Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Apr 2018, 14:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 11:39 
Avlogget

Sett at jeg satte av 1000 kr per måned som skulle øremerkes til prepping. Hva og i hvilken rekkefølge burde jeg prioritere? Er det noen som har noen gode råd?

(Beløpet er litt tilfeldig valgt, har betydelig pengebuffer i tilfelle uforutsette utgifter, så penger er ikke noe problem. Tenker bare prepping med moderasjon.)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 12:22 
Avlogget

Jegerprøven. Jaktvåpen, og deretter selve beredskapslaget.
Men man tar jegerprøven og anskaffer seg jaktvåpen kan man vurdere hva som må inn i mat-, og kriselagret.
Det som har lettes for å bli avglemt er rotasjon av matvarene.
Lagre det du spiser, og spise det du lagrer...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 19:51 
Avlogget

Jeg ville sagt omvendt, begynn med matlageret, lys og annet du trenger om strømmen går. Ta gjerne jegerprøven og skaff deg jaktvåpen, men som det har blitt diskutert før så er det ikke sikkert det er det lureste å skulle leve på jakt/fiske alene. Jeg ville faktisk heller prioritert fiske enn jakt om du skal begynne på et budsjett.

Eller anbefaler jeg også kjøkkenhage, geriljaplanting og hva enn du kan dyrke innomhus der du bor. Drivhus bør også prioriteres mener jeg. Dette er i alle fall hvordan jeg har prioritert å preppe, men det kan selvsagt variere med dine behov/ønsker. Lykke til uansett. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Min umiddelbare respons er; pensjonssparing. Men det var kanskje ikke det du var ute etter... Jeg er enig i at et matlager for scenarioer som "den uka/månden bilen røk og jeg brakk beinet og handling ble ett H#" eventuelt "Nok lys og ekstra batteri til lommelykta når strømmen går tre dager" -er en god ide. Men ellers er det helt avhengig av vinklingen din.. Om det er kunnskap og utstyr for å bli mer selvhjulpen, ustyr for å være utendørs eller evetuelt et stæsjlager du ønsker å fokusere på.
Men spørsmålet er vel heller; hva er vil du preppe for? Hva er du redd for; og hvilke forhåndsregler vil gi deg sjelero?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 15:23 
Avlogget

Frøken skrev:
Men spørsmålet er vel heller; hva er vil du preppe for? Hva er du redd for; og hvilke forhåndsregler vil gi deg sjelero?

Føler at akkurat den formuleringen traff spikeren på hodet! Det er lett å prøve å gape over alt for mye på en gang. Mye kan skje, men alt er ikke like sannsynlig. Og alt har ikke like store konsekvenser. Da gjelder det å fokusere på de områdene hvor en liten innsats vil gjøre størst nytte først.

Men det er ikke slik at jeg har dårlig råd. Brente nylig av mangfoldige tusen på rutefly, firestjernes hotell, dyre middager/lunsjer etc i høstferien bare for noen stakkars dager uten at det blir havregraut av den grunn. Slik som de fleste nordmenn kan gjøre nå om dagen. Men akkurat de investeringene jeg har gjort som er mer prepperaktige, har jeg vanskeligere for å forsvare i forhold til kona. Hun er ikke like inne i dette som jeg, men hun kommer litt etter forhåpentligvis. Så for husfredens skyld må jeg begrense det som er tydelig prepper-rettet. Det er jo for så vidt en viktig prepp å ta vare på forholdet også! ;)

Hårek: Jegerprøven MÅ jeg ikke ha fordi jeg var jeger for mange år siden. Har betalt jegeravgiften i år og skaffet meg våpenskap. Dermed er det bare å sette i gang. Men jeg er ikke naiv. For egen del må jeg både lese meg opp og trene - masse - før jeg er fit for jakt igjen. Kan godt hende at jeg melder meg på kurs likevel. Dessuten var det den gangen for flere tiår siden kystmiljø, og det var ikke rare greiene heller. nå er det innlandet som er mest aktuelt. Har så vidt fått skutt noen serier med storviltbørse i sommerferien, men har ikke kommet i gang her hjemme ennå. Er enig med Frøyatro i at jakt ikke er det beste å satse på. Det har det vært skrevet litt om her inne og jeg kjøper de argumentene. Men har altså skaffet meg våpenskap...

Matlager er jeg så vidt i gang med. Kamuflerer det med å være økonomisk, kjøpe på tilbud. Og det er jo vinn-vinn på mange måter faktisk. Har scoret noen ganger når kona har sagt hun må på butikken en tur for å skaffe et eller annet og jeg kan si: Neida, det har vi i matboden og så bare gå og hente. :D

Kjøkkenhage har det vært dårlig med. Men alle bærbuskene og epletrærne har blitt høstet i år og ingen ting har gått til spille. Får vel spa opp noen bed til våren.

Det med lys må jeg se på. Både elektrisk og kanskje en petromax eller to.

Fortsett gjerne å komme med råd og fortell hvordan dere har prioritert.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 07:13 
Avlogget

Selv prioriterer jeg :
1) Lys / Varme - Batterier, ved, stearinlys, oljelaper osv.
2) Vann / Mat - Filtrerings-muligheter, lager, frø, jakt/fiske
3) Sikkerhet - Oversikt, en plan, våpen, allierte
4) Bush-craft - alt fra A-Å uten noe særlig av resurser på flukt i skog og fjell
5) Energi - 12V batteribank med sol og vind kraft, ikke noe stort, men nok til å lade opp AA/A- batteriene og litt småelektronisk.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 11:55 
Avlogget

enig med kjellz der. I går kjøpte jeg meg en buesag på jula til 39kr gleder meg til og prøve den

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 12:11 
Avlogget

Vil tilføye at kunskap IKKE koster noen verdens ting, og ikke veier det noe heller :)
Så vil anbefale at det som teoretisk kan bygges selv (som feks med energi) blir bygget av deg selv. På den måten
har du kunnskapen om produktet du trenger for å fikse eller bygge ny om den skulle feile eller bli helt ødelagt. Også er det billigere..
Når dritten treffer, er det folk med kunskap og erfaring som vil ha størst sjanse. Å ialefall om du har preppet litt itillegg :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2013, 11:36 
Avlogget

Selv om jeg har som uttalt mål å være forberedt på alt fra arbeidsledighet til atomkrig, så er de større katastrofene mer hobbypreget. Så for meg blir listen slik:
Gjeldsnedbetaling, samt tre måneders lønn på en sparekonto. Nytt mål er også å ha et par tusen lapper i kontanter liggende (fra tjuekroninger til tohundre lapper, ikke tusen lapper) samt alltid ha noen kontanter i lommeboka.
Selvforsyning av det meste, frukt, bær, grønnsaker, egg og kjøtt fra fjærkre/kanin er førstepri. Jeg håper å utvide med honning i fremtiden. Oppsamling av regnvann har også prioritet, mest for hagen/dyrene. Ved er jeg selvforsynt med, samme med materialer til skaft o.l.
Matlager: Jeg vil ha minimum tre måneders mat på lager, alt fra tørrvarer til frysevarer. Her tenker jeg også næring og variasjon, hundre kilo hvit ris blir både kjedelig og dødelig om det er alt du skal spise...
Kunnskap er viktig også for meg. Jakt fokuserer jeg ikke så mye på, men fiske og ville spiselige planter er viktig for meg. Men også og reparere, bygge, utbedre og annet i denne kategorien er viktig. Og springe rundt i fjellheimen sulten og sliten og tenne opp bål med ildstål er derimot nærmest ikkeprioritet til meg, jeg holder meg til stormfyrstikker og stormlighter når jeg er på tur.

Jeg mener også at det er viktig og tenke på at det har vært mange dommedagsprofeter, men få dommedager.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 15:29 
Avlogget

For meg så er det viktig å trene for å holde meg i form og unngå skader ved eventuelle kriser. Samt at man har fysikken til å overleve, det er jo ikke akkurat noen hemlighet at fysisk aktivitet blir det lite av om man ikke trener slik samfunnet er blitt. Deretter kommer å øke kunnskapen om hvordan de overlevde før i tiden og hvilke metoder de brukte når de lagde ting. Den tredje er å nedbetale ned gjeld så fort man klarer. Jeg ser for med en ny økonomisk krise lik den store depresjonen, og jeg tror den smeller innen 10år. Tren 3ganger i uka med styrke + noen turer i uka med sekk på ryggen i skog og mark. Da får man en sterk rygg som tåler en trøkk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: