Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 22:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Overlevelse utstyr
InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 19:49 
Avlogget

Flere i prepper gruppen som har invistert i skikkelige vester, men jeg har valgt å droppe det da jeg har mye annet jeg vil anskaffe først. Skulle man komme i en situasjon der man trenger en slik vest så tror jeg kanskje man må vurdere en del andre tiltak for å sikre seg.

Nevner noen av de jeg har tenkt på, sandsekker for skydd, folie på alle ruter i første etasje for å kjøpe litt tid, unngå nærkontakt hvis man er bekymret for håndvåpen eller kniv (på litt avstand så er det de færreste som skyter presist med håndvåpen).

Skal man bli nødt til å bevege seg til fots så vil jeg redusere vekten og bære andre viktige ting i stedet.

*med forbehold om skrivefeil og feil i logikken i teksten, helt susete i hodet etter en varm dag i sola*

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 20:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Stikksikre plagg kan faktisk være en nødvendighet i hverdagen, om man ferdes gatelangs på kvelds- og nattestider av en eller annen grunn.
Er enig i at mobilitet har førstepri.
Forresten er sandsekker veldig undervurdert! Det er lett å frakte med seg (tomme), tåler mye, lett å stable og med et dobbelt lag er man nesten garantert skuddsikkerhet med det meste av våpen!
Dessuten har sandsekker et fantastisk sivilt aspekt for en prepper. Hvis det skulle bli flom er sandsekker VELDIG lurt å ha. Min onkel kjøpte sandsekker på billigsalg fra Forsvaret før flommen i Glomma i 1995, og han fikk veldig godt bruk for det. :)
De funker dessuten greit til forsterkning av f.eks. en BOB (Bug out Bunker) for de som er interessert i det.

Vil til slutt si at sandsekker kanskje ikke er så nødvendig for oss nordiske preppere. For amerikanere som graver seg ned i bakgården i et nabolag stappfullt av trigger-happy mennesker tror jeg nok bunkere og sandsekker er mer relevant.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 20:59 
Avlogget

Prisen er så lav, mulighetene er så mange og trenger man å lage noen trygge vaktposter på en flanke eller to så greit å sitte på ett lite lager. Husk å kjøp UV bestandig sandsekker så slipper du å bekymre deg etter å ha lagret de ut i solen en sommer.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 22:28 
Avlogget

Enig med deg Strelok i det du skriver.
Jeg har og vært inne på tankene ang vest og hagl, det vil det jo være effektivt mot.
Setter likevel min lit enn så lenge til at jeg ikke blir skutt. :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 01:00 
Avlogget

En ting til dere som vurdere skudd/stikksikker vest. Det er forskjellige klassefiseringer på hvor mye de tåler. Finn ut hva dere ser for dere at dere trenger. Vesten er ett personlig vernetøy som IKKE skal kjøpes brukt eller lånes. Det er faktisk begrenset holdbarhet på de avhengig av bruken. Dra i butikk og ikke bestill på nett. Det skal tas minst 18 målepunkter for at den skal sitte skikkelig. Forutsetningen for at vesten skal virke maksimalt er at den sitter perfekt. Det er j----- ubehaglig å gå med en vest som endten har blitt for liten eller for stor. Varmt blir det uansett på sommern. Men på vintern er det en grei besjyttelse mot kulda. Har brukt vest i mange år selv, personlig foretekker jeg å jobbe uten. Mer bevegelses frihet uten. Så det er en vurdering dere må ta når det går en kyle varmt. Skal dere slåss i nærkamp eller skal dere forsvare dere på litg mer avstand. Om dere er helt vanlig folk så bruk vest, knivsikkre hansker og knivsikre boksershorts så slipper dere å bekymre dere om dere skal få en kniv i lysken. Om dere er trente i rellevant kampsport får dere vurdere om vesten er nødvendig. Men knivsikker boxer og hansker er alltid kjekt. Vester og annet verneutstyr er fullt lovlig. Men om dere blir stoppa av purken så får dere regne med noen spørsmål om dere kjører rundt med det i bilen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2013, 13:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Et godt tips er å teste ting som påstås å være stikk, kutt eller skuddsikre. Især de to første, for der kan det være mye ymse fra dårlige forhandlere.

Er litt likt jakker som påstås å være vannavstøtende og pustende, men viser seg etter fem minutter i regnet å være rene svampen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2013, 02:27 
Avlogget

Ingen av de knivsikre hanskene på markedet(for meg kjent) i dag er stikksikre. De er kutt sikre men ikke mot taggete knivblader. Da disse vil rive fra hverandre vevingen i kevelaret. Disse hanskene ser ut som vanlig skinnhandsker, men det er kevelarhanske inni der igjen. De jeg bruker koster ca700kr. Og det er de verdt, har reddet meg noen ganger mot folk som syntes at knuste flasker og glass er fint å bruke. Tester du om de virker får du stikke å kjøpe deg nye. Det er som med sykkelhjel etc har du gått på hue en gang så er hjelmen ferdig. Det er ingenting av dette verneutstyret som gjør deg udødelig om du forholder deg passiv. Men om du forsøker å avvæpne noen så får de neppe den kraften som trengs for å stikke igjennom kevelarbokseren. Er det noen som trenger en anbefalning av de hanskene som jeg har nevnt og hvilke merke det er så får dere bare spørre.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2013, 05:02 
Avlogget

Jeg skulle gjerne vite hva slags hansker det er du har, klaresegselv. For min del blir det vel fra meg selv som de må beskytte meg mot, da jeg har en tendens til å skjære meg opp på alt mulig rart i løpet av en dag. :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2013, 11:01 
Avlogget

Det finnes kniv og glass sikre hansker, stålhansker bruker jeg daglig.
Det samme gjelder stålforkle.

http://www.dick.no/index.cfm?id=573

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2013, 15:34 
Avlogget

Dette skal være det beste på markedet...

http://www.pinnaclearmor.com/body-armor/dragon-skin/

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 03:32 
Avlogget

Hatch heter de hanskene, de får du kjøpt i forskjellige butikker som army shop, spy shop og nordic defens for å nevne noen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: