Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 14:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 13:03 
Avlogget

Hei, jeg heter Martin Bergesen og er journalist i Magasinet til Dagbladet. Jeg meldte meg inn her i forumet for litt siden fordi jeg jobber med en artikkel om prepping og survivalisme, og ønsker å komme i kontakt med noen av dere som driver aktivt med dette i Norge.

Ting jeg vil skrive om: Hva slags trusselbilder dere ser for dere at man må preppe for i Norge? Hvor går grensa mellom å være paranoid og forberedt? Hva gjør man konkret (matinnkjøp, ombygging av kjellere, osv.) for å preppe? Har dere her inne gjort dere erfaringer med ting som vertikal gårdsdrift, egenproduksjon av strøm, bygging av matlager, etc? Hvordan forholder omgivelsene deres (familie, venner) seg til preppingen?

I reportasjen vil jeg gjerne også møte noen av dere. Jeg har forståelse for at dere ønsker å være anonyme, og om dere stiller opp vil dere ha mulighet til dette.

Samtidig jobber jeg også med en lettere fremtidsanlagt roman hvor en selvforsynt by danner bakteppet for handlingen. Ser dere poster mye kule ting som er midt i blinken for researchen min, og håper noen av dere vil snakke med meg i den forbindelse også.

Mailen min er mbe@dagbladet.no og telefonnummeret mitt er 976 52 679.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Først VG, og nå dagbla'? Hmmm.. Kan vi få i gang en budkrig? :lol:
Den uskrevne regel nummer én er jo nettopp å ikke briefe matlageret i nasjonaldekkende media, noe som kanskje ikke er så vanskelig å tenke seg frem til. Men lykke til på jakten etter intervjuobjekter :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 16:45 
Avlogget

Skjønner at det ikke er så gøy å annonsere for gud og hvermann hvor matlager og sånt befinner seg, og derfor har man som sagt muligheten til å være anonym. Dvs. veldig generell beskrivelse av hvor man holder til (typ, Østlandet), ikke ansikt på bilder, etc.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 17:31 
Avlogget

Synes både VG og Dagbladet heller kunne dedikert noen sider til å skrive om den økende sosiale uroen i f.eks Spania og Italia, og ikke minst Hellas. Eller det faktum at halvparten av amerikanerne nå trenger foodstamps for å fø familien. Eller at det fantastiske nye kjempeoljefunnet til Statoil bare er nok til å holde verden med olje i sju dager. Altså må vi på verdensbasis finne ett slikt kjempefelt hver uke hvis vi ikke skal få en økonomidrepende energikrise i løpet av de nærmeste årene.

Skriv om Fractional reserve banking og hvordan hele det globale pengesystemet baserer seg på luft og gjeld. Skriv om erosjon av matjord, tomme grunnvannsmagasiner verden over, begynnende kollaps i næringskjedene i havene.

Skriv om metanlagrene under polene som tømmer ut mer drivhusgasser i uka enn vi mennesker produserer i året, og for hvert tonn metan som bobler opp fra tundraen smelter litt mer permafrost og litt mer metan slipper ut. Skriv om smeltende poler og Aker Brygge under havet før jeg blir pensjonist.

Skriv om Fukushima, som FREMDELES står å spyr ut stråling. Skriv om Onkalo i Finland med det samme.

Skriv om Peak Oil, Peak Uranium, Peak Soil, Peak Fossile Water.

Skriv noe kritisk om Statoil. Seriøst, det er veldig mye å ta av.

Skriv om at statens pensjonsfond, aka Oljefondet, er tungt investert i land og aksjer som er på vei utfor stupet. Det er dine og mine penger det er snakk om tross alt.

For guds skyld, slutt å late som om EU blir å klare seg. Og Iran er ikke roten til alt vondt. Og Justin Bieber er IKKE nyheter.

Skriv om det som faktisk er viktig, det som blir å påvirke deg å meg å våre barn. Gjenopprett min tillit og tro på den fjerde statsmakt, så skal du få intervju med både navn og bilde;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 18:34 
Avlogget

Jeg er veldig sugen på å lese om de temaene Rhex skriver om, så jeg håper du tar de rådene til deg.

Dernest håper jeg dere (journalister) faktisk er interessert i overlevelse og prepping, og hvis dere er det, at dere deltar i forumlivet. Jeg tror dere vil ha mye lettere for å få tak i intervjuobjekter om dere fremstår som forummedlemmer mer en bladfyker i fra tabloidpressen. Fortsatt bare hva jeg tror. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 18:50 
Avlogget

What rhex said.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Amen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 19:20 
Avlogget

Det er allerede en journalist blant medlemmene her. Vet ikke om vedkommende har flagget det.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:04 
Avlogget

Hvis det er Kyrre du tenker på, så har han kommet åpent frem i en annen tråd. Hvis det er noen annen, så for Djevelens og Vanaheims skyld fortell hvem det er, så jeg slipper og være fullstendig paranoid og tenke at bladfykene er over alt. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:09 
Avlogget

Ikke Kyrre. Men du trenger nok ikke bekymre deg, Frøyatro. :) Journalister ER overalt. De er deg og meg. Vanlige mennesker... Og som i alle andre yrker er noen av dem tilfeldigvis også preppere.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Så det er fler enn bare Kyrre og Krushdbug?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:27 
Avlogget
Brukerens avatar

krushdbug:
Jeg vil gi deg samme råd som jeg ga Kyrre. Du har sikkert lest posten, men jeg gjentar litt likevel.

Ettersom du er ny i forhold til dette temaet, trenger du nok en grundig resarch for å kunne trenge ned i det. Ikke minst om du sikter mot en balansert artikkel. Så dersom du vil forstå hva som ligger bak mitt engasjement utfordrer jeg deg til å ta en grundig titt på disse tre linkene:

The Most IMPORTANT Video You'll Ever See - AlBartlett.org: http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ
The Crash Course: http://www.peakprosperity.com/crashcourse
Peak Oil innføring: http://www.energybulletin.net/primer

Dessuten kan dette være lurt å sjekke ut: I Verdibørsen på NRK P2 har det i de to siste programmene vært en diskusjon om miljø og menneskenatur med stikkord ”miljøkrise, vekstøkonomi og menneskets biologi”. Debattanter var Terje Bongard, Pål Steigan og Lise Tingstad. Så vidt jeg vet er heller ikke disse ”preppere”, men ut fra debatten tror jeg de vil ha interessante synspunkter å komme med. Link til de to programmene er: Verdibørsen 22.09.2012:
http://itunes.apple.com/no/podcast/verd ... 76165&l=nb
Verdibørsen 29.09.2012:
http://itunes.apple.com/no/podcast/verd ... 14236&l=nb
Diskusjonene jeg snakker om kommer et stykke ut i programmene. 22/9 fra 14:45 til 40:30 og 29/9 fra 5:15 til 32:00.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 20:37 
Avlogget

Som jeg nevnte i tråden ifra journalist Kyrre, det å skulle stå fram i en hvilken som helst offentlig sammenheng vil sansynligvis medføre at journalisten som presenterer dette får sine kroner, og den som står fram vil bli stigmatisert til evig tid.
En del av oss som er inne på dette forumet bor på forholdsvis små steder, og det å stå fram i offentlighet vil sansynligvis medføre at en blir stemplet som litt mer en gjennomsnittlig paranoid.

Jeg vil anbefale journalister med interesse for prepping, eller forberedelser som gjør at en kan stå seg for ei litt brutal vinternatt, om bruke litt tid på forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 00:57 
Avlogget

rhex: Om det blir slik at vi noengang skal kåre årets innlegg, så får innlegget ditt 1831 alle stemmer jeg har. Om ikke det er nok til at det blir årets innlegg, så har jeg noen svake kompiser jeg gladelig banker til å melde seg på og stemme på det. Fantastisk skrevet! Tar av meg hatten og bøyer meg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 00:57 
Avlogget

dobbelt post.
(men hyllesten burde egentlig vært beretighet til å postes to ganger ;) )

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: