Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Apr 2018, 22:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Henvendelse fra media
InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 08:22 
Avlogget
Brukerens avatar

senter skrev:
Det er ikke lurt å uttale seg til media nei.

Med mindre man ønsker å stå på listen til sivilforsvaret over hvor de kan hente varene:

http://www.lovdata.no/all/hl-20100625-045.html#map008

[i]Kapittel VII. Rekvisisjon av fast eiendom, løsøre og rettigheter

Velkommen, Senter og takk for linken. Det gikk meg hus forbi at lovverket ble oppdatert på dette punktet rett før sommerferien i 2010. Men lovhjemler av dette slaget har man hatt «bestandig». Det som har vært mest kjent er vel plikten noen laste- og varebileiere har hatt til å stille kjøretøyet til disposisjon for myndighetene. Og så lenge vi hadde hestekompani i forsvaret, var det også en del gamper rundt om kring med tjenesteplikt. :D

For øvrig er jeg ikke det minste bekymret for om vi har eller ikke har slike lover. For det første er de nok ikke først og fremst rettet mot vanlige folks eiendom, løsøre og spiskammers, men litt større saker. For det andre vil vi i ekstremsituasjoner uansett få en eller annen form for unntakstilstand med lovverk tilpasset forholdene. Slikt vil komme på plass, om det ikke allerede er der, når situasjonen krever det.

Det som kanskje gir størst grunn til ettertanke er dette med mulighet for å kreve evakuerte/flyktninger innlosjert med utgangspunkt i denne loven. Har man gård med masse plass kan man ikke nødvendigvis regne med å få disponere den etter eget hode. Det er nok erfaringene fra 2.verdenskrig som er grunnen til at dette er så tydelig nedfelt i lovverket. Mange fra nord ble da innlosjert på gårder rundt om kring. Og selv om vi har langt flere sengeplasser i turistnæringen, kan det nok tenkes situasjoner hvor også private må stille opp.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 09:58 
Avlogget

Takk for velkomst.
Så lenge vi har nok til oss selv og vår familie og ikke mer så holder de seg vel unna.
Maskinentreprenører og matlagrene til dagligvarehandelen osv. er nok mer i faresonen.
Sivilforsvaret er bra det, men et noe høyere ambisjonsnivå hadde ikke skadet.
Budsjettet ligger på rundt 220 millioner, eller ca 44 kroner per hode per år.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 11:28 
Avlogget

Filbert skrev:
Den PST/vg saken jeg henviste til hadde ingenting med prepping å gjøre, bare så det er sagt Ei helelr noe med virkeligheten å gjøre for den saks skyld :ugeek:

Jeg regner forøvrig med at dette forumet et "overvåket" om ikke annet for å bekrefte at vi ikke planlegger å kaste regjeringen og styrte samfunnet... men er mest interessert i hvilken sovepose som er best og hvordan man baker brød med gammalt korn :mrgreen:

Å regne med at man ikke blir overvåket her inne anser jeg som "bolondt og blåøyd".
Selvfølgelig er etterrettningen her inne og titter. Ja, både sivil og millitær. Forundrer meg ikke om NUPI stikker innom her også.

Og når det er sagt....
Ja, jeg gjør mitt for å "styrte" regeringen hver 4. år...
Beklager til dem som er tilhenger av nåværende regering, men jeg er ikke.
Men når det er sagt.
Min beste venn opp gjennom tidene er akkurat det.... Helt til vi begynner å diskutere politikk....
Da er vi ikke fullt så gode kompiser lengre.
Så for å si det på en annen måte.
Jeg har ingen problemer med å akseptere andres meninger uansett andres politiske ståsted....

Ha en fortreffelig dag der ute.. :D

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 12:20 
Avlogget

Jeg hadde vel strengt tatt blitt litt skuffet om myndighetene ikke hadde hatt et øye med dette forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 12:39 
Avlogget

Da regner jeg med de har et team som overvåker min morfar. Han fisker torsk og PLANTER EGNE poteter!!!! Og enda værre, på sen-sommeren sniker han seg til skogs, og plukker livsfarlige blåbær og de forbudte multerbær! Nei jeg regner med nok at farlige morfar snart døren slått inn.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:26, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 15:43 
Avlogget

Gullars skrev:
Da regner jeg med de har et team som overvåker min morfar. Han fisker torsk og PLANTER EGNE poteter!!!! Og enda værre, på sen-sommeren sniker han seg til skogs, og plukker livsfarlige blåbær og de forbudte multerbær! Nei jeg regner med nok at farlige morfar snart døren slått inn.

Ja, han er vel uenig i saker og ting som kommer fra Løvebakken også.
Skulle ikke forundre med om han er en sånn derre farlig konspiratør.... :mrgreen:

Huffda..... Min far kom under denne kategorien.... :shock:
Er det noen der ute som kan svare på om det er arvelig????

Så til dere der ute....
Gjør dere ferdig med div. konspirasjonsteorier i diskusjon med andre.... :o
For med den "kommende konspirasjonsteoriloven" vil det være som alle andre lover i dette landet.
De har ikke tilbakevirkende kraft.. :!:

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 20:15 
Avlogget

A) Om ikke dette forumet blir sett på av myndighetene (uavhengig av regjering) ville jeg blitt skeptisk.
Riktignok tilhører vi den tvilsomme subkuturen som liker å spise gammel ris, mens vi drikker hjemmelaget epplemost og koker såpe... men det kan de ikke vite uten at de faktisk sjekker. Og det er ikke en konspirisasjons teori..

B)Du vet hva tilbakevirkende kraft betyr, Hårek?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 21:13 
Avlogget

Det er min erfaring at med mindre du har minst 10 studiepoeng i rettslære / juridiske emner så vet ingen hva tilbakevirkende kraft er. De tror de vet det, men akk, nei.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 22:08 
Avlogget

Filbert skrev:
B)Du vet hva tilbakevirkende kraft betyr, Hårek?

Det vet jeg.
Hvis et forhold blir "begått" i dag, som er ulovlig i morgen.
Ja. Da kan ikke det forholdet "pådømmes".

(morro med "utfordringer")

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 22:09 
Avlogget

http://snl.no/tilbakevirkende_kraft

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support