Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 00:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Overlevelse utstyr
InnleggSkrevet: 20 Mar 2013, 06:51 
Avlogget

Er det noen her som eie skuddsikker vest og/eller gass maske? Hva sier loven om dette? Er det lovlig ?

Only the prepared ones survive

Topp

Innleggets emne: Re: Overlevelse utstyr
InnleggSkrevet: 20 Mar 2013, 08:41 
Avlogget

...

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:47, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2013, 07:48 
Avlogget

Jeg har en Level 3A og en Level 2 vest

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2013, 13:45 
Avlogget
Brukerens avatar

bare av ren nysjgjerrighet...hva skal dere med vestene? om det er i embeds medfør kan jeg forstå det, men om ikke; i hvilket scenario ser dere for dere at dere får bruk for det?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2013, 15:03 
Avlogget

Enig med draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2013, 21:47 
Avlogget

Det var vel ikke spørsmål om hvem som i preppe-henseende hadde kjøpt vester slik jeg forstod det, Men om hvem som hadde slike i eie??

Men gerelle behov for skuddsikker vest oppstår helst i situasjoner der noen ikke er overbegeistret over ditt nærvær.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 09:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jøss, lever du så farlig til vanlig? eller ser du for deg at STHF innebærer WROL? (oh, yes...abbreviations are sexy...AAS, i mean)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 13:51 
Avlogget

Vel, alle mine tidligere kolleger bærer vest til dagen og det kommer de nok til
a gjøre i all fremtid i de jobbene.
Og ikke bland meg opp i dine "dommedags-fantasier"

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 16:55 
Avlogget

Kan vel komme de dager at vi får oppleve kraftige opprør i div. samfunnsgrupper, og da ser jeg det nsten (dessverre) som en nødvendighet å ha slikt utstyr på lager.
Bare så synd at det koster såpass som det gjør.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 19:47 
Avlogget

Selv eier jeg ikke vest, eller utstyr for å motstå radioaktivt materiale, men det kommer av at jeg sålangt har valgt å prioritere andre innkjøp.

Jeg verken tror eller forventer at jeg skal komme i situasjoner hvor jeg kan bli påkjørt (knock on wood..), men jeg benytter refleks alikevel. En god grunn til det er at jeg daglig benytter kollektivtransport. Det å ha en refleks da er en god forsikring om at bussen stopper på den holdeplassen jeg står. Når det gjelder å unngå det å bli påkjørt, så satser jeg mer på min oppmerksomhet i situasjonen, enn jeg gjør på refleksen. Dette fordi jeg forsøker å være oppmerksom på trafikkbildet hele tiden og således vil kunne klare å kaste meg vekk før jeg blir truffet av en bil. Dersom jeg blir påkjørt, så er det enten fordi det er øyeblikkets tilfeldigheter (mobilen ringer, jeg snubbler og en nesten lydløs bil kommer fort langt ute på siden) eller så vil jeg tro at det er av en sjafør som i øyeblikket mister kontroll (slag, rus el). Siden refleks er billig og lett å bære, så kalkulerer jeg med at det er like lett å bære det som å la vær.

Siden jeg reiser mye med kollektivtrafikk, så oppholder jeg meg ofte i byen og bynære strøk. Takker Gud og min egen dømmekraft at jeg bor et sted hvor det hersker en Hakkebakke idyll. her er det ingen drive by shooting eller dagelig voldskrimminalitet. Siden erfaringer sålangt tyder på at jeg ikke tiltrekker meg unødvendig bråk (lenger :oops: ), så er jeg ganske sikker på at med mindre noen "hører stemmer" som sier at jeg må tas av dage, så trenger jeg ikke noe spesiell beskyttelse. Alikevel er det ikke bare fred og fordragelighet i Hakkebakkeskogen. Selvsagt har vi vår dose av både ran og voldskriminalitet. Volden er både blind, nærsynt og langsynt. De siste årene har det vist seg at den også desverre kan være seksualisert.

Voldtekt (også gjeng) og seksuell trakasering har forekommet flere ganger de siste åra. Når jeg venter på min buss seint på kvelden, så nærer jeg ingen frykt for at slikt skal skje meg, til det har jeg feil kjønn, er for stygg og trolig alt for gammel. Derimot så har jeg en sterkt utpreget rettferdighetssans og desverre et selvbilde som skriver sjekker kroppen min ikke klarer å utbetale. Derfor vil jeg trolig ikke nøle med å gripe inn om jeg blir vitne til en slik situasjon. Det er andre i byen som har gjort dette før meg, med et besøk på sykehuset som resultat. Jeg hyller de som har vist såpass handlekraft!

Siden min hyppigst frekventerte busstopp ligger 100m fra ungdommens faste møteplass her i byen, så regner jeg det slettes ikke umulig at jeg kan komme opp i en situasjon hvor jeg finner det nødvendig å gripe inn. Faren er da stor for at jeg også havner på sykehuset. Selv om jeg hadde hatt vest, så ville jeg ikke hatt den på, selv om det kunne hende at den trengs. Om jeg kom opp i en slik situasjon, så hadde jeg hatt på meg vest i etterkant.

Det finnes verken "Bloods" eller "Cribs" her i byen, organiserte gjenger er det langt i mellom. Derimot så finnes det kameratgjenger som backer hverandre opp for å forsvare eget pervertert syn på begrepet "ære" og fordi de sikkert finner det spennende og leke gangstere. Det har vært flere tilfeller av slik aktivitet, fra gjengslagsmål til regelrette oppsøkende hevnkonfrontasjoner (flere biler med bevæpnet ungdom som oppsøker skoler osv). Desverre så står jeg ofte å venter på bussen i det området disse ungdommene frekventerer.

Dersom jeg havner i en situasjon hvor det kan hende at jeg tråkker en av disse unge på tærene og forulemper deres "ære" (fx ved å bryte inn i en situasjon hvor det er vold eller seksuelle overgrep), så anser jeg det som minst like fornuftig å bære en vest den nærmeste tiden, som å bære refleks.

Jeg tror ikke jeg kommer opp i en slik situasjon og jeg tror ikke jeg vil trenge beskyttelsesutstyr hverken mot radioaktivitet, biologi eller kjemi. Alikevel kan det hende. Om økonomien tillater det, så kjøper jeg slikt beskyttelsesutstyr, selv om vi aldri har hatt radioaktive problemer (på meso nivå) her i Hakkebakkeskogen.

(for sikkerhets skyld, så nevner jeg også at alle som i dette innlegget anses som mulige utøvere av knivvold, ikke er annet enn mennesker. Innlegget har intet med nasjonalitet eller innvandringsdebatt å gjøre. En drittsekk er en drittsekk uansett farge eller nasjonalitet og jeg fremmer intet syn om noe annet.)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2013, 00:18 
Avlogget

Mener å huske at det var/er ulovelig med skuddsikker vest. Men det selges en del skuddsikre, eller muligens "skuddsikre" varer her og der ser jeg... så det er nå i hvert fall mulig og få tak i.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 5&periode=

Men hos denne karen fant de en skuddsikker vest, så du risikerer kanskje noen spørsmål.
http://www.dagbladet.no/2013/02/13/nyhe ... /25735376/

Jeg vet ikke. Var jeg deg ville jeg ha spurt advokat og politijurist først. Kan jo si noe om at du har et veddemål med en kompis etter en fuktig kveld på byen og vil vite hvem som har rett eller noe...

Gassmasker finner du her og der ser jeg, og det er det vel ingen restriksjoner på. Dog har jeg problemer med å finne filtre til gassmasken jeg kjøpte på forsvarsbrukt.no.

Hvorvidt det er behov for gassmaske og skuddsikker vest vet jeg ikke... Gassmasken min ble egentlig kjøpt for... andre grunner, men det er nå så sin sak. Når det kommer til vest... Jeg kunne tenkt meg å ha en skuddsikker vest selv. Men det tror jeg mest er samleren i meg, og ikke den praktiske siden.

Men hva slags behov folk føler for å dekke er jo opp til dem, men den som er interessert kan jo sjekke ut hva Southern prepper har og si om saken. Er man enig med ham, så kan det jo være greit og kjøpe inn slike saker da.
http://www.youtube.com/watch?v=yU8UIBuz0XE

Han snakker om vester også i en eller annen film, men den fant jeg ikke i farta.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2013, 19:14 
Avlogget

Det er ingen restriksjoner på å eie Skuddsikekr vest eller gassmaske.
Jeg olgte min level 3A når jeg sluttet å jobbe som dørvakt. (Først of fremst tiltenkt stikk våpen, men det var jo også en tid jeg sysn slikt var tøft å ha)

Den gang da, var skuddsikrt utstyr (kevlar) noe som faktisk går ut på dato. Derfor her ikke jeg sett hele det store poenget med å lagre slikt.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 11:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser ikke problemet med å eie slikt utstyr.
Prepping handler om å være forberedt på alt.
Problemet ligger i intensjonen ved å eie det, og hensikten i bruken.
Hvis man bare kjøper vernemaske kan det tyde på at man er redd for CS-gass, som per nå bare politiet og forsvaret har tilgang på, og bare brukes i demonstrasjoner og sivil ulydighet. Som survivalist bør man unngå slike situasjoner, og dermed egentlig ikke trenge slike masker.
Tenker man derimot til bruk mot radiologisk, biologisk eller kjemisk terror eller krigføring, er maskene mer legitime. MEN, det bør da kombineres med en skikkelig vernedrakt, for at masken i det hele tatt skal ha en effekt.

Når det kommer til skuddsikker vest kan det være relevant i et gedigent SHTF-scenario i en by, der det regelrett hadde blitt opprør, a la midt-østen. Men siden det er et lite sannsynlig scenario i Norge, ser jeg ikke helt grunnlaget for å bruke skuddsikker vest. Da er det en mye bedre beskyttelse å stikke til skogs/komme seg unna sivilisasjon.

PS:
Av egen erfaring vet jeg at hjelm og vest er tungt og varmt å gå med. Hvis man planlegger å flytte seg lange distanser med stor sekk, kan vesten være din verste fiende, m.t.p. tyngde og ikke minst overoppheting.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 12:51 
Avlogget

At "kun" forsvar og politi har CS er ønsketenkning.

... "en kompis" har greit med CS i skapet etter et befal som ikke ønsket å ha det i hus.

Jeg har maske, men ikke vest. I Norge er det mange våpeneiere (helt topp sier nå jeg) og mye våpen.
Jeg tror at hvis man først er så usannsynlig uheldig å bli skutt så blir det ikke med en 9mm,
det blir med en 3006 e.l ladet med helmantel. Det skal en del til for å stanse det, så jeg gidder ikke prøve.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 16:49 
Avlogget
Brukerens avatar

De mengdene du snakker om er ganske små, og det er enkelttilfeller. Var det jeg baserte kommentaren på. Det er ingen norm at naboen sitter med et knippe CS-granater.
CS-gass er forresten ikke et så veldig effektivt middel, og i alle fall ikke offensivt. Det funker som et ADW (area denial weapon), men det gjelder for begge parter. Om man vil komme seg vekk litt brennkvikt så funker det nok å poppe en CS-granat mellom deg og de som truer deg (gitt at vindretningen ikke er mot deg), men ved egen eller andres forskansning i bygg eller lignende er det ikke noe praktisk for oss som sivilister.

Er forresten enig med det om vest. Med tanke på de kalibrene som er i omløp i Norge (og fraværet av f.eks. pistoler) så vil en vanlig ballistisk vest være til liten nytte.
Det eneste jeg kunne sett for meg bortsett fra pistolammunisjon må være beskyttelse mot hagl.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: