Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Sep 2019, 04:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vannkrise i Norge
InnleggSkrevet: 11 Jun 2019, 10:54 
Avlogget

Hei!

Selv om det virker som at dere ikke er så veldig glad i journalister her prøver jeg likevel:

Jeg jobber i radioprogrammet 'Desse Dagar' på NRK P2 og denne uka skal vi ta for oss vann og beredskap. Aktualiteten er smitteutbruddet på Askøy.

Vann er en ressurs mange kanskje tar for gitt og jeg har lyst å komme i kontakt med noen som har forberedt seg på et scenario hvor vann blir utilgjengelig

Reportasjen skal altså fokusere på vann og beredskap, ikke "preppers". Du kan være anonym, men jeg foretrekker å ikke vrenge stemmen til vedkommende.

Ta kontakt på ola.solheim@munckstudios.no

Ola

Topp

Innleggets emne: Re: Vannkrise i Norge
InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 18:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var, med respekt å melde, en ganske uproff holdning. Som journalist skal du vel ikke være så forutinntatt at du forventer at vi er negativt innstilt til å begynne med?

Jeg tror dessuten du har misforstått. Vi har absolutt ikke noe imot den fjerde statsmakt. Tvert imot anerkjenner vi pressen som en utrolig viktig aktør i beredskapsarbeid. Det vi HAR noe imot er å bli gjort til latter av sensasjonslystne journalister med doomsday-alufoliehatter på hjernen. Det er flere journalister her som virkelig har forsøkt å forstå fenomenet personlig beredskap og gjort sine artikler på en skikkelig måte og det er noen som bare har villet ha løssalgsnummer for enhver pris.

Hvem av dem er du?

Pressens oppgave er å opplyse allmennheten og overvåke maktsentra i samfunnet. Hvor passer vi inn i narrativet ditt på en måte som du ikke kan få fra DSB/sikkerhverdag.no?

Mvh.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 20:46 
Avlogget

For sikkerhets skyld så er vi ganske ulike her på forumet, men felles for oss alle er sikkert at vi ønsker å unngå tarmbakterier i drikkevannet vårt. Jeg er usikker på hvor godt filter vi måtte ha for å beskytte oss, men sunn fornuft tilsier vel at når rådet om koking av vann har kommet, ja da koker vi vannet og håper vi ikke har blitt smittet allerede.

Forresten på hytter er det ikke uvanlig å ha noe slikt: https://www.hyttetorget.no/drikkevannsf ... iant=11021

Nesten litt fristende å ha hjemme på kjøkkenkrana.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2019, 11:20 
Avlogget

Takk for respons og info, Gurr. Nå er det nettopp tarmbakterier som står sentralt i det vi skal diskutere i ukas sending. Det kommer folk fra Norsk Vann, Rådgivende Ingeniørers Forening og Folkehelseinstituttet for å svare på spørsmål på kvaliteten på vannet på hvordan man kan best sikre det. Også privatpersoner. Så det vil være relevant å høre om de anbefaler slike filter hjemme.

Om det er andre spørsmål om vannsikkerhet dere mener vi burde stille disse menneskene så skriv det gjerne her!

Draujeger: Ikke meningen å fremstå som senasjonsjeger. Det var kanskje litt nonsjalant fremlagt i originalposten fra min side, men jeg er rimelig sikker på at de aller, aller fleste her på forumet har tinfoilen i kjøkkenskuffen og ikke på hodet.

Jeg mener det er mye mer interessant å høre fra noen som personlig har forberedt seg på scenarioer hvor vann blir utilgjengelig fremfor direktorater. Det er tanken om at man må ta ansvar selv, for er ikke litt av poenget med "prepping" at man er klar om infrastruktur og systemet kollapser? Sistnevnte vil også være representert i sendingen, men vi ønsker altså å høre fra privatpersoner som tar det ekstra steget for å forberede seg og som kanskje ikke ble så overrasket av å høre om hva som har skjedd på Askøy.

Sendingen er allerede nå på søndag kl 11, så om du er interessert kan du klike deg inn på nettspilleren til NRK radio og lytte der - enten live eller i reprise.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2019, 12:28 
Avlogget

jeg vil ikke stille til intervju, men kan jo fortelle at jeg har et Omvendt Osmose filter permanent installert under kjøkkenbenken, og bruker det vannet konsekvent til mat og drikke - selv om det kommunale vannet er ganske så bra, så er tilstanden på vann og avløpsrør i kommunen under gjennomsnittet.

Jeg har óg et portabelt OO-filter som gjør at jeg kan produsere helt rent drikkevann, nær sagt fra hvilken som helst sølepytt. (Drives med 12 Volt.)

Kikker du i 'Vann' underforumet, så sér du vi har diskutert dette med filtrering av vann ganske godt. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2019, 14:45 
Avlogget

Har ikke noe ønske om å stille i noe intervju jeg heller. Men kan jo fortelle hvordan jeg forholder meg:
Jeg har ikke kommunalt vann, men privat brønn, som er et bekkeinntak som filtrerer ca 10m gjennom sand. Alt drikkevann kokes for sikkerhets skyld rutinemessig hver morgen på vedkomfyren på kjøkkenet. Noe fylles på termoser og noe får stå til avkjøling. Vet ikke om det er helt nødvendig. Har aldri blitt syk av å drikke brønnvannet ukokt, så vidt jeg vet. Men har allikevel valgt å gå over til å koke det.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2019, 20:52 
Avlogget

"
Vann er en ressurs mange kanskje tar for gitt og jeg har lyst å komme i kontakt med noen som har forberedt seg på et scenario hvor vann blir utilgjengelig
"

Fleste her inne har vell mer enn 1 måte å få vann i hus på .

Vi har 1stk 80m brønn, 1stk elv, 1stk eldre 10m brønn, og ....25lx8kanner med vann, og filterrens på alt. Og i motsetning til enkelte kommuner i norge, så sender jeg inn vannprøver i ny og ne. :roll:

Og vil ikke påstå det finnes en vannkrise i norge. Du kan stortsett gå å drikke i hvilkensomhelst bekk, sålenge du holder deg uttafor det rottereir byene. Men vann blir ofte dårlig da det lagres i en septiktank :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2019, 17:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil rangere tiltak i følgende rekkefølge:

1. Inneha en dunk som du kan ha vann i om det kniper samt en plan om hvor du kan hente rent vann.
2. Inneha en FULL tank med vann
3. Inneha en full tank med vann x antallet folk i husstanden (gjentas opp til 7 dager x 3 liter x personer)
4. Inneha rensemuligheter for vann så du kan hjelpe naboene om det kniper.

Uansett bør man gnåle på kommunen for at de skal ha beredskap for brudd i vannforsyningen.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2019, 23:15 
Avlogget
Brukerens avatar

I min hjemkommune har ulike etater gått på en smell ang drikkevann. (Ikke Askøy).

Derfor har jeg tenkt en del på dette, det blir snakket om her, og jeg håper svakt at dette vil bli en sak i lokalvalget. Kanskje det blir det, etter tragedien på Askøy...

Er sterk tilhenger av å gnåle til politikerne. Har ingen brønn selv, men har jo noe å koke vann i og bekk i nærheten. 8-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: