Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 15:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

torgrim skrev:
MacGyver skrev:
Det har fortiden gått med mye tid til mitt lille prepping-prosjekt. Holder på å rigge meg til med CB radio i bil,hjem og tilfots. planen er å kunne kommunisere med andre under et SHFT scenario. grunnen til at det ble CB radio er at det er lisensfritt, grei rekkevidde og prisgunstig.

Det hadde vert koselig om noen flere holder på med det samme, slikt at man kunne bygd opp et lite ''dommedags-nettverk''

legger ved en link til wikipedia sin CB radio artikkel og linken til Privatradio-Norge sitt forum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_Band_radio
http://privatradio.createforumhosting.com

( vil legge ut et par bilder av oppsettet mitt )

Hei gett, det hadde vært mega om du f.eks tok teten og la en førings plan der vi andre kan kaste oss med, s vi alle standariserer oss rundt en ting, komunikasjon etter en katastrofe er alfa/omega.

Vet du hva, nå skal jeg Jaggu meg få fingeren ut her å gjøre det. Kommer en egen tråd ang. dette ettervert.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 21:19 
Avlogget

Har CB i bilen som vi bruker når flere av oss drar på tur, men rekkevidden er begrenset. Å ha det hjemme ser jeg ingen nytte av, blir for liten rekkevidde. Men hvis vi må ut på veien mot ett eventuell BOL så er nytteverdien stor....

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis vi hadde klart å stable opp et lite nettverk der vi kan vidreformidle informasjon, der hver ''operatør'' fungerer som en forlengelse av rekkevidden. Det Burde karsje være en eget sub-forum her på NSF som går på Kommunikasjon ?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 22:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommunikasjon i krisetider er viktig. Jeg stemmer også for en egen tråd om dette. Det ligger mange innlegg omkring kommunikasjon spredd utover her... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2012, 10:35 
Avlogget

Enig i en egen tråd om kommunikasjon. Og da gjærne en som dekker mer en CB. Har selv en del erfaring med HF, VHF, UHF, satcom, og CB. Mye fint utstyr der ute som kan diskuteres.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 15:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Meget interessant! Jeg må nok melde meg på dette.
Kommunikasjonsmuligheter er av helt vitalt betydning i en krisesituasjon. Lytte på radio er en ting, kunne utveksle informasjon noe helt annet.
Det skulle vel ikke være så veldig dyrt med et nøkternt anlegg til å kommunisere med radioamatører?
Det skulle vel være viktig å kunne kommunisere på de bånd som er mest utbredt.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 22:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en liten oversikt over frekvenser klippet fra Scannernytt.

Det ville jo vært interesant og ha en frekvens på hvert bånd som var forbeholdt nødsamband... :roll:

Nødfrekvenser

*490 kHz Frekv for sending av navigasjons,og metrologiske varsler i GMDSS-nettverket.

*518 kHz Samme som 490kHz. men for NAVTEX i og utenfor GMDSS.

*2174.5 kHz Internasjonal nødfrekv for GMDSS.

*2182 kHz Internasjonal nød og kallefrekv,USB for skip,fly og redningsflåter.

*2187.5 kHz Internasjonal nødfrekv for DSC (Digital Selective calling) i GMDSS.

*3023 kHz Frekv Search and Rescue (SAR) Night.

*3053 kHz Frekv RCC Karup L18 (Danmark) usb.

*3121 kHz Frekv Glyksburg rescue usb.

*3326 kHz Frekv RCC Karup L18 (Danmark) usb.

*3470 kHz Frekv Stavanger rescue center.

*3991 kHz Frekv RCC Karup F18 (Danmark) usb.

*4177.5 kHz Internasjonal nødfrekv,GMDSS.

*4207.5 kHz Internasjonal nødfrekv for DSC i GMDSS.

*4209.5 kHz Som 518Khz.

*4210 kHz Internasjonal frekv for sending av MSI i GMDSS.

*4577 kHz Frekv RCC Karup V26 (Danmark) usb.

*5589 kHz Frekv Seafield rescue (Sverige) usb.

*5680 kHz Frekv Search and Rescue (SAR) day.

*6268 kHz Internasjonal nødfrekv,GMDSS.

*6312 kHz Intrnasjonal nødfrekv for DSC i GMDSS.

*6314 kHz Som 4210kHz.

*6651 kHz Frekv RCC Karup K19 (Danmark) usb.

*8364 kHz Frekv for kommunikasjon mellom redningsflåter og SAR-enheter og for SAR, etter bemannet romsonde.

*8376.5 kHz Internasjonal nødfrekv. GMDSS.

*8414.5 kHz Internasjonal nødfrekv for DSC i GMDSS.

*8416.5 kHz Internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*8985 kHz Frekv Seafield Rescue (Sverige) usb.

*10003 kHz SAR etter bemannet romsonde.

*12520 kHz Internasjonal nødfrekv,GMDSS.

*12577 kHz Internasjonal nødfrekv for DSC i GMDSS.

*12579 kHz Internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*14993 kHz SAR etter bemannet romsonde.

*16695 kHz Internasjonal nødfrekv,GMDSS.

*16804.5 kHz Internasjonal nødfrekv for DSC i GMDSS.

*16806.5 kHz Internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*19680.5 kHz Internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*19993 kHz SAR etter bemannet romsonde.

*22376 kHz internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*26100.5 kHz Internasjonal nødfrekv for MSI i GMDSS.

*121.500 MHz Aeronautisk nød,COSPAS - SARSAT (nødpeilesender),SAR etter bemannet romsonde.

*122.500 MHz Nødfrekvenser Fly (Sivilt) Internasjonal nødfrekv (am).

*123.100 MHZ Aeronautisk nød,reserve.

*123.400 MHz Nødfrekvenser Fly (Sivilt) nødfrekv (am).

*128.300 MHz Nødfrekvenser Fly (Sivilt) nødfrekv (am).

*145.800 MHz Nødfrekvenser Amatør radio diverse nød repeatere.

*156.300 MHz Skip til fly kommunikasjon i forbindelse med SAR og andre

sikkerhetsrelaterte,ting (maritim kanal 6).

*156.800 MHz Nødfrekvenser Maritim Radio nødfrekv kanal 16 (også kalle frekvens).

*156.525 MHz Nød,kalle og sikkerhetsfrekv DSC i innlandet og COSPAS - SARSAT.

*156.650 MHz Skip til skip kommunikasjon (navigasjonssikkerhet,maritim kanal 13).

*156.800 MHz Internasjonal nød kalle og sikkerhetsfrekv (maritim kanal 16).

*243.000 MHz Frekvens for redningsflåter/overlevelsesutstyr,samt COSPAS - SARSAT.

*282.800 MHz Nødfrekvenser Fly (Millitær) Nato nødfrekv.

*406.0-406.1 MHz Frekvensbånd for lav effekts nød-satelittkommunikasjon COSPAS - SARSAT.

*1530-1544 MHZ Frekvensbånd for nød. haster og sikkerhetstrafikk,GMDSS.

*1544-1545 MHz Frekvensbånd for nød og sikkerhetstrafikk.

*1626.5-1645.5 MHZ Som 1530-1544 MHz.

*1645.5-1646.5 MHz Som 1544.1545 MHz.

Følgende frekvenser brukes av Hovedredningssentralene i

norge i samarbeid med Direktoratet for sivilt beredskap (DSB)

og Norsk radio ræle liga sambandstjenesten.

5.410 mhz usb modulasjon.

5.420 mhz usb modulasjon.

kallesignalene til Hovedredningsentralene (HRS) er følgnede:

LA1HRS HRS Sør-Norge.

LA2HRS HRS Nord-Norge.

Tester på sambandet blir utført på søndager.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 23:03 
Avlogget

Dette skulle være en grei sak for survilasiter/preppere eller?

http://www.thereadystore.com/ultimate-d ... flashlight

(forresten en grei pris på denne også)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 23:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Den sender på 462-467 mhz. Dette blir da meget kort samband. 2-6 km hvis du er heldig. Disse frekvensene er forøvrig ikke tillatt i Norge... :geek: :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013, 12:30 
Avlogget

Hei Godtfolk.

Beklager om innlegget er i feil tråd.

Jeg forsøker å få på plass kommunikasjon for meg og mine som primært skal benyttes hvis en av oss er ute for å hente vann, ved, mat eller drive med rekognosering.

Jeg kan alt for lite om emnet, men her er det jeg tenker på å kjøpe:

http://dx.com/p/baofeng-1-5-lcd-5w-136-174mhz-400-470mhz-dual-band-walkie-talkie-w-1-led-flashlight-black-129389

Utifra hva jeg kan lese på internett, så måles styrken til 4-5w av forskjellige som har kjøpt radioen (styrken avhenger av frekvensen som er ibruk) . Kvalitet på høyttaler og mikrofon samt batterilevetid skal også være bra rapporteres det.

Siden det meste rundt det tekniske ang radioer er fullstendig gresk for meg, har jeg noen spørsmål jeg hadde håpt noen her inne som er litt mindre radioanalfabet enn meg kan svare på: (Jeg tar ikke hensyn til hvilke frekvenser som er lovlige, for i en SHTF-situasjon vil jeg tro folk er mer opptatt av å overleve enn å forsøke å finne en radiodust som sender noen få meldinger på en og annen ulovlig frekvens)

1.
Hvis jeg kjøper 2 slike radioer, hvor lang rekkevidde kan jeg forvente? I tillegg har jeg skjønt at forskjellige frekvenser kan gi forskjellige rekkevidder, så hvilke frekvenser på radioen er å foretrekke for lengst mulig kommunikasjon? Jeg innser at topografien og alt av hindringer påvirker avstanden, men noen ca avstander hadde vært til stor hjelp.

2.
Denne antennen passer til radioen og kan bli over 1 meter lang. Vil en slik antenne forbedre rekkevidden mye?
http://dx.com/p/rh-660s-10w-telescoping-vhf-uhf-sma-k-high-gain-antenna-for-walkie-talkies-black-169215

3.
Det er snakk om repeaterfunksjon på radioen. Vil det si at jeg kan kjøpe en tredje radio, legge den på et høyt sted mellom meg og familien hvis jeg skal avgårde et lite stykke, for på den måten kunne utvide rekkevidden? (Evt ha stor antenne på den og feste den høyt oppe i et tre el. l).

4.
Om den ikke har repeaterfunksjon, så vurderer jeg å kjøpe en slik en som jeg kobler til radioen jeg vil bruke som repeater:
http://www.ebay.com/itm/370616486856?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649
Finnes det andre løsninger for å øke rekkevidden?

Alle tips og synspunkter mottas med stor takk!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013, 13:17 
Avlogget

Mr Prepper skrev:
1. Hvis jeg kjøper 2 slike radioer, hvor lang rekkevidde kan jeg forvente? I tillegg har jeg skjønt at forskjellige frekvenser kan gi forskjellige rekkevidder, så hvilke frekvenser på radioen er å foretrekke for lengst mulig kommunikasjon? Jeg innser at topografien og alt av hindringer påvirker avstanden, men noen ca avstander hadde vært til stor hjelp.

Frekvensvalg er ikke min greie, men rekkevidden er 5-10km.
http://dx.com/p/baofeng-1-5-lcd-5w-136- ... ack-129389

Mr Prepper skrev:
2. Denne antennen passer til radioen og kan bli over 1 meter lang. Vil en slik antenne forbedre rekkevidden mye?
http://dx.com/p/rh-660s-10w-telescoping-vhf-uhf-sma-k-high-gain-antenna-for-walkie-talkies-black-169215

Det står at antennen har 3 - 5 dBi forsterkning. Hvis man sammelikner det med "ordinær" lyd vil de si 1 - drøye 1.5 ggr forsterkning

Mr Prepper skrev:
3. Det er snakk om repeaterfunksjon på radioen. Vil det si at jeg kan kjøpe en tredje radio, legge den på et høyt sted mellom meg og familien hvis jeg skal avgårde et lite stykke, for på den måten kunne utvide rekkevidden? (Evt ha stor antenne på den og feste den høyt oppe i et tre el. l).

Usikker på den, men du kan være inne på noe der.

Mr Prepper skrev:
4. Om den ikke har repeaterfunksjon, så vurderer jeg å kjøpe en slik en som jeg kobler til radioen jeg vil bruke som repeater:
http://www.ebay.com/itm/370616486856?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649
Finnes det andre løsninger for å øke rekkevidden?

Du kan jo kjøpe en forstrker som vil være ulovlig slik jeg forstår det, men det gjelder vel omentrentlige samme regler der som i andre tillfeller.
Lovlig å kjøpe, men ulovlig å bruke.
http://chinamachinery.en.alibaba.com/pr ... UV50W.html

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 22:59 
Avlogget

Sånn som jeg har forstått det er den radioen ulovlig å bruke uten amatørradiolisesns, og da kun på amatørfrekvenser. Når det er sagt så ligger PMR 446 (frekvensene de små billige settene bruker) innenfor området denne dekker, og bruker du den kun på de tror jeg det skal mye til å bli tatt. Marin VHF er også innenfor, så har du lisens på det er det også mulig å bruke, men fortsatt ulovlig.

Når det er sagt så har jeg en slik selv, kjøpt inn for bruk som skanner. Min erfaring er at de fungerer greit som det, treg skannehastighet i forhold til en ekte skanner, men mye billigere. Programmering kan være et helvette, kjøp USB-kabel! Hvis du programmerer som skanner, pass på at feltet for sendefrekvens er blankt så slipper du å kalle opp politi eller lignende ved uhell. Disse kan også kjøpes fra 409shop (i Hongkong, gratis frakt men tar lang tid) og radiosalg.com (norsk side med ditto returrett osv.).

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 07:46 
Avlogget

Som radioamatør så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å ta en eksamen slik at dere kan bruke frekvenser som rekker langt og gir dere flekisbiliteten med å kunne sende lokalt eller langt unna. Jeg kunne sikkert anbefalt rimelige utstyr som dekker alle behov, utfordringen vil ligge i at de vil være komplekse å bruke hvis man ikke veit hva det er snakk om.

Ta kontakt med nærmeste klubb (se http://www.nrrl.no) eller les pensum selv. Gratis eksamen på Letohallen 6. april i regi av Post og Tele under den nasjonale Hammeetingen. Da kan dere titte på brukt utstyr etter eksamen.

Hvis dere ikke ønsker å prøve dere på eksamen så kjøp dere en skikkelig mottaker f.eks sånn eldre grundig worldradio? med alle bånd, inkludert en del amatørradio frekvenser. Den er enklere å bruke enn senderne og kan gi vital informasjon inn.

CB, funker sikkert i visse sammenhenger, UHF/VHF er fint om man skal snakke med noen i nabolaget.

Men som radio amatør så kjører du HF verden rundt, UHF/VHF via både lokale repeartere (som kan dekke flere fylker) eller via satelitt så man med håndsett kan prate i mellom kontinenter. Kunnskapen er jo forskjellen i mye her og lovligheten av bruken av utstyret. Noen vil sikkert argumentere med at man gjør som man må i krise og ja jeg ser den. Ulempen er at man ikke vil vite hva man skal gjøre for å få det til å fungere. (og hvis du har denne kunnskapen så kan du jo stort sett ta eksamen for da kan du jo pensum alt ;-))

Nei, bli radioamatør..! Jeg kan bistå med svar for de som ønsker å prøve seg mot en eksamen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 08:25 
Avlogget

Disse ser ut til å bruke CB, lurer på om jeg skal lytte litt på sambandet dems om natten.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7130782.ece

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 08:34 
Avlogget

Ja, står på kanal 8 ser det ut som ;) (27.055, fm) Den radioen de har der, er vel egentlig en 10m radio, kapabel til 20-40W på fm, men de kan stilles om til 11m... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support