Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jan 2018, 14:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Henvendelse fra media
InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 12:12 
Avlogget

Etter "sandy"s herjinger tror jeg ikke det er like god butikk å lage "se på de rare ekstreme folka som forbereder seg på innbilte katastrofer" artikler... :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 18:55 
Avlogget

Ganske enig med deg Tulla. Om det skal vinklast i 3 deler så trur eg kanskje 3. del hadde fått mest opmerksomhet. Vil tru bunkers og våpen selge meir aviser enn kjøkkenhage, høns i hagen, hermetikk og toalettpapir under trappa. Men om det blir vinkla på rette måten så kan det bli bra.
Kanskje ei liste i kvar del der me på forumet sette oss sjøl i "bås" hadde vor ein ide? Vil tru fleirtalet her inne komme i 1. og 2. del. Då vil det vel komma fram tydlig at me er ganske normale folk? Så lenge eg ikkje står fram med bilde og fult navn då, er vel allerede erklært unormal som har Land Rover og husky midt i et byggefelt. :p

jok

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 16:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, da noterer jeg at vi har hatt henvendelser fra Dagbladet, VG, Aftenposten og journalist i frittstående selskap med mye produksjon for TV2. I tillegg er et ukjent antall journalister medlem fordi de anser dette forumet som nyttig for seg personlig, antar jeg.

Men fortsatt ser det ut som interessen fra journalister primært er for å produsere underholdning, ikke komme til bunns i om det vi driver med her har noe for seg. For eksempel ved å gå inn i dette med konsekvenser av peak oil og hva eksponentiell vekst uvegerlig fører til.

Som kjent er det ingen trær som vokser inn i himmelen. Jeg vil derfor be vår siste ankomne journalist om å drive litt research i eget hus. Jeg fant et interessant innlegg på TV2’s gjestebloggside: Vår vekstsyke økonomi av Jan Bojer Vindheim. Kanskje et intervju med ham kunne ha journalistisk verdi, om enn ikke like stor «kikker-faktor» som om noen her avslørte eventuelle forberedelser ut over storhandlingen fredagsettermiddagen.

Personlig vil jeg ikke stille opp i noe intervju ansikt til ansikt. Kanskje fordi jeg får nok oppmerksomhet i mitt «sivile liv» og ikke vil ødelegge mitt eventuelle renommé ved å la meg blottstille av journalister som er mest opptatt av at en sak skal selge. Og å selge innebærer her at folk som stort sett ikke skjønner at det er noen grunn til bekymring, skal bli trigget av «Se og Hør»-genet til å bli sittende foran TV-en og grøsse over disse snålingene.

Kanskje vil dette endre seg om noen år når de trendene jeg ser, har fått utviklet seg nok til at fornekting ikke lenger er mulig. Men inntil da foretrekker jeg å jobbe «Behind the Scenes» slik jeg gjør her på forumet. Derfor ber jeg om at våre journalistvenner prøver seg på litt gravende journalistikk hvor de forsøker å finne ut om det er noe i denne gryende bekymringen. Jeg har allerede lagt ut noen «spor» i denne og andre tråder. Og det samme har mange andre her gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 10:59 
Avlogget

Hei
Driver selv og gjør research til en potensiell sak, og ble bedt om å sjekke denne tråden...

Har dere lest saken i dagens A-magasin i Aftenposten? Der er det en fin artikkel om beredskap i Norge. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap øver blant annet på strømbrudd. Skulle dette skje må vi ta vare på oss selv. Samme gjelder om det blir krig, selv om vi har sivilforsvaret, som trener på alt annet for tiden. Bare eksempel på hvor dårlig forberedt vi er på en eventuell krise. Sett i lys av dette kunne nok flere være litt mer forberedt. Skjønner godt at det ikke er doomsday prepper tilstander i Norge som en kan se fra USA. Og at en heller ikke er kokos fordi en er survivalist. Mange eldre som levde under 2. verdenskrig er jo preppers vil jeg si...husker selv på at jeg lurte på hvorfor mine besteforeldre "samlet" på så mye mat for eksempel.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 15:16 
Avlogget

Men... er det så spennende å les om at jeg har tatt vare på de gamle vinduene huset mitt for å kunne bygge et lite drivhus, og at jeg jaggu må begynne å trene bort litt av reservelaget rundt hoftene og komme meg til tannlegen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 20:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert; flesket ditt er av nasjonal interesse!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 21:07 
Avlogget

Hei,

Godt med litt debatt. Er i gang med en sak som forhåpentligvis kommer på trykk om ikke så alt for lenge.

- Kyrre

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 21:58 
Avlogget

kjempeflott!
det hadde vært veldig kult om du hadde gitt beskjed når den kommer ut(når du vet det).
siden mange(meg inkludert) sikkert ikke leser riksdekkende aviser på daglig basis.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 10:37 
Avlogget
Brukerens avatar

det er jo fordi riksdekkende medier for det meste formidler fjas som hvilke sko paris hilton hadde på seg da hun var på fylla sist og hva du må spiser for å få i deg mest mulig på julebordet. Viktige ting, som at norge har lagt ned sine kornlagre ("vi kan jo bare kjøpe kornet vi trenger?") at norges miljømål er like langt unna som en landing på venus' overflate, samt at framtiden er mørkere enn mørkest, ...ja, sånne ting kan man jo ikke skrive om...folk blir jo deprimerte...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 13:46 
Avlogget

Nåja... Aftenposten hadde en ganske grei artikel om hva som skjer når alarmen går, orkanen Sandy har lært oss at det ikke er helt bak mål og tenke litt på hva som skjer når strømmen går...en ukes tid...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 13:56 
Avlogget
Brukerens avatar

greit nok med aftenposten, men de to andre verstingene konkurrerer jo om å være mest mulig uinteressante, jo? Jeg synes Robert Fisk sitt sitat er noe pressen burde legge seg på minnet: "The purpose of the free press is to monitor the centers of power".

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 17:16 
Avlogget

Jasså... du leser Fisk du også :D
Det var en annen bok jeg gikk å tenke på som en god preppe bok her om dagen men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hvilken akkurat nå...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:23 
Avlogget

De som er så interessert i å skrive i avisene kan jo f.eks skrive om hvor "lett" det er å få tak i korn som har mindre enn 10% vanninnhold.
For at man skal kunne langtidslagre korn MÅ vanninnholdet være under 10%.
Jeg har skrevet mail til mange av Østlandets kornlagre + Felleskjøpet, ja, tilogmed ringt dem for å få vite hva kilopriser bli på div kornslag.
INGEN ser ut til å ville levere. Korn er å få kjøpt, men da må man selv tørke det for å få ned vanninnholdet.
Ser også ut som at det er vanskelig å få leid korntørke slik at man starte sitt eget kornlager.
Så hvis man ønsker å skaffe seg et kornlager er det for tiden import som er eneste løsningen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:39 
Avlogget

Tja, vi har jo denne bedriften her: http://www.nye-tider.no/kornlager_212.html

Jeg er forøverig den ulykksalige naive idiot som velger og slippe en journalist inn over dørstokken. 8-) Så hvis noen har noe de vil at media skal ta tak i, skal jeg prøve å få lirket det inn i intervjuet Kyrre planlegger.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 20:01 
Avlogget

Håper virkelig at kornet det har et vanninhold på under 10 %.
For med kilopris rundt 20 kroner burde det være det....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support