Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 05:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 09:31 
Avlogget

Hei.

Mitt navn er Christian Rølla. Jeg er en uavhengig fotograf/videograf og dokumentarist.
Selv er jeg en aktiv friluftsmann og har en greie for det å kunne ha alt man trenger i sekken sin og klare seg selv. Uten å være direkte survivalist eller prepper. (Hva er forskjellen?).
Jeg ser utifra flere tråder her på forumet at flere har prøvd å få kontakter her. Selv stiller jeg meg objektivt til subjektene jeg jobber med. Jeg dokumenterer rett og slett både via visuelle preferanser, lyd og noe tekst.

Så: jeg ønsker å få kontakt med noen som har lyst å stille opp å fortelle hva de driver med og hvorfor de gjør det. Helt uformelt. Prosjektet er i utgangspunktet et skoleprosjekt og vil kun vises internt (dvs. for en skoleklasse på Bilder School of Photography). Men om dette går bra, er dette et prosjekt jeg ønsker å fortsette med.

Om noen kunne tenke seg å møte meg over en kaffe eller en uformell prat i første omgang kan jeg nåes her, eller på e-post: mr.roella@hotmail.com
Håper noen ønsker å bidra.

Jeg legger ved en link til en til videosnutt av mitt siste prosjekt. Denne er ikke helt ferdigredigert (noe lyd som ikke er helt riktig), men så godt som ferdig.

http://vimeo.com/92920801

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 10:08 
Avlogget

Jeg vet at det selvfølgelig er bare å overse slike henvendelser hvis en ikke ønsker å stille opp i aviser, se & hør opplegg, skoleprosjekter osv osv , men....syns at det etterhvert begynner å bli en god del mas. Hvor mange er det som følger med i dette forumet som egentlig er uvedkommende ?. Er det mulig, og da snakker jeg til lederne/ moderatorer i forumet om det burde hvert en avstemning om vi i det hele tatt ønsker slike henvendelser, eller om lederne bare innfører en slik regel om at det varsles på forsiden om at slikt ikke ønskes og opprettede profiler slettes ! (for de lager seg jo tydeligvis profil på forumet som er tiltengt "preppere/survival" under falsk flagg.)
Eller fins det andre løsninger eller ideer ?
Egentlig ikke så stort problem for min del, men noen unge kan fort gå i en journalists felle og havne på forsiden av et blad eller avis. Slik folk dømmer annerledestenkende i Norge, ønsker jeg å spare disse unge for dette.
Bare en tanke !

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 10:18 
Avlogget

Jeg skjønner og ser at det er en del som ønsker kontakt. Og jeg ønsker ikke å være masete på noen måte. Selv er jeg som sagt en aktiv friluftsmann (dvs at jeg er selvforsynt og selvhjulpen når jeg er på lange turer). Og jeg er personelig interessert i hva dette dreier seg om. Som jeg og skriver er jeg er heller ikke journalist, men dokumentarist og jeg er uavhengig. Jeg skriver og at jeg er objektiv og det er opp til subjektet og formidle, altså jeg er ikke dømmende ift. "anderledestenkende". Jeg kan forstå at det kan oppfattes som om jeg har laget en "falsk" profil eller seiler under fask flagg. Men det har jeg altså ikke. Jeg presanterer meg og skriver hva jeg ønsker med en hyggelig tone.
Og uavhengig av denne forspørselen er dette et forum og tema jeg syntes er spennende.

Som du/dere og ser har jeg lagt ved en link til et prosjekt jeg gjorde i påsken. Og i mine øyne er Knut (personen i filmen) en survivalist. Ettersom han kunne levd fra jorden og "offgrid" lengere en de aller fleste. Men jeg ønsker altså å få kontakt med noen som kaller seg survivalist og hvorfor de gjør det.

Beklager om jeg har støtet noen. Det er ikke hva jeg ønsker å oppnå. Men jeg tenkte kanskje at det var noen her som hadde meninger og ytringer rundt dette. Som og kunne tenke seg å stille opp på noe som kunne vise seg og være til din/deres fordel og i tillegg være informativt og moro :) Dette vil altså bli et evt. SAMARBEID og jeg kan garantere at evt. subjekt ikke vil havne på noen forside.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 11:28 
Avlogget

Dokumentarist eller journalist ? Slik du fremstiller det du skal bruke det til, er jo det samme som tidligere henvendelser. Regner med at du egentlig har lest igjennom tidligere svar til de som kalte seg journalist i samme forespørsler, og at du da trodde at vi ville forstå sammenhengen :).
Vel, jeg er ihvertfall ikke interisert, og som du leste svar på tidligere spørsmål fra "journalister" tror jeg neppe noen andre stiller heller.
Men hva vet vel jeg ?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 11:55 
Avlogget

Det er jo vel og bra at "prepping" kommer på dagsorden i media, bare det blir vinklet fra rette hold.
Norge burde gjøre som land flest og skaffet seg nye kornlager osv.
Hva gjør vi det året en avling feiler ?? "Ekstremværet" trapper opp nesten årlig samtidig som befolkningen bare vokser.
Ett år uten kornavling vil få konsekvenser.

Men å gi meg selv til kjenne er utelukket, det handler ikke om at jeg er redd for media på noe vis eller redd for hva folk skal tro om meg, men om at dersom en krise oppstår så vet jo hele fylket hvem som har mat på lager og hvor di skal gå. Og jeg har ikke mat til en hel by, derfor anonymiteten :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 12:09 
Avlogget

En journalist er stort sett utstedt fra et blad/redaksjon el. Det er altså ikke jeg, og man har forskjellige måter å jobbe på. Jeg er ikke ute etter å tilfredsstille en redaktør el. Jeg er rett å slett interessert i tematikken av ren og skjær nyskjerrighet og vitelyst.

For meg så er dette noe jeg syntes er spennende. Om det blir satt på dagsorden er mest opp til subjektet og hans/hennes ønsker. (Sånn ift. å pitche det til redaktører el.)
Som sagt forstår jeg at man er redd for (har dårlig erfaring) å bli eksponert på dårlig vis. Jeg er altså ute etter et samarbeid med noen som ønsker å fortelle/vise hvorfor man prepper i Norge. Hva/hvordan man ønsker å fremstille er opp til deg. Og som sagt, jeg er objektiv ;)

Og ift. anonymitet kan jeg filme/ta bilder på en anonymiserende måte, ungå navn og stedsnavn. Jeg forplikter meg og til kildevern.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 12:22 
Avlogget
Brukerens avatar

@GeBe Moderatorgruppen jobber med en tråd for "Medieinformasjon". Draugjeger har alt gjort brorparten, det er bare min offisielle touch i rollen som administrator som mangler. Ditt innlegg aktualiserer dette og jeg skal se å få lagt siste hånd på verket meget snart.

@Rølla Lykke til med prosjektet ditt.
Journalist Marit Christensen skrev nylig en bok hvor hun i ettertid ikke følte seg bundet av journalistenes "Vær varsom-plakat" fordi hun var forfatter, ikke journalist når hun skrev boken. Jeg håper ikke du har slike snodige og formalistiske definisjoner på din rolle. Og NB, ut fra det du skriver virker du å ha en anstendig tilnærming til det du gjør. Men jeg tror det er en illusjon at det er mulig å være objektiv innenfor ditt fagfelt, og for så vidt innenfor de fleste andre også. Når det kommer til stykket vil du måtte foreta en del valg om hva du tar med og hva du utelater, du må velge kameravinkler og utsnitt og så videre. I dette ligger det valg som uansett hva du sier og måtte ønske er farget av ditt ståsted. Det samme vil gjelde for hvordan det ferdige produktet oppleves av den som ser eller leser det.

Og GeBe's bekymring for unge potensielle intervju-/dokumentarobjekter er absolutt relevant. Vi har flere medlemmer som har vært åpne på sin unge alder. Hvor mange som er unge, men ikke sier noe om det har vi ingen som helst mulighet for å vite.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 12:44 
Avlogget

Takker for svar. En evt. produskjon vil selvfølgelig bli farget av meg sånn rent utrykksmessig visuelt og ift. klipp og kameravinkler (som du nevner). Men sånn ift. til sakens kjerne er jeg objektiv. Men ser hva du sier.

Jeg har ingen snodige idèer ang. vær varsom plakaten og foholder meg til den og kildene mine.

:) Håper det er noen som har lyst til å bli med.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: