Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 14:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Feb 2016, 16:17 
Avlogget

Hei,
Jeg er ny på disse sidene, og har egentlig meldt meg inn fordi jeg skriver en artikkel for Teknisk Ukeblad / Tek.no om survivalisme (jeg er gerelt positiv til dette, med visse forbehold). Derfor vil jeg gjerne komme i kontakt med noen av dere for å snakke om saken - det er jo et utrolig stort emne, og tilnærmingen til det varierer jo sterkt. Pluss hva man skal preppe mot: økologikrise, økonomi, pandemi, krig, terror, strømbrudd... andre forslag?
Hvis noen av dere ønsker å være med på dette og "spre budskapet", treffes jeg på mobil 97181690. Ring når som helst, bare ikke midt på natta...
Vennlig hilsen fra Terje Øygard

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2016, 16:35 
Avlogget

Hei, har du sjekket den info til journalister tråden? vi er brente barn og skyr ilden...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2016, 21:28 
Avlogget
Brukerens avatar

har skrevet deg et svar på pm, terje.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2016, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Terje Øygard. Om du er i det hele tatt er interessert...kanskje du burde henge litt på forum? eller så er du en sånn journalist som vi er vant med allerede...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2016, 11:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Artikkelen til Fjodor er nå ute på >Tek.no<

Beklager at jeg lenker denne her, men syns det kunne være en grei oppfølging til hans spørsmål >tidligere i denne tråden<
Jeg har ikke bidratt til artikkelen, jeg bare fant den tilfeldig og tenkte den kunne være av interesse for flere.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2016, 22:05 
Avlogget

nofuzz skrev:
Artikkelen til Fjodor er nå ute på >Tek.no<

Beklager at jeg lenker denne her, men syns det kunne være en grei oppfølging til hans spørsmål >tidligere i denne tråden<
Jeg har ikke bidratt til artikkelen, jeg bare fant den tilfeldig og tenkte den kunne være av interesse for flere.

Er litt usikker på hva jeg synes om den artikkelen, på en måte en bra artikkel, men får litt følelsen av at han har lest mye på amerikanse nettsider om prepping, og legger det frem som prepping i Norge.
Jeg er hvertfall ikke på det nivået han skriver om her.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2016, 06:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Innleggene over her er flyttet fra en annen tråd. En journalist har nok en gang etterlyst preppere for å lage en sak. Denne gangen i "Tek.no", Teknologsik ukeblad på nett, et sted man kanskje ikke hadde forventet å finne noe slikt. Jeg har ennå ikke fått lest artikkelen, men klipper ut og flytter de aktuelle innleggene til denne nye tråden slik at evt diskusjon kan foregå her.

Takk til Nofuzz for å ha delt lenken med oss slik at vi kan lese den uten å være innlogget på tek.no. Jeg gjentar lenken her: >Tek.no<

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2016, 16:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Han har noen poenger, det skal han ha, men det å gjøre en artikkel på det norske preppermiljøet (kan vi finne en bedre betegnelse snart?) var nok ikke endel av jobben. Han har jo ikke akkurat forsket i temaet.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016, 21:00 
Avlogget
Brukerens avatar

hva synes dere andre? Bamse? Filbert?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016, 22:53 
Avlogget

Jeg syns han tegnet et karrikert bilde til å begynne med i denne oppramsingen av hva en prepper el. survivalist var. Så fikk jeg en fornemmelse av at disse karakterene han beskrev ikke kunne være virkelige mennesker han hadde møtt. De stemmer i alle fall ikke med den listen hans. De motsier på flere punkter hans beskrivelse. Men det var kanskje bare et journalistisk grep for å fange interesse? Var de ekte så har han gjort en god jobb i å få folk til å stå fram. Det har de tidligere journalistene slitt alvorlig med. Oppsiktsvekkende....

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2016, 03:25 
Avlogget

Syntes artikelen svingte mellom informativ og farget av usa preppere.
Litt fra offentlige anbefalinger, som han avblåser med at en liksom bare kan handle litt mer når/hvis det trengs....

Litt av dette med "prepping" er jo et spørmål om når en kommer inn under betegnelsen også-Holder det med en fyrstikkeske og en boks fiskeboller?.

-og hva kan være et bedre ord for å unngå stigmatiseringen og latterliggjøring/ko-ko stempel?

Uttrykk som bygger på betegnelsen "Trygg" er jo mye "norskere" enn "preppe" ol.

"personlig trygghet" "trygghetskultur" "trygghetslager" "mattrygghet" er jo uttrykk allerede i bruk i andre sammenhenger.

"trygghet; en opplevd, vesentlig subjektiv følelse av fysisk forutsigbarhet i omgivelsene, og som omfatter fysiske, psykiske og sosiale forhold knyttet til individ og samfunn, inkl. tilhørighet, mestring og livskvalitet."

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2016, 18:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Med fare for at jeg ikke har fått lest artikkelen godt nok, så prøver jeg meg med et førsteinntrykk her:
I grunnen synes jeg han gjør en grei jobb ut i fra forutsetningene. Det er tross alt vanskelig å få norske preppere i tale. Vi må kanskje også huske på at journalistene har en vanskelig jobb med å fange interessen til leserne. Dersom de ikke kan komme opp med noe som fenger og får folk lystne på å lese videre i første avsnitt, så kan de like godt la være å skrive. Dessverre fører det ofte til en lite saklig og desto mer sensasjonspreget presse. Artikkelen her blåser opp og antyder at det er et skarpt motsetningsforhold mellom disse prepperne og vanlige folk, leserne. «Ikke forvent at han vil hjelpe deg…..» Som «spoiler» å betrakte er den vel pirrende nok???

Selv om jeg også sitter med et inntrykk av at mye av kildearbeidet har foregått på amerikanske nettsider, så forsøker han faktisk å få fram at det er viktige kulturforskjeller mellom USA og Norge. Det er bra! Angående den listen med «verktøy», så virker den voldsom og overdrevet etter norske forhold. Men det er sikkert mulig å ta punkt for punkt og finne en eller flere nordmenn som faktisk synes de er viktige. Og kanskje har de til og med iverksatt dem for sin egen del – eller ønsker å gjøre det.

Opp gjennom årene har jeg vært borti mang slags folk, for eksempel i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. For ikke så alt for mange år siden var det blant dem noen som hadde innredet tilfluktsrom i kjelleren og la seg opp forsyninger om en kan si det slik. Og kan hende de har dem fremdeles….. Like etter krigen var grensen for når selv private pliktet å bygge tilfluktsrom temmelig lav i forhold til hva det ble etter hvert. Og i det klimaet som rådet under den kalde krigen, var det kanskje ikke bare i USA at det ble tatt private initiativ. En del av dette er kanskje ikke rast sammen ennå.

Jeg har også vært i kontakt med folk som har ønsket å bruke meg som konsulent som har hatt et imponerende utgangspunkt og/eller planer for hva de har ønsket å få til. Så jeg vil ikke se bort i fra at alle de tre personene som er portrettert faktisk er reelle mennesker. Hvorvidt de i tilfelle føler seg rettferdig behandlet av journalisten her, vet jeg ikke. Men dersom de er medlemmer her hos oss, må de gjerne sende meg en PM og fortelle om det i all fortrolighet. Jeg synes i alle fall de virket som sympatiske folk som snakker godt for seg. Og de bryter jo glatt med stereotypien som blir trukket opp ellers i artikkelen - selv om noen av eksemplene nok er temmelig hardcore. Eller er de nå egentlig det. Ta vannfiltreringssystemer. «I tjukkeste granskauen i Hedmark» er det en del med egne brønner som ikke nødvendigvis har så god vannkvalitet. Mange har faktisk vannfiltreringssystemer montert på pumpen fra borebrønnen sin. Ekstremt? Nei, nødvendig for å få bort metallsmak, farge og kanskje humus. Men journalisten prøver slett ikke å drite ut noen slik jeg ser det. Han prøver heller å få fram deres personlige historie, men smører kanskje litt tjukt på? (Det blir spennende å se om jeg får noen PM som viser at det faktisk er noen av kjøtt og blod her!)

@Relax:
Sitat:
«Litt fra offentlige anbefalinger, som han avblåser med at en liksom bare kan handle litt mer når/hvis det trengs....»
Jeg oppfattet det med å kjøpe to liter melk i dag om du er bekymret for om du får kjøpt en liter i morgen som harselering med de som STOLER BLINDT på at ingen ting kan gå galt, heller enn harselering med «prepperne».

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2016, 13:39 
Avlogget

Nå - fikk du noen pm Bamse?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2016, 15:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Kim skrev:
Nå - fikk du noen pm Bamse?

Nei, ikke så langt i alle fall. Litt merkelig i grunnen, for finnes de i det virkelige liv, så har jeg sannsynligvis PM-et med en eller flere allerede. Men om det ikke er virkelige mennesker bak som noen antyder, så har han nå diktet dem rimelig bra da.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2016, 13:01 
Avlogget

Syns det var en god artikkel på å forklare litt hva det å være forberedt er. Men som flere har kommentert, det er et fargespekter jeg ikke er helt fornøyd med.
Man trenger ikke nødvendigvis å være forberedt på scenarioer som varer over lengre tid (uker, måneder, år). Enkle grep som kan gjøre f.eks. en uheldig situasjon litt mer komfortabel og tolererende.
F.eks. ha litt mat, drikke og pledd i bilen om du står fast en vinterdag, hvor bergingsbil tjenesten har mye å gjøre, eller ikke har mulighet til å hjelpe deg på en stund.
De fleste har ikke mange alternativer til matlagging om det er strømbrudd. Trenger ikke være noe stort strømbrudd eller skader som ikke kan bli fikset i løpe av 5 + timer eller dager.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: