Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jan 2018, 16:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:12 
Avlogget

Draugjeger skrev:
tydeligvis ikke så lurt å handle der, siden de selger cold steel macheter/jernskrot til fullpris, eller hva?

XXL selger også CS produkter til fullpris. Er det da ikke lurt å handle Øyo eller Stormbergprodukter der..?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:15 
Avlogget

Kjøpte en billig kniv som knakk skaftet og bladet bare den lå i sekken !!!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:24 
Avlogget

Hva slags kniv? Kjekt å vite hva en ikke skal bruke penger på også. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 17:28 
Avlogget

Husker ikke helt men var ikke på xxl var bare billig vare

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 22:56 
Avlogget

Har en hel del mislykkede kjøp bak meg så jeg begrenser meg til det siste året.

Crispi Skarven fjellsko til et par tusenlapper jeg nappa med meg på XXL mens jeg var innom for å fylle opp jaktammo og leirdueammo til hagla før denne jaktsesongen. Best i test, terningkast 6, høyeste kvalitet og komfort og med fancytech supershell og alt det der.
Joda, ble våt på beina der også og trengte heller ikke vasse i myrer og fjelbekker for å få det til. Dessuten passa de foten min like dårlig (subjektivt mye dårligere) etter massevis av kilometer og gnagsår.

Sikkert greie sko for de med fot som passer i dem men for min del er de mest i veien. Nå luftes de bare sporadisk for kjappe turer ut i garasjen og sånt. Vurderer å parkere dem permanent på familiehytta som "utedass-sko".
Vel anvendte tusenlapper når billige gummistøvler i feil størrelse gjør samme jobben like bra. :P

Holder meg unna Crispi heretter siden vi er åpenbart er sterkt uenige om hvordan en fot i str. 43 skal være utformet.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 20:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Jeg, som alle mine venner, har kjøpt våres macheter i fra Walhalla i Trondheim. Personlig valgte jeg den "tunge" varianten.

Den butikken er grei på pyntegjenstander, men alt av bruksgjenstander de selger(solgte??? vet ikke om de er åpen lenger) suger balle.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 20:23 
Avlogget

Strelok skrev:
Frøyatro skrev:
Jeg, som alle mine venner, har kjøpt våres macheter i fra Walhalla i Trondheim. Personlig valgte jeg den "tunge" varianten.

Den butikken er grei på pyntegjenstander, men alt av bruksgjenstander de selger(solgte??? vet ikke om de er åpen lenger) suger balle.

Det spørs vel veldig hva slags bruksgjenstander du kjøper. Der, som andre steder, må du jo være obs på vilke merker du kjøper. Og butikken går så det griner i sine nye lokaler i fjordgata. Men det er mye dilldall der, men så selger de jo også hva folk etterspør. Og folk spør ikke etter kvalitetsmacheter tydeligvis. Ingen andre butikker som jeg har sett har i alle fall hatt større utvalg av machetetyper, både fra samme leverandør og fra andre leverandører.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 20:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Strelok skrev:
Frøyatro skrev:

Det spørs vel veldig hva slags bruksgjenstander du kjøper. Der, som andre steder, må du jo være obs på vilke merker du kjøper. Og butikken går så det griner i sine nye lokaler i fjordgata. Men det er mye dilldall der, men så selger de jo også hva folk etterspør. Og folk spør ikke etter kvalitetsmacheter tydeligvis. Ingen andre butikker som jeg har sett har i alle fall hatt større utvalg av machetetyper, både fra samme leverandør og fra andre leverandører.

Sant nok. Har hatt mine kjøp i den butikken, da jeg i tenårene handlet sverd og paintballutstyr der. ;)

Mitt mest mislykkede nettkjøp må nok være en elgitar for fem store lapper på finn.no, som viste seg å ha brist i halsen. Selgeren var sporløst forsvunnet fra adressen jeg henta den på, uka etter.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 21:45 
Avlogget

Vel, mitt første par fjellstøvler var kjøpt på Norsk Høyprisutstyr og av "pent" italiensk merke.
Ikke bare er italierne ganske smale over lesten, tydeligvis, og man lærer seg etter hvert å ignorere selgere som påstår at lær utvider seg over tid. Men de var stive som fy og jeg slet kontinuerlig med gnagsår.
Så gikk sålene opp i limingen foran på foten. Jeg fikk byttet dem i et nytt par, men de holdt like dårlig. Kombinasjonen limt såle og stiv såle var antagelig ikke noe sjakktrekk.
Og jeg har egentlig ikke noe problem med vridde ankler heller, så jeg sliter nå med et par Viking-støvler som jeg fikk på tilbud, og som spiser opp lissene. Neste gang kommer jeg antagelig til å gå for noe enda lettere.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 17:45 
Avlogget

Eg har gjennom mange år "for sikkerhets skyld" kjørt motorsaga på alkylatbensin fra felleskjøpet. Dobbel pris i forhold til vanlig oljeblanda bensin og nokså unødvendig har eg funne ut no etter å ha drista meg til å skifte til vanlig oljeblanda bensin. Og som sagkjedeolje har eg forskriftsmessig kjøpt dyr sagkjedeolje på felleskjøpet, sjøl om billig matolje kostar halvparten og er like bra. Eller iallfall bra nok. Med ein del bruk av motorsag over ein del år så blir det pengar av den differansen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 13:27 
Avlogget

Usitangi skrev:
Eg har gjennom mange år "for sikkerhets skyld" kjørt motorsaga på alkylatbensin fra felleskjøpet. Dobbel pris i forhold til vanlig oljeblanda bensin og nokså unødvendig har eg funne ut no etter å ha drista meg til å skifte til vanlig oljeblanda bensin. Og som sagkjedeolje har eg forskriftsmessig kjøpt dyr sagkjedeolje på felleskjøpet, sjøl om billig matolje kostar halvparten og er like bra. Eller iallfall bra nok. Med ein del bruk av motorsag over ein del år så blir det pengar av den differansen.

Kjører for tiden snøfreseren på alkylatbensinen til motortsag... Lukter litt rart, men ryker mindre en den pleier...

Årsaken til det er at den halvfulle kanna til snøfreseren plutselig ikke var halvfull lenger. Er en jerrykanne fra biltema som plutselig er blitt selvtømmende, den kjøper jeg ikke igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2018, 01:12 
Avlogget

Jeg har handlet en del "survival" utstyr på nettet og en av de mest misslykkede må vel være denne:
https://www.ebay.com/itm/Outdoor-Survival-Camping-Military-Waterproof-Metal-Match-Box-Striker-Lighter-WS/263425816637?hash=item3d5566f83d:g:BskAAOSw-U1aUjxs
Nå koster den ikke mange kronene men jeg har funnet ut at det enkleste er det beste: fyrstikker pluss lighter!

PS: Jeg har utallige "fire starters" som nano striker osv. Artig det, men i en krise ville jeg pakket fyrstikker og lighter i sekken

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2018, 11:12 
Avlogget

[quote="kroken"]
Jeg har utallige "fire starters" som nano striker osv. Artig det, men i en krise ville jeg pakket fyrstikker og lighter i sekken[/

Heh. Jeg har så langt bare ett tennstål, type billig Kina, fordi jeg nå en gang ville prøve det ut. Det beste man kan si om den er at jern er billigere enn mange andre metaller man nå pleier å ha i et slikt tennstål, og at det er så og si uslitelig. Det havnet i parafinbrenneren, da jeg pleier å varme den opp med rødsprit og man ikke trenger rare gnisten for å få fyr akkurat.

Har tenkt å prøve et tennstål av bedre kvalitet, i tillegg til flint, stål og slikt, men ser på det som leketøy ja. Den store fordelen er at det ikke brukes så fort opp, og det kan være greit å ha i reserve om alt annet går galt.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2018, 21:10 
Avlogget

Et billig kompass til 10kr på deal extreme fra kina som ikke viste hvilken vei nord var :D

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 10:30 
Avlogget

Netthandel ja :lol:

Kjøpte en sovepose på netthandelen for 3-4 år siden som skulle holde fint nedimot -30°C
Det første jeg reagerte på når den kom i posten var hvor utrolig tynn og lett den var. Valgte å teste den likevel, da var det høst og +10°C. Men tom da var sommerposen min varmerer og jeg frøs selv med ull og flis på meg..

Netthandelen ordnet dog opp i det. Jeg fikk pengene tilbake og fikk beholde posen. Så nå bruker kidsa den når di har overnattingsgjester hjemme. Ut i felten kommer aldrig den posen igjen :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support