Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 12:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: SYN OG SEGN
InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 18:39 
Avlogget

Hei.
Eg er frilans-skribent for mellom andre "Syn og segn", eit tidsskrift for kultur, samfunn og politikk. Til neste nummer har eg fått i oppgåve å lage ei reportasje om beredskap i ei uroleg tid, med hovudvekt på ein eller fleire privatpersonar som førebur seg på krisetider. Som bakteppe vil eg dra inn til dømes den anerkjente historikaren Wilhelm Agrell, som meiner tredje verdskrig er i gang. http://www.dagbladet.no/nyheter/anerkje ... t/66572074

Det er ikkje eit mål å latterleggjera folk som er inne i survival/ prepping- miljøet, snarare tvert imot. Sett i lys av korleis verda ser ut, er det kanskje meir relevant enn på lenge å laga ei seriøs reportasje om dette temaet.

Om nokon vil bidra, så meld meg gjerne.

Mvh
Alice Gudheim
alice_gudheim@hotmail.com

Topp

Innleggets emne: Re: SYN OG SEGN
InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:33 
Avlogget

Eg har fått eit svar på pm, men kan tydelegvis ikkje svare på desse. Korleis ordnar vi dette, adm?

Alice

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Mulighet for selv å skrive PM åpnes automatisk når et medlem har postet tilstrekkelig antall poster. Så heng i og fortell oss hva du tenker og står for i forbindelse med oppdraget ditt, så skal du se at du kan svare før du aner.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:51 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg er forsåvidt interessert. som jeg skrev til deg på pm :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 09:34 
Avlogget

Ok, flotte saker. Eg skal ha ein prat med redaktøren i dag og høyre kva han tenkjer td om anonyme kjelder. Det beste, sett frå mi side, er sjølvsagt opne kjelder, men dette får vi vurdere undervegs.
Alice

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 09:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ikke du får noen til å stille opp med eget navn. flere grunner til dette, men den viktigste er stigmatiseringen knyttet "doomsday preppers" selv om det de fleste norske preppere sysler med knapt kan kalles noe annet enn voksen oppførsel.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 10:50 
Avlogget

Eg forstår. No håpar eg at denne artikkelen kanskje kan bidra til å avmy(s)tifisere dette temaet. Eg trur rett og slett at mange, meg sjølv inkludert, er oppriktig interessert i å vite korleis dei med enkle grep kan sikre seg og familien i tilfelle ei krise. Dei fleste veit lite og ingenting om kva slags utstyr som kan vera fornuftg å ha eller kvar dei får tak i det. Dei færraste veit kvar næraste tilfluktsrom er.

Eg forstår jo at nokre av medlemmene her er over snittet interessert i temaet. Og sjølvsagt er eg superinteressert i å koma i kontakt med ein ekte entusiast, gjerne anonymt, så lenge vi får fotografere utstyr og gjera intervju.

Men eg er også interessert i å intervjue heilt ordinære, fornuftige vaksne som kan prate opent om beredskap innafor eit normalbegrep. Eg vil vel tru dei fleste av dykk havnar i den kategorien.

Så, altså, her er det berre å melde seg, både som anonym og open.
Og, for ordens skuld: Syn og segn er kjent for å vera eit traust og nedpå tidsskrift som ikkje lagar overskrifter for overskrifta si skuld.

Alice

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 10:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har full respekt for syn og segn, og om noe tidsskrift er egnet for å diskutere personlig bedredskap/prepping på en intelligent og usensasjonalistisk måte, så må det være det.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 11:01 
Avlogget

Fra et ståsted så har det vel egentlig vært krig uendelig lenge gjennom såkalte proxikriger der USA støtter den ene siden i et land og Russland støtter den andre siden i et land. En av stormaktene støtter sittende regjeringer og den andre støtter opposisjon eller opprørere. Og så forsyner de hver sin side med våpen og teknologi.

Sammenligner vi nåværende situasjon med førkrigstiden til 2. verdenskrig så kan vi se paralleller med nåværende situasjon.

Er det slik at land posisjonerer seg ?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 11:10 
Avlogget

Dette er ikkje eg nokon ekspert på, men anbefaler å lesa dette intervjuet med Cecilie Hellestveit:

http://www.synogsegn.no/artiklar/2015/u ... talen.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 11:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror at vi definitivt går mot uroligere tider. Ikke nødvendigvis fordi stormakter kjemper om hegemoni, men fordi at verden står på randen av av å mangle energi. til nå har billig, hydrokarbon-basert energi vært lett å få tak i og har drevet vestlige samfunn til gudeliknende høyder hva levestandard angår. i hvilken annen tid i historien kunne en keiser spise mat fra den andre siden av jorda, fra et annet kontinent? eller besøke sydpolen når han eller hun ville?

Den billige, enkle oljen er brukt. det finnes selvsagt masse olje igjen, men den billige er brukt opp. som når man har et epletre og plukker de laveste, beste eplene først. Deretter de du kan nå med en pinne, så en stige, mens de øverste eplene får henge, for det er rett og slett ikke verd å hente dem.

det er det samme med olje. om man bruker mer energi på å hente olje enn man får ut er det jo ikke så mye poeng i å hente den ut.

Om man ser oljepriser (og dermed matpriser, siden det går med hydrokarbonkalorier når man produserer mat-kalorier i forholdet 10:1) i forhold til antal opprør, opptøyer og uroligheter, så ser man et soleklart forhold. høye oljepriser = opptøyer. http://grist.org/article/2011-01-31-how ... ke-egypts/ og http://www.slate.com/articles/health_an ... ility.html

Om man aksepterer Peak Oil som et faktum følger faren for opptøyer hakk i hæl. Legg til overbefolkning, jorderosjon (som vil føre til lavere produktivitet), mangel på fosfor til kunstgjødsel (enda lavere produktivitet), forurensning, mangel på andre, strategiske ressurser som skjeldne metaller, mineraler og vann, ja da ser det ganske urolig ut.

hvilket vel er grunnen til at mange på forum ser på langtids forberedelse som klokt. Matlager er ikke langtids. Matlager har man for å hanskes med storm og uvær og pandemi. så man får skille mellom de to.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: