Jeg har ikke særlig store forhåpninger til å klare meg helt alene på steinaldernivå, eller bare å skulle leve av skog og natur med det utstyret og den treningen jeg har i dag. Så jeg håper på at i verste fall så ender vi opp på en nivå rett før vi fikk strøm og vann i husene.
Når jeg planlegger preppingen min (har knapt begynt i praksis) så ser jeg for med 30 dagers mat for 3 personer. Og så ser jeg for meg mine besteforeldres sjåer/verksteder og tenker på hva de hadde. De var vant med å klare seg med lite, og å lage/reparere masse selv.
Hvis man ikke bor på gård og har gode fiskemuligheter, så tror jeg ikke det er realistisk å skulle være helt selvberget.
Men har man utstyr, verktøy, arbeidsvilje og kunnskap til å kunne reparere/lage litt ting, og også kunne være til hjelp for andre, så tror jeg at man kan komme langt.
Jeg tror at det er flere bønder som kommer til å trenge hjelp på gårdene hvis/når det blir tomt for diesel, hvis det skulle gå så galt.
Hvis det ikke blir så galt, så tror jeg vi fortsatt har et fungerende "samfunn" på plass. Kanskje ikke med overskudd til sydenferier og storbyturer flere ganger i året, men på et nivå hvor folk ikke sulter ihjel på gatene.
En ting som er et stort potensielt problem, er at mye av det vi har rundt oss i dag, IKKE ER REPARERBART! det er alt bruk og kast, eller så må man på spesial verksted.
Ta bare en moderne bil, kontra en fra -80 -90 tallet. Ryker motoren på en gammel bil, så trenger man ikke mye verktøy og kunnskap for faktisk å bytte motoren. (tar kanskje en uke, men det går). Men på en ny bil, ryker noe av elektronikkstyringen, så er det ikke sikkert det hjelper bare å bytte den delen, hvis man klarer å finne ut hva som er feil.
Når jeg sitter å leser på forumet, og det kommer opp tips og ideer til utstyr, så legger jeg det til på listene mine.
De er ikke i noe som helst prioritert rekkefølge, og er mer et utkast en et ferdig dokument. Men siden jeg har lett litt etter lignenede lister, så deler jeg mine her. Og jeg tenker at hvis jeg ikke vet hva eller hvordan jeg skal bruke noe. så skaffer jeg meg ikke det før jeg har/skal lære det.
Utstyr/verktøy:
Stearinlys
Oljelamper
Solcelle hagelys
Lampeolje
veker
Kokeapparat
Brennstoff til Kokeapparat
Ved
Lighter/fyrstikker
Lommelykt
Batterier
Batteri radio
CB Radio e.l.
Solcelle/vindmølle
medisiner (feber + antibiotika)
Jern/stål gryter ol.
Duct tape
Tau
Presenning/plugger/Tau
Sysaker
Felle øks
Brannslukkere, 1 pr rom
Utstyr for sylting
Sugepumpe (for brennstoff)
Arbeidshansker
Ståltråd
Snare (messing) tråd, Tykk (bever ol), tynn (hare, rype ol.)
Kaffe
Lim
Spiker, Bolter, Muttere, skruer
Trillebår
Bryne
Blad til buesaga
Stor kasserolle for vedovnen. Saftkjele med tappekran?
Termoskanner for oppbevaring av varmt vann
Boltesaks
Mat:
Parboiled ris
Tørrmat
Pasta
Hermetikk
Mel div. typer
Heirloom Seeds
Vann
Salt Grov og fin
Coconut oil (anti viral, anti bacterial, anti microbial, anti fungal, completely sterile)
Pemmican
Naturlig honning (Antibiotika)
Tørrmelk
Buljong
Edikk
Saftpulver
Kakao
Sjokoladepulver
Kokesjokolade
Husdyr
Sukker
Pepper
Cognac
Rapsolje - Metallkanner, fryse for oppbevaring
Hygiene:
Toalettpapir (har ikke lyst til å bruke mose...)
Tannbørster (greit å beholde tennene)
Tannkrem
førstehjelpsutstyr
Såpe
Våtservietter
Medisinsk sprit
Klorin
Når det kommer til medisiner, så tenker jeg på muligheten til å skaffe et "skipsapotek". mener å ha lest at for eks jordomseilere kan få litt spesielle medisiner (spesielt antibiotika)? Noen som vet noe om dette?
Tror det kommer til å ta lang tid på å få fylt lageret, men selv den lengste veien starter med det første skrittet (eller sparket i ræva)