Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 01:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 14:32 
Avlogget

Første innlegg / ny på forumet.

kan ihvertfall si om Valkyrien, at det var en interessant serie med ett litt annerledes plot enn man er vant til (i positiv forstand).
Episode 1-6 var for det meste veldig god underholdning, med unntak av den helt absurde behandlingen av (ste-)dattera, Siv og den Bug-out episoden, som ikke bare tegnet et rart bilde av preppere, men som også virket som en bommert manus-messig. Klarer ikke helt å sette fingern på det, men det passet ikke helt inn. Om det var ett tilsiktet grep fra regissøren eller hastverk, budsjett manglende research skal jeg avstå fra å gjette på, men det ødela litt følelsen av proff og gjennomarbeidet (som IKKE er det samme som korrekt) produksjon som jeg hadde fått frem til da. Det er jo også ganske vanlig at gode plot rakner litt på slutten, så skjer også her. Episode 7 var nærmest unødvendig. Siste episode er grei nok, men føles mest som en nødvendighet for å rydde opp litt etter episode 7.

Alt i alt ble jeg underholdt. Mye kan sies om karakteren Leif, alt han gjør er overdrevet og satt på spissen, men det er en interessant person som er godt tolket av skuespilleren, og bærer på mange måter hele serien.

Serien vekket også en interesse hos meg, som gjorde meg nysgjerrig nok til å sjekke ut norske preppe-forum. Den inngangsporten til forumet vil nok vekke litt skepsis, men det er ihvertfall ærlig. Jeg er nok heller ikke en prepper i selv den mildeste tolkning av ordet, men jeg er en planlegger, og i min tid i Forsvaret ble dette ytterligere forsterket gjennom ett veldig fokus på "mental forberedelse", som er litt i samme gata, og noen som har hengt ved meg i all ettertid.
Jeg er også veldig kritisk til tilretteleggingssamfunnet som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å bygge ned folks evne og behov for å reflektere over og å faktisk kunne noe om grunnlegende mekanismer i livene våre. I tillegg jeg er veldig bekymret for forbrukersamfunnet vi har bygget opp. Jeg trur dessverre at forbruk og tilrettelegging driver hverandre og utgjør ett vesentlig problem på litt sikt. Serien toucher borti disse problemstillingene, og får forhåpentligvis noen til å reflektere litt over dette. Både over sitt eget footprint og sin evne til å klare seg uten samfunnets soveputer. Kjenner jeg kunne fortsatt litt her, men det blir nok mer og mer off topic :-)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 14:58 
Avlogget
Brukerens avatar

webjorne skrev:
Det er to minst tråder om Gjøvik og atomkrig, og i den første vil eg heilt klart omtale det som diskusjon om nettopp dette.
Synes det er vanskelig å skulle fastslå kven som har dei "rettmessige" agendaene for sine spørsmål.

Ja, denne «Hinkel» startet visst to tråder med likelydende navn: «atomkrig» Denne og denne.

Jeg søkte og fikk ikke med meg at det faktisk var to forskjellige tråder. I den jeg sjekket falt temaet kontant til jorden. Men heller ikke i den første som jeg ikke fant, blir han tatt særlig seriøst. Første respons er: «litt nett-troll-aktig spørsmål, men siden man bør møte fjas med fakta;…» Men så følger faktisk litt diskusjon omkring diverse effekter av atomvåpen. Og Gjøvik blir vel nevnt ved navn i opptil flere innlegg. Så poeng til deg Webjorne.

I tillegg prøver Hinkel i en tredje tråd vedr. Ukraina å trekke inn Gjøvik og atomvåpen. Heller ikke der får han fram det helt store engasjementet. Eneste svar der er: «Det er soleklart mange grunner til å sprenge gjøvik, meeeeen, jeg tror ikke Putin kjenner til akkurat de.»

Faktisk er det overraskende lite diskusjon her inne omkring atomvåpen. Dette er jo et nokså sentralt våpen i stormaktenes våpenarsenal. Men akkurat Hinkel var ikke spesielt flink til å dra i gang den diskusjonen.

webjorne skrev:
Synes det er vanskelig å skulle fastslå kven som har dei "rettmessige" agendaene for sine spørsmål.
Det er da heller ikke poenget mitt. Jeg regner med at du tenker på dette sitatet:
Bamse Brakar skrev:
Og et intervju på en time, kan fort koke ned til noen få setninger - akkurat de setningene som journalisten synes er interessante og som passer hans eller hennes agenda. Selv om det tegnes et skjevt bilde av helheten.

Ok, dette ble mye generelt prat som ikke er myntet på Lindblads metoder. Men det er kanskje greit å ha i bakhodet når man stiller opp i intervju, eller gir tillatelse til å bruke sitater.
Dette var verken ment å kommentere Lidblads eller dine metoder. Kun en generell påminnelse om at når VI møter journalister er det slett ikke sikkert at det vi ønsker å få fram er det journalisten er interessert i. Derfor er det viktig å tenke nøye gjennom om vi ønsker å bidra til det som ER journalistens agenda. Og ofte vil vi ikke VITE hva den agendaen er heller før vi ser det på trykk i etterkant.

Når det er sagt så synes jeg du gjorde et imponerende bra arbeid vedr. den P3-dokumentaren. Jeg har riktignok ikke fått hørt gjennom den muntlige delen. Men jeg har lest gjennom det skriftlige som du skjønner. Spesielt synes jeg det var positivt at du fikk med Petter Bøckman. Fint at DSB også var med, men det er jo strengt tatt en del av jobbeskrivelsen til folka der.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Å kalle inn Shaun som sannhetsvitne er jeg temmelig skeptisk til, mest fordi han var utrolig lite seriøs til å begynne med. Du kan godt si alt vi svarte med samme mynt, men journalister må gjøre seg fortjent til tiltro. Media framstiller preppere alltid som, i beste fall, på kanten av samfunnet. I verste fall, klin kokos gun-nuts.

I realiteten følger de fleste av oss DSBs råd om kriseberedskap, noe som neppe kan sies om de fleste i NRK eller noen annen arbeidsplass (DSB inkludert?)

Derimot tenker jeg står det ville vært interessant å spørre DSB mer om hva de tenker. Og hva medias fascinasjon for zombier sier om dem kan jeg bare forestille meg.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 18:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Sorry hvis jeg bryter inn her!
Jeg skriver skjeldent noe her inne, bare leser.
Har skummet smått igjennom tråden.
Men jeg ville gjerne si min mening om serien :)
Det virker som produsenten har tatt elementer som:

-Lagring av mat/vann.
-Shelter.
-Skaffe seg et team/aparat med samme mentalitet.
-Ha en plan/planer

Mindre elementer som:

-Bugge ut.
-Birøkting.

Alt dette er jo "prepper" relatert. (Jeg hater det ordet)
Det han failer på, og som kommer veldig tydelig frem, er at han ikke har peiling på hva det egentlig dreier seg om.
Selv om det sikkert ser fint og flott ut for "vanlige" folk.
Er det en del ting som skurrer.

For eksempel:

Hvorfor lagre mat i en T-bane tunnel? Hvorfor i det hele tatt ha en "base" der?
Hvis strømmen går, blir alt av undergrunds anlegg oversvømt relativt fort.

At han går og plaprer til hele verden om hva han driver med, går også imot hele ideologien...
Jeg har drevet med dette i årevis, og det er kun 3 personer som vet om det. Samboeren min, og foreldrene mine.
Foreldrene mine kom over 5 mnd med mat, pakket i mylar bags.. Vanskelig og bortforklare det...

På toppen av dette, drar han til "skogs" når det skjer noe??
Altså, han har samlet opp, det som ser ut til og være godt over 1 år med mat.
Også forlater han alt sammen?
Det gir ingen mening over hode...
Og bugge ut blir glorified over alt. Men sannheten er at dette er absoultt siste utvei.

Jeg kunne sikkert skrevet en god del mer, men poenget mitt var at skaperene av serien mangler (The bigger picture)

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2017, 09:21 
Avlogget

Jeg kom hit pga. Valkyrien... :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2017, 10:28 
Avlogget

Ghozt skrev:
Jeg kunne sikkert skrevet en god del mer, men poenget mitt var at skaperene av serien mangler (The bigger picture)

De fleste filmskapere mangler The bigger picture". Enten fordi de trur virkeligheten ikke er underholdende nok, eller fordi den faktisk ikke er det.
Det finnes mange serier og filmer som er mye værre enn Valkyrien. Valkyrien har som du sier, fått med mange små momenter fra prepping og trusselbildet som får folk til å preppe. Dette har skapt interesse, noe som gjør at jeg og veteranen og sikkert mange andre har funnet veien hit. Ingen av oss trur at Valkyrien var en dokumentar :-)

Du kan f.eks prøve å se en sesong med CSI, hvis du holder ut en hel episode eller mer kan du gjerne diskutere denne med en rettstekniker :-)
Å, forresten var jeg så uheldig å se Jurrasic World i helga. Her var det selvsagt mye å sette fingeren på, men noe de kunne gjort riktig uten å redusere opplevelsen (om mulig), var måten de presenterte adferds-lære og treningsmetodikk på. Fakta er tydeligvis ikke så viktig i underholdningsbransjen. Spesielt ikke den amerikanske delen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2017, 11:39 
Avlogget

Sant det.
Fint at det skapte interesse.men synd at det var så mye tåpeliheter. Csi framstiller de rettsteknikerne som overmenneskelige glupinger. Men de prepperne var jo bare toskete. Tenker på den bugoutscenen spesielt. Shelter i tbanetunell var ikke gjennomtenkt heller. Vet ikke hvordan de er med oslo, men New York blir helt garantert druknet i vann på noen dager. Tar kanskje litt legre tid i Oslo.

Og om Leif var bekymret for smitte skulle han isolert seg selv og ikke utsatt de han brydde seg om fr fare. Men for mye realisme er ikke underholdene nok. Blir fort kjedelig.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2017, 15:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser den, det hadde fort blitt kjedelig om han hadde "bugga" inn.
Men hvis vi ser bort ifra hvordan ting ble gjort, syntes jeg fremstillingen var litt uheldig.
Medier, og folk for den saks skyld, er veldig generaliserende.
I starten likte jeg serien, men når det kom tydeligere frem, at Leif ville at dette skulle skje, og til og med laget et scenario..
Nei.. det var bånn i bøtta..

Nå blir dette dratt som en parallel til det vi driver med.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2017, 16:31 
Avlogget

Ghozt skrev:
Jeg ser den, det hadde fort blitt kjedelig om han hadde "bugga" inn.
Men hvis vi ser bort ifra hvordan ting ble gjort, syntes jeg fremstillingen var litt uheldig.
Medier, og folk for den saks skyld, er veldig generaliserende.
I starten likte jeg serien, men når det kom tydeligere frem, at Leif ville at dette skulle skje, og til og med laget et scenario..
Nei.. det var bånn i bøtta..

Nå blir dette dratt som en parallel til det vi driver med.

Enig i at den var best i starten. Mange filmer og serier er det. Det er tydeligvis mange som klarer å bygge opp ett spennende plott, men svært få klarer å lande på bena når alt skal nøstes sammen og oppklares... Til og med True Detective, som var en gjennomført solid serie, synes jeg kollapset i siste episode, men det var fin underholdning i 7 episoder.

Hvis du trur Valkyrien blir folks referanse til Prepping, så trur jeg du overvurderer betydningen av serien. Det ble en mye dårligere serie med den avslutningen, men det kom jo også frem at Leif var en syk person og at det forklarte handlingene hans.
Vi får håpe at de fleste klarer å skille mellom fantasi og virkelighet, og av disse trur jeg noen kanskje kan ha fått seg en påminnelse om at noe faktisk kan skje, og at det moderne samfunnet er skjørt. Det er jo en liten seier isåfall. Jo flere som klarer seg selv, jo bedre er det for alle.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 09:13 
Avlogget

Serien i seg selv var vel grei nok? Var det virkelig noen som hadde trodd at "vi" skulle bli fremstilt på noen annen måte? Serier selger ikke med nøkterne plott..

Men ja.. Senen med samlingen i "skogen" var hysterisk morsom.. helt sterio typisk fremstilling av prepper.. Gratulerer til skaperene med og vidre forvrengning av folks syn på NSF og medlemmer som har et genuint ønske om og være litt selvbærende i dagens bruk og kast samfunn.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support