Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 00:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Henvendelse fra media
InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
De som er så interessert i å skrive i avisene kan jo f.eks skrive om hvor "lett" det er å få tak i korn som har mindre enn 10% vanninnhold.
For at man skal kunne langtidslagre korn MÅ vanninnholdet være under 10%.
Jeg har skrevet mail til mange av Østlandets kornlagre + Felleskjøpet, ja, tilogmed ringt dem for å få vite hva kilopriser bli på div kornslag.
INGEN ser ut til å ville levere. Korn er å få kjøpt, men da må man selv tørke det for å få ned vanninnholdet.
Ser også ut som at det er vanskelig å få leid korntørke slik at man starte sitt eget kornlager.
Så hvis man ønsker å skaffe seg et kornlager er det for tiden import som er eneste løsningen.

Kanskje du i denne tråden, som dreier seg om mel og korn, kan forklare hvorfor max 10% er så viktig?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 20:41 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Kanskje du i denne tråden, som dreier seg om mel og korn, kan forklare hvorfor max 10% er så viktig?

Synes i grunn du har svart mer enn utfyllende på det spørsmålet i den tråden.
Flott å se noen som kan svare så utfyllende.
Hadde ikke kunnet svare så utfyllende selv om jeg har samme info på min "HD".
Må bare ta av meg hatten for din innsats, og gleder meg til videre diskusjoner når det er folk som har større "HD" enn det jeg har.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 22:58 
Avlogget

så spennende, håper vi får se masse bilder av Frøyatro's lager.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 08:51 
Avlogget

Og helst en god veibeskrivelse, i tilfelle SHTF og jeg skulle mangle noe. :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:00 
Avlogget

Hadde vært gøy å se bilder av folks lagre, synes jeg :). Men da kanskje UTEN veibeskrivelse, hehe :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Du kan jo be journalisten om å ta opp hvorfor staten har lagt ned kornlagrene? Og hvordan landet forbereder seg på kombinasjonen dårligere klima/dårligere økonomi.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:34 
Avlogget

Her er også grunnen til at man burde ha et privat matlager.

http://norwegian.ruvr.ru/2012_11_06/93690587/

For å sikre sin egen økonomi.
Men med sittende regjeringen blir vel resultatet det vanlig.
"Vi skal se på spørsmålet, og sett ned en uavhengig kommisjon for å se nærmere på situasjonene"
Dagen politikere ser ut til å være handlingslammet så snart de kommer på tinget, og skulle de mot forventning ivre i sitt virke....
Da blir de nedlesset med "komitèarbeid" slik at de ikke har krefter igjen til å ivre.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 22:20 
Avlogget

Woow!!

Det er en skam at ikke Norge har eget beredskapslager for korn.

Men nå skal visst møllene få tilskudd fra staten sånn at de hvertfall kan ha såkorn på lager.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8378030

Det er likevel langt igjen til EU og de andre Skandinaviske land.
Jeg mener å ha lest at de har ett års beredskapslager med korn for sitt lands befolkning. (?)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 17:47 
Avlogget

Kornmangel og den norske beredskapen er naturligvis utrolig interessant å ta med i artikkelen jeg skriver. Den vil omhandle både prepping generelt men også viktigheten av å være forberedt til når neste store naturkatastrofe treffer. Det har bare blitt enda mer aktuelt etter Sandy og ekstremvær vi har sett i Norge som har gjort store ødeleggelser og tatt strømmen flere steder. Vi har skrevet litt om det her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10062978

Men! For at artikkelen skal bli best mulig og få med synspunkter fra flere ulike preppere skulle vi gjerne hatt en til som kunne stilt opp for å få dette litt frem i lyset. Det skal, som jeg har sagt før, ikke være en flåsete artikkel om prepping, men heller vinkle på hvorfor og hvordan man kan forberede seg. Vi ønsker å lage en mer balansert artikkel enn f.eks. doomsday preppers og få frem synspunkter fra flere ulike kilder.
Så er det noen andre som kunne stilt opp til denne saken? I så fall er jeg veldig interessert i å komme i kontakt med deg. Det vil gjøre sluttresultatet mer balansert og gi et bredere innblikk enn å kun treffe Frøyatro. Send meg gjerne en PM på forumet eller ring meg på 94372659 så kan jeg forklare mer.

- Kyrre

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2012, 12:59 
Avlogget
Brukerens avatar

shattenjager78 skrev:
Filbert skrev:
Forøvrig har PST brukt vg-journalist som dekke før... (uten at jeg tror at kyrre er det)

Er det ikke ganske sprøtt om PST driver rundt og snoker på folk som bare ønsker å passe på seg selv i tilfelle PST ikke klarer det?

De tror vel at vi er helt gale som preppere i usa som vi ikke er, eneste vi gjør er å bruke eldre tradisjoner som ble brukt i norge for mange år siden.
Er det noen som er enig?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2012, 16:33 
Avlogget

Den PST/vg saken jeg henviste til hadde ingenting med prepping å gjøre, bare så det er sagt Ei helelr noe med virkeligheten å gjøre for den saks skyld :ugeek:

Jeg regner forøvrig med at dette forumet et "overvåket" om ikke annet for å bekrefte at vi ikke planlegger å kaste regjeringen og styrte samfunnet... men er mest interessert i hvilken sovepose som er best og hvordan man baker brød med gammalt korn :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 12:25 
Avlogget

Også svenskene har endel trafikk fra journalister for tiden.
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... t4056.html

Jeg likte nicket til denne fyren, journalistpabesøk. :mrgreen: Da er man ikke i tvil om hvem og hvorfor den brukeren er på forumet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 12:41 
Avlogget

Det er ikke lurt å uttale seg til media nei.

Med mindre man ønsker å stå på listen til sivilforsvaret over hvor de kan hente varene:

http://www.lovdata.no/all/hl-20100625-045.html#map008

Kapittel VII. Rekvisisjon av fast eiendom, løsøre og rettigheter

§ 25. Rekvisisjon
Departementet kan kreve avstått eiendomsrett, bruksrett eller annen særlig rådighet over fast eiendom i den grad det er nødvendig for oppfyllelse av lovens bestemmelser. Det samme gjelder rettigheter og løsøre av ethvert slag og elektrisk kraft. Avståelse til bruk omfatter rett til å foreta de endringer ved gjenstanden eller den faste eiendommen som anses nødvendig.
Eiendomsrett til fast eiendom kan bare kreves avstått når avståelsens formål ikke kan oppnås gjennom tidsbegrenset bruksrett eller annen særlig rådighet over eiendommen.
Departementet kan gi tillatelse til at også andre kan kreve slik avståelse som nevnt i første ledd. Departementet kan bestemme at den som får slik tillatelse, skal dekke utgiftene ved avståelsen helt eller delvis.
Departementet kan gi eier eller bruker av løsøre pålegg om at tingen skal stilles til rådighet på angitt sted.
Krav om avståelse skal fremsettes skriftlig. Når avståelse har funnet sted, skal det utstedes skriftlig kvittering med angivelse av det som er avstått, samt tid og sted for avståelsen.
Avståelsen kan kreves gjennomført straks, selv om erstatning ikke er betalt eller fastsatt. Rekvirerende myndighet skal i så fall sørge for å innhente de beskrivelser og opplysninger som er nødvendige for fastsetting av erstatning. Skjønn etter § 27 skal avholdes så snart som mulig. Når det er nødvendig kan rekvirering gjennomføres med bistand fra politiet.
Departementet kan gi forskrifter om rekvisisjon.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 15:21 
Avlogget
Brukerens avatar

for meg er nok den viktigste grunnen til ikke å stå fram i media at jeg ikke vil bli framstilt som en tinfoilhat (http://www.helseforhandleren.no/straali ... -soft.html), hvilket alle som har andre interesser enn fotball, 50" og motorvei automatisk vil bli når Ola Dunk ser en...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 16:47 
Avlogget

Så for sikkerhets skyld.... Ta vare på kvitteringe....

Hårek

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support