Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jun 2019, 20:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bokprosjekt om beredskap
InnleggSkrevet: 31 Des 2018, 01:05 
Avlogget

Hei!
Jeg er ny her, men håper å kunne sparre med dere på et bokprosjekt jeg jobber med. Kort fortalt jobber jeg ikke som forfatter, men har tidligere skrevet flere populære bøker, og liker å kombinere grundighet og humor for å skrive om ting som i beste fall kan være samfunnsnyttig på ett eller annet nivå.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke skrive noen flere bøker på en stund (det er ekstremt mye jobb og veldig, veldig lite lønnsomt for forfatterne, selv ved bestselgende bøker :P), men i høst innså jeg at jeg måtte skrive én bok til før jeg tar en pause.

For da jeg i høst fikk brosjyren DSB (Direktoratet for Samfunssikkerhet og Beredskap) nå sender ut, fikk jeg en vekker. Jeg innså at beredskapen i egen heim var utrolig dårlig. Og med kone og et lite barn i hus var dagens situasjon rett og slett ikke forsvarlig.

Jeg tror ikke verden vil gå under med det første. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å krasje når jeg kjører bil, men jeg har allikevel på sikkerhetsbelte når jeg kjører. Grunnleggende beredskap anser jeg som det samme - et slags bilbelte for heimen (Jeg ser jeg må jobbe med de språklige bildene her, men dere skjønner hva jeg mener. ;) ).

Men: Borsjyren vi fikk fra DSB syntes jeg var veldig mangelfull, både i instruksjoner og innhold. Det var flere ting jeg ville tenkt var viktig, og som ikke en gang var nevnt (For eksempel det å avtale møtesteder). Etter litt googling fant jeg Røde Kors sine Beredskapsvettregler, og de var litt bedre, men også lite brukervennlige.

Da jeg begynte å undersøke videre for å finne svar på mine mange spørsmål var det vanskelig å finne gode svar. Men så fant jeg dette forumet! Og her fant jeg svar på veldig mye. Men det var også da to ting slo meg:

#1: Jeg tror samfunnet trenger en brukervennlig (gjerne humoristisk), grundig researcha guide til grunnleggende beredskap, som fyller ut alle manglene fra DSB-brosjyren. Selv synes jeg boka «Postapokalypse Nå!» er helt fantastisk, men den tar grundig for seg hva man gjør _etter_ at ting har gått ad undas. Mitt mål er å få hele befolkninga til å få en grunnleggende grad av beredskap på plass _før_ det skjer noe. Det tror jeg vil være en god ting på mange nivå.

Men for å klare det kommer jeg over på #2:

#2: Med en gang man begynner å snakke om selv grunnleggende beredskap opplever jeg ekstremt mye fordommer. Jeg har bare fortalt til noen få at jeg jobber med bokprosjektet, og har så langt ikke kommet lenger enn å researche og kjøpe inn en DAB-radio slik DSB anbefaler. Men allerede _der_ penser venner over i tinfoilhat-vitser umiddelbart. Det er noen uskrevne lover rundt denne tematikken som er veldig uheldige, rett og slett. At beredskap er så stigmatisert gjør samfunnet unødvendig sårbart.

Derfor jobber jeg nå med å finne ut hvordan boka må skrives for å få alle i målgruppa (som igrunn er alle som ikke har god nok beredskap, og litt motivasjon til å gjøre noen grep) til å både plukke opp boka og deretter få lyst til å følge rådene. Det er en skikkelig nøtt, men jeg kommer stadig videre.

Dersom noen her synes dette høres ut som et fint prosjekt, setter jeg veldig pris på innspill! Jeg kjenner et par som nok vil identifisere seg som preppere, og har allerede begynt å stille dem noen spørsmål. Men jeg tenkte det var fint å fortelle om prosjektet også her på forumet.

Det første spørsmålet jeg har er som følger:

Hva er deres beste råd for å overbevise vanlige folk om at prepping er helt rasjonelt også for dem?

Topp

Innleggets emne: Re: Bokprosjekt om beredskap
InnleggSkrevet: 31 Des 2018, 01:19 
Avlogget

Hooloovoo skrev:

Hva er deres beste råd for å overbevise vanlige folk om at prepping er helt rasjonelt også for dem?

Beste råd.... er vell ikke noe råd, men man nevner diverse "eventer" som har skjedd i norge og spesielt lokalt den siste tiden. Kan ikke starte å snakke om verdens undergang, krig og elendighet ><

Men som du sier med setebeltet, og man har kanskje betalingsforsikring på lånene sine. Da pga evt sykdom eller arbledighet. Du har kanskje reservedekk og jekk i bilen, du har med deg extra mat på fjellturene. Du kjøper dyre,nye sikre barneseter til barna dine fordi du KANSKJE krasjer.

Så hvorfor skal man ikke da ha "ekstrautstyr" i huset sitt ? Der du bor, der barna dine bor ikke minst !

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 14:34 
Avlogget

dannyb skrev:
Hooloovoo skrev:

Beste råd.... er vell ikke noe råd, men man nevner diverse "eventer" som har skjedd i norge og spesielt lokalt den siste tiden. Kan ikke starte å snakke om verdens undergang, krig og elendighet ><

Men som du sier med setebeltet, og man har kanskje betalingsforsikring på lånene sine. Da pga evt sykdom eller arbledighet. Du har kanskje reservedekk og jekk i bilen, du har med deg extra mat på fjellturene. Du kjøper dyre,nye sikre barneseter til barna dine fordi du KANSKJE krasjer.

Så hvorfor skal man ikke da ha "ekstrautstyr" i huset sitt ? Der du bor, der barna dine bor ikke minst !

Hei, dannyb!
Takk for tips! Det å vinkle det mest mulig lokalt er nok en god idé, ja! Da blir det mer reelt, på et vis. Forsikringsavtaler er også et godt bilde på beredskap vi allerede har også! Og det samme gjelder de andre eksemplene - veldig gode innspill! :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 15:44 
Avlogget

Hei

Jeg synes dette høres ut som både et interessant og nyttigprosjekt. Og bidrar gjerne med å tenke og idestorme med deg og andre rundt denne boken.
Jeg tenker at det er viktig å opplyse folk og få den generelle befolkningen litt bedre forberedt.
Jeg har selv lagd en liten brosjyre. Men den er nok ikke spredt veldig mye. : http://prepperbok.wikidot.com/local--fi ... redeA4.pdf

Send meg en PM så tar vi det derifra.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2019, 01:07 
Avlogget
Brukerens avatar

vi diskuterte dette for noen år siden...

viewtopic.php?f=36&t=980&hilit=prepperboka

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2019, 13:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Hooloovoo skrev:
Dette tilpasser jeg individuelt, konkret og ikke for omfattende. Om du ser at noen er flomutsatt, kan man pense inn på tiltak i tilfelle flom. Skal noen over fjellet vinterstid, kan man minne dem på hva som er viktig i den forbindelse. Bor noen avsides med sårbar vegforbindelse og strømnett, kan man vinkle ut fra det. På mer generelt grunnlag kan man støtte opp om ting folk liker å gjøre uten å ha beredskap i tankene, men som også kan være nyttig i gitte situasjoner.

Ellers så vil jeg anbefale at du tar en grundig kikk på DSB's Nasjonalt risikobilde og Krisescenarioer Vær klar over at dette ikke er worst-case-scenarioer, men mer overkommelige situasjoner på et vis. De vil sette samfunnet på alvorlige prøver. DSB må være nøkterne. Men om man planlegger for og gjør forberedelser for å møte disse, vil man også ha litt å stille opp med i enda verre katastrofer. Men i et prosjekt som ditt, kan du kanskje dra det ett hakk opp? Ulempen er at det skaper avmaktsfølelse hos dem som er disponert for slikt. Men de ville antakelig ikke lest boken uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2019, 21:41 
Avlogget

Jeg skjønner at det kan være morsomt å mobbe preppere, men tror ikke det er løsningen. Har og sett NRK journalist mobbe en nederlandsk prepper som bor i Norge med å spørre om han er paranoid.
Tror nok den beste tilnærmingen en journalist kan ha er å være åpen og saklig. Preppere flest ønsker ikke å bli sett på som rare.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2019, 10:08 
Avlogget

Takk for innspill! Jeg har nå begynt en intensiv skrivefase, og vil gjerne sparre med dem som vil her på forumet. Målet er å finne også gode, praktiske tips til en god 72-timers beredskap. Jeg er litt usikker på hvordan jeg best kan gjøre dette, men kanskje er en tilnærming å opprette egne tråder for hvert tema?

Noen innspill her?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet