Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jan 2018, 14:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 11:54 
Avlogget

JKHoem, hvis du skulle lage en shortlist på hva folk flest bør kunne for å håndtere de mest sannsynlige krisene vi kan komme til oppleve?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 15:14 
Avlogget

Grunnleggende førstehjelp.
Det å kunne kle seg etter Værforhold.
Bevege seg I terreng
Det å kunne lage mat av og oppbevaring av råvarer.
Lage mat/koke vann for drikke på alternativ varmekilde.
Opptenning av treverk.
(Gjerne ved hjelp av flere metoder)
generell bruk/vedlikehold av verktøy.
(Øks. Kniv. Hammer osv. Osv.)
Med dette så følger det naturligvis grunnleggende utstyr.
Sikkert en masse mer som Bør legges til, og man skulle
Tro alle kan alt dette. Men. . .
Sikkert mye mer jeg kunne lagt til men det får bli senere.
Sikkert flere her som har noen grunnleggende ting jeg ikke kommer på her på sparket.

Er mye mer jeg mener som Bør komme inn I Basic survival men da må dette sitte. For dette burde ikke en gang komme inn under Basic's, men blir så overasket over hva som ikke er naturlig for folk lengre.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 09:38 
Avlogget

Takk for listen JKHoem. Er det noen flere som har andre ting å legge til? Hva med destillering av vann, dersom det er forurenset? Tenker også ofte det kunne vært greit å vite hvordan man kunne lage strøm selv, av feks vind eller vann, med mølle og dynamo og slikt. Eller hva?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 09:54 
Avlogget

Angående førstehjelp så er det selvsagt vikitg, men.

- Munn til munn metoden/ hjertekomresjoner er viktig.
- Hvordan behandle sjokkskadet person er viktig.
- Hvordan varme opp noen som er nedkjølt er viktig i Norge.
- Behandling av små kuttskader / hindre infeksjon er viktig.
- Ha medisin mot diare osv. er viktig.

Jeg har selvfølgelig enkeltmannspakke, SAM splint osv. Men, i en virkelig krisesituasjon hvor helsevesenet er satt ut av spill er slikt av begrenset verdi. Får du noen av skadene som krever dette utstyret er sannsynligivis løpet kjørt, med mindre du ( kanskje mot formodning ) har tilgang på utstyr/personell som kan behandle disse skadene videre.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 09:56 
Avlogget

Da beveger vi oss på et felt som omhandler mer enn hva som er mest sannsynlig.
Det å produsere strøm på egenhånd er noe som Bør være gjort før noe større skjer. Det at de fleste skal kunne produsere, håndtere og oppbevare strøm på en trygg og sikker måte for så å ta det I bruk når det trengs blir litt I det beste litt drøyt. Men igjen små gadgets som radio/lamper/batteri ladning med hjelp av dynamo er absolutt innafor. Vedr. Vann destillering så finnes det enkle produkter som f.eks. lifestraw flaska som I teorien skal kunne rense en god del ltr. Vann. Dette er da så enkelt og greit (og tar liten plass) at alle kan ha noe lignende I bakhånd. Istedenfor at alle skal dra igang å destillere/rense vann når noe har skjedd.
Ikke alle har plass til å oppbevare utstyr I stor skala "I tilfelle".
Men å ha gjort det I forkant av en evt. Hendelse er absolutt et must. Men da er vi tilbake på tankegangen til folk.
"Hvorfor bruke tid på noe som ikke trengs nå? Skjer da ikke slikt som gjør at vi trenger å kunne sånt her".

Edit:
Der å produsere strøm og destillere vann mener jeg ikke går under Basic survival. *men det er min mening da*
Jeg tenker også de mest sannsynlige "krisene" for å være kortvarig. Opp mot 1 mnd.
4mnd til 1 år er hakke værre, og videre utover det da er det alvorlig.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 11:48 
Avlogget

Jeg syns Montanus skal ha kred for å stå frem med ekte navn i allefall. Men, ja - vi er skeptiske, svært skeptiske.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 11:51 
Avlogget

Montanus skrev:
Kan jo alltids bruke min kollega Anne-Linn Kumano Ensby som har skrevet bok om overlevelse. Eller de som står bak Datsja. Kjenner noen av dere til disse? Er det troverdige folk?

Mja - kilder nær familen påpekere at de ikke hadde noen preppertanker før det ble hipt og kult og at det faktisk ser ut som de har funnet en måte å tjene penger på en trend.
På den anenn side, jeg hadde eheller ingen seriøse preppetanker i noen særlig stor grad, før jeg ble oppmerksom på dette forumet og fikk systematisert tanker og forventnnger.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 12:57 
Avlogget

Montanus skrev:
Takk for listen JKHoem. Er det noen flere som har andre ting å legge til? Hva med destillering av vann, dersom det er forurenset? Tenker også ofte det kunne vært greit å vite hvordan man kunne lage strøm selv, av feks vind eller vann, med mølle og dynamo og slikt. Eller hva?

Hei Montanus! :)

Mye av dette er jo godt diskutert i de forskjellige underfora her, men jeg skjønner jo at du som journalist ikke har tid til å saumfare hele forumet på jakt etter et svar. (Dog, for din egen del, ville du nok ha glede og nytte av det. :)

Destillering av vann er vel ikke diskutert så mye her egentlig (det er jo nevnt, men), rett og slett fordi det er ganske energikrevende - og energi er jo fort en mangelvare i en krise, men jeg skrev et kort innlegg om vannrensing for en stund siden her; litt om solenergi her, og noe om litt portabel strøm her.

Det er jo mange andre gode tråder om temaene her og. :)
Å gi deg et kort svar om hvordan man f.eks. lager strøm fra vind eller vann, er jo ikke enkelt - annet enn at det er fullt mulig, hvis man har forholdene til det. :) (vind-utsatt sted eller en bekk/liten elv ved huset, osv.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 14:42 
Avlogget

Ja, Cornelius, det er vel ikke gjort i en håndvending å forklare hvordan man produserer strøm eller destillerer vann. Men godt tips om Lifestraw, JKHoem. Tenker at vi uansett før eller siden skal skaffe oss solceller, digger at Tesla sine bli seende ut som helt vanlige takstein: https://www.theguardian.com/environment ... roof-tiles

og kanskje en liten hagevindmølle også. Feks denne: http://www.alternative-energy-news.info ... nes-paris/

Jeg og min mann er mest sånn gadget freaks vi, så tenker vel mest i den retningen, hva slags gadgets er greit å ha. Hører gjerne om dere vet om flere smarte gadgets!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 17:23 
Avlogget

Annet media å se litt vedr. Krise situasjon
Er colony seriene. Dokumentar fra fjærne vesten.
En dokumentarserie med en gruppe personer fra
Forskjellige yrker som er satt I en simulert post apokalyptisk setting.

Kilde:

http://m.imdb.com/title/tt1470018/

Var på Netflix . Men usikker på om det er der ennå. Skal kanskje også være tilgjengelig på YouTube tror jeg.

Der ser du blandt annet at de får generert strøm
Og filtrerer vann ut fra hva de finner og mye mer.
Det er faktisk en knall bra dokumentar.

En god ide til anno arvtaker kanskje? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 20:06 
Avlogget

Hmm
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/gj ... 1.13366482

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 09:20 
Avlogget

Ja, hva synes dere om artikkelen til Østlandssendingen? Den var da ikke så verst? Behandler temaet på en god måte, uten å gjøre det til et freak show.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 09:51 
Avlogget

Nrk's reportasje var nøktern, konkret og informativ.
Fin den :)
"Gjør som Leif". :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 10:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:

Ikke noe å "Hmm'e" for (?) synes jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 15:01 
Avlogget

Hva synes dere om denne da? http://p3.no/dokumentar/prepperne/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support