Hei!
Jeg er ny her, men håper å kunne sparre med dere på et bokprosjekt jeg jobber med. Kort fortalt jobber jeg ikke som forfatter, men har tidligere skrevet flere populære bøker, og liker å kombinere grundighet og humor for å skrive om ting som i beste fall kan være samfunnsnyttig på ett eller annet nivå.
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke skrive noen flere bøker på en stund (det er ekstremt mye jobb og veldig, veldig lite lønnsomt for forfatterne, selv ved bestselgende bøker

), men i høst innså jeg at jeg måtte skrive én bok til før jeg tar en pause.
For da jeg i høst fikk brosjyren DSB (Direktoratet for Samfunssikkerhet og Beredskap) nå sender ut, fikk jeg en vekker. Jeg innså at beredskapen i egen heim var utrolig dårlig. Og med kone og et lite barn i hus var dagens situasjon rett og slett ikke forsvarlig.
Jeg tror ikke verden vil gå under med det første. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å krasje når jeg kjører bil, men jeg har allikevel på sikkerhetsbelte når jeg kjører. Grunnleggende beredskap anser jeg som det samme - et slags bilbelte for heimen (Jeg ser jeg må jobbe med de språklige bildene her, men dere skjønner hva jeg mener.

).
Men: Borsjyren vi fikk fra DSB syntes jeg var veldig mangelfull, både i instruksjoner og innhold. Det var flere ting jeg ville tenkt var viktig, og som ikke en gang var nevnt (For eksempel det å avtale møtesteder). Etter litt googling fant jeg Røde Kors sine Beredskapsvettregler, og de var litt bedre, men også lite brukervennlige.
Da jeg begynte å undersøke videre for å finne svar på mine mange spørsmål var det vanskelig å finne gode svar. Men så fant jeg dette forumet! Og her fant jeg svar på veldig mye. Men det var også da to ting slo meg:
#1: Jeg tror samfunnet trenger en brukervennlig (gjerne humoristisk), grundig researcha guide til grunnleggende beredskap, som fyller ut alle manglene fra DSB-brosjyren. Selv synes jeg boka «Postapokalypse Nå!» er helt fantastisk, men den tar grundig for seg hva man gjør _etter_ at ting har gått ad undas. Mitt mål er å få hele befolkninga til å få en grunnleggende grad av beredskap på plass _før_ det skjer noe. Det tror jeg vil være en god ting på mange nivå.
Men for å klare det kommer jeg over på #2:
#2: Med en gang man begynner å snakke om selv grunnleggende beredskap opplever jeg ekstremt mye fordommer. Jeg har bare fortalt til noen få at jeg jobber med bokprosjektet, og har så langt ikke kommet lenger enn å researche og kjøpe inn en DAB-radio slik DSB anbefaler. Men allerede _der_ penser venner over i tinfoilhat-vitser umiddelbart. Det er noen uskrevne lover rundt denne tematikken som er veldig uheldige, rett og slett. At beredskap er så stigmatisert gjør samfunnet unødvendig sårbart.
Derfor jobber jeg nå med å finne ut hvordan boka må skrives for å få alle i målgruppa (som igrunn er alle som ikke har god nok beredskap, og litt motivasjon til å gjøre noen grep) til å både plukke opp boka og deretter få lyst til å følge rådene. Det er en skikkelig nøtt, men jeg kommer stadig videre.
Dersom noen her synes dette høres ut som et fint prosjekt, setter jeg veldig pris på innspill! Jeg kjenner et par som nok vil identifisere seg som preppere, og har allerede begynt å stille dem noen spørsmål. Men jeg tenkte det var fint å fortelle om prosjektet også her på forumet.
Det første spørsmålet jeg har er som følger:
Hva er deres beste råd for å overbevise vanlige folk om at prepping er helt rasjonelt også for dem?