012, 11:59 
Avlogget

Ja knallinnlegg Rhex. Noen trengte å si dette.

Med all respekt til krushdbug og Kyrre, men enten får arbeidsgiverne deres for lite indirekte pressestøtte (momsfritak), eller så er det for mye. Men faktum er at både Dagbla' og VG ligner stadig mer på Se&Hør http://mediana.no/index.php?action=static&id=297

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 10:38 
Avlogget

Det er en grunn til at en del av oss kom hit fra survivalistforum.com og aldri gikk tilbake..

Det er som de aller fleste sier her allerede, "vi", de norske selvbergingentusiastene, er "dessverre" ikke like interessante å skrive om slik våre aluminiumsfolie-bekledde venner i Statene er. Eller er vi det..? Om utgangspunktet er å drite oss ut så er det nok alltids mulig. Men det utgangspunktet som vi snakka om i oppstarten av dette forumet var nettopp selvberging. Amerikanerne legger vekt på våpen og konspirasjonsteorier, vi er mere opptatt av å leve i tråd med naturen, stille oss best mulig forberedt om noe som helst skulle skje og helst kunne klare oss ganske bra alene uten å satse på suppe-køer på Karl-Johan..

Norske selvbergere er ikke en gruppe folk, det er kun individer som av og til møter likesinnede, gjerne blant folk de aldri trodde tenkte i slike baner. Det kan være slike som min barndomsvenn som jobber i ett godt betalt IT-relatert jobb med leilighet på Løkka som innrømmer til meg at hadde "det vært mulig" hadde han bare levd på fjellet med hagla samt fiskestangen og er lei av forventningspresset. Han og jeg forsøker å komme oss ut til skogen så ofte som mulig for å bøte litt på samvittigheten. Ellers har du slike som meg, med en liten lager mat, jaktvåpen og "friluftsutstyr" nok til å kunne klare meg om strømmen forsvinner, med planer om å flytte litt lengre inn i grisgrendte Østlandet på eget tomt slik at jeg kan begynne å pludre litt mere aktivt med grønnsakshager etc.

Det er med inntoget av Internet at folk som oss treffes i større omfang enn før og at våre tanker om selvberging og forsøk på å ta ansvar for egen fremtid når ut til flere, men "vi" har alltid vært her, helt tilbake til våre beste/oldeforeldre, hvor nesten alle sammen var "preppere". Det er bare det moderne samfunnet som har tilrettelagt at vi ikke skal tenke lengre enn til neste cheeseburger fordi systemet baserer seg på at alt skal "gå greit". Noe vi vet er uhyre naivt å tenke.

Hyggelig at media vil lage sak eller reportasjer om oss. Men det er ikke aktuelt at jeg risikerer jobben og omdømmet mitt på å bli feilaktig uthengt som en ekstremist. Jeg kan, som mange andre her, gi mitt syn på hvorfor jeg holder på med det jeg gjør, men kunne ikke falt meg inn å gjøre det annet enn anonymt, og da bare fordi jeg levner ett håp om å nå ut til andre her til lands som kanskje har samme tanker og føler seg "alene" slik vi alle har vel følt en eller annen gang.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 19:02 
Avlogget

Beklager at jeg ikke har svart dere før, men jeg har hatt første arbeidsuke etter ferie og dermed har det vært litt ekstra hektisk.

rhex, Frøyatro: Denne typen problemstillinger blir det rikelig med mulighet til å prate om i denne saken. Det er jo et poeng å få frem at dere ikke bare planlegger en litt langvarig campingtur for moro skyld, og hvorfor dere mener det er nødvendig å forberede seg.

Bamse Brakar: Takk for linkene. Har foreløpig bare rukket videoen av Al Bartlett (veldig interessant) men skal få kommet meg gjennom noen av de andre linkene dine nå etter hvert. De funker veldig fint som research både for sak og roman.

ulja: Er klar over stigmatiseringen som kan følge av slikt, derfor er vi (som jeg har nevnt) også ganske rause på anonymisering i en slik artikkel.

Draugjeger, vandreren: Tro meg, vi journalister sukker ofte tyngst av alle over hvilke saker som blir mest lest og hvilke saker folk hopper over uansett hvor godt vi vinkler dem.

hugthemtrees: Jeg har ikke inntrykk av at majoriteten av norske preppere er ekstremister eller konspirasjonsteoretikere. Naturkatastrofer skjer. Epidemier skjer. Oljen er ikke evigvarende. Jeg forstår at man ønsker å være forberedt på ymse situasjoner, uten at det nødvendigvis betyr å hamstre granater. Når det gjelder frykten for å bli hengt ut: Som nevnt ovenfor, om du skulle ønske å si noen av disse tingene i et intervju vil du også ha mulighet til å snakke anonymt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 19:07 
Avlogget

Forøvrig: Om dere vil lese noen featuresaker jeg har gjort tidligere, har jeg lagt ut litt her:

http://utvan.net/artikler/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Team M og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet