Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Nov 2018, 22:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 18:56 
Avlogget

Den bålscenen så jo litt kjent ut, gjorde den ikke Draugis? Uten sammenligning forøvrig. Haha:P

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 20:50 
Avlogget
Brukerens avatar

mangla bare en blåfrossen journalist (Kyrre) ute i skogen, vel? :P

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 21:35 
Avlogget

Kan huske at ingen var for ivrige med å stikke av med grappaen.. ;)

Forøvrig venter jeg "spent" på siste episode av serien. Lurer på om det ender lykkelig for "samfunnet".

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 08:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Går egentlig å venter på innlegg fra "Leif" her på Norsk Beredskaps Forum.... :lol:

Noen som har fått med seg hvilket "brukernavn" han hadde? Kan ikke huske det i farten.....

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 12:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Kalte seg vel Tyfon..

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 15:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjør som Leif!

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/gj ... 1.13366482

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 16:06 
Avlogget

Jeg er en helt vanlig norsk familiekone med 2 barn, mann, hund og hest. Litt over gjennomsnittet utdannelse og lønn på oss begge. Ingen av oss har noen ekstreme hobbyer eller yrker.
Her er noen betraktninger fra meg:

Hvorfor er det viktig å vurdere ulike risikoer?

Dette spørsmålet er litt rart. Hvilke risikoer tenker du på? Det første man må tenke på er hvilke risikoer man prepper for. Noen eksempler:
1. At bilen stopper? Slepetau, snøspade og et teppe til tauebilen kommer?
2. At det blir grilldag på skolen som jeg har glemt? Pølser i fryseren.
3. At vi får influensa og omgangssyken og ikke orker å gå på butikken? Enkel mat for en uke i verste tilfellet- spaghetti og tomatsuppe-type og rundstykker i fryseren.
4. At jeg får mensen når jeg ikke vet? Bind og smertestillende i veska.
5. At guttungen får feberkramper igjen? Febernedsettende i veska, uansett hvor vi går.
Enhver spedbarnsforelder er en prepper. Bleier, skift, morsmelkerstatning, leker... Slike ting har vi alltid i bleiebagen.

Slike ting prepper jeg for. Men når man tenker på den måten, så begynner man automatisk å tenke litt videre. Kjøper hårshampo litt før man går tom? Hvorfor ikke kjøpe en ekstra å ha i tillfelle man glemmer en gang? Det samme med tannkrem, ekstra tannbørste til gjester, hundemat osv.

Så kommer man til de litt mer alvorlige truslene. Jeg tror ikke det blir noen zombieapokalypse, og det er det vel ingen i Norge som tror. Det er heller ikke noen som tror vi alle skal dø av et virus som kommer i løpet av en time og invaderer hele verden. Men det er absolutt ting som kan skje.
Jeg begynte å interessere meg for prepping fordi jeg er et frilufstmenneske. I starten ville jeg bare ha turutstyr som var lett å ta med seg, og etterhvert så tenkte jeg: "hvorfor ikke lage en Bug- out - bag" bare for gøy? Ja, jeg hadde sett på amerikanske tv-serier. Men det var jo bare gøy! Jeg lagde en BOB for hele familien. Bare enkle ting: et skift til hver, lommelykt, litt enkel mat, bleier og flere skift til minsten.
Det som var veldig spesielt var at etter bare noen uker med bagene i skapet så kom plutselig politiet på døren og ba oss om å evakuere. Vegen vår måtte stenges, og det var en blindevei. Dette hadde vi aldri sett for oss at kunne skje, men vi fikk ti minutter på oss til å ta med oss noen ting, og jeg kunne fint ta med bagene som var ferdig pakket. Vi fikk installert oss hos bekjente, og hadde det helt fint, til vi fikk komme hjem to dager senere.

Likevel så har jeg visst ikke laget noen ny bug out bag etter dette. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har vel bare ikke giddet. Så redd er jeg.

Alvorlige farer jeg tenker at muligens kan være reelle for samfunnet vårt er solstorm som slår ut alt det elektroniske. Dette har skjedd før, på slutten av 1800-tallet, og den gang ble all telegrafen slått ut. I dag vil alt vi har av elektronikk bli slått ut. Alle biler, fly, banker, butikker... Ja, alt. EMP fra solstormer er noe forskjerne vet at vil komme. Men de vet ikke når eller hvor store. Så får vi bare håpe at de er små nok til å slå ut en liten del, så hele sammfunnet gjør alt elektronisk mer robust. Jeg har ikke preppet noe for dette, for om man skulle gjøre det, så måtte man vel hatt utstyr til å klare seg i et år. Minst. Jeg har andre ting å gjøre. Men jeg synes det er svært dumt at staten legger ned kornlagre.

De viktigste preppingene folk kan gjøre er i mine øyne dette:

1. Holde seg i fyskisk god form og spise sunt!
2. Passe på å fikse opp tenner og andre helseplager.
3. Ikke ta huslån som er 8 ganger inntekten sin! Faktisk synes jeg 2,5 ganger inntekten burde være max, og dessuten kun 60% av husets verdi. Dette er fordi jeg har sett renter opp i 13 %, og hva som skjer når husene plutselig synker i verdi. Minst mulig lån, og hva i alle dager er poenget med å bo i et superstyla kjempedyrt hus og bruke hele livet på å jobbe nok til å ha råd til å betale avdrag og renter??? Det virker ikke som om folk forstår at det koster masse å låne. Det er alt for vanlig. Jeg kjenner folk som ventet med å kjøpe sitt første hus til de hadde spart opp nok penger. Hvor mange kan si det samme i dag?
4. Ha mat nok til at du tåler en butikkstreik, en influensa som varer lengre enn vanlig, eller overraskelsesbesøk fra svigermor.
5. Husk dyrene. Ha litt ekstra til dem og. Plutselig kan Fellekskjøpet være tom for akkurat den hestematen du pleier å kjøpe, så ha en ekstra hjemme.
6. Ha alltid dobbelt opp av det du trenger av medisiner og allergipiller, dersom du er avhengig av slikt.
7. Ta en utdannelse og få en grei jobb. Men ha alltid minst 3 månedslønner på konto i tilfelle man mister jobben, eller ønsker å bytte.

Hva tenker dere om at forumer tydelig har inspirert serien?
Akkurat det du tror: det er overdrevent og uten realitet.

Hva får dere ut av "prepping"? Trygghet?
Ja. Og dessuten er det morro, som en annen hobby. Noen samler på frimerker, noen hopper fallskjerm, noen drikker seg fulle hver helg, og noen prepper.

Anser dere folk som ikke gidder å bry seg med å reflektere/forberede seg til følgene av potensielle situasjoner som kan være kritiske for samfunnet som naive?

Ja. Det er alltid lurt å reflektere. Men man kan gjerne komme opp med at det ikke er farlig. For eksempel zoombieapokalypse eller at verden som vi kjenner den skal falle sammen i morgen. Men jeg anser prepperne i amerikanske tv-serier for paranoide. En fornuftig middelvei er bra. Jeg blir alltid superirritert over de som drar i butikken og hamstrer alt mulig rart straks de hører noe skummelt. Enten får du forberede deg for det, eller ta konsekvensene ved det. Sjokkhamstring er alltid ufornuftig både fordi det tar ressursene fra andre, og fordi det stort sett er unødvendige ting man kjøper, som går ut på dato og aldri blir spist.

Hvorfor tar dere disse forhåndsreglene?

Er ikke det et veldig dumt spørsmål?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2017, 02:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var jordnært og gjennomtenkt. Du skriver godt også.
Veldig bra, Tulla!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 21:48 
Avlogget

Siste episode sett. Moralen ser ut til at "alt ordner seg uansett". Så får man heller diskutere premissene og handlingsløpet. Mulig at serien gjør at flere gjør tanker om hvor sårbart samfunnet vårt er i forhold til strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 23:03 
Avlogget

OBS. Siste episode gikk i kveld, og det kan være jeg bruker tilbakemeldinger/kommentarer som er skrevet i denne tråden i en artikkel, men i og med at alle er anonyme er det begrenset for hva, hvor mye og hva jeg vil plukke ut.

Er det noen som absolutt ikke ønsker "å bidra" dette er det vel bare å slette innleggene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 11:10 
Avlogget

Lindblad skrev:
OBS. Siste episode gikk i kveld, og det kan være jeg bruker tilbakemeldinger/kommentarer som er skrevet i denne tråden i en artikkel, men i og med at alle er anonyme er det begrenset for hva, hvor mye og hva jeg vil plukke ut.

Er det noen som absolutt ikke ønsker "å bidra" dette er det vel bare å slette innleggene.

Er ikke det litt vel drøyt? Du skrev i første innlegg at du ikke skal sitere fra innlegg i denne tråden uten at det er avtalt på forhånd - nå snur du det til at du kan sitere fra tråden etter eget ønske og de som ikke ønsker det kan slette innleggene sine?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 11:49 
Avlogget
Brukerens avatar

nomore skrev:
Lindblad skrev:

Er ikke det litt vel drøyt? Du skrev i første innlegg at du ikke skal sitere fra innlegg i denne tråden uten at det er avtalt på forhånd - nå snur du det til at du kan sitere fra tråden etter eget ønske og de som ikke ønsker det kan slette innleggene sine?

Tenkte det samme. Lindblad, du bidrar ikke til å legitimere journalister på forumet på denne måten.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 20:14 
Avlogget

Syntes all in all dette var en bra tv serie som jeg så fram til å se på mellom episodene.
Man kan fort sette fingeren på at dette er et ekstrem tilfelle av prepper som virkelig er ut av snittet I Norge men det går likevel bra.

***SPOILER ALERT***

Noe av det som jeg synes kommer greit frem er hvor ensporet man kan bli om man holder for seg selv, og ikke er åpen for input og andre meninger.
Også den frustrasjonen når folk som er nær oss og som vi holder kjær og ønsker det beste for, ikke tar noen forhåndsregler uansett hvor mye vi
"bønnfaller" om at de iallefall tar tak I det mest grunnleggende kommer også frem, noe som også kan gjøre at man kan bli litt mer innesluttet.

Det setter også en liten pekefinger på at om man blir alt for oppslukt av prepping, (som man ser mye av på doomsday.), så ender man opp å velge bort
store deler av livet slik det er nå, og mater sin egen frykt og forventning om at alt går I dass, istedenfor å ha et nøkternt forhold til prepping som så
mange her har.
Er flere tilfeller som har fått åpnet horisonten sin ut fra bla. å grave seg ned å vente til ting blir shitty for så å vente på at ting blir bedre,
til å faktisk ta tak I problemer som er relevante for hvordan det er nå, I tillegg til å tillegne seg kunnskap og emner til å evt. håndtere en mer
komplisert hverdag.

For om man broker den "gylne" tiden vi er I nå til å vente på og dyrke tanken på fa#¤skap I stedenfor å leve samtidig som man prepper,
kan man I værstefall ende opp å ødelegge sitt eget liv selv før "andre får sjansen til å gjøre det".

Det gikk "heldigvis" bra for Leif, I den forstand at han ble kastet inn I et samfunn som er villig til å samarbeide under kriser, som gav han mer mening I tilstanden en bare å selv overleve. *som igjen ble premiert I heltestatus istedenfor syndebukk* (iallefall det vi får se)

*Det jeg satt igjen med etter endt sesong må være at omtanke-mentalitet, medmenneskelighet og inkludering med mer er kanskje litt lite debatert I survival setting, for den bør som så mye annet vi debatterer, være inne I tankegangen før vi evt. kastes ut I noe som virkelig setter vår kjente tankegang, mentalitet og handlingsmønster på prøve.*

Lindblad skrev:

:evil: journalist i Dagbladet :twisted: ,
men har ikke planer om å sitere direkte fra denne tråden uten at noe er avtalt på forhånd.
Dette er for research. Skjønner skepsisen dere har overfor reportere.

NRKs «Valkyrien» lefler tidvis med tematikken mange her i dette forumet diskuterer. Lurer på hva dere tenker om serien og spesielt karakteren Leif? Send meg gjerne en melding. Er interessert i deres synspunkter/perspektiver.

Knut-Eirik Lindblad
kli@dagbladet.no

Du kan få sitere meg om du ser nytta I det så lenge du holder deg for god til å lage click-bate artikkel.
Er så møkka lei av click-bate artikler. ;)
(men spent på hva forfatteren av avtalemaskina(den kjente jeg meg igjen i) :) , mellommenneskelige hufsa og to nebb... kan samle sammen av dette temaet.) :)

Savner god gammeldags informativ, god og formell journalistikk.
Om det er usikkerhet på hva jeg forventer?
Se *merk* NRK's Espeland. 8-)

Så avslutter jeg dette med et utdrag fra en annen NRK klassiker.
Shaun skrev:
Selvironi og glimt i øyet for alltid vil være utryddet den dagen medlemmene av Norsk Survival Forum, som de eneste overlevende, tusler ut av sine bunkere etter verdensomspennende økonomisk kollaps, en knallhard atomvinter og ikke minst stengte fjelloverganger. Med eller uten sølvfolie på hodet.

Alt godt og peace out.

Shaun

:lol: :lol: Ha en god kveld anyway ;) ;)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 00:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Lindblad skrev:

Jeg tenker det er best du holder deg til det du lovte i første innlegg. Alle som har skrevet kommentarer her har gjort det ut i fra den forutsetningen. Dessuten kan man bare slette egne innlegg i en begrenset periode etter at de er skrevet....

Jeg vet ingen ting om dine journalistiske metoder. Kan hende du er et mønstereksemplar. Men jeg har litt erfaring med andre journalister IRL. Både dyktige og mindre dyktige. Sitater kan misforstås og de kan brukes ute av sin sammenheng og bli meningsløse. Eksempelvis er det SANT at Hugthemtrees skrev: "Den bålscenen så jo litt kjent ut, gjorde den ikke Draugis? Uten sammenligning forøvrig. Haha:P" Men det betyr ikke at Draugjeger, Hugthemtrees og noen andre har prøvd å evakuere Oslo til fots fra en innbilt fare mens alle kommunikasjonsmidler, private som offentlige, var fullt ut operative.

Og mens jeg først er i gang: Her er et par andre "misforståelser" som baserer seg på "fakta":

I P3-dokumentaren er det også henvist til at Gjøviks utsatthet for atomkrig diskuteres her på forumet. Det er riktig at det finnes en tråd her med noenlunde den tittelen. Men om man tar seg bryet med å lese den, ser man at det aldeles ikke blir diskutert det trådstarter legger opp til. Akkurat den karen(trådstarter) hadde kanskje en helt annen agenda. Hva det kan ha vært, skal jeg la være usagt her. Journalisten brukte det for å fange interessen til folk, men det VAR et dårlig eksempel.....

En annen ofte misforstått sak er dette pratet om zoombier. Med unntak av noen sjeldne unntak, så er dette enten humoristisk ment, eller i overført betydning om en uspesifisert trussel som er alt annet enn "levende døde". Og unntakene er gjerne av det noe forvirrede slaget.....

Så om man går inn for det, så er det ikke så vanskelig å plukke opp sitater, vri litt på dem og bruke dem på en helt annen måte enn hva de var ment. Og man skal være klar over at som intervjuobjekt har man i dag bare begrenset rett til å få gjort endringer i teksten. Ja, du har rett til å få lese gjennom, men du har ikke noen ubetinget rett til å få slettet det du ikke liker. Direkte sitatfeil kan påpekes og endres, faktafeil og misforståelser fra journalistens side kan forsøkes oppklart. Men er noe først sagt, og du har møtt den riktige journalisten, så bruker vedkommende dette for alt det er verdt. Og et intervju på en time, kan fort koke ned til noen få setninger - akkurat de setningene som journalisten synes er interessante og som passer hans eller hennes agenda. Selv om det tegnes et skjevt bilde av helheten.

Ok, dette ble mye generelt prat som ikke er myntet på Lindblads metoder. Men det er kanskje greit å ha i bakhodet når man stiller opp i intervju, eller gir tillatelse til å bruke sitater.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 13:07 
Avlogget

Det er to minst tråder om Gjøvik og atomkrig, og i den første vil eg heilt klart omtale det som diskusjon om nettopp dette.
Synes det er vanskelig å skulle fastslå kven som har dei "rettmessige" agendaene for sine spørsmål.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 55 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support