Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 05:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Henvendelse fra media
InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 12:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Det tok et halvt år før den første journalisten viste interesse for forumet vårt. Jeg har klarert med ham at det er OK å poste PM-utvekslingen mellom oss. Kanskje kan det ha interesse for flere her.
Sitat:
Hei Bamse Brakar,
Mitt navn er Kyrre Lien og jeg har med stor interesse fulgt med på dette forumet en liten stund. Jeg finner det veldig spennende hvordan mange av dere forbereder dere på å være selvstendige hvis det skulle oppstå en større situasjon her til lands. Dette er et tema jeg aldri har hørt om før, og jeg tror det finnes mange andre her til lands som ikke visste at dette miljøet eksisterte.

Grunnen til at jeg kontakter deg er at jeg jobber som fotojournalist for helgemagasinet til VG, VGHelg. Jeg ønsker gjerne å treffe deg for å få tatt bilder av hvordan du forbereder deg og for å gi et innblikk i hva det vil si å være en survivalist/prepper.

Du må gjerne sjekke ut min hjemmeside hvor du finner litt av det jeg har gjort. En av de siste artikkelene jeg lagde var om to jakttvillinger i Troms. Du kan ta en titt på det her hvis det er med på å danne et bilde av hvem jeg er: http://www.kyrrelien.com/twins-hunting-in-troms

Jeg ønsker å lage en balansert artikkel og du vil få full sitatsjekk hvis det er ønskelig. Jeg skjønner hvis du er skeptisk, men jeg er gjerne tilgjengelig for en prat hvis du har tid. Mitt telefonnummer er 943 72 659 og min epost er kyrre.lien@vg.no .

Ønsker deg en fin dag og ser frem til å høre fra deg.
- Kyrre

Sitat:
Hei Kyrre!
Takk for henvendelsen, men jeg er nok ikke interessert i å stå fram verken som prepper eller noe annet. Min situasjon gjør at det er helt uaktuelt å fronte noe slikt.

Siden du nylig har oppdaget temaet, tipper jeg at du fant det via Doomsday Preppers på National Geographic Channel. Og da vil du nok bli skuffet over hva du finner her i Norge. Disse ekstremistene fra USA som står fram i denne serien, vil du nok ikke finne mange av i Norge. Og om det skulle finnes noen, så husk at i noen tilfeller bør journalisten beskytte intervjuobjekter mot seg selv.

Unntaket kan evt være folk fra Mormonersamfunnet. En av disse stod fram i sommer i ”Sommeråpent”. Hun vil kanskje være interessert i å stille opp – og samtidig ha noe å vise fram.

Jeg er ikke i tvil om at du har ærlige hensikter, men jeg kan ikke forestille meg hvordan en ”balansert artikkel” som samtidig har interesse for VG vil se ut. I det norske folks bevissthet, er preppere/survivalister eller hva en nå skal kalle dette, sære folk helt i tråd med hva vi kunne se i Doomsday Prepper-serien. Å stå fram vil derfor være svært stigmatiserende.

At jeg har høyst rasjonelle og nøkterne grunner for å stå for det jeg gjør, vil det nok være kav umulig å få fram. Folk flest er ikke mottakelige for argumentasjon som innebærer at de må ha to tanker eller mer i hodet samtidig. Dermed er saken opp og avgjort straks overskriften er lest. Resten av artikkelen vil, om den blir lest, bare være en leting etter argumenter som bygger opp om fordommene de hadde i utgangspunktet. Og i den grad deler av begrunnelsen blir forstått, vil nok psykologiske forsvarsmekanismer hos de fleste effektivt sørge for at disse farlige tankene blir avvist.

Jeg fulgte linken du ga om jakttvillingene i Troms. Virkelig flotte foto! Og jeg forstår at det ikke er uten grunn at du kaller deg fotojournalist. Og dermed tenker jeg det vil være uaktuelt for deg å lage en artikkel uten fyldig billedmateriale. Om du likevel går i gang med noe, svarer jeg gjerne på spørsmål, hjelper til med kildemateriale etc

Men ettersom du er ny i forhold til dette temaet, trenger du nok en grundig resarch for å kunne trenge ned i det. Ikke minst om du sikter mot en balansert artikkel. Så dersom du vil forstå hva som ligger bak mitt engasjement utfordrer jeg deg til å ta en grundig titt på disse tre linkene:
The Most IMPORTANT Video You'll Ever See - AlBartlett.org: http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ
The Crash Course: http://www.peakprosperity.com/crashcourse
Peak Oil innføring: http://www.energybulletin.net/primer

Mvh
Bamse Brakar

Topp

Innleggets emne: Re: Henvendelse fra media
InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 13:28 
Avlogget

Hvis noen med et visuelt imponerende lager kunne tenkt seg å stille opp til dette under et pseudonym/anonymt ser jeg ikke noe problem med det. Jeg har all respekt for valget ditt og jeg støtter deg fullt ut med all forståelse, men det hadde kanskje ikke skadet å vekke interessen til en håndfull mennesker som kunne bli interessert i temaet, eller mennesker som kanskje sitter med samme tankene og planene selv men som ikke vet hvor de kan henvende seg for tips og råd. Desto fler preppere, desto færre kannibalistiske MC-gjenger :D

Jeg tror også at hvis journalisten virkelig skriver en balansert artikkel så vil han også kjemme ut "mytene" og "hollywood-aspektet" ved prepping, "slik som man ser på TV".

Norge har en lang tradisjon for sjølberging og matauk, prepping er kanskje ikke så langt unna den norske folkesjela som man tror :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 15:52 
Avlogget

interessant, jeg hadde i hvertfall lest en slik artikkel med stor interesse.
men jeg kunne aldri tenkt meg å stå fram med navn og bilde.
dessuten er lageret mitt så lite at det umulig kan ha nasjonal interesse.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 15:58 
Avlogget

Interessant.

Jeg likte virkelig artikkelen hans om de to jakt-tvillingene.

Har man dog et lager og forberedelser som ville vært av interesse for en av landets største aviser,
sier det seg selv at man selvfølgelig ikke har interesse av å dele dette fordi det vil være synonymt med å avskrive hele investeringen tilgode for alle andre som nå vet om det.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

rhex skrev:
Hvis noen med et visuelt imponerende lager kunne tenkt seg å stille opp til dette under et pseudonym/anonymt ser jeg ikke noe problem med det. Jeg har all respekt for valget ditt og jeg støtter deg fullt ut med all forståelse, men det hadde kanskje ikke skadet å vekke interessen til en håndfull mennesker som kunne bli interessert i temaet, eller mennesker som kanskje sitter med samme tankene og planene selv men som ikke vet hvor de kan henvende seg for tips og råd. Desto fler preppere, desto færre kannibalistiske MC-gjenger :D

Jeg tror også at hvis journalisten virkelig skriver en balansert artikkel så vil han også kjemme ut "mytene" og "hollywood-aspektet" ved prepping, "slik som man ser på TV".

Norge har en lang tradisjon for sjølberging og matauk, prepping er kanskje ikke så langt unna den norske folkesjela som man tror :)

Enig med deg i dette. Det er da også derfor jeg har startet en tråd. Men det kan være greit å grundig tenke gjennom hva vi eventuelt går til ved å stille opp.

Her er de to neste PM-ene i rekken:
Sitat:
Hei igjen og takk for svar!

Jeg har full forståelse for at du ikke har behov for å stå frem - og ja, lesere kan være forhåndsdømmende. Grunnen til at jeg tror også "dere" kan ha nytte for å ha en slik artikkel på trykk er at det kan være med på å fjerne litt av mystikken rundt det. Når jeg lager saker for helgemagasinet så ender det fort opp på rundt 8 sider. Ergo får dere god plass til å ytre dere og komme med betraktinger.

Jeg skal prøve å spore opp hun fra sommeråpent, men som du sier, høres hun egetlig ut som en som kanske burde beskyttes mot seg selv. Jeg fant dere på dette forumet mye mer interessante fordi dere gir utrykk for å være jordnære og heller leve mer eller mindre etter prinsippene våre besteforeldre hadde. Programmet på Nat geo var flåsete og bar kun preg av å være underholdningsvinklet.

Jeg skal ta en titt på linkene i løpet av helgen og setter stor
Pris på at du er villig til p hjelpe meg. Pr. nå er jeg naturligvis mest interessert i å fotografere/intervjue noen som kan stille opp på bilde med fullt navn. Hvis det viser seg at det ikke lar seg gjøre er jo alltid alternativet å ta bilder hvor personene ikke er identifiserbare.

Har du forslag til andre her på forumet eller andre interessante preppere jeg kunne kontaktet?

Igjen, takk for hjelpen. Ønsker deg en god helg.

-Kyrre

Sitat:
Hei!
Har du noe i mot om jeg refererer noe av PM-dialogen vi har hatt på forumet. Ut fra tilbakemeldinger jeg har fått har jeg forstått at du har kontaktet fler enn meg, som rimelig er, og regner ikke med at du har reservasjoner. Men jeg synes likevel det er greit å klarere med deg først.

Jeg har forøvrig et tilsvar til din siste PM til meg, men er betenkt med å overøse deg med ideer før jeg vet om du har sett GRUNDIG på de første tipsene jeg ga deg.

Mvh
Bamse Brakar

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2012, 23:31 
Avlogget

Jeg skulle gjerne sett at typen presenterte seg åpent på forumet, og sa litt om hva han mente om preppebevegelsen... Blir litt enklere og ta kontakt med en likesinned enn med en som kun er ute etter en story. Eller hva mener du Kyrre? ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 00:54 
Avlogget

Jeg fikk også PM av Kyrre. Jeg tror Kyrre har gode intensjoner, men igjen for min del Kyrre. Du er en journalist, og jeg ønsker ikke å bli satt i gapestokken av venner og ikke minst jobben min! Jeg ønsker ikke og setter pris på at du ikke bruker noen av våre PM dialoger i noe artikkler.

Ellers så vil jeg igjen skryte Kyrre av bildene dine! Du er MEGET dyktig!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 10:04 
Avlogget

Hum... Preppebevegelsen... Finnes den?
Eller er vi bare en serie med tilfeldige individer som har noen felles tanker, ideer og interesser? Noen forbedrer seg på zombieapocalypsen, andre syns det er fint og miljøvennlig å være delvis selvberget med mat (Samt billigere) andre syns det er greit å kunne berge en uke eller tre om de blir rammet av alle de små tingene som faktisk skjer som setter oss litt ut av systemet, og noen sysn det er gøy å lære seg ting de ikke kan fra før.

Er vi i en bevegelse? Har vi noe felles ideololgi? representere vi noe annet en mangfold og forskjellige interesser?
Jeg tror ikke det, og da er det egetnlig umulig å lage en artikkel om preppere... eller hva det egentlig er.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 10:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Må si meg enig med Filbert jeg :) og jeg får inntrykk av at flere på forume har "preppet" i mange år før VG ramlet over hermetikkamerikanerne på nat.geo, så hvor mye en bølge eller mote det er, er jeg sannelig ikke helt sikker på.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 16:13 
Avlogget

Jeg er oppvokst med dette gjennom mormor som levde gjennom krigen og okkupasjonen.
Hun hadde helt til det siste en velfylt kjeller i tilfelle nye krisetider lik den hun gjennomlevde.
Visste igrunn ikke at det het "prepping" før i voksen alder.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 17:23 
Avlogget

Hei!

Godt at flere her inne ville lest en slik artikkel med interesse, men som dere forstår, ingen mennesker - ingen reportasje. Utifra hva jeg har lest om på forumet er det som du sier Filbert ingen ensformig bevegelse. Slik jeg heller tolker det er at det er et samlingssted for mennesker med en felles interesse for å kunne klare seg mer eller mindre selvstendig hvis det skulle oppstå en situasjon som gjør det til en god utvei. Enten som det er strømbrudd, naturkatastrofer eller personlig pengemangel. Uansett finner jeg det veldig interessant i de tidene vi nå er i med store økonomiske svingninger i verdensøkonomien samt økende klimautfordringer.

Og nei, det vil ikke bli en reportasje tilsvarende underholdningsserien "doomsday preppers". Jeg ser heller for meg en reportasje om mennesker som ønsker å forberede seg på vanskeligere tider. Lærer seg å jakte, tilberede og lagre mat fra naturen og ha et lite matlager. Slike tradisjoner som var mer vanlig for 60 år siden, men som vi nå ikke hører så mye om lenger. Nøyaktig hvordan den blir er vanskelig å si nå før jeg ser hvordan intervjuene blir.

Jeg tror også at en slik reportasje vil kunne fjerne litt av mytene som har blitt skapt av "doomsday preppers". Når vi lager en reportasje i helgemagasinet til VG bruker vi ofte mye plass på både bilder og tekst. Ergo blir det god plass til å ytre seg.

Gullars: Naturligvis vil jeg ikke bruke noe av vår PM-utveksling i en evt. reportasje. Jeg siterer aldri uten at kildene er gjort oppmerksom på det på forhånd. Det er vanlig presseskikk.

Frøyatro: Litt om meg: Vestlending bosatt Oslo. 22 år og jobber som frilansfotograf for bl.a. VG og Scanpix. Tilbragt mye tid i skog og mark rundt om i Norge. Glad i friluftsliv og kom nylig hjem fra en sykkeltur fra Nordkapp til Lindesnes. Lastet med telt, verktøy, mat, sovepose og fiskestang. Kall det gjerne en "bob" på hjul, for å bruke deres fagspråk :)

Som sagt ønsker jeg jo gjerne å lage en reportasje om dette. Aller helst med noen som kan stille opp på bilder og med navn. Hvis det er noen som vil ta en mer grundig prat kan de enten sende meg en PM, epost til kyrre.lien@vg.no eller ringe meg på 943 72 659

- Kyrre

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 20:27 
Avlogget

Filbert skrev:
Hum... Preppebevegelsen... Finnes den?
Eller er vi bare en serie med tilfeldige individer som har noen felles tanker, ideer og interesser? Noen forbedrer seg på zombieapocalypsen, andre syns det er fint og miljøvennlig å være delvis selvberget med mat (Samt billigere) andre syns det er greit å kunne berge en uke eller tre om de blir rammet av alle de små tingene som faktisk skjer som setter oss litt ut av systemet, og noen sysn det er gøy å lære seg ting de ikke kan fra før.

Er vi i en bevegelse? Har vi noe felles ideololgi? representere vi noe annet en mangfold og forskjellige interesser?
Jeg tror ikke det, og da er det egetnlig umulig å lage en artikkel om preppere... eller hva det egentlig er.

Det som er felles med oss er at vi ønsker og stå rustet mot eventuelle kriser, uavhenig av krisen. Når vi ser på kristningene, og hvor forskjellig trosretningen kan være blant alle sektene, så ser jeg ikke noen stor forskjell på at vi som "preppere" kan samle oss under Survivalist/prepper betegnelsen, selv om det er stor forskjell på hva vi forbereder oss spesifikt til. Hvis noen ikke har lyst til å ta del i "bevegelsen" så er jo det selvfølgelig fritt frem til og ikke gjøre det, men jeg ser at jeg har folk i ryggen når jeg ser på dette som en bevegelse. Derfor velger jeg og se på dette som en interessegruppe i lik linje med andre, og at bevegelse kan være riktig ord. Men, det er nå bare min mening. :)

Kyrre: Det er myyye lettere og snakke med en meningsfelle, enn med en journalist. Så om du synes at prepping/survivalisme er noe for deg og poster her, så er det antagelig litt lettere og stå frem med meninger og slikt til deg. Bare et forslag, men jeg håper at du får frem prepping på en positiv måte. Og så får vi prøve og komme frem til en løsning på dette med bilder/kilder om mulig. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 21:52 
Avlogget

Akkurat dette tror jeg ville være et veldig dårlig prosjekt å gå inn i. Uansett hvordan Kyrre klarer å fotografere en slik artikkel vil den som blir fotografert satt i samme bås som amerikanske hermetikk & gassmaske preppere.
Den som lager artikkelen vil sitte igjen med en god slump kontanter, og den som blir portrettert risikerer å sitte igjen med koko stempelet til evig tid.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 19:27 
Avlogget

Tenk over at selv om dere får være anonyme i reportasjen, vet journalisten hvem dere er og hva dere driver med (og hva dere har lagret, og hvor).

Ikke for å være paranoid. Jeg bare nevner det.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2012, 19:34 
Avlogget

Forøvrig har PST brukt vg-journalist som dekke før... (uten at jeg tror at kyrre er det)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support