Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2017, 05:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Des 2017, 12:17 
Avlogget

Hei,

Jeg produserer i disse dager en podkast som heter Håndbok til Apokalypsen.
Programleder er David Skaufjord. Han har en annen podkast som heter David Skaufjord Forklarer Alt, som tidligere har blitt nominert til Prix Radio for beste intervju.

Planen er å lage 5 episoder med en gjest per gang. De to første episodene har vi booket, en med en lege som kan forklare hvordan man kan drive med sårbehandling, hva slags medisiner man burde ha med seg hvis man må flykte fra hjemmet sitt, etc. Vi har også booket en erfaren jeger og villmarksmann, som kan ta for seg sanking, jakt, overlevelse ute i naturen.

Nå er vi på utkikk etter en prepper som kan snakke om ting man burde gjøre FØR en katastrofe inntreffer. Hvordan forbereder man seg? Hvilke rutiner burde man ha? Hva bør, eller bør man ikke gjøre hvis 'Apokalypsen' kommer. Målet med samtalen er ikke at alle skal bli preppere, men at lytterne får et mer bevisst forhold til deres egne hjem, og kanskje kan gjøre noen enkle forberedelser som gjør beredskapen deres bedre.

Gjesten kan selvsagt være anonym hvis det er ønskelig, og får muligheten til å høre og godkjenne intervjuet før det legges ut.

Vi ønsker å gjøre innspilling før jul, men håper at noen synes dette høres gøy ut. Ta gjerne kontakt på stian@badeog.no for mer informasjon.

Mvh,

Stian Letessier

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2017, 15:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Høres spennende ut.
Selv mener jeg en god «prepper» burde kunne håndtere de fleste situasjoner selv.
Dvs, mer en bare et stort lager av hermetikk. Det er litt stereotypisk.
Back to basics, om du vil.
Skaffe mat i form av jakt, fiske, fangst, sanking osv osv.
Samt det og kunne preservere dette.
Førstehjelp, og som du sier sårstell. Unngå infeksjoner.
Plantemedisin, selv om dette høres alternativt ut, er faktisk mye av dagens medesin basert på planter, urter osv.
Flere driver med jordbruk, og har utstyr for og gjøre dette på gamle måten.

Ja, stort tema..

Håper du finner noen som kan stille!
Mange oppegående folk her.
Kanskje fått fjernet litt stigma samtidig.

Lykke til.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2017, 20:50 
Avlogget

Det er klart at preppere har tilegnet seg kunnskap om mange forskjellige folk. Her prøver vi å formidle noe av den kunnskapen de sitter på til det generelle publikum.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2017, 17:13 
Avlogget
Brukerens avatar

interessant. du er nok en av få journalister her som har kommet med bedre innstilling enn å spille på doomsday preppers dårlige rykte...

hva tenker du å ta opp i podden?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2017, 19:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Dere kan jo forsøke å få med Jørgen Randers. Prøv å få ham til å filosofere litt over hva man kan og bør gjøre på det personlige planet dersom all innsatsen på det politiske ikke fører fram. Inngangspørsmål: «Hvilke råd tenker du besteforeldre burde gi til sine barnebarn for at de skal klare seg best mulig i den framtiden du og så mange andre har viet livet på forebygge?»

Klarer dere å få ham til å rette blikket litt innover på det nære og personlige planet har dere gjort et skikkelig scoop. Samtidig burde han være den rette til belyse det som er de virkelige utfordringene i vår tid.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2017, 21:35 
Avlogget
Brukerens avatar

the word, bamse. store linjer er det mest interessante.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 12:35 
Avlogget

Angående hva vi vil ta opp i podcasten:
Vi gjør 5 episoder, og denne uken har vi spilt inn 3:
En episode om jakt, med en jeger. En episode om medisin, med en lege. Og en episode om selvforsvar, med en politimann som har utgitt selvforsvarsbøker.
Vi er i kontakt med en polfarer også, for å snakke om å sove ute i hardt klima. Jørgen Randers er en helt topp idé, og kunne passet rett inn i en en episode om hva man kan gjøre på forhånd.

Her er utkastet til spørsmålene vi har skrevet til prepper-episode. De forandrer seg klart når vi kommer i kontakt med vedkommende, men dette er kjøreplanen frem til da:

--Håndbok til apokalypsen”
Intervju/podcastprosjekt for Storytel, produsert av Både Og.

Hvor godt rustet er du, om noe uforutsett skulle skje? Om strømmen skulle forsvinne, om vi skulle bli utsatt for en pandemi, krig eller en naturkatastrofe?

I “Håndbok til apokalypsen” samtaler programlederen i hver episode med mennesker med forskjellig typer kunnskap relatert til overlevelse: en jeger, en lege, en polfarer, en szelvforsvarsekspert og en prepper.

Målet med podcastserien er at “mannen i gata”, representert av programlederen, skal lære seg konkrete ferdigheter og plukke opp noen tips i hver episode.

Prepareringsepisode: hva bør man ha tenkt på, i forkant av en eventuell krise? Mat, utstyr, ferdigheter, kommunikasjon - og hvilke scenarioer bør man være forberedt på?

INTRO:
Mitt navn er David Skaufjord, jeg jobber til vanlig i film og TV, og har en komfortabel livsstil. Jeg har aldri vært i krig, og strengt tatt aldri vært ute en vinternatt uten en sovepose som tåler -40 med nærmeste kaffe- og snacksutsalg få kilometer unna.

Men hva hadde jeg gjort, om det utenkelige skulle skje? Hva om det skulle bli krig, om det skulle bryte ut en pandemi med antibiotikaresistente bakterier, om strømmen skulle gå, eller om det skulle skje en kjernefysisk eksplosjon eller en naturkatastrofe? Har jeg i det hele tatt noen ferdigheter å falle tilbake på, om noe av dette skulle skje i min levetid?

I denne serien, “Håndbok til apokalypsen”, samtaler jeg med forskjellige personer i håp om at de kan lære meg - og deg - noen praktiske tips relatert til overlevelse. Jeg snakker med en lege, en jeger, en polfarer, en selvforsvarsekspert, og en prepper.

(NAVN PÅ GJEST - ELLER ØNSKER DE Å VÆRE ANONYME? I SÅ FALL: SPØR HVORFOR DE ØNSKER Å VÆRE ANONYME)

INTROSPØRSMÅL:

Kaller man det “prepper”? Hva er den riktige betegnelsen på en som forbereder seg?

Hva forbereder man seg i hovedsak på?

Hva tenker du er de mest sannsynlige scenarioet for en form for unntakstilstand? Krig? Naturkatastrofe? Sykdom?

Det at du forbereder deg på noe slikt, hvordan blir det sett på av folk rundt deg?

Opplever man mer aksept for dette i disse dager, hvor frykten for en atomkrig kanskje for mange er på sitt høyeste siden den kalde krigen?

Hvor lenge har du drevet på med forberedelser?

er det åpne internettforum for slik, hvordan skiller man de seriøse kildene fra de useriøse?

- Er du medlem av et miljø, eller er forberedelsene dine på for deg selv?

FORBEREDELSESSPØRSMÅL

hva kan man forberede?

hvilke ferdigheter er essensielle å lære seg? Jakt? Fiske? Håndverk? Bruk av elektronikk?

Hva slags utstyr bør være i sekken min, om jeg på kort varsel må komme meg ut av byen og for eksempel inn i skogen?

Verktøy, kniver, medisinskrin, etc - hvor kan man få tak i kvalitetsutstyr? Kan man rett og slett gå på Clas Ohlson?

Har man noen etablerte avtaler, for å møte andre, om noe skulle skje? Oppmøtesteder, kommunikasjonslinjer, etc?

Hvor mye av slikt er hemmelig?

Hva slags matlagre bør man erverve seg, og hvor oppbevarer man disse?

hva slags teknologi bør man ha med seg?

kommunikasjonslinjer, i tilfelle krig: hvordan kan man sikre sikker kommunikasjon? Er mobilnettet trygt? internett? Sikrede linjer, radio.. hva er tilbakefallingsprotokollen?

Militæret, hvor stor er tilliten til dem i tilfelle unntakstilstand?

UTE I SKOGEN / PÅ EGEN HÅND

For mange, meg selv inkludert, er skogen et naturlig sted jeg ville trukket meg tilbake. Hvorfor? Jeg vet ikke. Jeg har ikke så mange ferdigheter. Kanskje trygge steder, et “safehouse”, eller andre land ville være mer naturlig. Hvis flyalarmen går i Oslo, og jeg flykter, hvor flykter jeg til?

Utlandet?

Vill du flyktet til skogen? Kysten?

hvorfor det

(er skogen ugjestmild og vanskelig å overleve i?)

La oss si at jeg er i skogen, hva ville da være første steg

Hvor på kysten kunne man dratt?

gjemme meg bort? Trygt sted? Sammen med andre? Alene?

Tenker du at det vil oppstå små samfunn?

Første dagen, første natten, første uken… hvordan ser dette ut?

Den norske vinteren er hard. Vi skal snakke med en polfarer om overvintringstips. Men for “mannen i gata”, hvordan kan man sikre tryggest og best mulig overvintring? Kan man sove i bilen? naust? eller vanlige hus

Hva skjer med bensin, elektrisitet?

Hvor mye ville du basert deg på jakt og fiske, kontra hermetikk?

hva med å finne ting i naturen?

om det blir unntakstilstand, hvordan tror du det vil prege folk? Lovløse tilstander og plyndring? Hvordan kan man beskytte seg fra dette?

Hvordan tror du mannen i gata vil være rustet, om noe i størrelsesordenen av det vi beskriver over, altså en unntakstilstand basert på krig, pandemi, naturkatastrofe e.l ville skje?

hva er det viktigste å tenke på, om det først skulle skje noe?

Hvor kan man lære mer om dette? Bøker, nettsider, videoer, etc?

(ÅPENT FOR EGNE SPØRSMÅL FRA GJESTEN. DET VIKTIGSTE ER IKKE Å FÅ SVAR PÅ MINE SPØRSMÅL, MEN Å SITTE IGJEN MED NOEN GODE TIPS TIL HVA MAN KAN GJØRE PÅ FORHÅND AV EN EVENTUELL UNNTAKSTILSTAND).

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 21:25 
Avlogget

dette høres spennende ut. Det kan bli vanskelig å få noen til å delta pga gjenkjennelse. Jeg vil nok ikke stille til intervju.

Det er flere her på forumet som liker selvberging over prepping. En prepper er ofte assosiert med tv serien doomsday prepper fra USA. Som du sikkert forstår så føles dette på noen som et negativt syn på praksisen.
Det gjør det spesielt vanskelig å forklare hvorfor man prepper.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 21:32 
Avlogget

Hvis anonymitet er et krav så får vi til det. Enten forvridd stemme, eller spille inn stemmen til gjest på nytt med skuespiller. Det er viktig for oss at det er trygt for gjesten å stille.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: