Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 14:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mitt Utstyr
InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 12:38 
Avlogget

Dette er det eg har av utstyr akkurat nå.

[*]Sovepose
[*]2mans telt
[*]Kart av norge
[*]Kikkert
[*]Multiverktøy
[*]Bear Grylls grunnleggende kit
[*]Bear Grylls kompakte faste blad
[*]Stor Ryggsekk
[*]Stormkjøkken

Meir utstyr kommer etterhvert som året går.

Dette trenger eg

[*]Bacalava
[*]Hansker
[*]fjellsko
[*]Øks til å kutte trær med
[*]Fiske utstyr
[*]Kompass
[*]vann filter
[*]Bear Grylls brann starter
[*]Små bøker om hva som er spiselig i naturen
[*]Varme sokker
[*]Tursko/støvler
[*]Gassmaske
[*]Skuddsikkervest

Dette trenger eg å hamstre.

[*]Tannbørste, tannkrem
[*]Batterier
[*]Toalettpapir
[*]Mat
[*]Fyrstikker

BLIR OPPDATERT ETTERHVERT.

Har du noen tips , kritikk eller noe som helst? Vennligst del.

Only the prepared ones survive

Sist endret av Daniel den 20 Mar 2013, 10:06, endret 12 ganger.

Topp

Innleggets emne: Re: Mitt Utstyr
InnleggSkrevet: 18 Mar 2013, 14:30 
Avlogget
Brukerens avatar

hvilken krise/katastrofe/eventualitet/STHF ser du for deg at utstyret er beregnet på? Hvilket scenario "bekjenner" du deg til?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014, 23:05 
Avlogget

Ville anbefale kart av nærområde.

Ville også anbefale et (eller to) våpen av noe slag. Hva/hvilke spiller egentlig ingen rolle så lenge du har trent med det under stress.

Vest (med harde plater) blir sinnsykt tungt over lengre avstander. Derfor gutta i de afganske fjellene lar de ligge igjen ved base camp. Gassmaske er veldig tungt å puste med så det er også noe å trene med.

Dette er ikke for å si noe negativt men hvis du planlegger til et SHTF-scenario så burde du trene masse med dette utstyret nå, ellers får du deg en kjip overraskelse ;)

Resten er veldig bra! Enkelt og greit! :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 01:33 
Avlogget
Brukerens avatar

skeptisk til mr. grylls, bare...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 11:27 
Avlogget

Har du testet utstyret?

Og da mener jeg ikke inviduelt i bakgården, men en god langhelg, helst i drittvær. Det er da du finner ut om ting fungerer, og ikke minst, hva som IKKE fungerer. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 18:21 
Avlogget

Grylls har veldig mye bra. Sikkler selv på den nyeste kniven hans, denne vil erstatte min ganske snart vertfall. Men personlig ville jeg droppet teltet. Det er tungt og tar mye plass. En lett presenning og folieteppe er mer en nok :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 18:35 
Avlogget

Jeg er veldig lei av at det ikke finnes noen ordentlig liste på nett som viser hva man trenger.

eks på når man tar kvelden

3 min uten luft
3 dager uten drikke
30 dager uten mat

et eller annet slik....

Det jeg holder på med for å klare å organisere hva jeg trenger, er å kjøre excelprogram, skrive inn hva jeg har og ha en plan på hva jeg trenger for å komme i mål.

Jeg har og fordelt det jeg trenger i følgende kategorier:

mat
drikke
energi/varme
Kommunikasjon
sikkerhet
Hygiene og førstehjelp

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 19:50 
Avlogget

Jeg har ikke særlig store forhåpninger til å klare meg helt alene på steinaldernivå, eller bare å skulle leve av skog og natur med det utstyret og den treningen jeg har i dag. Så jeg håper på at i verste fall så ender vi opp på en nivå rett før vi fikk strøm og vann i husene.

Når jeg planlegger preppingen min (har knapt begynt i praksis) så ser jeg for med 30 dagers mat for 3 personer. Og så ser jeg for meg mine besteforeldres sjåer/verksteder og tenker på hva de hadde. De var vant med å klare seg med lite, og å lage/reparere masse selv.

Hvis man ikke bor på gård og har gode fiskemuligheter, så tror jeg ikke det er realistisk å skulle være helt selvberget.
Men har man utstyr, verktøy, arbeidsvilje og kunnskap til å kunne reparere/lage litt ting, og også kunne være til hjelp for andre, så tror jeg at man kan komme langt.

Jeg tror at det er flere bønder som kommer til å trenge hjelp på gårdene hvis/når det blir tomt for diesel, hvis det skulle gå så galt.
Hvis det ikke blir så galt, så tror jeg vi fortsatt har et fungerende "samfunn" på plass. Kanskje ikke med overskudd til sydenferier og storbyturer flere ganger i året, men på et nivå hvor folk ikke sulter ihjel på gatene.

En ting som er et stort potensielt problem, er at mye av det vi har rundt oss i dag, IKKE ER REPARERBART! det er alt bruk og kast, eller så må man på spesial verksted.

Ta bare en moderne bil, kontra en fra -80 -90 tallet. Ryker motoren på en gammel bil, så trenger man ikke mye verktøy og kunnskap for faktisk å bytte motoren. (tar kanskje en uke, men det går). Men på en ny bil, ryker noe av elektronikkstyringen, så er det ikke sikkert det hjelper bare å bytte den delen, hvis man klarer å finne ut hva som er feil.

Når jeg sitter å leser på forumet, og det kommer opp tips og ideer til utstyr, så legger jeg det til på listene mine.
De er ikke i noe som helst prioritert rekkefølge, og er mer et utkast en et ferdig dokument. Men siden jeg har lett litt etter lignenede lister, så deler jeg mine her. Og jeg tenker at hvis jeg ikke vet hva eller hvordan jeg skal bruke noe. så skaffer jeg meg ikke det før jeg har/skal lære det.

Utstyr/verktøy:
Stearinlys
Oljelamper
Solcelle hagelys
Lampeolje
veker
Kokeapparat
Brennstoff til Kokeapparat
Ved
Lighter/fyrstikker
Lommelykt
Batterier
Batteri radio
CB Radio e.l.
Solcelle/vindmølle
medisiner (feber + antibiotika)
Jern/stål gryter ol.
Duct tape
Tau
Presenning/plugger/Tau
Sysaker
Felle øks
Brannslukkere, 1 pr rom
Utstyr for sylting
Sugepumpe (for brennstoff)
Arbeidshansker
Ståltråd
Snare (messing) tråd, Tykk (bever ol), tynn (hare, rype ol.)
Kaffe
Lim
Spiker, Bolter, Muttere, skruer
Trillebår
Bryne
Blad til buesaga
Stor kasserolle for vedovnen. Saftkjele med tappekran?
Termoskanner for oppbevaring av varmt vann
Boltesaks

Mat:
Parboiled ris
Tørrmat
Pasta
Hermetikk
Mel div. typer
Heirloom Seeds
Vann
Salt Grov og fin
Coconut oil (anti viral, anti bacterial, anti microbial, anti fungal, completely sterile)
Pemmican
Naturlig honning (Antibiotika)
Tørrmelk
Buljong
Edikk
Saftpulver
Kakao
Sjokoladepulver
Kokesjokolade
Husdyr
Sukker
Pepper
Cognac
Rapsolje - Metallkanner, fryse for oppbevaring

Hygiene:
Toalettpapir (har ikke lyst til å bruke mose...)
Tannbørster (greit å beholde tennene)
Tannkrem
førstehjelpsutstyr
Såpe
Våtservietter
Medisinsk sprit
Klorin

Når det kommer til medisiner, så tenker jeg på muligheten til å skaffe et "skipsapotek". mener å ha lest at for eks jordomseilere kan få litt spesielle medisiner (spesielt antibiotika)? Noen som vet noe om dette?

Tror det kommer til å ta lang tid på å få fylt lageret, men selv den lengste veien starter med det første skrittet (eller sparket i ræva) :o

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2014, 20:09 
Avlogget

[quote="moha"Når det kommer til medisiner, så tenker jeg på muligheten til å skaffe et "skipsapotek". mener å ha lest at for eks jordomseilere kan få litt spesielle medisiner (spesielt antibiotika)? Noen som vet noe om dette?[/quote]

Vil du ha skipsapotek må du stå på godfot med fastlegen din og du må virkelig vise at du har et reelt behov for greiene. Det er en grunn til at bare jordomseilere får dette. Det jeg tror du trenger i et slikt skipsapotek er medikamenter som:

- Antibiotika. Begrenset på grunn av misbruk, spesielt bredspektret som er det du trenger når laboratorieprøver er uaktuelt.
- Lokalbedøvelse for å kunne rense og sy sår
- Sterke smertestillende (noe med kodein i, som paralgin forte). Begrenset fordi dette er narkotika. Kodein metaboliserer til morfin i rolig tempo, noe som gjør at paralginforte kan tas uten tilsyn fra helsepersonell.
- Gode lager av eventuell allergimedisin og andre faste behov du har, inkludert prevensjon.

Husk at medisin bare er holdbart en viss tid, og at det bør lagres kaldt. For min del står dette her virkelig langt nede på lista, men jeg kommer nok ikke til å kaste overskuddet om noen skriver ut resept til meg...

http://legemiddelhandboka.no/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet