Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Nov 2018, 18:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Nov 2017, 16:21 
Avlogget

Helloj alle! Jeg har godt dypt inn i boken "Stjärnklart" av Lars Wilderäng. I boken blir all strøm i verden slått ut - da jeg er journalist tokk jeg kontakt med DSB for å gjøre en sak på dette tema. Jeg søker nu noen av dere kloke som kan stille med deres beste råd for hvordan en klarer seg dersom strømmen forsvinner? Syns at vanlig folk (inklusive meg) er alt for dårlig forberedt dersom det skulle skje en krise. Det er fremst snakk om en radio og/eller nett produksjon. Håper der er noen i Buskerud (da jeg jobber for NRK Buskerud) som har lyst til å stille.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2017, 02:48 
Avlogget

Oppvarming av hus og mat uten bruk av strøm i minst 72 timer eller lengre.
Oppbevaring av mat og vann fra 72 timer eller lengre.
Ha ekstra batteri til lykter, stearinlys osv.

Vil du vite mer bør du utforske mer på egenhånd.
Forresten, hvor lenge ville du klare deg dersom strømnettet kollapset?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2017, 14:31 
Avlogget

Kenneth skrev:
Oppvarming av hus og mat uten bruk av strøm i minst 72 timer eller lengre.
Oppbevaring av mat og vann fra 72 timer eller lengre.
Ha ekstra batteri til lykter, stearinlys osv.

Vil du vite mer bør du utforske mer på egenhånd.
Forresten, hvor lenge ville du klare deg dersom strømnettet kollapset?

Takk Kenneth - det går selvsagt å lese seg til denne type info på blant annet dsb, men jeg har lyst å gjøre et reportasje men noen som er interessert i å fortelle om sine løsninger og anbefalinger, ikke kun gi tips her i forumet :)

Selv kan jeg klare meg i vart fall 72 timer mha turutstyret, tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2017, 14:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg synes Kenneth kommer med veldig gode råd over her. Skal en dømme etter noen av de lengre strømbruddene som har vært det siste året er 72 timer et godt utgangspunkt, både etter vinterstormer på østlandet - og flom på sørlandet.
Røde Kors sine beredskapsvettregler kan være en god kilde som utgangspunkt, spesielt siden de er en organisasjon som har høy tillit i samfunnet generelt *kremt*, i motsetning til den kanskje mer sensasjonelle intervjukandidaten "Jongudleif, medlem av Norsk Survival Forum"...

-------------------------------
Røde Kors beredskapsvettregler:

1) Aksepter at uønskede beredskapshendelser kan ramme deg og dine.

2) Forstå at krevende konsekvenser kan forebygges og begrenses.

3) Du må kunne holde deg varm. Varme klær/sko er viktig. Alternativ varmekilde bør vurderes.

4) Du bør ha nok trygg drikke til deg selv og dine for minimum 4-6 døgn. Beregn minst 2-3 liter per person per døgn.

5) Du bør ha nok mat til deg og dine for minimum 4-6 døgn. Tørrmat, hermetikk og annen mat med lang holdbarhet utenfor kjøleskap/frys er anbefalt. Husk boksåpner.

6) Bruker du medisiner og medisinsk forbruksmateriell daglig/jevnlig bør du ha ekstra lager av dette for en periode på minimum 1-2 uker.
7) Du bør ha tilgang til kontante penger.

8) Du bør kunne motta viktig informasjon fra myndighetene, også ved langvarig strømbrudd. Ha tilgang til å lytte på radio, f eks batteriradio med ekstra batterier, oppladbar radio, etc.

9) Du bør ha gjennomført førstehjelpskurs i løpet av de siste 3 årene.

10) Eier du dyr må du ta ekstra ansvar for disse.

11) Unngå hamstring. Da blir det noe til alle.

12) Vær forberedt på å måtte evakuere til et tryggere sted.

13) Har du anledning og kapasitet, tilby hjelp til andre.

14) Diskuter og planlegg på forhånd alternative møtesteder for familien, om det blir umulig å møtes hjemme.

15) Alle må vite plasseringen av hovedstoppekran for vann og hovedinntak for strøm, og kunne bruke disse.

16) Ha i tillegg lett tilgang til:
• Varme og tørre klær, vann- og vindtette ytterklær/sko
• Førstehjelpsutstyr
• Lykt m/ekstra batteri
• Lys og tørre fyrstikker
• Kniv og saks
• Viktig verktøy/multi-verktøy
• Papirkopier av alle viktige personlige papirer(pass, førerkort, osv.)
• Toalettpapir
• Våtservietter
• Såpe
• Sanitær og hygieneartikler for kvinner og småbarn
• Klor
• Kart over nærområde/region
• Kontaktinformasjon til alle som er viktig for deg, på papir
• Spill/leker for de minste, skolebøker/bøker for de unge
• Tørr ved
--------------------------------

Jeg tenker at det aller mest vesentlige ved langvarig strømbrudd er å sørge for å ta turen innom eller få kontakt med de rundt en som er mest sårbare i slike situasjoner, for eksempel enslige eldre. Desverre er det ofte i denne gruppen det skjer dødsfall når sentralfyring eller strømnett blir borte. Mange rundt om er avhengig av hjelpemidler som sikkerhetsalarm og får kanskje ikke kontaktet familie og venner om telenettet er påvirket.

Det Røde kors trekker frem med å ha tilgang til informasjon ved lengre strømbrudd tenker jeg er veldig viktig. Radio som går på batteri eller som er oppladbar kan være en god sikring, og informasjonsflyt fra myndighetene er vesentlig. Alternative varme -og lyskilder er essensielt, og man må ikke glemme at det gjerne skjer mer enn en "ulykke" av gangen, spesielt ved ekstremvær. Ved flommen sørpå i høst var det flere bygder der folk ikke bare hadde nok å håndtere pga. vannmengden, men der de mistet strømmen i flere dager samtidig som alt drikkevann måtte kokes. Beredskap handler om fysiske ressurser, men også i stor grad om å ha tenkt gjennom hva en skal gjøre i slike situasjoner.

Lykke til med reportasjen, flott med litt folkeopplysning om beredskap! :)

Ps: Hvis du kikker på de andre postene journalister har gjort her ser du at de aller fleste på forumet ikke ønsker å stå frem i media. Kanskje får du napp, men det har det altså vært litt varierende hell med tidligere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2017, 11:04 
Avlogget

Takk, Frøken!

Det var synd å høre at ikke noen har lyst å stille. Mennesker leser hva andre mennesker synes og tenker om ting, heller enn når journalister kun snakker med "eksperter" ovenifra... Så det er virkelig kun for å få gjenkjennelighet som journalister hilst snakker med "vanlig" folk om ting :)

Men men, kan jo ikke tvinge noen til å delta, så jeg prøver å høre med Røde Kors om hva de tenker.

Hilsen,
Alice

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2017, 15:59 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror de er viktig å se for se scenarier for ett, fem, ti, tjue og 50 år framover.

I ettårsperspektivet betaler jeg forsikring, pusser tenner, har et mindre lager av mat, vann, batterier og førstehjelpsutstyr.

i femårsperspektivet trener jeg (for lite), er medlem av lokale foreninger, lærer meg diverse håndverk, sparer og betaler lån og bygger opp en anstendig kjøkkenhage, samt har en jobb jeg ikke kommer til å få sparken fra før samfunnet er i full oppløsning.

i tiårsperspektivet bor jeg på et sted der jeg kan dyrke mat og ha dyr, med litt skog til ved, vannforsyning og gode naboer. jeg stemmer et parti med planer for lengre enn fire år fram

i femtiårsperspektivet lærer jeg ungene så mye jeg kan, ser til at de har en trygg opvekst og grei utdannelse så de kan klare seg, om krisene er små eller store.

alle detaljene kan man utarbeide så de passer en selv, men et langt blikk er nødvendig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: