Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Sep 2018, 19:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Reportasje om Basic Survival
InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 13:05 
Avlogget

Hei. Mange av dere har sikkert fått forespørsler fra journalister før. Men jeg prøver meg likevel. Jeg jobber i NRK Dagsrevyen, nærmere bestemt for magasindelen i Lørdagsrevyen, der vi lager lenger feature-reportasjer.

Ja, det har jo blitt en snakkis igjen, med Valkyrien, dette med å forberede seg på kriser. Jeg må innrømme at det trigger noe som alltid har ligget latent i meg. Disse tankene om at plenen min kan bli en fin åker om det skulle butte. Og tanken på at jeg besitter null realkunnskap! At jeg ikke engang kan legge opp masker for å strikke uten å gå på internett for å sjekke hvordan man gjør det. Og hvis få ressurser skulle deles mellom noen få folk, så ville nok journalisten fått aller minst, fordi alt jeg besitter av kompetanse er å spørre folk om hva de føler nå!

Så derfor kommer dette temaet svært velkomment. Jeg har lenge tenkt på at det skulle være verdt å sette fokus på, uten å bli oppfattet som gal! Og jeg tror mange tenker på det. Det beviser serier som Farmen, Anno og andre "klare seg selv-realityserier" for tiden.

For de aller fleste av oss lever livene våre i total avhengighet av et sårbart system.

Så! Min idé er å lage en reportasje som handler om hvor lite "basic survival"-kompetanse vi egentlig har. Og hva bør vi vite og hva kan vi med fordel lære oss slik at vi ikke blir som babyer uten mammaer om vi plutselig står på bar bakke?

Jeg trenger noen som vil være med i en slik reportasje. Og la det være sagt med en gang, jeg tenker ikke å lage en reportasje som fremstiller post-apokalypse-gærninger. Jeg ønsker å ta opp temaet på en sober måte, og ønsker i tillegg å intervjue en forsker om hvor samfunnet er mest sårbart og hvilke scenarioer som er mest sannsynlige.

Er du en prepper som kan tenke deg å være med meg i en slik tv-reportasje? Vet du eventuelt om andre?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat! Hilsen Iselin: iselin.fjeld@nrk.no

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 13:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen, det er bare stille seg i kø.....

Bilde

Jeg håper NRK (også) kan lage stoff om samfunnets beredskap! Se denne fantastiske mini-serien fra Sverige til "inspirasjon". Jeg tenker noe sånt, bare gjeldende for dagens samfunn og tid.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/informa ... riget-kom/

Anbefales!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 23:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, Iselin!

Hyggelig at du har funnet veien helt inn i "samleplass for journalister". Da vet vi i allefall at det funka å samle alle mediahenvendelsene i et underforum.

Imidlertid tror jeg ikke du har lest så mye i de andre trådene om mediahenvendelser, siden du stiller samme spørsmål som de andre som har kontaktet oss og i tillegg håper på at noen skal vise ansiktet sitt på skjermen (sjansen er forsvinnende liten). Jeg foreslår at du leser alt vi allerede har skrevet til journalister og deretter begynner å bidra til forumet som et hvilkensomhelst annet medlem så du viser at du tar oss seriøst. Bare på den måten kan du bygge opp tillit og så kanskje...kanskje...vil noen stille opp.

...hvordan er din egen beredskap, forresten?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2017, 13:51 
Avlogget

Hei Draugjeger

Jeg innrømmer at jeg ikke leste alt, men jeg leste noe. Jeg skal lese alt!

Og min egen beredskap? Ikke så veldig god så langt. Jeg har ved nok til en halv vinter kanskje. Også har jeg ganske god oversikt over hva man kan spise og hvordan man kan tilberede planter i norsk natur. Jeg har kompostbinge med jord til å gjødsle hagen med, og stor plen som jeg håper kan funke som potetåker hvis det skulle bli nødvendig. Og så planlegger jeg grønnsakshage og drivhus.

Jeg har sjekket hvor man kan få tak i frøpakker med de viktigste frøene man trenger, men så langt ikke gått til innkjøp av det. Men vet også hvordan man kan dyrke fram grønnsaker av rester etter grønnsaker man har kjøpt i butikken. Jeg samler på DIYs og Lifehacks om alt fra såper til erstatning for antibiotika/bakteriedrepende midler. Og høner kan vi alltids skaffe oss hvis det skulle bli krise. Men disse småtingene er vel i grunn ganske latterlige, tenker vel dere. Og stort sett bare ting jeg gjør for å skyve bort tanken på hva hvis...

Og så innrømmer jeg at jeg bruker en del tid på å bekymre meg for hvor ufattelig hårfint livene våre balanserer på en total avhengighet av alt rundt oss, som de fleste av oss ikke har den ringeste anelse om hvordan man tilvirker eller reparerer om det skulle gå i stykker. Jeg har gått i speideren, men det er alt for lenge siden. Jeg drømmer om solcellepanel og vindmøller i hagen som kan gjøre oss selvforsynte, og før eller siden skal min familie skaffe oss det. Og kanskje har hagedammen vår plass til fisk som kan spises? Dere ler sikkert av meg nå!!

Noe jeg har tenkt mye på er at jeg gjerne skulle ha likt å vite hvordan jeg kan destillere vann! Har lest noe om det, men må lese noe mer. Vi bor rett ved en drikkevannskilde, så der kan man i alle fall hente vann! :-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2017, 20:39 
Avlogget

Og dette fra en NRK journalist? Her har jeg trodd at de ikke fant veien ut av Grünerløkka en gang..

"Survivalism" er muligens litt trendy akkurat nå. Kanskje ikke den værste trenden man kan være inni i, men likefullt bare en trend. Snart er interessen glemt.

Folk må komme til erkjennelsen selv, ingen kan tvinge den. Medias fremstillinger av oss tullinger hjelper lite.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2017, 22:49 
Avlogget
Brukerens avatar

det hadde vært bedre om media bare hadde fokusert på beredskap generelt.

f.eks. i en serie på tre programmer om norsk beredskap, f.eks. militær, statlig og kommunal. Det er nok å ta av, f.eks. "er det norske forsvaret i stand til å forsvare landet", der svaret vel må være "nei". Antallet soldater er for få, antall øvingsdøgn er for få, våpensystemer som ikke fungerer som de skal, infrastruktur med store mangler, utdatert utstyr, etc.

"Er statlige etater i stand til å forhindre eller forminske uønskede hendelser" der svaret vel får være "kanskje", avhengig av hva som skjer og når det skjer. F.eks Om ABB hadde gjort udåden sin på et annet tidspunkt enn akkurat når ett skift var i ferd med å avløse et annet på Ullevål Sykehus, hadde antallet døde formodentlig blitt langt større. Andre uønskede hendelser kan få langt større konsekvenser, da norsk beredskap og resiliens ikke akkurat er ensbetydende. Hvor mye diesel har egentlig norge på lager? Alt i alt har norge mat for 30 dager innenfor landets grenser innen det blir sult. Da iberegnet alt som finnes av dyr, mat i butikker og lager, helt ned til hva folk har i skapene sine, samt nødrasjoner på hemmelige lagre. Og da er utdelingen rettferdig og uten hamstring.

Kommunal beredskap kan være god, teoretisk god men uøvd eller dårlig. De fleste kommuner har beredskapsplaner for forskjellige scenarier, men mange har det ikke og mange har heller ikke øvd på de scenariene de har utredet.

Hvorvidt noen få nordmenn har privat beredskap på gang synes jeg ikke er så interessant fra et medialt synspunkt, da det jo er snakk om anekdoter, snarere enn folkebevegelse.

Den kjente, britiske journalisten Robert Fisk har sagt at "What journalism is really all about is to monitor the centers of power". Spørsmålet er da om vårt lille forum bør være gjenstand for medial oppmerksomhet, eller om stat og kommune bør være det.

enkle spørsmål...vanskelige svar.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 09:41 
Avlogget

Veldig gode poenger, Draugjeger. Dette er stoff for journalister som er så heldige at de får tid og lov av sine redaksjoner til å bruke ukevis på å grave. Jeg skal ha dette stoffet i mente til det byr seg en anledning. Selv synes jeg dette er veldig spennende og interessant. Den militære delen av det får jeg overlate til andre journalister som har Forsvaret som spesialfelt. Hva slags hendelser tenker du vi er mest sårbare for? Kunne vært greit å ha et utgangspunkt å begynne og spørre kommuner om. Hva gjør kommunen hvis...? Og dersom kommunen ikke har noe godt svar, så er jo det veldig interessant i seg selv!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 09:50 
Avlogget

hugthemtrees, journalister er vel som folk flest, ganske forskjellige! Men jeg skjønner at mange har brent seg og blitt dårlig fremstilt i media? Det synes jeg er dumt. For jeg mener fortsatt at det er et veldig interessant og viktig tema, dette med beredskap. Noe som burde vært informert mer om på en skikkelig måte. Og det er jo også derfor jeg leter etter skikkelige folk til å snakke om dette. Jaja, jeg finner vel noen til slutt som er tøffe nok til å ta det på seg å bidra til opplysning for flere. Kan jo alltids bruke min kollega Anne-Linn Kumano Ensby som har skrevet bok om overlevelse. Eller de som står bak Datsja. Kjenner noen av dere til disse? Er det troverdige folk?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 12:24 
Avlogget

Å stå frem med sine preps har konsekvenser. Sosiale konsekvenser, og konsekvenser i et krisescenarie. What's in it for me, er et naturlig spørsmål. Noen ville kanskje gjort det av ren og skjer idealisme, ikke vet jeg. En har nok best sjans for å få folk med på slikt stoff derfor man garanterer for anonymitet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 12:50 
Avlogget

Sjanten, jeg trodde noen kanskje var idealistisk motivert til å dele sin kunnskap med andre. Og som noen skriver, på blogger jeg har lest, håper og tror jeg kanskje ikke at plyndring blir resultatet av en krise. Hva tror de fleste av dere? Kan det ikke tenkes at samarbeid og utveksling av erfaringer og kunnskap blir vel så viktig? Trenger man nødvendigvis å bli mer sårbar om folk rundt vet at du er godt forberedt? Ikke vet jeg.. Motivasjonen min som journalist er å få i gang en samtale i samfunnet, om hvor vi er sårbare og hva som kan være bra å kunne, vite og ha ved ulike kriser, som strømbrudd, sykdom, alvorlig forurensning, uvær, angrep av ulike slag, osv. Hvilke kompetanse blir nyttigst ved ulike kriser? Helt sikkert ikke min kompetanse som journalist!! Den blir vel den aller minst viktige!!!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 14:16 
Avlogget

Hva slags kompetanse er det man trenger i en krise?

Det blir sikkert mange selvfølgeligheter, men en bør ha vært ute en vinternatt før. Og da mener jeg bokstavelig talt. Har du noengang gått ut i skogen en kald vinterkveld alene og kommet tilbake først morgenen etter? Det virker så lett, men det er nok ikke egentlig så mange som har gjennomført dette alene noen gang. Prøv det, og hvis du ikke fikser det, bør du stille deg spørsmålet: Ønsker jeg egentlig å overleve en samfunnskollaps?

Overlevelsesinnstinktet er nok den viktigste "kompetansen" du kan ha. Det er utrolig hva folk kan klare selv med de dårligste forutsetningene. Jeg kjenner en mann som gikk fra Afghanistan som tolvåring, og førsøkte å komme seg over grensa fra Iran til Tyrkia i syv år før han endelig til sist klarte det. I mellomtiden jobbet han i Iran med det han kunne oppdrive av dagarbeid, og ble utsatt for grov tortur fra Iransk politi etter flere av krysningsforsøkene. Nå bor han med familie i Norge. Andre kan finne på å henge seg etter å ha strøket på en eksamen.

Jeg lurer egentlig på hva folk ser for seg når det gjelder survivalisme. Er det å sitte rundt bålet i skogen sammen med likesinnede og grille pølser mens verden går under som i Valkyrien? Ser man for seg å dyrke grønnsaker på et idyllisk lite småbruk i skogen? Jeg vet hva jeg ser for meg: nød, fattigdom, vold, sult, og en situasjon som krever en hel del kyniske om man skal overleve.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 16:06 
Avlogget
Brukerens avatar

For mange (de fleste?) vil det å miste jobben være katastrofe nok. Dessuten er den ganske realistisk for alle. Har du store lån ? Store utgifter? Se over dem. Betal ned lån, begynn med de dyreste.

En som sysler med beredskap bør se realistisk på de. Vinternetter i skogen ER urealistisk i forhold til togstans.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 09:36 
Avlogget

Etter hva jeg forstår om at du vil få fram hvor "mannen" I gata er mht grunleggende overlevelse så er ikke det så veldig inn på prepping lengre.
Dette virker mer som fjellvett, lokale situasjoner og konkrete hendelser, som f.eks bilulykker, uventet uvær på fjelltur o.l.

Her kommer det også inn hva du selv gjør når noe skjer andre.
"Tenker da fort på hendelsen hvor ei jente ble angrepet av en person med kniv på en buss, hvor ingen hjalp til."

Vi har blitt et samfunn hvor det er viktigere å stå å filme hendelsen istedenfor å hjelpe til.
(Ikke angrep på journalister der).

Med bistand fra politi, røde kors, o.l. kan få en god dokumentar av.
Basic survival er så konkret og basic at man ikke trenger noen privatpersoner for fasit.
(der er det mer interessant å snakke med tilfeldige personer enn "preppere").

Om det virkelig er mer om personer som er her inne av alskens grunner, så beveger du deg inn på et stort og vidstrakt felt,
som ikke kan pakkes ned I en episode. For mangfoldet og varireteten er som jeg har lært de siste årene STORT.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 09:44 
Avlogget

Godt poeng, JKHoem, kanskje det rett og slett er det jeg skal gjøre etterhvert. Spørre vanlige folk om hvordan de ville taklet forskjellige kriser.. Og så gjøre et poeng av at de fleste ikke har den ringeste anelse om hvordan de skal overleve. Det er faktisk en veldig god idé. Resten av dere her på forumet later jo til å takle en vinternatt ute, uten bål og grillpølser! ;) Og dessverre er det nok blitt sånn at de fleste står og filmer dramaet uten å ta i et tak selv. Håper inderlig ikke jeg er en sånn når det kommer til stykket...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 09:58 
Avlogget

Å sove ute under åpen himmel nedi snøen I sovepose ved rundt 30 minus er bare friskt :)

Er det noe konkret du lurer på så er det bare å spørre.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: