Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 20:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: CB-Radio blandt preppers
InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 08:57 
Pålogget

gray skrev:
Som radioamatør så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å ta en eksamen slik at dere kan bruke frekvenser som rekker langt og gir dere flekisbiliteten med å kunne sende lokalt eller langt unna. Jeg kunne sikkert anbefalt rimelige utstyr som dekker alle behov, utfordringen vil ligge i at de vil være komplekse å bruke hvis man ikke veit hva det er snakk om.

Ta kontakt med nærmeste klubb (se http://www.nrrl.no) eller les pensum selv. Gratis eksamen på Letohallen 6. april i regi av Post og Tele under den nasjonale Hammeetingen. Da kan dere titte på brukt utstyr etter eksamen.

Hvis dere ikke ønsker å prøve dere på eksamen så kjøp dere en skikkelig mottaker f.eks sånn eldre grundig worldradio? med alle bånd, inkludert en del amatørradio frekvenser. Den er enklere å bruke enn senderne og kan gi vital informasjon inn.

CB, funker sikkert i visse sammenhenger, UHF/VHF er fint om man skal snakke med noen i nabolaget.

Men som radio amatør så kjører du HF verden rundt, UHF/VHF via både lokale repeartere (som kan dekke flere fylker) eller via satelitt så man med håndsett kan prate i mellom kontinenter. Kunnskapen er jo forskjellen i mye her og lovligheten av bruken av utstyret. Noen vil sikkert argumentere med at man gjør som man må i krise og ja jeg ser den. Ulempen er at man ikke vil vite hva man skal gjøre for å få det til å fungere. (og hvis du har denne kunnskapen så kan du jo stort sett ta eksamen for da kan du jo pensum alt ;-))

Nei, bli radioamatør..! Jeg kan bistå med svar for de som ønsker å prøve seg mot en eksamen.

Jeg har jo elektronikk fra videregående; ville det være nok med å lære seg innholdet i 'Radioamatørenes ABC', og kan man gå opp som privatist et sted?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 09:25 
Avlogget

Cornelius skrev:
gray skrev:
Som radioamatør så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å ta en eksamen slik at dere kan bruke frekvenser som rekker langt og gir dere flekisbiliteten med å kunne sende lokalt eller langt unna. Jeg kunne sikkert anbefalt rimelige utstyr som dekker alle behov, utfordringen vil ligge i at de vil være komplekse å bruke hvis man ikke veit hva det er snakk om.

Ta kontakt med nærmeste klubb (se http://www.nrrl.no) eller les pensum selv. Gratis eksamen på Letohallen 6. april i regi av Post og Tele under den nasjonale Hammeetingen. Da kan dere titte på brukt utstyr etter eksamen.

Hvis dere ikke ønsker å prøve dere på eksamen så kjøp dere en skikkelig mottaker f.eks sånn eldre grundig worldradio? med alle bånd, inkludert en del amatørradio frekvenser. Den er enklere å bruke enn senderne og kan gi vital informasjon inn.

CB, funker sikkert i visse sammenhenger, UHF/VHF er fint om man skal snakke med noen i nabolaget.

Men som radio amatør så kjører du HF verden rundt, UHF/VHF via både lokale repeartere (som kan dekke flere fylker) eller via satelitt så man med håndsett kan prate i mellom kontinenter. Kunnskapen er jo forskjellen i mye her og lovligheten av bruken av utstyret. Noen vil sikkert argumentere med at man gjør som man må i krise og ja jeg ser den. Ulempen er at man ikke vil vite hva man skal gjøre for å få det til å fungere. (og hvis du har denne kunnskapen så kan du jo stort sett ta eksamen for da kan du jo pensum alt ;-))

Nei, bli radioamatør..! Jeg kan bistå med svar for de som ønsker å prøve seg mot en eksamen.

Jeg har jo elektronikk fra videregående; ville det være nok med å lære seg innholdet i 'Radioamatørenes ABC', og kan man gå opp som privatist et sted?

Ja, pensum er "radioamatørens abc" minus morse og radiorør. Eksamen er gratis, men tror det var 2000,- som en engangskostnad for callsign. (dvs du kan ta eksamen, men vente med å ta ut callsign). I tillegg ville jeg lest på dokumentet du finner på nrrl.no om operasjons etikk og loven for radio amatører. greit å hvite frekvens grenser. og nå ett lite triks. bruk "åpent lisenskurs" herfra som øvelse. http://radiokurs.kursbase.net/ og gå igjennom oppgavene, det er ingen offisiell eksamen, men jeg hadde alle unntatt ett spørsmål fra de prøve eksamene som er lagt ut der. det har vært snakk om å heve terskelen en del og fjerne "multiple choise", men tror ikke det er gjort enda.

eksamen kan man avikle hos en lokal godkjent sensor, hos PT i tønsberg eller oslo (etter avtale) eller på letohallen i eidsvoll under hammeetingen 2014 tidlig april.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 12:27 
Avlogget

gray skrev:
Disse ser ut til å bruke CB, lurer på om jeg skal lytte litt på sambandet dems om natten.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7130782.ece

Og der kom det survete tilsvaret fra Lensmannen.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7132224.ece

Han kan jo kanskje ikke si at de selv har dårlig oppklaringsprosent og at de ikke gidder å etterforske småting.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2014, 18:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen i Vestfold traktene som har rigget seg til med radio over klare for en test?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2014, 19:50 
Avlogget

Tja, jeg er jo stadig på kanal 3... D brukes jo som oppkallskanal, og på kveldene, særlig i helgene er d litt trafikk.
I Larviksområdet er d relativt ofte trafikk, og kommer du litt i høyden vil sikkert Herbert, Cola eller noen av de andre i Østfold/Akershus høre deg hvis du har litt antenne.
Fester du en dipol som en inverted-V i toppen av f.eks en fiskestang, eller oppe i ett tre har du også en praktisk feltantenne som går vesentlig lenger enn pisken på handapparatet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 23:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser at det på Finn.no annonseres nye CB-radioer helt ned til ca kr 350. Dette virker for billig til å være brukendes. Eller er det sant?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2015, 18:34 
Avlogget

Disse radioene er virkelig helt ok :) jeg sendte med slikt apparat fra Halden til Larvik. Så dette er helt greie apparater. Det som er viktig er faktisk antenna. Man kan kjøpe hele "start sett" til ca 1000 kr, og da følger alt du trenger får å komme I gang :) der følger med radio, antenne, kabel ca 10 m. og strømforsyning.
Disse radioene går på 13.8 v. Men fungerer greit med et 12 v bilbatteri som backup :)

Som sagt så er dette greie radioer og absolutt å anbefale å skaffe seg slike :)

Jeg har nå en I bilen og en hjemme. En hos min mor. Og flere venner av meg har skaffet seg slike også. Så vi begynner å bli en liten gjeng som kan rope på hverandre ved behov eller bare for gøy :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2015, 21:32 
Avlogget

Hei, jeg er helt ny her

Som de fleste er enige i er kommunikasjon utrolig viktig, spesielt under situasjoner når ting ikke går som det skal.

Uansett her er min mening om saken.
Er du i en båt velger du VHF det tror jeg de aller fleste er enige i.
Men når vi kommer på landjorden kommer ofte ordene HAM og CB eller også kjent som PR opp. For endel år tilbake var CB veldig populært i Norge, veldig mange hadde dette montert hjemme, I bilen osv. Så i flere år så det ut for at CB ville dø på grunn av mobiltelefonen. Det ble holdt oppe av trailersjåfører som brukte det til å holde seg informert om veien de kjørte på for ulykker og Politikontroller. Så begynte det Norske folk å reise rundt i Campingbiler og kjørte ofte sammen, som en kostnadsbesparelse i utlandet begynte de å finne CB som en god løsning.
I tillegg brukes CB radioer i offroadmiljøer for å rope opp hjelp, gi klarsignal osv. Så finnes det noen som har CB radio hjemme og synes det er moro å holde på med. For du trenger ikke noen eksamen eller løyve for å kjøpe og bruke CB radio. Den er også lovlig i hele EU når man er på tur.
Så oppsummert finnes det mange CB radioer i trafikken, det er billig utstyr, det kreves ingen eksamen eller løyve, du er anonym. Ulempen med CB er rekkevidden, med en ca. 90 cm antenne på bilen har du rekkevidde på omtrent 7 - 8 km, med en 165 cm en rekker du omtrent det dobbelte. Med en basestasjon hjemme rekker du mye lengre men fremdeles ikke veldig langt om ikke forholdene gir deg muligheten. Med en god antenne og plassering oppnår en muligens 7 - 10 mil om en har SSB på radioen. Hva du kan forvente deg er trafikkmeldinger, Politikontroller o.l. som opplyses på nettet, folk på tur som prater og andre CB brukere som har en basestasjon som prøver å rekke langt under de rette forholdene.
I en nødssituasjon kan du få utrolig verdi utav CB fordi det er såpass mange radioer ute på veien rundt omkring. Dersom du også får deg en håndholdt CB kan du opprettholde kommunikasjon mellom bilen/huset og den håndholdte, for eksempel på kjøretur med venner i mer enn en bil/motorsykkel o.l. Om du er nevenyttig kan du sette opp en repeater slik at du kan bruke den håndholdte og kalle opp andre over lang avstand.

HAM radio er amatør radio i Norge og du må ta en eksamen og få deg et kallesignal, utstyret er dyrt men du oppnår en ufattelig rekkevidde. Det er en del radioamatører i Norge og hele verden som du kan holde kontakt med. Og dersom målet ditt er å rekke langt, ja da er HAM akkurat hva du trenger. Begrensningene er at det er ikke så mange brukere, og du finner ikke mange montert i biler. Så du oppnår ikke meldinger i trafikken rundt deg, og interaksjon med den.

Optimalt ville en ha CB i bilen samt en eller flere håndholdte, og en skikkelig HAM stasjon hjemme. Men det er ingenting i veien med å ha en CB hjemme også.
Skulle jeg anbefale noe er det å få tak i en CB som du setter i bilen din med en ca. 90 cm antenne. Du får kortere med spole som har ok rekkevidde så frykt ikke, men en 90 pisk har du grei rekkevidde. Du kan ta denne radioen inn når du ikke bruker den i bilen og koble den på en base antenne, se om det er liv rundt deg og lær fra bruken av den. Dersom du synes dette ikke er noe særlig har du hvertfall en kommunikasjon som du kan bruke i bilen, og i huset i nødstilfelle. Synes du dette er kjekt, ja da vil du sikkert gå videre og gå for HAM radio.

Personlig har jeg følgende:
En CB radio i bilen min, en god håndholdt som brukes i andre biler, på tur fra bilen huset osv. Og en hjemme som jeg bruker til å holde kontakt med bilen og den håndholdte. Jeg bruker den også til å holde kontakt med andre CB'er i området og når forholdene er rette har jeg snakket med andre i store deler av Europa (når du kan skippe er rekkevidden helt sinnsyk)

Jeg synes det er artig og jeg kommer garantert til å få meg HAM en gang inn i fremtiden, men uansett anbefaler jeg å få tak i en brukt eller ny CB radio og prøve seg før du tar det store HAM steget. Samt CB er beste løsning i bil.

Siste poenget er at NRK fant ut at de skal stenge FM båndet i Norge i 2017, hvor dumt dette er tror jeg mange mener mye om. Men spesielt om du bor på Vestlandet, vil du oppdage at DAB fungere veldig dårlig. Jada de sier fjell er bra for DAB men det er det ikke, ihvertfall ikke de som finnes her med mye metaller o.l. i fjellet. Prøv selv å kjør på en DAB vei der (grønn for god dekning) og du vil oppleve at den detter tilbake til FM utrolig mange ganger. Altså i 2017 vil det være massevis av døde flekker. Og hvor mange som gidder å høre på dette på tur er vel heller få, da streamer en heller fra mobilen som blir den nye folke-radioen tipper jeg. Vel da mister en jo veimeldingene på lokalradioer ikke sant? Vel, dersom du har CB vil du antakeligvis få oppdateringer underveis. Så det kan godt være at CB vil bli mer populært på grunn av dette, eller at folk bare klemmer inn en CB mottaker til bilradioen, hvem vet...

Uansett, lykke til :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2015, 21:35 
Avlogget

flott innlegg! har du husket å presentere deg selv?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2015, 18:11 
Avlogget

Har gjort det nå :)

Legger inn en link på kommunikasjonskanaler til survivalist og prepper både i amatør vhf cb og freebanding (plomben trukket på cb) jeg kommer over kommunikasjon på skip fra andre land på noen kanaler her hjemme. Kanskje vi kunne brukt samme kanalplan som ute i verden?

Uansett her er den, jeg har den printet ut og laminert rundt radioene mine :)

https://radiofreeq.wordpress.com/2014/0 ... /#more-563

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2015, 19:12 
Avlogget

Jeg jobber med en Norsk kanalplan som vi kan publisere her, dersom noen har innspill hadde det vært fint. Som dere ser på tråden over er det mye AM kanaler som ikke er det optimale i Norge. Her er alle eldre CB radioer kun FM, og i mange år kom FM/AM med maks 4Watt FM og 1 Watt AM, så kom SSB med 12 Watt som et fåtall har, og relativt nylig fikk Europeisk standard 4 Watt på både FM of Am og 12 Watt på SSB. Derfor på grunn av de aller fleste apparater er 4 Watt FM med enten ingen AM eller veldig svak AM.

Så kanalplanen vil være i hovedsak FM, legger også ut Jaktradio, Sikringsradio, VHF Marine, Luft telefoni og PMR kanaler. Dersom noen radioamatører vil legge inn en kanalplan som er brukandes i Norge for Survival og prepping samt nødkalling hadde det virkelig vært storartet.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2015, 20:04 
Avlogget

Jeg skjønner ikke helt alt av det dere sier... men det høres lurt ut :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2015, 08:41 
Avlogget

Lyst på noe I bilen som cb lignende greier.
Har selv ikke tid til å sette meg inn I enda mer enn jeg har nå,
Er det andre alternativ som er grei og enkel å håndtere I bil?
Alternativt er jo at de som driver med radio samband kan bruke cb I sitt nærområde
For videre distribuering av info.

Men det beste er jo om NSF brukerne samarbeider for å få opp dette nettverket slik at det
Allerede er oppe og går? :)
Men hvor lang rekkevidde har cb radio? Og må jeg montere en utvendig antenne på bilen?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2015, 00:40 
Avlogget

Utvendig antenne er en stor fordel for rekkevidden, men om du bare skal snakke med andre biler i følge så holder det med håndholdt. Mangnetfot er bra om du ikke vil lage huller i bilen. Glassantenne (sånn antenne festet på ruta) fungerer og krever ikke så mye å montere, men signalet blir ikke optimalt på grunn av plasseringen. Det optimale er en laaaaang pisk montert midt på taket...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 19:23 
Avlogget

b-man skrev:
Har gjort det nå :)

Legger inn en link på kommunikasjonskanaler til survivalist og prepper både i amatør vhf cb og freebanding (plomben trukket på cb) jeg kommer over kommunikasjon på skip fra andre land på noen kanaler her hjemme. Kanskje vi kunne brukt samme kanalplan som ute i verden?

Uansett her er den, jeg har den printet ut og laminert rundt radioene mine :)

https://radiofreeq.wordpress.com/2014/0 ... /#more-563

Et det de kanalene som heter CB SSB som er "vanlige" CB radio kanaler?
Sikkert et dumt spørsmål, men er ikke så stødig på dette. Har hatt CB radio i over 5år, men kan ikke mer enn å sende og motta. :?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support