Ja en egen "beredskapskanal"/frekvens ville vært flott om vi kunne hatt

Her er noen ting som er greit å merke seg for oss i Vestfold.
* Røde Kors har i kriser lytte vakt på sikringsradio kanal 8, og denne kanalen vil bli brukt som kommunikasjons kanal ved bortfall av vanlig kommunikasjons kanaler for befolkning og beredskaps organisasjonene. Dette har det blitt skrivd i en formell avtale mellom Fylkesmannen i Vestfold, Sikringsradioen og Røde Kors.
* CB radio kanalene opplever mye forstyrrelser fra "landvekkistan" dvs Polen, Spania og andre land, slik at jeg personlig har sluttet å bruke CB og tenker ikke på det som et backup alternativ lenger.
CB radioen rekker langt og er nok det alternativ som hadde vært best for våres del -hadde det ikke vært for at "landvekkistan" sender med så mye watt at de forstyrrer for mye annen trafikk!
*UHF -Mye bra, men kun til veldig Nærtrafikk dvs opp til 8 km ca, og da rekker det ikke langt, så sant vi ikke setter opp gateway eller repeatere, noe som krever mer strøm og infrastruktur -og ikke minst MYE penger.
*VHF rekker bra, selv med en enkel repeater, men det koster penger, ikke mye penger egentlig, ca 50 000 kr så har man strøm og repeater, men det koster litt i året for lisensen(frekvensene) og eventuelt leie av plassen der repeateren blir satt opp. Og det kan bli litt vanskelig å dekke større område da sikringsradioen allerede er meget godt etablert.
Min tanke er at man må finne sammen nå i fredstid, sette seg ned, se på kartet prøve seg frem vdr hvor man kan klare å få "dekning" med vanlig håndholdt VHF, så forsterke dette med en hus antenne, det koster ikke mer en ca 1500 kr. og for å øke rekkevidden enda lengre: repeater med batteri backup på en plass der "lokale" gruppen finner det fornuftig.
Jeg med mitt "anlegg" dekker hele område jeg ser på som nødvendig for meg og mine, ekspanderer jeg til en større gruppe så har vi muligheter til repeater.
Jeg har vanlig håndholdt VHF i bilen med bil antenne (denne kostet 350 kr) og den rekker hjem til min hus-antenne på taket men vanlig håndholdt VHF i stua - uten problemer over 30 km fra huset.
Utover dette så havner vi på radio amatør båndet, men her vil det bli gjort mye på vegne/oppdrag av beredskaps etatene, så der vil det bli mye opptatt ville jeg tro.
Så kommunikasjon mellom landsområdene i vårt lange land vil ikke være noe vi preppere vil klare etablere (mener jeg da), men det finne allerede løsninger for dette som andre har lagd, så jeg kan ikke se behovet for å lage kruttet på nytt, men vi bør se hva som gjøres av de lokale beredskapsansvarlige og lytte på de kanalen ved en krise. og kommunisere innad i egen gruppe på annet vis, for eksempel slik jeg har gjort med mitt utstyr.
Dette er selvfølgelig kun noe jeg mener og kanskje dere andre er uenige, men min klare holdning er: Vi kan ikke drive å fantasere oss bort i å lage kruttet på nytt, det koster for mye penger og tid!
Vi må tilpasse oss det som allerede eksisterer og vi må tenke lokalt. Det er ingen vits for meg å høre hva som skjer i Bergen i en SHTF situasjon, den informasjonen får jeg på annet vis, jeg må spare på mine resurser til å kartlegge hva som skjer lokalt i mitt område og agere ut fra det...