Frøken skrev:
Men spørsmålet er vel heller; hva er vil du preppe for? Hva er du redd for; og hvilke forhåndsregler vil gi deg sjelero?
Føler at akkurat den formuleringen traff spikeren på hodet! Det er lett å prøve å gape over alt for mye på en gang. Mye kan skje, men alt er ikke like sannsynlig. Og alt har ikke like store konsekvenser. Da gjelder det å fokusere på de områdene hvor en liten innsats vil gjøre størst nytte først.
Men det er ikke slik at jeg har dårlig råd. Brente nylig av mangfoldige tusen på rutefly, firestjernes hotell, dyre middager/lunsjer etc i høstferien bare for noen stakkars dager uten at det blir havregraut av den grunn. Slik som de fleste nordmenn kan gjøre nå om dagen. Men akkurat de investeringene jeg har gjort som er mer prepperaktige, har jeg vanskeligere for å forsvare i forhold til kona. Hun er ikke like inne i dette som jeg, men hun kommer litt etter forhåpentligvis. Så for husfredens skyld må jeg begrense det som er tydelig prepper-rettet. Det er jo for så vidt en viktig prepp å ta vare på forholdet også!
Hårek: Jegerprøven MÅ jeg ikke ha fordi jeg var jeger for mange år siden. Har betalt jegeravgiften i år og skaffet meg våpenskap. Dermed er det bare å sette i gang. Men jeg er ikke naiv. For egen del må jeg både lese meg opp og trene - masse - før jeg er fit for jakt igjen. Kan godt hende at jeg melder meg på kurs likevel. Dessuten var det den gangen for flere tiår siden kystmiljø, og det var ikke rare greiene heller. nå er det innlandet som er mest aktuelt. Har så vidt fått skutt noen serier med storviltbørse i sommerferien, men har ikke kommet i gang her hjemme ennå. Er enig med Frøyatro i at jakt ikke er det beste å satse på. Det har det vært skrevet litt om her inne og jeg kjøper de argumentene. Men har altså skaffet meg våpenskap...
Matlager er jeg så vidt i gang med. Kamuflerer det med å være økonomisk, kjøpe på tilbud. Og det er jo vinn-vinn på mange måter faktisk. Har scoret noen ganger når kona har sagt hun må på butikken en tur for å skaffe et eller annet og jeg kan si: Neida, det har vi i matboden og så bare gå og hente.
Kjøkkenhage har det vært dårlig med. Men alle bærbuskene og epletrærne har blitt høstet i år og ingen ting har gått til spille. Får vel spa opp noen bed til våren.
Det med lys må jeg se på. Både elektrisk og kanskje en petromax eller to.
Fortsett gjerne å komme med råd og fortell hvordan dere har prioritert.