Selv eier jeg ikke vest, eller utstyr for å motstå radioaktivt materiale, men det kommer av at jeg sålangt har valgt å prioritere andre innkjøp.
Jeg verken tror eller forventer at jeg skal komme i situasjoner hvor jeg kan bli påkjørt (knock on wood..), men jeg benytter refleks alikevel. En god grunn til det er at jeg daglig benytter kollektivtransport. Det å ha en refleks da er en god forsikring om at bussen stopper på den holdeplassen jeg står. Når det gjelder å unngå det å bli påkjørt, så satser jeg mer på min oppmerksomhet i situasjonen, enn jeg gjør på refleksen. Dette fordi jeg forsøker å være oppmerksom på trafikkbildet hele tiden og således vil kunne klare å kaste meg vekk før jeg blir truffet av en bil. Dersom jeg blir påkjørt, så er det enten fordi det er øyeblikkets tilfeldigheter (mobilen ringer, jeg snubbler og en nesten lydløs bil kommer fort langt ute på siden) eller så vil jeg tro at det er av en sjafør som i øyeblikket mister kontroll (slag, rus el). Siden refleks er billig og lett å bære, så kalkulerer jeg med at det er like lett å bære det som å la vær.
Siden jeg reiser mye med kollektivtrafikk, så oppholder jeg meg ofte i byen og bynære strøk. Takker Gud og min egen dømmekraft at jeg bor et sted hvor det hersker en Hakkebakke idyll. her er det ingen drive by shooting eller dagelig voldskrimminalitet. Siden erfaringer sålangt tyder på at jeg ikke tiltrekker meg unødvendig bråk (lenger

), så er jeg ganske sikker på at med mindre noen "hører stemmer" som sier at jeg må tas av dage, så trenger jeg ikke noe spesiell beskyttelse. Alikevel er det ikke bare fred og fordragelighet i Hakkebakkeskogen. Selvsagt har vi vår dose av både ran og voldskriminalitet. Volden er både blind, nærsynt og langsynt. De siste årene har det vist seg at den også desverre kan være seksualisert.
Voldtekt (også gjeng) og seksuell trakasering har forekommet flere ganger de siste åra. Når jeg venter på min buss seint på kvelden, så nærer jeg ingen frykt for at slikt skal skje meg, til det har jeg feil kjønn, er for stygg og trolig alt for gammel. Derimot så har jeg en sterkt utpreget rettferdighetssans og desverre et selvbilde som skriver sjekker kroppen min ikke klarer å utbetale. Derfor vil jeg trolig ikke nøle med å gripe inn om jeg blir vitne til en slik situasjon. Det er andre i byen som har gjort dette før meg, med et besøk på sykehuset som resultat. Jeg hyller de som har vist såpass handlekraft!
Siden min hyppigst frekventerte busstopp ligger 100m fra ungdommens faste møteplass her i byen, så regner jeg det slettes ikke umulig at jeg kan komme opp i en situasjon hvor jeg finner det nødvendig å gripe inn. Faren er da stor for at jeg også havner på sykehuset. Selv om jeg hadde hatt vest, så ville jeg ikke hatt den på, selv om det kunne hende at den trengs. Om jeg kom opp i en slik situasjon, så hadde jeg hatt på meg vest i etterkant.
Det finnes verken "Bloods" eller "Cribs" her i byen, organiserte gjenger er det langt i mellom. Derimot så finnes det kameratgjenger som backer hverandre opp for å forsvare eget pervertert syn på begrepet "ære" og fordi de sikkert finner det spennende og leke gangstere. Det har vært flere tilfeller av slik aktivitet, fra gjengslagsmål til regelrette oppsøkende hevnkonfrontasjoner (flere biler med bevæpnet ungdom som oppsøker skoler osv). Desverre så står jeg ofte å venter på bussen i det området disse ungdommene frekventerer.
Dersom jeg havner i en situasjon hvor det kan hende at jeg tråkker en av disse unge på tærene og forulemper deres "ære" (fx ved å bryte inn i en situasjon hvor det er vold eller seksuelle overgrep), så anser jeg det som minst like fornuftig å bære en vest den nærmeste tiden, som å bære refleks.
Jeg tror ikke jeg kommer opp i en slik situasjon og jeg tror ikke jeg vil trenge beskyttelsesutstyr hverken mot radioaktivitet, biologi eller kjemi. Alikevel kan det hende. Om økonomien tillater det, så kjøper jeg slikt beskyttelsesutstyr, selv om vi aldri har hatt radioaktive problemer (på meso nivå) her i Hakkebakkeskogen.
(for sikkerhets skyld, så nevner jeg også at alle som i dette innlegget anses som mulige utøvere av knivvold, ikke er annet enn mennesker. Innlegget har intet med nasjonalitet eller innvandringsdebatt å gjøre. En drittsekk er en drittsekk uansett farge eller nasjonalitet og jeg fremmer intet syn om noe annet.)