Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 04:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Såpe på "gamle-måten"
InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 20:58 
Avlogget

Finner ingenting på nett som hjelper meg i mitt ønske om å lage såpe på gamle måten, nemlig med lut og fett.
Oppretter derfor denne tråden ihåp om hjelp :)

Etter mye om og men fikk jeg omsider til luten. Like deler (aske fra bjørk) og vann ble kokt opp og fikk stå i 3 døgn før den ble silet og etterpå kokt igjen for å dampe vekk mest mulig vann til luten var sterk nok. (at ett egg eller potet flyter i lutevannet)

Fette jeg brukte var det som dem brukte i gamledager, nemlig det harde fettet, talg fra storfe (nyre talg) Dette delte jeg opp i små biter, lot det koke i noen timer, silte av og kjølte ned, slik at alt fettet (talgen) da stivnet på toppen av vannet og kunne tas av.

Deretter varmet jeg opp talgen (fett) og luten, blandet dette, og rørte i ca 20-30 minutter til blandingen ble tykk. Men alt da så jeg at det var "vann" i balndingen og at det skilte seg. Alt jeg fikk var fettet tilbake og luten eller det som nå lilgnet mer på hvitt vann. Det skilte seg og ble overhode ikke såpe ialefall... :o

HJELP!!! :lol:

Topp

Innleggets emne: Re: Såpe på "gamle-måten"
InnleggSkrevet: 28 Nov 2013, 11:19 
Avlogget

http://www.lofoten.com/Historier-fra-gamle-dager/Diverse/sapekoking.html
Før i tida kokte folk såpe heime på gårdene. Når husdyra var slakta om høsten, blei talg (fett) plukka av slaktet. Det fineste fettet på dyra blei brukt til mat, så det var helst fettet rundt tarmene som blei brukt til såpe. Ofte var det ungene sin jobb å plukke denne talgen fra tarmene. Fettet blei lagt i ei stor gryte, og så blei det tilsatt vann og kaustisk soda.

Kaustisk soda er et kjemikalie som kjøpes i pulverform. Ville en ha ei riktig god skuresåpe, kunne en også tilsette salmiakk. Så skulle blandinga koke et par timer mens en rørte i. Når blandinga var begynt å bli tjukk, blei den helt opp i ei form. Neste dag skar en den opp i passe store stykker. Såpa blei blant anna brukt til klesvask.

BildeBilde

Tippoldemors såpeoppskrift
I farmors kokebok står en gammel oppskrift på såpe. Trolig kommer den fra farmors farmor, min tippoldemor Gjertrud som du ser på bildet til høyre. Kanskje bærer hun her vann til såpekoking?
http://oppskrifter.net/index.php/oppskrift-pa-sape/
Du behøver:
25 kg flesk, kjøtt og kjøttbein
15 kg soda
5 kg ulesket kalk
8 l grovt salt
155-160 l vann

“Kalken leskes med vann i et kar, hvorefter man tilsetter sodaen og under stadig omrøring påheller 15 liter kokende vann. Når luten er klar øser man så meget av som man kan få uten at den grumses og heller igjen 75 liter vann på bunnfallet som røres godt om og atter står til klarning. I bryggerkjelen koker man nu de ituskårne kjøttvarer i 4 timer i den først oppløste lut, mens man efterhånden, under stading omrøring, tilsetter halvdelen av den sist oppløste lut, men man må passe på at det ikke kommer av kok. Derpå har man 8 liter grovt salt i og lar det fremdeles koke i 1 1/2 time. Derpå lar man hele massen avkjøles til neste dag. Den størknede urene såpe skjæres da op, kjelen renses og såpen, samt den bortsatte halve part av den siste lut has i og gis et oppkok i 3/4 time, hvorefter det atter henstår natten over til avkjøling. Neste dag kan så den pene hvite og faste såpe som er størknet ovenpå luten skjæres opp, renses på undersiden og henlegges på hyller til fremtidig bruk.”

NB! Om du skal prøve denne oppskriften, så vær forsiktig. Soda, ulesket kalk og lut; dette er etsende væsker. Bruk hansker og vernebriller!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=45248
http://www.kptkomet.no/fileadmin/Files/PDF/Naturfag-2011-1-Egen-kosmetikkserie.pdf

Håper dette satte deg i riktig rettning. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2013, 14:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er skikkelig tøft å hoppe direkte på gamlemåten å lage såpe på. Jeg har lite å tilføye ut over å si at min strategi er å først mestre å lage av rent fett, olje og kaustisk soda. Dessverre har jeg ikke kommet i gang ut over at jeg har alle råvarene og noen oppskrifter, bl.a. slike som denne: http://dinhobby.no/index.php?Itemid=300 ... &task=view

Men såpekoking står høyt på listen over ferdigheter jeg ønsker å tilegne meg.

Jeg er spent på fortsettelsen. Kanskje såpekoking kunne vært tema for en "guide"?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 21:36 
Avlogget

Ja dette er et morsomt, men langt vanskligere prosjekt enn først anntatt... Jeg har enda ikke funnet noe som faktisk virker, jeg vil helst unngå å bruke oljer og krystalisert lut. Den "enkle" aske-vann - lut som man "enkelt" kan lage selv, og fett fra dyr man har etter slakt er alle råvarer man trolig vil ha uansett SHTF-sitasjon. Har man ikke dyr får man gå for lut og vann ...
Ja fettet må være rent, og helst hardt, så jeg bruker talg, det harde fette nærmere bestemt nyretalg fra storfe. Dette kokes i flere timer for å siles, og "vannet" settes til side for å kjøle, da kan man enklet plukke av det rene fettet etterpå. Dette fettet fungerer utmerkt som telys også :)
Dersom noen skulle finne en korrekt måte å lage luten, måle styrken på den, og mengder / tepmrraturer av fett og lut for å få såpe ville jeg satt utrolig mye pris på det! :D Imens fortsetter jeg eksprimentene, og får jeg det til deler jeg selvsagt her :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 23:10 
Avlogget

nok en link.

http://handarbeidhandverk.origo.no/-/bulletin/show/618521_saape-av-dyretalg?ref=checkpoint

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 18:03 
Avlogget

Takk for fine linker Hårek :)
Men det er apotek varer som brukes (luten)
Jeg må finne en oppskrift basert på aske og talg... :/

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2014, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

eller denne, litt mer kjente, oppskriften. http://www.dailymotion.com/video/x14asr ... -soap_news

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 15:49 
Avlogget

Mange gode inspill :) Men det er et felles trekk med dem alle, di bruker alle krystallisert lut kjøpt på butikken.
Jeg vil mye heller lage min egen lut av aske og vann, og finne rette mengeforrhold mellom denne luten og fett for å lage såpe.
Jeg har snart gitt opp dette, ettersom jeg ikke finner noe som virker. Jeg har fått til luten, fettet er rent, og doseringen er rett ifølge andre youtube videoer, men alle mine forsøk har så langt bare blitt fett, og lutevannet skiller seg ut fra fette.. Sjønner ingenting jeg :P

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 18:35 
Avlogget
Brukerens avatar

er luten sterk nok? skaff lakmuspapir og test.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2014, 08:14 
Avlogget

Her en laaang artikkel om såpe fra survivalblog:

http://www.survivalblog.com/2014/01/soa ... m-fry.html

Den er temmelig utfyllende og går i detaljer om med og uten havregryn, planteoljer osv.! Ellers synes jeg f.eks. kastanjesåpe virker interessant - noen ganger er særlig plantefett (som jeg som vegetarianer ville bruke til såpen) for verdifullt som mat til å bruke til såpe.
Hvis du bruker kastanjesåpe - pass på hvor du heller ut vaskevannet siden denne såpen angivelig er spesielt giftig for fisk.

Wikipedia om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Aesculus_hippocastanum

Har ellers hatt god erfaring med bruk av oppkokt såperot som shampoo.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2014, 15:59 
Avlogget

Hei, fint at du kommer opp med dette emnet! Finns det et sted hvor man få tak såpe som ble laget på gamle måten?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 19:25 
Avlogget

Tenker du som god prepper ;-) heller bør prøve på kjøkkenet selv - fant en grei bruksanvisning her:
http://www.ehow.com/how_6528425_make-viking-soap.html

Kortversjon: Riv de skrelte kastanjene med gulrotrive (pass fingrene!:-) , legg dem i et kjøkkenhåndkle nedi en bolle med varmtvann, la dem ligge etpar timer. Etterpå skviser du ut vannet og presser massen som er igjen i håndkleet nedi passende former. Kan tenke meg at yoghurtbeger og denslags engangsgreier er lure som test-former.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 11:06 
Avlogget

FruIsbjørn skrev:
Tenker du som god prepper ;-) heller bør prøve på kjøkkenet selv - fant en grei bruksanvisning her:
http://www.ehow.com/how_6528425_make-viking-soap.html

Kortversjon: Riv de skrelte kastanjene med gulrotrive (pass fingrene!:-) , legg dem i et kjøkkenhåndkle nedi en bolle med varmtvann, la dem ligge etpar timer. Etterpå skviser du ut vannet og presser massen som er igjen i håndkleet nedi passende former. Kan tenke meg at yoghurtbeger og denslags engangsgreier er lure som test-former.

Takk skal du ha, FruIsbjørn :) Skal prøve meg på denne neste helg tenker jeg! Og det med yoghurtbeger er jo en bra idé!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2014, 21:02 
Avlogget

Draugjeger skrev:
er luten sterk nok? skaff lakmuspapir og test.

Takk! :) Det er nok her problemet mitt lå ja. Jeg brukte "egg-testen" for å sjekke om luten var tilstrekkelig sterk,
egget fløt så den skulle etter kjerringrådene på nett være fin.
Nå har jeg latt luten koke en stund til slik at vannet fordamper og luten blir sterkere. Nå ser det ut til å bli en del bedre ja! :D

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 19:12 
Avlogget

Oldemor laget såpe av KUN nyretalg. Smelta den, og hadde i furuskudd som var knuste sammen med einerbær. Den såpa ble brukt både til gulv og som såpestykke. Til kropp og hår hadde hun i tørka lavendel eller blad av solbær som var knust. Hun sila ikke av nyretalgen, for den var ren nok,mente hun.

Lutsåpe brukte hun ikke ( annet når hun kunne kjøpe det billig )

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: